שיין SHEIN
צילום: depositphotos

שיין מתרחקת מההנפקה - הרווח צנח ב-40% ב-2024

שיין כבר ויתרה על הנפקה בוול סטריט בגלל היחסים המתוחים בין ארה"ב לסין, ועכשיו גם ההנפקה בלונדון עומדת בסימן שאלה; שווי החברה נחתך מ-100 מיליארד דולר ב-2022 ל-30 מיליארד דולר היום לפי הדיווחים, ולצד הצניחה ברווח והתנגדות של חלק מהרגולטורים בבריטניה, נראה שחלום ההנפקה מתרחק משיין

רוי שיינמן | (1)

חברת האופנה הסינית שיין (Shein) רשמה ירידה חדה ברווח ב-2024, מה שעלול לפגוע במאמציה להירשם למסחר ולגייס בבורסת לונדון. הדוחות הרשמיים של שיין עוד לא פורמסו, אך לפי הדיווחים הרווח הנקי של שיין צנח בכמעט 40% בשנת 2024, והסתכם בכ-1 מיליארד דולר בלבד, וזאת למרות עלייה של 19% בהכנסות שהגיעו ל-38 מיליארד דולר.


החברה לא מספקת תחזיות לרווח, אך לפי מצגת שהוצגה למשקיעים ב-2023, התחזית המקורית הייתה לרווח של 4.8 מיליארד דולר והכנסות של 45 מיליארד דולר ב-2024. הפער הדרמטי בין הציפיות לתוצאות המסתמנות בשטח מעלה סימני שאלה לגבי יכולתה של החברה לעמוד בתחזיותיה, מה שעשוי להקשות עליה למשוך משקיעים להנפקה.


משווי של 100 מיליארד דולר ל-30 מיליארד בשנתיים

שיין, שנוסדה בסין וכיום פועלת מסינגפור, הייתה אחת החברות הצומחות בעולם בתחומי האופנה המהירה. בשיא ב-2022 היא הוערכה ב-100 מיליארד דולר אך מאז השווי נשחק משמעותית - במהלך סבב גיוס ב-2023 היא כבר הוערכה כב-66 מיליארד דולר, וכעת יש דיווחים על כך שהחברה תחת ללחץ לקצץ את השווי שלה לכ-30 מיליארד דולר בלבד לפני ההנפקה.


החברה הגישה מסמכים להנפקה בבורסת לונדון ביוני האחרון, לאחר שוויתרה על תוכניותיה להנפיק בוול סטריט. הנסיגה מהנפקה בארה"ב קשורה למתיחות בין ארה"ב לסין בגזרת הסחר, שהייתה קיימת כבר אז אך התגברה בעקבות כניסתו של טראמם לבית הלבן, וללחץ מצד רגולטורים אמריקאים, שהעלו חששות לגבי הקשרים האפשריים של החברה לממשל הסיני ולשימוש בכותנה מאזור שינג'יאנג, אזור שחשוד בהעסקת עובדים בכפייה.


שיין קיוותה שבלונדון היא תיתקל בפחות לחץ מצד הרגולטורים, אך גם שם היא נתקלה בהתנגדות. מספר מחוקקים במדינה כבר הביעו התנגדות ואף קראו לבדיקה מעמיקה של המודל העסקי של החברה, הכולל ייצור בסין וניצול של שיטת משלוחים ישירה ללקוחות (Direct-to-Consumer) כדי לעקוף מכסים.


לאחרונה אף פנה הסנאטור האמריקאי מרקו רוביו לשר האוצר הבריטי, ג'רמי האנט, בדרישה לבחון את החברה באופן מעמיק טרם אישור ההנפקה. למרות זאת, הרשות הבריטית להתנהלות פיננסית (FCA) הבהירה כי היא אינה יכולה למנוע הנפקת חברות שעומדות בכללי הרישום המקומיים. עם זאת, הרשות ציינה כי היא שומרת לעצמה את הזכות לפעול נגד חברות שיספקו הצהרות מטעות או יסתירו מידע מהותי בתשקיף.


האם שיין תצליח לשכנע את המשקיעים?

