מטוס שדה תעופה
צילום: Pixbay

טרמינל 3 מתרחב - ולמה צריך לחשוש מכאוס תעופתי?

נמל התעופה בן גוריון מרחיב את התשתיות בטרמינל חדש - טרמינל 3Aׂ; תוקם זרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג ככל הנראה הזרוע האחרונה, הרשות תצטרך לעשות חושבים לפני כאוס תעופתי בעשור הבא
נתן טגי |

טרמינל 3 מתרחב. נמל התעופה בן גוריון מרחיב את התשתיות בטרמינל חדש - טרמינל 3Aׂ. השמיים בישראל פתוחים ונמל התעופה בן גוריון הינו השער הראשי למדינת ישראל. רשות שדות התעופה מדווחת כי במהלך שנת 2023 תמשיך לשפר את השירות בנתב"ג, כמו כן במהלך שנת 2023 יחנך טרמינל חדש ומודרני בעל עיצוב חדשני ודיגיטלי המשלב יעילות בשירות ונוחות, כך על פי הודעת הרשות.

כאמור רשות שדות התעופה מאיצה את הליך הרחבת טרמינל 3 במסגרת תהליכי שיפור השרות ליוצאים מהשער של ישראל - נתב"ג. בצד המערבי של טרמינל 3 יבנה טרמינל חדשני בו יתווספו 22 דלפקי צ'ק אין, מערכות בידוק בטחוני ומסועים מחוברים למערכות ה-HBS תוך יעילות בשירות ונוחות לנוסעים. הטרמינל בשטח של 3900 מ"ר, ברוחב 30 מטר ואורך 130 מטר.

במקביל, ובאישור מועצת הרשות וההנהלה יצאה חטיבת ההנדסה של רשות שדות התעופה בתכנון להקמת הזרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג, זרוע A, הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים, חיבור מסועי מזוודות, הקמת מתחמי אוכל נוספים לשירות הנוסעים והקמת חדרי VIP נוספים. הרשות והנהלתה פועלים לשורה של מהלכים אסטרטגים ובכלל זה הרחבת טרמינל 3 והתאמתו לגידול הצפוי בהיקף הנוסעים. הליכי הרחבת טרמינל 3 יחלו כבר בסיום חגי תשרי. 

מגמת הגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג צפויה להמשך, ורשות שדות התעופה מתאימה את תכניות ההשקעה והפיתוח לעלייה בתנועה מנתב"ג. שיעורי הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג נמשכים כאשר נתב"ג צפוי להיכנס ב-2024 לקטגוריית השדות הגדולים בעולם. הגידול והיציאה לפרויקטים בתשתיות לזמן הביניים יאפשרו מענה לתת שרות מיטבי גם בתוך גידול בתנועת הנוסעים. 

על פי התוכנית רשות שדות התעופה תבצע השקעה והתאמות מתקציבה בסך של כחצי מיליארד שקל בתשתיות נתב"ג לטווח הקצר והארוך. במהלך חודש ספטמבר השנה יעברו בנתב"ג 2 מיליון נוסעים. בחודש אוקטובר צפויים לעבור כ-2 מיליון נוסעים נוספים בטיסות בינלאומיות. מעל 2.2 מיליון נוסעים עברו במהלך חודש אוגוסט בנתב"ג. השנה צפויה תנועת הנוסעים בנתב"ג להסתיים עם 18 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות.

בדרך לכאוס תעופתי? לא אם נתכנן מהיום

זרוע A - לכשתבנה - צפויה להוסיף לקיבולת של נתב"ג עוד כ-2,000 נוסעים נוספים בממוצע מדי שעה. איפה הקאץ'? זו הזרוע האחרונה שביכולתו של נתב"ג לבנות (אחרי שבנה לפני 3 שנים את זרוע E), מה שאומר שבעוד 10 שנים בערך השדה מגיע לקצה גבול הקיבולת שלו. כלומר צריך להתחיל למצוא חלופות כבר מעכשיו אחרת בעוד עשור יהיה פה כאוס תעופתי.

מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי ציין: "בחלקו המערבי של טרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון יבנה טרמינל מתקדם נוסף שישלב חדשנות ויעילות וירחיב את השירות לנוסעים היוצאים לחו"ל. טרמינל 3 יעבור החל מהשנה הקרובה הליך דיגיטציה שיאפשר לנהל את היציאה לחו"ל בקלות בהליכים עצמאיים. היעד המרכזי שלנו הינו שיפור השירותים הניתנים לנוסעים באמצעות אסטרטגיה המבוססת על השקעות, חדשנות, בראיה ארוכת טווח תוך מעבר לשדה דיגיטלי ומתקדם שישפר את השירות בנמל התעופה בן גוריון וחווית הטיסה לנוסעים".

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?

כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס? 

רן קידר |

עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.

ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך. 

עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות.  בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.

עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו. 

ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.  

מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.