הדולר שומר על יציבות הבוקר

מתחזק קלות הבוקר ב-0.01%, ונסחר סביב שער של 4.367 שקל. אליו מצטרף האירו שמוסיף 0.1% ונסחר סביב רמת 5.726 שקל. בעולם: הדולר שומר על יציבתו כנגד האירו
דרור איטח |

הדולר האמריקני מתחזק קלות הבוקר ב-0.01%, ונסחר סביב שער של 4.367 שקל. אליו מצטרף האירו שמוסיף 0.1% ונסחר סביב רמת 5.726 שקל.

מחדר העסקאות של פינוטק נמסר כי הדולר שומר על יציבתו כנגד האירו, אולם כנגד היין הוא ממשיך לאבד גובה. כעת נסחר הדולר סביב הרמה של 1.3110 כנגד האירו וסביב הרמה של 102.10 כנגד היין. יציבותו של הדולר כנגד העיקריים למעט היין נובעת מחוזקם של נתוני התעשייה ונתוני המחירים של ארה"ב שהתפרסמו ביום שישי. נתוני התפוקה התעשייתית לחודש דצמבר הצביע על עלייה של 0.8% לעומת ציפיות האנליסטים לעלייה של 0.4% בלבד.

גם מדד המחירים ליצרן (PPI) הצליח לעודד את השוק האמריקאי, כאשר הצביע על עלייה של מחירים ב-0.7% בדצמבר, לעומת 0.55 בלבד בחודש נובמבר וזאת למרות ירידה של מחירי הנפט. השוק עדיין מצפה להמשך עליית הריביות על ידי ה-FED, כאשר האנליסטים מצפים כי כבר בטווח הקצר יעלה שיעור הריבית לרמה של 3.0% לעומת 2.0% בלבד בגוש האירו.

אין ספק כי הפרש ריביות זה עשוי לחזק את המטבע האמריקני, למרות כי ציבור המשקיעים עדיין רוצה לראות צמצום של גירעונות של ארה"ב על מנת להמשיך ולרכוש את הדולר.

השוק האמריקאני סגור היום לרגל יום מרטין לותר קינג ולכן צפה למסחר דליל בטווח.

הדאגה מהעלייה האחרונה של האירו לא מפסיקה להעסיק ולהדאיג את בכירי האוצר האירופאי, כאשר בשבוע שעבר שוחררו הצהרות חדשות לשוק בכדי להסב את תשומת הלב השוק מחוזקו של האירו לעבר המדינות האסייתיות. נגיד הבנק המרכזי האירופאי (ECB), ג'אן קלוד טרישה אמר כי ישנה הסכמה בין חברי ה-7G להכריח את המדינות האסיאתיות לאפשר לשוק להתנהל באופן חופשי. בכיר ה-ECB איסינג תמך בדבריו של המושל כמה ימים קודם לכך, כאשר דבריהם השפיעו בעיקר על אירו/יין, אשר ירד ביותר מ-5% לרמתו הנוכחית של 134.00 מרמת שיא של 141.90 יין לאירו.

היומן הכלכלי האירופאי ריק היום מנתונים בעלי חשיבות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.74%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.