למרות כל האתגרים, שיין היא עדיין שחקן משמעותי בשוק האופנה המהירה והיא מהווה תחרות משמעותית לחברות כמו Zara ו-H&M. החוזק שלה נעוץ במודל העסקי שלה, שמשלב ייצור לפי ביקוש (On-Demand Production) עם אסטרטגיות שיווק אגרסיביות ברשתות החברתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"


עם זאת, הירידה ברווחיות מעלה שאלות לגבי עתידה הפיננסי, בייחוד לאור התחרות הגוברת והביקורת הרגולטורית המתמשכת. אם אכן תחליט להנפיק בלונדון, החברה תצטרך לשכנע את המשקיעים כי היא מסוגלת להתמודד עם הקשיים הרגולטוריים, לשפר את שולי הרווח ולהבטיח צמיחה יציבה לשנים הקרובות.


בנוסף, הנפקה בלונדון כנראה תקנה לחברה שווי נמוך יותר מזה שהייתה משיגה בוול סטריט - בשל מחזורי המסחר הגבוהים ובסיס המשקיעים הרחב יותר, ההנפקות בניו יורק נוטות לזכות בשווים גבוהים יותר מאשר בבורסות אחרות. עם זאת, הנפקה בלונדון - במיוחד עבור שיין - יכולה להיות בעלת יתרונות אחרים. היחסים בין בריטניה לסין התייצבו בשנים האחרונות והם טובים הרבה יותר מאשר היחסים בין בייג'ינג לוושינגטון.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 23/02/2025 20:52
    הגב לתגובה זו
    מגיע להם אולי שיפסיקו למכור דגלי פלסטין
בריינסוויי
צילום: יח"צ

FDA אישרה קסדה ביתית לטיפול בדיכאון – מה זה אומר לשוק?

מכשיר ה-tDCS של Flow  יושק בארה"ב ב-2026 במחיר 500 דולר; האם בריינסווי הישראלית עלולה להיפגע?



רן קידר |

רשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA) העניקה אישור ראשון מסוגו למכשיר ביתי לטיפול בדיכאון מג'ורי (MDD). מדובר בקסדת ה-FL-100 של חברת Flow השוודית, המבוססת על גירוי חשמלי מוחי מסוג tDCS (Transcranial Direct Current Stimulation). האישור, דרך מסלול Pre-Market Approval (PMA) המחמיר, מאפשר שימוש ביתי תחת פיקוח רפואי מרחוק. Flow מתכננת השקה מסחרית בארה"ב במחצית השנייה של 2026, במחיר של כ-500 דולר - דומה למחיר באירופה, שם המכשיר זמין מאז 2020.

ה-FL-100 שוקל 150 גרם, קל יותר מאוזניות אלחוטיות סטנדרטיות, ומספק גירוי חשמלי בעוצמה נמוכה של 2 מיליאמפר דרך אלקטרודות על המצח. הטיפול נמשך 30 דקות, חמש פעמים בשבוע, ומכוון לאזור הקדם-מצחי (DLPFC) האחראי לוויסות מצב רוח. הנתונים הקליניים, המבוססים על ניסוי פאזה 2 עם 174 משתתפים ב-2024, הראו ירידה של 40% בתסמיני הדיכאון בקבוצת הטיפול לעומת 22% בקבוצת הדמה, לאחר ארבעה שבועות. מטא-אנליזה מ-2025 של 25 מחקרים (n=1,200) אישרה יעילות tDCS כטיפול עזר.

האישור מגיע על רקע עלייה של 15% במקרי דיכאון מג'ורי בארה"ב בין 2020 ל-2025, עם 21 מיליון מבוגרים מושפעים (15.5% מהאוכלוסייה). נשים סובלות פי שתיים מגברים (10.3% לעומת 6.2%), ו-13.1% מבני 12 ומעלה דיווחו על תסמינים.

לפי נתוניהרשויות, תרופות נוגדות דיכאון, כמו SSRI, יעילות ב-50%-60% מהמקרים, אך 56% מהמטופלים מפסיקים את הטיפול הראשון תוך שישה חודשים עקב תופעות לוואי כמו עלייה במשקל (25%), הפרעות שינה (18%) והפחתת ליבידו (15%). tDCS מציע חלופה לא פולשנית, ללא תרופות, עם שיעור נשירה נמוך של 8% בניסויים.

