ארבה צונחת ב-19%: הבטחות גדולות, הכנסות זעירות
70 מיליון דולר גויסו בזמן שההכנסות קרסו ל-800 אלף דולר בלבד והחברה מפסידה 50 מיליון דולר בשנה: האם ארבה עבדה על כולם או שמדובר בחזון עתידי שטרם הוכח?
חברת ארבהArbe Robotics 3.61% , המתמחה בפיתוח טכנולוגיית מכ"ם מתקדמת לרכבים אוטונומיים, הצליחה לגייס כ-70 מיליון דולר ממשקיעים בסדרת גיוסים שהסתיימה בינואר 2025 עם זאת, החברה דיווחה על הכנסות זעירות של פחות ממיליון דולר לשנת 2024 כולה והפסד שנתי של כמעט 50 מיליון דולר.
הגיוס המרשים כלל 33 מיליון דולר בהנפקה פרטית בינואר 2025, 21.5 מיליון דולר ששוחררו לחברה בעקבות המרת אגרות חוב, ו-15 מיליון דולר נוספים מהנפקה ציבורית שהושלמה בנובמבר 2024, בתוספת חצי מיליון דולר מהפעלת אופציות. אולם לא בטוח שהגיוס היה מוצדק: הכנסות החברה לרבעון הרביעי של 2024 הסתכמו ב-100 אלף דולר בלבד, ירידה מ-350 אלף דולר ברבעון המקביל ב-2023. סך ההכנסות לשנת 2024 כולה עמדו על 800 אלף דולר, ירידה של כמעט 50% לעומת 1.5 מיליון דולר בשנת 2023.
כמו כן, החברה ממשיכה להציג הפסדים תפעוליים משמעותיים. ההוצאות התפעוליות ברבעון הרביעי של 2024 הסתכמו ב-12.6 מיליון דולר, עלייה לעומת 11.9 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2023. ההפסד הנקי לרבעון הרביעי עמד על 12.2 מיליון דולר, עלייה משמעותית לעומת 9.3 מיליון דולר ברבעון המקביל.
ממשיכה להציג אופטימיות
המצג שמציגה ארבה למשקיעים ממשיך להיות אופטימי ביותר. מנכ"ל החברה, קובי מרנקו, הצהיר כי "אנו נרגשים מההתקדמות שהשגנו בפיתוח המוצר ומהקשרים החזקים שבנינו בתעשייה ב-2024". מרנקו אף העריך כי עד 2030, החברה תוכל לשלוח כ-5 מיליון ערכות שבבי מכ"ם ללקוחותיה.
- אחרי זינוק של 90% - ארבה מגייסת ומדללת את המשקיעים
- למה ארבה רובוטיקס מזנקת והאם היא יכולה להתחרות במובילאיי? כנראה שלא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אולם הפער בין ההצהרות האופטימיות להצלחה העסקית בפועל מעורר שאלות. ארבה מצהירה על התקדמות משמעותית בקשרים עם יצרני רכב מקוריים (OEMs), כאשר היא פעילה עם 15 יצרנים, 11 מהם התקדמו לשלב המכרז, ו-8 נכנסו לשלב הפרויקט המתקדם. עם זאת, הדבר לא מתורגם עדיין להכנסות משמעותיות.
החברה הדגישה את שיתופי הפעולה עם חברות טכנולוגיה מובילות, כולל אנבידיה והורייזון רובוטיקס, ומציינת כי הטכנולוגיה שלה נבחרה על ידי אחד מעשרת יצרני הרכב הגדולים בעולם לפיתוח מכ"ם הדמיה מדור הבא. אולם, יש לציין כי אין פרטים קונקרטיים לגבי ההסכמים האלה, והם עדיין לא מייצרים הכנסות משמעותיות.
קופת המזומנים מתכווצת במהירות
מהדו"ח עולה כי נכון ל-31 בדצמבר 2024, לארבה היו 24.6 מיליון דולר במזומנים ובפיקדונות בנקאיים לטווח קצר. בינואר 2025, החברה חיזקה את מאזנה עם הכנסות ברוטו של 54.5 מיליון דולר. עם זאת, בהתחשב בקצב ההפסד הנוכחי של החברה, שעומד על כ-12 מיליון דולר ברבעון, קיימת שאלה כמה זמן יחזיק המימון החדש.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
התחזית הפיננסית של ארבה ל-2025 אינה מרשימה במיוחד. החברה צופה הכנסות שנתיות בטווח של 2 עד 5 מיליון דולר, כאשר רוב ההכנסות צפויות להגיע בסוף השנה. במקביל, החברה צופה EBITDA מתואם (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) שלילי בטווח של 29 עד 35 מיליון דולר.
ארבה טוענת כי טכנולוגיית המכ"ם המובילה שלה נשארת בעדיפות עליונה עבור מקבלי החלטות מרכזיים בתעשיית הרכב. עם זאת, החברה מודה כי שינויים כלכליים רחבים הובילו לעיכובים קצרי טווח בהרחבת מערכות סיוע מתקדמות לנהג מצד יצרני הרכב, וכי לוחות הזמנים להחלטות התארכו.
- 3.יעלי 05/03/2025 21:52הגב לתגובה זוהחברה תמשיך לגייס אבל עם שווי נמוך יותר.
- אתה האמת שחושב שהמשקיעים כאלה מטומטמים שהם ישימו כסף בלי שיש לפחות הסכם מול יצרנית רכב מרכזית לא ! (ל"ת)אנונימי 06/03/2025 20:49הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 05/03/2025 21:50הגב לתגובה זוהחברה תצליח בגדול מאד מאמינה בה !
- 1.אנונימי 05/03/2025 21:08הגב לתגובה זואיזה מנייה פח ראיתי את הגרף שלה עכשיומה אני אגיד לכםעצוב שהקרנות מחזיקות מניות פח שכאלה תרד ותרד בלי סוף ועוד גיוס ועוד דילול וחוזר חלילה.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
