הבורסה: העליות התמתנו - בזק לא נרגעת ועולה ב-4%
יצאה הרוח מהמפרשים, כך נראת הבורסה - כשלוש שעות וחצי לאחר פתיחת המסחר. המדדים המובילים הולכים ונחלשים במגמת העליות שלהם, זאת לאחר שפתחו בעליות שערים נאות בבוקר זה. היום הוא גם יום המסחר האחרון של השבוע, זאת משום שמחר ומחרתיים לא תהיה פעילות בבורסה עקב יום הזכרון ויום העצמאות.
מדד ת"א אביב מעלה כ-0.25% לכ-676.74 נקודות. מדד ת"א 100 עולה ב-0.19% לרמת 697.85 הנקודות. מדד התל טק 15 מצטרף ומתרומם ב-0.37% לרמת 411.89 נקודות. המחזורים גבוהים מהממוצע ועומדים על 435 מיליון שקל בצהרי היום, חלק מזה הם המחזורים בבזק העומדים על 124 מיליון שקל. כלומר על כל שקל שעבר בבורסה, נסחרו 28 אגורות במניות בזק. 70% מסך המחזורים במניות מתרכזים במדד ת"א 25.
בזק מתבלטת בעליות ומחזורים
כאמור, במרכז המסחר מניית בזק מנתרת בזק בכ-4%, במחצזור ענקי ומוביל של 124 מיליון שקל. במכרז על חברת התקשורת הישראלית זכתה קבוצת אייפקס-סבן-ארקין, שעתידה לשלם תמורתה סכום של 974 מיליון דולר (בעבור 30% מבזק), ואופציה לרכישה נוספת של 10.6% ממניותיה. מתחילת השנה קפצה מניית בזק בכ-19%, מתוכם 12% במתחילת חודש מאי (!).
עוד בולטות במדד המעו"ף: טבע שמעלה 1.15%, פועלים שמוסיפה 0.19%, מכתשים אגן שמתממשת ב-0.64%, כיל שמדרימה ב-0.4%, ודיסקונט שמדרימה ב-0.25%.
מניות חברת שופרסל עולות ב-1.4% במחזור זעום של 8 מיליון שקל. הבוקר דיווחה החברה על התוצאות שלה ברבעון הראשון. הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-23 מיליוני שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך 4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, ההכנסות ברבעון הראשון הסתכמו לסך של 1.49 מיליארד שקל, והן קטנו בכ-5% , בהשוואה ל- 1.57 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. הקיטון בהכנסות נבע בעיקר מסגירת חנויות במהלך שנת 2004, ומעיתוי חג הפסח.
מי היעד הבא ברשימת ההפרטות של נתניהו? לפי הכותרות והנאומים - כנראה שמדובר בבנק לאומי. המנייה של לאומי יורדת ב-0.76% היום, אולי על רקע החשש של המשקיעים שהיא היא הבאה.
מנגד עולה מניית דסק"ש ב-2.55%, יומיים לאחר שנוחי דנקנר, בעל השליטה בקונצרן אי.די.בי המחזיק בה, הודיע על רכישת סלקום. שוק התקשורת הישראלי מתחמם וההערכות של האנליסטים הן כי דנקנר רכש את סלקום במחיר ובמכפילים אטרקטיביים בהתבסס על נתוני המתחרה שלה - פרטנר. אולי עקב התמחור הזה, אין זה פלא שפרטנר מדרימה היום ב-2%.
אינטרנט זהב וריטליקס שאתמול דיווחו על תוצאות הרבעון הראשון, שתיהן בדיווחים טובים שהותירו את המשקיעים מרוצים, נסחרות בעליות של 2.76% וירידה מתונה של 0.09% בהתאמה. זאת לאחר שהראשונה פתחה בפער חיובי מול וול סטריט של 1.14%, וריטליקס בפער שלילי של 0.74%.
המחזור באופציות המעו"ף עומד על כ-67.4 מיליון שקל כעת, או 104 אלף אופציות שהועברו ב-14.4 אלף עסקאות. שימו לב ליחס הפוזיציות הפתוחות, הוא בכלל שלילי ועומד עלך 1.04 פוזיציות מכר (Put) לטווח הקצר (בלי לנכות את פוזיציית הרכש 001) לכל פוזיציית רכש (Call).

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".