Flow, שהוקמה ב-2016, גייסה 22 מיליון דולר עד 2024, וכעת בסבב גיוס נוסף של 30 מיליון דולר בהובלת Khosla Ventures. החברה מדווחת על 10,000 משתמשים באירופה, עם שיפור ממוצע של 35% בדירוג MADRS (מדד חומרת דיכאון) לאחר 10 שבועות. האישור כולל אפליקציה לניטור התקדמות, עם תזכורות ושילוב נתונים רפואיים. עם זאת, המכשיר דורש מרשם ואינו מיועד למצבים חריפים או כטיפול יחיד ללא פיקוח.

גוגל חיפוש
צילום: טוויטר

מניית אלפבית זינקה 70% השנה: כך הבינה המלאכותית הפכה מאיום להזדמנות

לאחר חששות ממונופול ותחרות, שילוב AI בחיפוש מחזק את מנוע הרווחים; אנליסטים מעלים יעדים עד 400 דולר

עמית בר |
נושאים בכתבה גוגל

מניית אלפבית, חברת האם של גוגל,  עלתה כ-70% מתחילת השנה והיא מובילה בתשואה מבין "שבע המופלאות". המניה נסחרת כעת סביב 310 דולר, לאחר שיא של 323 דולר בנובמבר. ההתאוששות הזו מגיעה לאחר שפל של כ-145 דולר באפריל 2024, על רקע חששות מתחרות AI ופסיקה בקשר לריכוז מונופוליסטי של גוגל. כעת, השילוב של AI בתוך מנוע החיפוש משנה את התמונה, ומגביר את מעורבות המשתמשים תוך שמירה על הכנסות הפרסום וגם מסיר, לפ]חות חלקית, את החשש מהכרזה של רגולטורים על כוח לא מוצדק וניסיון להגבילו דרך פיצולים והכרזות על כוח מונופוליסטי. 

ב-2024, צ'אטבוטים כמו ChatGPT ופרפלקסיטי עוררו חשש שחיפוש מסורתי יאבד רלוונטיות, עם תשובות ישירות שמפחיתות צורך בגלישה. זה העמיד בסיכון את ההכנסות מפרסום, שמהוות 76% מסך ההכנסות של אלפבית. במקביל, פסק דין קבע לפני מספר חודשים שגוגל מחזיקה במונופול בחיפוש כללי, וחייב שיתוף נתוני חיפוש ודירוג עם מתחרים, אך דחה דרישות לפרק את כרום או את עסקי הפרסום. השוק הגיב בהקלה, כשההשפעה על הרווחיות נראית מוגבלת.

אלפבית הגיבה בשילוב AI ישירות בחיפוש, במקום להתחרות בו. כלים כמו AI Overviews, שמציגים סיכומים מבוססי ג'מיני בראש התוצאות, ו-AI Mode, שמאפשר חיפוש שיחתי מותאם, הושקו ב-2025. התוצאה: עלייה של 15% בשאילתות חיפוש ברבעון השלישי, כשה-AI מוסיף 20% חיפושים חדשים ללא קניבליזציה. מחקרים מראים ירידה של 60% בשיעור ההקלקה האורגני, אך זאת בגלל חשיפה רחבה יותר, שמגדילה תנועה כוללת ב-12%.


החיפוש - ליבת העסקים של גוגל


החיפוש נותר ליבת העסק, עם הכנסות של 56.6 מיליארד דולר ברבעון השלישי 2025 - עלייה של 15% משנה קודמת, כשפרסום חיפוש תרם 75% מכך. סך ההכנסות הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16%, כשה-AI מאפשר מוניטיזציה חכמה יותר: פרסומות מוטמעות בסיכומי AI, שמגדילות קליקים ב-8% בממוצע. ג'מיני, מודל ה-AI של אלפבית, רשם גידול של 25% בארבעה חודשים ומשלב כעת קישורים למנויים בתשלום בארה"ב, מה שמגביר נאמנות משתמשים ב-15%.

השינוי הזה הופך את החיפוש ממכונת פרסום פסיבית לפלטפורמה אקטיבית, עם פוטנציאל צמיחה שמוערך על ידי האנליסטים ב-15% עד 20%.  זה מקטין סיכונים מתחרות, כש-50% מהחיפושים כוללים כעת אלמנט AI, ומגדיל זמן שהייה ב-22%.