אירופה
צילום: Photo by Christian Lue on Unsplash

האם הגיע הזמן להשקיע באירופה? ההזדמנויות והסיכונים ואיך משקיעים?

המדדים באירופה פיגרו בגדול מול ארה"ב ועכשיו זה התחיל להשתנות - אירופה עלתה מתחילת השנה ב-7%; האם זו תחילתה של מגמה, על התמחור הנוח של אירופה ביחס לארה"ב, על המדדים המרכזיים ואיך משקיעים בהם?

עמית בר | (7)
נושאים בכתבה אירופה קרנות סל


המניות באירופה נסחרות בזול לעומת ארה"ב - כך לפחות ניתן להבין ממכפיל הרווח הממוצע. מכפיל הרווח שמבטא את השווי של החברה חלקי הרווחים שלה, נמוך יותר באירופה בכ-40% ביחס לארה"ב. אבל, זאת לא השוואה מדויקת כי צריך להשוות בין תפוזים לתפוזים. בארה"ב יש הרבה חברות טכנולוגיה, באירופה פחות. מכפיל הרווח מבטא תמחור נוכחי (מכפיל רווח על רווחי השנה האחרונה) ועתידי (מכפיל הרווח בהתייחס ל-12 החודשים הבאים), אבל הוא לא לוקח בחשבון צמיחה.

הצמיחה היא פקטור חשוב בתמחור של מניות כשככל שמדובר בחברה צומחת יותר כך "סולחים" לה על מכפיל הרווח הנוכחי או העתידי לשנה הבאה והיא נסחרת במכפיל גבוה כי מעריכים שקצב הצמיחה הגבוה יוריד מהר את מכיל הרווח. 

ולמרות שההשוואה לא מדויקת, כשלוקחים את המאות הרבות ואפילו אלפי חברות שנסחרות בבורסות באירופה בהשוואה למעל 10,000 חברות בארה"ב, מבינים שההרכב הגדול של חברות עוזר בהשוואה כי הענקיות והטכנולוגיות הן חלק מכמות מאוד גדולה של חברות, ומעבר לכך, גם אם משווים בים קטגוריות זהות מקבלים שאירופה זולה יותר. כלומר, זה לא רק בגלל המרכיב הטכנולוגי, זה בבסיס התמחור.

אולי על רקע התמחור הנוח יחסית, המניות באירופה בעלייה משמעותית מתחילת השנה, כאשר מדדי המניות המרכזיים עלו בממוצע ב-7%, בהשוואה לכ-3% בבורסה האמריקאית. האם זאת תחילתה של מגמה?


אירופה מול ארה"ב

כשבוחנים את מכפילי הרווח ההיסטורים ל-12 החודשים הקודמים מקבלים מכפיל רווח של כ-20 בבורסה הגרמנית, מכפיל דומה בצרפת, מכ]יל 16 בספרד ובריטניה. החברות בבורסה האמריקאית נסחרות במכפיל רווח ממוצע של כ-30. כשמסתכלים קדימה ובוחנים את מכפיל הרווח העתידי הרי שארה"ב במכפיל רווח עתידי של 25. גרמניה וצרפת בכ-17, ספרד ובריטניה בכ-15. 


השוק האמריקאי ברח בשנים האחרונות לשוק האירופאי. הוא היה לכאורה יקר יותר, אבל הוא הניב תשואה גבוה יורת ומעיין התייקר עוד יותר. אירופה נתפסה כלא צומחת, עם בעיות כלכליות מבניות קשות.  לא בטוח שזה השתנה. אירופה סובלת מהזדקנות האוכלוסייה, מההאטה כלכלית ובעיות פנימיות פוליטיות, גם ובעיקר על רקע שינויים באוכלוסייה שנובעים מפליטים ומהגרים רבים.


אם רוצים להשקיע במניות אירופאיות בולטות, יש כמה אפשרויות - יש את הקרנות סל והקרנות המחקות על מדדים בולטים באירופה. זאת כנראה הדרך הנפוצה להיחשף למניות האירופאיות. המדד המרכזי הוא ה-Stoxx 600 שמשקף את החברות הגדולות בארצות המפותחות באירופה.  

