פורד
צילום: צילום מסך, אתר החברה

פורד אכזבה בתחזיות ל-2025 ומזהירה מהשפעת המכסים

המניה נופלת ב-7% על רקע חששות ממכסי טראמפ והפסדים מתמשכים במגזר הרכב החשמלי; מנכ"ל החברה מזהיר מפני השפעות הרסניות של מכסים על יבוא מקנדה ומקסיקו

אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה פורד רכבים

פורד מוטורס Ford Motor Co -4.19%  דיווחה על תוצאות מעורבות לרבעון הרביעי של 2024, כאשר הציגה רווח תפעולי של 2.1 מיליארד דולר והכנסות של 48.2 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים. אולם התחזית המאכזבת לשנת 2025 והחשש מהשפעת המכסים הובילו לצניחה של 7% במניית החברה.


החברה צופה רווח תפעולי של 7-8.5 מיליארד דולר ב-2025, נמוך משמעותית מתחזיות וול סטריט שעמדו על 9.3 מיליארד דולר. ברבעון הראשון של השנה, החברה צופה להגיע לנקודת איזון בלבד.


מנכ"ל פורד נגד המכסים

ג'ים פארלי, מנכ"ל פורד, התייחס בחריפות לאיום המכסים של הנשיא טראמפ על יבוא מקנדה ומקסיקו. "אם המכסים יימשכו, תהיה להם השפעה עצומה על התעשייה שלנו עם מחיקת מיליארדי דולרים מרווחי התעשייה, השפעה שלילית על משרות בארה"ב ועל כל שרשרת הערך", אמר פארלי. עם זאת, לגבי מכסים על יבוא מסין, פארלי הביע תמיכה מסוימת: "רמת הסובסידיות שהחברות האלה מקבלות בסין היא משמעותית מאוד. אלה רכבים דיגיטליים עם טביעות רגל דיגיטליות ועמוק בתוך החיים הדיגיטליים של אנשים, אז אנחנו צריכים את המדיניות הנכונה סביב פרטיות וביטחון לאומי".


בשנת 2024, שלוש יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות - פורד, ג'נרל מוטורס וטסלה - הרוויחו יחד כ-32 מיליארד דולר. מכסים של 25% על יבוא מקנדה ומקסיקו עלולים לפגוע משמעותית ברווחיות זו. לפי נתוני הממשל, בין 30% ל-50% מהחלקים בדגמים הפופולריים הנמכרים בארה"ב מקורם במקסיקו או קנדה. מיליוני מכוניות הנמכרות בארה"ב מדי שנה מורכבות במדינות אלה.


פארלי הגן על פעילות הייצור של פורד בארה"ב, וציין כי כ-80% מהרכבים הנמכרים בארה"ב מיוצרים במדינה. בנוסף, כל תיבות ההילוכים וכמחצית מהמנועים של החברה מורכבים בארה"ב. המנכ"ל מתח ביקורת על חוסר העקביות במדיניות המכסים: "מה שלא הגיוני לי הוא למה אנחנו מנהלים את השיחה הזו בזמן שיונדאי וקיה מייבאות 600,000 יחידות לארה"ב ללא מכס נוסף, וטויוטה מייבאת חצי מיליון רכבים ללא מכסים נוספים".


אחד האתגרים המרכזיים - המלאי

בשנת 2024 כולה, פורד הציגה הכנסות של כ-185 מיליארד דולר, עלייה של 5% לעומת השנה הקודמת, עם מכירות של 4.4 מיליון כלי רכב, גידול של כ-1%. אחד האתגרים המרכזיים של החברה הוא רמות המלאי הגבוהות. נכון לסוף דצמבר, לדילרים של פורד היו מלאים המספיקים ל-113 ימי מכירה, לעומת ממוצע ענפי של 75 ימים.


מגזר הרכב החשמלי של החברה ממשיך להציג הפסדים משמעותיים. ברבעון הרביעי נרשם הפסד של 1.4 מיליארד דולר, ובשנה כולה ההפסד הסתכם ב-5.1 מיליארד דולר, גבוה מההכנסות של 3.9 מיליארד דולר ממכירת כ-105,000 רכבים חשמליים. שרי האוס, סמנכ"לית הכספים של החברה, ציינה כי ההפסדים במגזר החשמלי ב-2025 צפויים להיות דומים לאלו של 2024, בעוד החברה ממשיכה להשקיע בטכנולוגיה זו למרות האתגרים.

קיראו עוד ב"גלובל"


החברה הצהירה על דיבידנד מיוחד של 15 סנט למניה, נמוך מהדיבידנד המיוחד של 18 סנט בתחילת 2024 ו-65 סנט בתחילת 2023. גארט נלסון, אנליסט ב-CFRA, הוריד את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-1.30 דולר מ-1.80 דולר. המניה נסחרת במכפיל של 6 על הרווח החזוי ל-2025, נמוך מהממוצע ההיסטורי של 7.5.


