
דוחות חזקים בזכות בהלת רכישות: הרבעון הראשון מטעה את השוק
בעוד המשק האמריקאי מתמודד עם חוסר ודאות גובר סביב מלחמת הסחר ומדיניות המכסים של הממשל, דווקא הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2025 צפויים להציג תמונה חיובית. לא בגלל שיפור יסודי בפעילות, אלא בעקבות גל מוקדם של רכישות מצד עסקים וצרכנים, שניסו להקדים את
עליות המחירים.
אחת החברות שבלטו בעקבות גל הרכישות היא ג'נרל מוטורס, שסיפקה דוחות טובים מהצפוי עם הכנסות של 44 מיליארד דולר, עלייה של 2.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ורווח מתואם של 2.78 דולר למניה. נתונים אלה עקפו את תחזיות האנליסטים, אך לפי החברה עצמה, לא נבעו מצמיחה מבנית אלא מביקושים חריגים במרץ ובתחילת אפריל. לפי סמנכ"ל הכספים פול ג'ייקובסון, החברה זיהתה זינוק חד במסירות רכבים, בעיקר עקב "בהלת קניות" של לקוחות שחששו מעליית מחירים עקב המכסים.
התופעה לא הייתה
ייחודית לג'נרל מוטורס General Motors -0.64% , גם יצרניות רכב כמו פורד Ford Motor Co 1.3% וסטלנטיס Stellantis 1.17% דיווחו על מגמת ביקושים דומה, והציבור
האמריקאי הקדים רכישות של רכבים, מוצרי אלקטרוניקה ומכשירי חשמל, מוצרים שתלויים ביבוא. אותו גל מוקדם הורגש גם בצד ההיצע: חברות רבות מיהרו להזמין מלאים מספקים זרים, מתוך מטרה להקדים את התייקרות התשומות. לפי הערכות, ענפי הרכב, התעשייה והקמעונאות ייהנו ברבעון הראשון
מעלייה זמנית בפעילות, אך זו תצטרך להיבחן מחדש ברבעון השני, כשהביקושים יירגעו.
אבל לא רק שוק הרכב נהנה מהבהלה לצריכה. גם ענפים אחרים בארה"ב, ובעיקר בתחום הקמעונאות, מוצרי הצריכה, הטכנולוגיה והתעשייה הקלה, דיווחו על זינוק בפעילות.
צרכנים הקדימו רכישות של אלקטרוניקה, טלפונים ניידים, ציוד לבית ואפילו פריטי ביגוד, מחשש שמחיריהם יתייקרו בהמשך. במקביל, חברות הזמינו כמויות חריגות של מלאי וסחורות מספקים מקומיים ובינלאומיים, כדי להבטיח זמינות גבוהה לפני כניסת מכסים, או העלאות מחירים מצד ספקים.
ההשפעה המצטברת של גל ההצטיידות הזה צפויה לבוא לידי ביטוי בדוחות חיוביים של שורה ארוכה של חברות, לא רק יצרניות, אלא גם קמעונאיות, יצרני ציוד, פלטפורמות מסחר אונליין וחברות לוגיסטיקה.
- לא מרפה: טראמפ מטיל מכס של 25% על מכוניות המיוצרות מחוץ לארצות הברית
- זמן לקנות מניות של חברות שפועלות בשוק כלי רכב יד שנייה?
רשתות ענק כמו וולמארט, טארגט, הום דיפו וקוסטקו
הציפו את המחסנים שלהן בסחורות מיובאות, בעיקר מסין, בניסיון להקדים את עליית המחירים. נתוני הנמלים חושפים את עוצמת המהלך: יבוא הסחורות ברבעון הראשון זינק בעשרות אחוזים בנמלי לונג ביץ', לוס אנג'לס וניו יורק, כשחלק מהרשתות אף דיווחו על עלייה דו-ספרתית במלאי. מדובר
בגל חריג של הצטיידות, שמצד אחד עשוי לשפר את הדוחות לרבעון הראשון בזכות קצב מכירה מהיר, אך מצד שני עלול להפוך לנטל בשאר השנה. במידה והביקושים ייחלשו, כפי שמעריכים כעת יותר ויותר כלכלנים, עודפי מלאי עלולים להוביל לגל של הנחות כואבות ופגיעה ברווחיות. הצרכנים,
מצדם, הגיבו גם הם לחשש מעליות מחירים: במרץ נרשמה עלייה חדה של 1.4% במכירות הקמעונאיות, אך לא בטוח שמגמה זו תימשך.