קיראו עוד ב"גלובל"


Stoxx 600 - הרכב ומניות בולטות

מדד ה-Stoxx 600 הושק בשנת 1998 והוא מכיל 600 מניות בשווי שוק גבוה, בינוני ונמוך הנסחרות בבורסות של 17 ארצות אירופאיות. המדד מכסה כ-90% מהמניות הצפות בשוק המניות האירופאי. 17 הארצות כוללות ארצות שאינן בשוק האירו, כולל המדינה הגדולה במדד, בריטניה.

ברשימת עשרת המניות הבולטות במדד נוכחות בולטת לחברת תרופות. החל מנובו נורדיסק (דנמרק. אחת החברות הגדולות בעולם עקב הצלחת התרופה נגד השמנה), דרך חברת נוברטיס (שוויץ) ועד אסטרזנקה (בריטניה) ורושה (שוויץ), כולן ענקיות תרופות מאירופה.

חברות אחרות בין העשר הגדולות הן חברת השבבים ASML (שניה, הולנד), חברת המזון נסטלה (שוב שוויץ), חברת מוצרי היוקרה LVMH (הופעה ראשונה לצרפת) שייצרה את האיש העשיר בעולם (או שהוא ייצר אותה) וחברות האנרגיה של (בריטניה) וטוטל אנרג'י (צרפת). המשקל של המניה הכי "כבדה" במדד הוא מתחת ל-3%. כלומר, מדובר על מדד מאוד מפוזר.

הסקטור המוביל במדד הוא תחום הבריאות (כ-15%), אחריו תעשייה (13.2%), בנקים (8.8%) וטכנולוגיה (7.7%). בריטניה מחזיקה בנתח הגדול ביותר במדד (23.5%), ואחריה צרפת (18%), שוויץ (14.4%) וגרמניה (12.7%).


מדדים נוספים ואיך משקיעים - קרנות סל וקרנות מחקות

אלטרנטיבות ל-Stoxx 600 Stoxx Europe 50 מתמקד בחברות בלו צ'יפ מאירופה, בעוד Euro Stoxx 50 מכסה רק מניות מגוש האירו. כמו כן יש את מדד S&P 350 האירופי מציג תוצאות כמעט זהות ל-Stoxx 600, עם רשימת עשר הגדולות החופפת כמעט לחלוטין. בנוסף, קיימות וריאציות ספציפיות של Stoxx 600, כגון מדדי בנייה, מזון, פיננסים ו-ESG.

תשואות ונתוני השקעה מדד Stoxx 600 רשם תשואה שנתית ממוצעת של 6.6% בשלוש השנים האחרונות ו-7.4% בחמש השנים האחרונות, אך בטווח של 20 שנה התשואה יורדת לכ-5%. תשואת הדיבידנד של המדד היא 3.1%, ומכפיל הרווח הנוכחי עומד על 16.

תעודות סל ומכשירי השקעה למרות שאין ETF אמריקאי שעוקב ישירות אחרי המדד, קיימות מספר קרנות אירופיות כמו iShares STOXX Europe 600 UCITS ETF (0.2% דמי ניהול) ו-Amundi STOXX Europe 600 UCITS ETF (0.18%). 

בישראל קיימות תעודות מחקות, כולל STOXX Europe 600 PTF (0.15% דמי ניהול) וקסם KTF STOXX Europe 600 (0.25%). חלקן מנטרלות חשיפה למטבע, כמו תכלית STOXX Europe 600 TTF.



שאלות ותשובות על השקעה באירופה ומדד ה-Stoxx 600


מה היתרון של השקעה ב-Stoxx 600 לעומת מדדים אמריקאיים? המדד מציע פיזור רחב ואינו נשלט בידי חברות טכנולוגיה, מה שיכול להפחית סיכון מסקטור מסוים. בנוסף, הוא כולל מניות מחוץ לאירופה, כך שהוא מספק חשיפה עולמית רחבה.

מדוע תשואות המדד נמוכות יותר ממדדי ארה"ב? Stoxx 600 נשען על מניות מסורתיות ופחות על חברות צמיחה טכנולוגיות, אשר הובילו את השוק האמריקאי בשנים האחרונות. בנוסף, הכלכלה האירופית צומחת בקצב איטי יותר מאשר זו של ארה"ב.

אילו קרנות בישראל עוקבות אחר המדד? בישראל יש מספר תעודות מחקות כמו STOXX Europe 600 PTF וקסם KTF STOXX Europe 600, עם דמי ניהול של 0.15%-0.25%. קיימות גם גרסאות מנוטרלות מט"ח כמו תכלית STOXX Europe 600 TTF.

