שיין SHEIN
צילום: depositphotos

שיין מתרחקת מההנפקה - הרווח צנח ב-40% ב-2024

שיין כבר ויתרה על הנפקה בוול סטריט בגלל היחסים המתוחים בין ארה"ב לסין, ועכשיו גם ההנפקה בלונדון עומדת בסימן שאלה; שווי החברה נחתך מ-100 מיליארד דולר ב-2022 ל-30 מיליארד דולר היום לפי הדיווחים, ולצד הצניחה ברווח והתנגדות של חלק מהרגולטורים בבריטניה, נראה שחלום ההנפקה מתרחק משיין

רוי שיינמן | (1)

חברת האופנה הסינית שיין (Shein) רשמה ירידה חדה ברווח ב-2024, מה שעלול לפגוע במאמציה להירשם למסחר ולגייס בבורסת לונדון. הדוחות הרשמיים של שיין עוד לא פורמסו, אך לפי הדיווחים הרווח הנקי של שיין צנח בכמעט 40% בשנת 2024, והסתכם בכ-1 מיליארד דולר בלבד, וזאת למרות עלייה של 19% בהכנסות שהגיעו ל-38 מיליארד דולר.


החברה לא מספקת תחזיות לרווח, אך לפי מצגת שהוצגה למשקיעים ב-2023, התחזית המקורית הייתה לרווח של 4.8 מיליארד דולר והכנסות של 45 מיליארד דולר ב-2024. הפער הדרמטי בין הציפיות לתוצאות המסתמנות בשטח מעלה סימני שאלה לגבי יכולתה של החברה לעמוד בתחזיותיה, מה שעשוי להקשות עליה למשוך משקיעים להנפקה.


משווי של 100 מיליארד דולר ל-30 מיליארד בשנתיים

שיין, שנוסדה בסין וכיום פועלת מסינגפור, הייתה אחת החברות הצומחות בעולם בתחומי האופנה המהירה. בשיא ב-2022 היא הוערכה ב-100 מיליארד דולר אך מאז השווי נשחק משמעותית - במהלך סבב גיוס ב-2023 היא כבר הוערכה כב-66 מיליארד דולר, וכעת יש דיווחים על כך שהחברה תחת ללחץ לקצץ את השווי שלה לכ-30 מיליארד דולר בלבד לפני ההנפקה.


החברה הגישה מסמכים להנפקה בבורסת לונדון ביוני האחרון, לאחר שוויתרה על תוכניותיה להנפיק בוול סטריט. הנסיגה מהנפקה בארה"ב קשורה למתיחות בין ארה"ב לסין בגזרת הסחר, שהייתה קיימת כבר אז אך התגברה בעקבות כניסתו של טראמם לבית הלבן, וללחץ מצד רגולטורים אמריקאים, שהעלו חששות לגבי הקשרים האפשריים של החברה לממשל הסיני ולשימוש בכותנה מאזור שינג'יאנג, אזור שחשוד בהעסקת עובדים בכפייה.


שיין קיוותה שבלונדון היא תיתקל בפחות לחץ מצד הרגולטורים, אך גם שם היא נתקלה בהתנגדות. מספר מחוקקים במדינה כבר הביעו התנגדות ואף קראו לבדיקה מעמיקה של המודל העסקי של החברה, הכולל ייצור בסין וניצול של שיטת משלוחים ישירה ללקוחות (Direct-to-Consumer) כדי לעקוף מכסים.


לאחרונה אף פנה הסנאטור האמריקאי מרקו רוביו לשר האוצר הבריטי, ג'רמי האנט, בדרישה לבחון את החברה באופן מעמיק טרם אישור ההנפקה. למרות זאת, הרשות הבריטית להתנהלות פיננסית (FCA) הבהירה כי היא אינה יכולה למנוע הנפקת חברות שעומדות בכללי הרישום המקומיים. עם זאת, הרשות ציינה כי היא שומרת לעצמה את הזכות לפעול נגד חברות שיספקו הצהרות מטעות או יסתירו מידע מהותי בתשקיף.


האם שיין תצליח לשכנע את המשקיעים?

למרות כל האתגרים, שיין היא עדיין שחקן משמעותי בשוק האופנה המהירה והיא מהווה תחרות משמעותית לחברות כמו Zara ו-H&M. החוזק שלה נעוץ במודל העסקי שלה, שמשלב ייצור לפי ביקוש (On-Demand Production) עם אסטרטגיות שיווק אגרסיביות ברשתות החברתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, הירידה ברווחיות מעלה שאלות לגבי עתידה הפיננסי, בייחוד לאור התחרות הגוברת והביקורת הרגולטורית המתמשכת. אם אכן תחליט להנפיק בלונדון, החברה תצטרך לשכנע את המשקיעים כי היא מסוגלת להתמודד עם הקשיים הרגולטוריים, לשפר את שולי הרווח ולהבטיח צמיחה יציבה לשנים הקרובות.


בנוסף, הנפקה בלונדון כנראה תקנה לחברה שווי נמוך יותר מזה שהייתה משיגה בוול סטריט - בשל מחזורי המסחר הגבוהים ובסיס המשקיעים הרחב יותר, ההנפקות בניו יורק נוטות לזכות בשווים גבוהים יותר מאשר בבורסות אחרות. עם זאת, הנפקה בלונדון - במיוחד עבור שיין - יכולה להיות בעלת יתרונות אחרים. היחסים בין בריטניה לסין התייצבו בשנים האחרונות והם טובים הרבה יותר מאשר היחסים בין בייג'ינג לוושינגטון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 23/02/2025 20:52
    הגב לתגובה זו
    מגיע להם אולי שיפסיקו למכור דגלי פלסטין
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?