המדיניות הכלכלית דוחפת לצריכה מוקדמת, והסיכון עדיין לפנינו
המהלך המרכזי שהניע
את גל הרכישות ואת הסערה בשווקים היה ההכרזה של הנשיא טראמפ ב-2 באפריל על מדיניות מכסים אגרסיבית. במסגרת המדיניות החדשה, הוטל מכס בסיס של 10% על מרבית הסחורות המיובאות לארה"ב, אך החזית המרכזית הופנתה כלפי סין, שם שיעורי המכס טיפסו עד לרמה של 145% על קטגוריות
מוצרים מסוימות. מדובר במהלומה של ממש ליצרנים סיניים, ובעקיפין, גם ליצרנים אמריקאים שמסתמכים על רכיבים וסחורות מסין. בממשל האמריקאי מסבירים כי המטרה היא "לשבור את התלות ביבוא מסין ולעודד ייצור מקומי", אך בטווח הקצר, הצרכן האמריקאי צפוי לשלם את המחיר. העלויות
הגבוהות צפויות לחלחל למחירי הקנייה, מה שגרם לצרכנים ולחברות למהר ולהזמין מוצרים מראש.
נכון לעכשיו, השיחות בין וושינגטון לבייג'ינג בנוגע להסכמות סחר לא הניבו פריצת דרך. ההערכות הן כי מתקיימים מגעים ברמת הדרגים המקצועיים, אך אין צפי
להסכם כולל בזמן הקרוב. סין מצידה מאשימה את ארה"ב בהפרת כללי הסחר העולמי, ואיימה בצעדי תגמול משלה. בזמן שהעימות הכלכלי בין המעצמות נמשך, השווקים מגלים עצבנות גוברת, והחברות האמריקאיות נערכות למציאות סחר חדשה שבה יבוא זול אינו מובן מאליו, אלא מלווה בתמרונים
לוגיסטיים, עלויות גוברות, ודרישה לגמישות תפעולית רבה יותר.
- דיווח: קבוצת אדאני עצרה את הקמת המפעל עם טאואר
- החוזים בירידה; למה אנבידיה יורדת?
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
כאמור, בתחילת אפריל נכנסה לתקופה מדיניות מכסים חדשה, הכוללת בין היתר מכס של 25% על רכבים מיובאים, לצד שורה של היטלים מצטברים על חלקי חילוף, פלדה, אלומיניום וסחורות מסין,
מקסיקו וקנדה. בהמשך, פרסם הממשל הקלות מסוימות על יבואני חלקים שמייצרים את הרכב בתחומי ארה"ב, אך גם אלה אינן מספיקות כדי למנוע עליית מחירים של כ-2,000 עד 4,000 דולר לרכב חדש, במקום תחזיות קודרות לעלייה של עד 10,000 דולר.
בעיני חלק
מהאנליסטים, מדובר ב"פיצוי פסיכולוגי": הצרכנים מקדימים קניות מתוך תחושת דחיפות, גם אם ההשלכות בפועל טרם מורגשות במלואן. אבל התחזיות קדימה פחות מעודדות. בבנקים כמו ברקליס כבר עדכנו את תחזיות הרווח של חברות כמו ג'נרל מוטורס כלפי מטה, עם צפי לפגיעה תפעולית של
עד 40% בשנת 2025. סך העלויות הנוספות הצפויות למגזר הרכב בלבד עשויות להגיע ל-108 מיליארד דולר, לפי מחקר עדכני של המרכז לחקר תעשיית הרכב בארה"ב.
הממשל מצדו מבקש לקדם "תחייה תעשייתית" בארה"ב, באמצעות עידוד לייצור מקומי. אך המעבר הזה
דורש זמן, השקעות, שינויי תשתית, ומבנים עסקיים שלמים. בינתיים, העלויות נופלות על הצרכנים והחברות, והשווקים מגיבים בהתאם: מניית ג'נרל מוטורס ירדה בכ-12% מאז הבחירות, סטלנטיס בכ-32%, ופורד, שמייצרת 80% מהרכבים שלה בארה"ב, נפגעה פחות, עם ירידה של 5% בלבד.
המספרים החזקים שמציגות כעת החברות עלולים לשדר אופטימיות שגויה. הכלכלנים מזהירים שמדובר ב"הקדמת תרופה למכה", אך המכה עצמה, כלומר האטה בצריכה, עדיין צפויה להגיע. אם הצרכנים כבר רכשו את מה שתכננו לרבעונים הקרובים, ואם עלויות הייצור אכן יעלו כפי
שצופים, נראה שהחולשה תתחיל להופיע כבר ברבעון השני. ייתכן שנראה האטה במכירות, שחיקה בשולי הרווח, ואולי אף ביטול תחזיות רווח מצד חברות נוספות, כפי שעשתה כבר ג'נרל מוטורס. בעוד השווקים עדיין מגיבים באיפוק, ייתכן שהמשקיעים יתעוררו רק כשיגיעו הדוחות של הרבעון השני,
ושם כבר לא תהיה את רוח הגב מהצריכה המוקדמת שתמכה בביצועים.