האם Stoxx 600 מתאים להשקעה לטווח ארוך? זה תלוי בפרופיל המשקיע. המדד מספק יציבות וחשיפה רחבה, אך עשוי להניב תשואות נמוכות יותר מהשוק האמריקאי. עם זאת, הוא מציע פיזור טוב ותשואת דיבידנד נאה.

איך ניתן להשקיע במדד זה? ניתן לרכוש תעודות סל עוקבות, בעיקר דרך קרנות אירופאיות או ישראליות, כמו גם מוצרים פיננסיים אחרים המספקים חשיפה למדד.



מדוע מדדי המניות באירופה עולים השנה?

המגמה החיובית נובעת מכמה גורמים – תמחור נמוך יחסית לשוק האמריקאי, התאוששות הבנקים האירופאיים, ועניין גובר מצד משקיעים שמחפשים אלטרנטיבות למניות בארה"ב לאחר עליות ממושכות.


האם סיכון ההשקעה באירופה גבוה יותר מאשר בארה"ב?

אירופה מתמודדת עם אתגרים כלכליים ופוליטיים כמו מלחמות סחר עם ארה"ב, אינפלציה גבוהה במדינות מסוימות, וחוסר יציבות פוליטית. עם זאת, חלק מהשווקים שם מתומחרים נמוך משמעותית, מה שמפצה על הסיכון.


מהם היתרונות של השקעה באירופה לעומת ארה"ב?

תמחור זול יותר, תשואת דיבידנדים גבוהה יותר, וגיוון בשוק – בניגוד לשוק האמריקאי שבו חברות הטכנולוגיה הגדולות שולטות.



מהם התחומים החזקים ביותר להשקעה באירופה?

חברות פארמה, תעשיות רכב, ביטוח, ואנרגיה מתחדשת הן בין התחומים שמציגים יציבות וצמיחה מתמשכת.


מהו הסיכון הגדול ביותר בשווקים האירופאיים?

מלבד אינפלציה וחוסר יציבות פוליטית, ישנו החשש מהאטה כלכלית – במיוחד אם הבנקים המרכזיים יתקשו להוריד ריביות.


מה מצב הכלכלות המרכזיות באירופה?

גרמניה: האטה כלכלית ודאגות בשוק התעשייה

גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, מתמודדת עם ירידה בביקוש המקומי והגלובלי, לצד עלייה בעלויות האנרגיה. הממשלה עדכנה את תחזית הצמיחה לשנת 2025 כלפי מטה, עם צפי לצמיחה של 0.3% בלבד. מגזרי הייצור והיצוא ממשיכים לסבול, כאשר בנק Bundesbank מזהיר מהאטה ממושכת.

צרפת: התאוששות הדרגתית

הבנק המרכזי הצרפתי צופה צמיחה קלה של 0.1%-0.2% ברבעון הראשון של 2025, בהובלת מגזר השירותים. עם זאת, חוסר הוודאות הפוליטית והחשש מהטלת מכסים אמריקאיים מעיבים על התחזיות הכלכליות.

איטליה: חששות מפוליטיקה ומחוב גבוה

איטליה ממשיכה להתמודד עם חוב ציבורי גבוה ואתגרים מבניים, אך שוק המניות מציג עליות ניכרות. מדד הבורסה במילאנו עלה ביותר מ-2.5% מתחילת השנה, בהובלת מניות הבנקים והאנרגיה.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    המלצה לתעשיות רכב מי כתב את זה (ל"ת)
    אנונימי 16/02/2025 19:43
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חזאי מזג האוויר 16/02/2025 16:36
    הגב לתגובה זו
    הם סוס מת בקרוב הקריסה .
  • 4.
    דעה 16/02/2025 16:22
    הגב לתגובה זו
    לא משקיע ביבשת שהולכת להיכחד. יכול להיות שאני מפסיד כי שוק זה מניפולציה כסף של קובעי מדיניות ולא באמת נתונים ראלים. יתכן שתוכפל ואז תרד חצי שיתחיל מלחמה ביבשת. אבל אין עתיד באירופה. בגדול לא מוכן לשים אג בגרין דיל.
  • 3.
    אנונימי 16/02/2025 15:35
    הגב לתגובה זו
    למה עכשיו אחרי העליות יש פרסום כדי להכניס שוב פעם את בתמימים למלכודת.איפה הייתם למשל לפני שנה .עכשיו זה לא חוכמה לפרסם את מה שהיה ולתמוך בה.כל פעם אותו סיפור המלצות בדיליי רציני
  • אנונימיים 16/02/2025 19:55
    הגב לתגובה זו
    תחזית שלילית אחרי קפיצה אדירה ממליצים.
  • 2.
    השוק בגרמניה בשיא ועליית הימין הקיצוני שתהיה השבוע תפיל את הדאקס (ל"ת)
    שלמה 16/02/2025 15:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    כתבה חשובה (ל"ת)
    אנונימי 16/02/2025 15:08
    הגב לתגובה זו
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קליפורניה נגד טסלה: אולטימטום לשינוי הפרסומים על הנהיגה האוטונמית

