פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד אכזבה בתחזיות ל-2025 ומזהירה מהשפעת המכסים

המניה נופלת ב-7% על רקע חששות ממכסי טראמפ והפסדים מתמשכים במגזר הרכב החשמלי; מנכ"ל החברה מזהיר מפני השפעות הרסניות של מכסים על יבוא מקנדה ומקסיקו

אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה פורד רכבים

פורד מוטורס Ford Motor Co 1.64%  דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, כאשר הציגה רווח תפעולי של 2.1 מיליארד דולר והכנסות של 48.2 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. אולם התחזית המאכזבת לשנת 2025 והחשש מהשפעת המכסים הובילו לצניחה של 7% במניית החברה.


החברה צופה רווח תפעולי של 7-8.5 מיליארד דולר ב-2025, נמוך משמעותית מתחזיות וול סטריט שעמדו על 9.3 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה, החברה צופה להגיע לנקודת איזון בלבד.


מנכ"ל פורד נגד המכסים

ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד, התייחס בחריפות לאיום המכסים של הנשיא טראמפ על יבוא מקנדה ומקסיקו. "אם המכסים יימשכו, תהיה להם השפעה עצומה על התעשייה שלנו עם מחיקת מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה, השפעה שלילית על משרות בארה"ב ועל כל שרשרת הערך", אמר פארלי. עם זאת, לגבי מכסים על יבוא מסין, פארלי הביע תמיכה מסוימת: "רמת הסובסידיות שהחברות האלה מקבלות בסין היא משמעותית מאוד. אלה רכבים דיגיטליים עם טביעות רגל דיגיטליות ועמוק בתוך החיים הדיגיטליים של אנשים, אז אנחנו צריכים את המדיניות הנכונה סביב פרטיות וביטחון לאומי".


בשנת 2024, שלוש יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות - פורד, ג'נרל מוטורס וטסלה - הרוויחו יחד כ-32 מיליארד דולר. מכסים של 25% על יבוא מקנדה ומקסיקו עלולים לפגוע משמעותית ברווחיות זו. לפי נתוני הממשל, בין 30% ל-50% מהחלקים בדגמים הפופולריים הנמכרים בארה"ב מקורם במקסיקו או קנדה. מיליוני מכוניות הנמכרות בארה"ב מדי שנה מורכבות במדינות אלה.


פארלי הגן על פעילות הייצור של פורד בארה"ב, וציין כי כ-80% מהרכבים הנמכרים בארה"ב מיוצרים במדינה. בנוסף, כל תיבות ההילוכים וכמחצית מהמנועים של החברה מורכבים בארה"ב. המנכ"ל מתח ביקורת על חוסר העקביות במדיניות המכסים: "מה שלא הגיוני לי הוא למה אנחנו מנהלים את השיחה הזו בזמן שיונדאי וקיה מייבאות 600,000 יחידות לארה"ב ללא מכס נוסף, וטויוטה מייבאת חצי מיליון רכבים ללא מכסים נוספים".


אחד האתגרים המרכזיים - המלאי

בשנת 2024 כולה, פורד הציגה הכנסות של כ-185 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת השנה הקודמת, עם מכירות של 4.4 מיליון כלי רכב, גידול של כ-1%. אחד האתגרים המרכזיים של החברה הוא רמות המלאי הגבוהות. נכון לסוף דצמבר, לדילרים של פורד היו מלאים המספיקים ל-113 ימי מכירה, לעומת ממוצע ענפי של 75 ימים.


מגזר הרכב החשמלי של החברה ממשיך להציג הפסדים משמעותיים. ברבעון הרביעי נרשם הפסד של 1.4 מיליארד דולר, ובשנה כולה ההפסד הסתכם ב-5.1 מיליארד דולר, גבוה מההכנסות של 3.9 מיליארד דולר ממכירת כ-105,000 רכבים חשמליים. שרי האוס, סמנכ"לית הכספים של החברה, ציינה כי ההפסדים במגזר החשמלי ב-2025 צפויים להיות דומים לאלו של 2024, בעוד החברה ממשיכה להשקיע בטכנולוגיה זו למרות האתגרים.

קיראו עוד ב"גלובל"


החברה הצהירה על דיבידנד מיוחד של 15 סנט למניה, נמוך מהדיבידנד המיוחד של 18 סנט בתחילת 2024 ו-65 סנט בתחילת 2023. גארט נלסון, אנליסט ב-CFRA, הוריד את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-1.30 דולר מ-1.80 דולר. המניה נסחרת במכפיל של 6 על הרווח החזוי ל-2025, נמוך מהממוצע ההיסטורי של 7.5.


בשורה התחתונה, פורד מתמודדת עם אתגרים משמעותיים ב-2025, כולל רמות מלאי גבוהות, הפסדים במגזר החשמלי, ואי-ודאות סביב מדיניות המכסים. כל אלה משתקפים במחיר המניה הנמוך ובמכפיל הרווח הנמוך מהממוצע ההיסטורי.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים 07/02/2025 03:32
    הגב לתגובה זו
    טראמפ רק עושה טוב לאמריקה
  • תמשיך לשנן את זה אולי פעם זה יהיה נכון... (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2025 19:21
    הגב לתגובה זו
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.