בשורה התחתונה, פורד מתמודדת עם אתגרים משמעותיים ב-2025, כולל רמות מלאי גבוהות, הפסדים במגזר החשמלי, ואי-ודאות סביב מדיניות המכסים. כל אלה משתקפים במחיר המניה הנמוך ובמכפיל הרווח הנמוך מהממוצע ההיסטורי.


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    חיים 07/02/2025 03:32
    הגב לתגובה זו
    טראמפ רק עושה טוב לאמריקה
  • תמשיך לשנן את זה אולי פעם זה יהיה נכון... (ל"ת)
    אנונימי 31/03/2025 19:21
    הגב לתגובה זו
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

אירוע נדיר: ברקשייר האת'וויי קיבלה המלצת מכירה

מניית ברקשייר האת'וויי נחלשה לאחר הורדת דירוג למכירה - מהלך נדיר כלפי אחת המניות המכובדות בוול סטריט. האנליסט מזהיר מירידה ברווחיות הביטוח, שחיקת הכנסות ההשקעה וחשש סביב פרישתו הקרובה של וורן באפט
אדיר בן עמי |

מניית ברקשייר האת'וויי Berkshire Hathaway Inc -0.82%  יורדת בכמעט 1% לאחר שאנליסט וותיק הוריד את הדירוג שלה למכירה. זה אירוע נדיר שמעורר שאלות רציניות על עתידה של האימפריה של וורן באפט. מאיר שילדס מבנק KBW, שמתמחה בחברות ביטוח, הוריד את הדירוג של ברקשייר מ"ביצועים בהתאם לשוק" ל"ביצועים נמוכים מהשוק" והוריד את מחיר היעד ל-700,000 דולר מ-740,000 דולר למניית מסוג A.


זה לא משהו שקורה בכל יום בוול סטריט. ברקשייר של באפט נחשבת לאחת המניות הכי מכובדות בשוק, וכמעט אף אנליסט לא מעז להוציא עליה המלצת מכירה. מתוך שבעה אנליסטים שמכסים את החברה לפי, רק שילדס ממליץ למכור. ארבעה ממליצים להחזיק ושניים ממליצים לקנות. שילדס מסביר שהוא רואה בעיות בכל מקום. הוא כותב שהרבה דברים מתפתחים בכיוון הלא נכון עבור ברקשייר. הבעיות כוללות את השיא הצפוי של מרווחי הביטוח ב-GEICO, ירידה בתעריפי ביטוח אסונות רכוש, ירידת הריביות לטווח הקצר, לחץ על רכבות בגלל מכסים, והסיכון שהקרדיטים המיסויים לאנרגיה מתחדשת ייעלמו.


GEICO היא חברת הביטוח הגדולה של ברקשייר, וברבעונים האחרונים היא הראתה שולי רווח יוצאי דופן של מעל 15%. זה הרבה מעל הרמה הרגילה של כ-5%. שילדס חושש שמרווחים כאלה לא יכולים להימשך לנצח, והחברה עומדת להתמודד עם תקופה שבה הרווחים יורדים לרמות נורמליות יותר. בתחום ביטוח הרכוש, שילדס מסביר שיש מצב של חדשות טובות וחדשות רעות. הפעילות הקלה של סופות הוריקן השנה משפרת את התוצאות לטווח הקרוב, אבל לוחצת על התמחור של ביטוח אסונות רכוש. כשיש פחות אסונות, חברות הביטוח מתחילות להוריד מחירים כדי למשוך לקוחות, מה שפוגע ברווחיות לטווח הארוך.


ירידת הריביות לטווח הקצר מדאיגה אותו במיוחד כי ברקשייר יושבת על יותר מ-300 מיליארד דולר במזומן ובניירות ערך שווי מזומן. רוב הכסף הזה מושקע באגרות חוב ממשלתיות אמריקאיות לטווח קצר, ואם הריביות יורדות, הכנסות ההשקעה של החברה צפויות לרדת באופן משמעותי. מדיניות הממשל החדש של טראמפ גם מדאיגה את האנליסט. החוק הגדול והיפה של טראמפ מאיץ את הפסקת הקרדיטים המיסויים לפרויקטי אנרגיה נקייה. זה פוגע ב-Berkshire Hathaway Energy, שמשקיעה מיליארדים בפרויקטי אנרגיה מתחדשת. הקרדיטים המיסויים האלה היו מקור הכנסה חשוב לחטיבה הזו.


בעיית הירושה

שילדס מעלה גם את בעיית הירושה ההיסטורית הייחודית של ברקשייר. האנליסט מתכוון לעובדה שבאפט הודיע שהוא יפרוש מתפקיד המנכ"ל בסוף 2025 וישאר רק כיו"ר. זה יוצר אי וודאות לגבי מי ינהל את החברה ואיך הדבר ישפיע על הביצועים.