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה: משרד הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן

רן קידר |
נושאים בכתבה טסלה

הרגולטורים בקליפורניה הציבו קו אדום לטסלה Tesla 3.07%  . רשות הרישוי לרכב של קליפורניה (DMV) העניקה לחברה 90 יום לבצע שינויים מהותיים באופן שבו היא משווקת את מערכות הנהיגה האוטונומית שלה, לאחר ששופט מנהלי קבע כי טסלה הטעתה צרכנים בכך שיצרה רושם שמכוניותיה מסוגלות לנהוג בעצמן. לפי החלטת השופט, שאומצה על ידי ה-DMV, השימוש במונחים כמו “Autopilot” ו-“Full Self-Driving Capability” מהווה פרסום מטעה, משום שהוא עלול לגרום לנהגים להבין שהרכב אוטונומי, למרות שבפועל מדובר במערכות סיוע לנהג המחייבות פיקוח אנושי רציף. 

הגירסה המרוככת של הרגולטור

במקור, השופט המליץ להשעות את רישיון הסוחר והיצרן של טסלה בקליפורניה ל-30 יום. עם זאת, הרגולטור בחר בגישה מרוככת יותר: השעיית רישיון הסוחר הוקפאה ל-90 יום, כדי לאפשר לחברה להתאים את הפרסום והמדיניות שלה, ואילו ההחלטה להשעות את רישיון הייצור הוקפאה לצמיתות. לדברי מנהל ה-DMV, המהלך נועד לאפשר פתרון ולא לפגוע מיידית בפעילות החברה. “רצינו להיות הוגנים ולתת להם הזדמנות למצוא דרך לתקן את המצב”, אמר. 

טסלה: "אף לקוח לא הוטעה" 

טסלה דחתה את הטענות. בהודעה רשמית מסרה החברה כי מדובר בהחלטה צרכנית-רגולטורית שמתמקדת במינוח בלבד, וכי לא הוגשה ולו תלונה אחת מצד לקוח שטען כי הוטעה. לדברי החברה, מכירות הרכב בקליפורניה יימשכו כסדרן. טסלה מדגישה כי לאורך השנים הבהירה ללקוחות שמערכות ה-Autopilot וה-FSD אינן הופכות את הרכב לאוטונומי, וכי הנהג מחויב להישאר קשוב ובמידת הצורך להשתלט על הנהיגה.  

לדבריה, האזהרות וההסברים מופיעים באתר החברה, במסכי הרכב ובמדריכי המשתמש. עם זאת, הרגולטורים טוענים כי המסר השיווקי הכולל - ולא האותיות הקטנות - הוא שיצר את ההטעיה. נציגי ה-DMV העידו כי בפרסומים שונים נמסר מידע סותר לגבי יכולות הרכב, וכי השמות עצמם יוצרים ציפייה לא מציאותית. "כשאומרים Autopilot, רוב האנשים מבינים שהרכב נוהג לבד", אמרה אחת החוקרות בעדותה. 

סיכון אסטרטגי לחזון של מאסק 

העימות עם הרגולטור בקליפורניה אינו נקודתי. טסלה נמצאת תחת פיקוח גובר מצד רשויות מדינתיות ופדרליות סביב טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית, דווקא בתקופה שבה אילון מאסק מציב את התחום בלב החזון העתידי של החברה, כולל שירותי הרובוטקסי. מעבר לפן הרגולטורי, טסלה מתמודדת גם עם חזית משפטית. באוגוסט האחרון חייב חבר מושבעים בפלורידה את החברה לשלם כ-243 מיליון דולר, לאחר שקבע כי היא נושאת באחריות חלקית לתאונה קטלנית מ-2019 שבה היה מעורב רכב עם מערכת סיוע לנהג.