הדולר שומר על יציבות הבוקר
הדולר האמריקני מתחזק קלות הבוקר ב-0.01%, ונסחר סביב שער של 4.367 שקל. אליו מצטרף האירו שמוסיף 0.1% ונסחר סביב רמת 5.726 שקל.
מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי הדולר שומר על יציבתו כנגד האירו, אולם כנגד היין הוא ממשיך לאבד גובה. כעת נסחר הדולר סביב הרמה של 1.3110 כנגד האירו וסביב הרמה של 102.10 כנגד היין. יציבותו של הדולר כנגד העיקריים למעט היין נובעת מחוזקם של נתוני התעשייה ונתוני המחירים של ארה"ב שהתפרסמו ביום שישי. נתוני התפוקה התעשייתית לחודש דצמבר הצביע על עלייה של 0.8% לעומת ציפיות האנליסטים לעלייה של 0.4% בלבד.
גם מדד המחירים ליצרן (PPI) הצליח לעודד את השוק האמריקאי, כאשר הצביע על עלייה של מחירים ב-0.7% בדצמבר, לעומת 0.55 בלבד בחודש נובמבר וזאת למרות ירידה של מחירי הנפט. השוק עדיין מצפה להמשך עליית הריביות על ידי ה-FED, כאשר האנליסטים מצפים כי כבר בטווח הקצר יעלה שיעור הריבית לרמה של 3.0% לעומת 2.0% בלבד בגוש האירו.
אין ספק כי הפרש ריביות זה עשוי לחזק את המטבע האמריקני, למרות כי ציבור המשקיעים עדיין רוצה לראות צמצום של גירעונות של ארה"ב על מנת להמשיך ולרכוש את הדולר.
השוק האמריקאני סגור היום לרגל יום מרטין לותר קינג ולכן צפה למסחר דליל בטווח.
הדאגה מהעלייה האחרונה של האירו לא מפסיקה להעסיק ולהדאיג את בכירי האוצר האירופאי, כאשר בשבוע שעבר שוחררו הצהרות חדשות לשוק בכדי להסב את תשומת הלב השוק מחוזקו של האירו לעבר המדינות האסייתיות. נגיד הבנק המרכזי האירופאי (ECB), ג'אן קלוד טרישה אמר כי ישנה הסכמה בין חברי ה-7G להכריח את המדינות האסיאתיות לאפשר לשוק להתנהל באופן חופשי. בכיר ה-ECB איסינג תמך בדבריו של המושל כמה ימים קודם לכך, כאשר דבריהם השפיעו בעיקר על אירו/יין, אשר ירד ביותר מ-5% לרמתו הנוכחית של 134.00 מרמת שיא של 141.90 יין לאירו.
היומן הכלכלי האירופאי ריק היום מנתונים בעלי חשיבות.
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
