טרמינל 3 מתרחב - ולמה צריך לחשוש מכאוס תעופתי?

נמל התעופה בן גוריון מרחיב את התשתיות בטרמינל חדש - טרמינל 3Aׂ; תוקם זרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג ככל הנראה הזרוע האחרונה, הרשות תצטרך לעשות חושבים לפני כאוס תעופתי בעשור הבא
נתן טגי |

טרמינל 3 מתרחב. נמל התעופה בן גוריון מרחיב את התשתיות בטרמינל חדש - טרמינל 3Aׂ. השמיים בישראל פתוחים ונמל התעופה בן גוריון הינו השער הראשי למדינת ישראל. רשות שדות התעופה מדווחת כי במהלך שנת 2023 תמשיך לשפר את השירות בנתב"ג, כמו כן במהלך שנת 2023 יחנך טרמינל חדש ומודרני בעל עיצוב חדשני ודיגיטלי המשלב יעילות בשירות ונוחות, כך על פי הודעת הרשות.

כאמור רשות שדות התעופה מאיצה את הליך הרחבת טרמינל 3 במסגרת תהליכי שיפור השרות ליוצאים מהשער של ישראל - נתב"ג. בצד המערבי של טרמינל 3 יבנה טרמינל חדשני בו יתווספו 22 דלפקי צ'ק אין, מערכות בידוק בטחוני ומסועים מחוברים למערכות ה-HBS תוך יעילות בשירות ונוחות לנוסעים. הטרמינל בשטח של 3900 מ"ר, ברוחב 30 מטר ואורך 130 מטר.

במקביל, ובאישור מועצת הרשות וההנהלה יצאה חטיבת ההנדסה של רשות שדות התעופה בתכנון להקמת הזרוע חמישית לחניות מטוסים בנתב"ג, זרוע A, הוספת שטחים לבדיקת כבודת הנוסעים, חיבור מסועי מזוודות, הקמת מתחמי אוכל נוספים לשירות הנוסעים והקמת חדרי VIP נוספים. הרשות והנהלתה פועלים לשורה של מהלכים אסטרטגים ובכלל זה הרחבת טרמינל 3 והתאמתו לגידול הצפוי בהיקף הנוסעים. הליכי הרחבת טרמינל 3 יחלו כבר בסיום חגי תשרי. 

מגמת הגידול בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג צפויה להמשך, ורשות שדות התעופה מתאימה את תכניות ההשקעה והפיתוח לעלייה בתנועה מנתב"ג. שיעורי הגידול בתנועת הנוסעים בנתב"ג נמשכים כאשר נתב"ג צפוי להיכנס ב-2024 לקטגוריית השדות הגדולים בעולם. הגידול והיציאה לפרויקטים בתשתיות לזמן הביניים יאפשרו מענה לתת שרות מיטבי גם בתוך גידול בתנועת הנוסעים. 

על פי התוכנית רשות שדות התעופה תבצע השקעה והתאמות מתקציבה בסך של כחצי מיליארד שקל בתשתיות נתב"ג לטווח הקצר והארוך. במהלך חודש ספטמבר השנה יעברו בנתב"ג 2 מיליון נוסעים. בחודש אוקטובר צפויים לעבור כ-2 מיליון נוסעים נוספים בטיסות בינלאומיות. מעל 2.2 מיליון נוסעים עברו במהלך חודש אוגוסט בנתב"ג. השנה צפויה תנועת הנוסעים בנתב"ג להסתיים עם 18 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות.

בדרך לכאוס תעופתי? לא אם נתכנן מהיום

זרוע A - לכשתבנה - צפויה להוסיף לקיבולת של נתב"ג עוד כ-2,000 נוסעים נוספים בממוצע מדי שעה. איפה הקאץ'? זו הזרוע האחרונה שביכולתו של נתב"ג לבנות (אחרי שבנה לפני 3 שנים את זרוע E), מה שאומר שבעוד 10 שנים בערך השדה מגיע לקצה גבול הקיבולת שלו. כלומר צריך להתחיל למצוא חלופות כבר מעכשיו אחרת בעוד עשור יהיה פה כאוס תעופתי.

מנכ"ל רשות שדות התעופה חגי טופולנסקי ציין: "בחלקו המערבי של טרמינל 3 בנמל התעופה בן גוריון יבנה טרמינל מתקדם נוסף שישלב חדשנות ויעילות וירחיב את השירות לנוסעים היוצאים לחו"ל. טרמינל 3 יעבור החל מהשנה הקרובה הליך דיגיטציה שיאפשר לנהל את היציאה לחו"ל בקלות בהליכים עצמאיים. היעד המרכזי שלנו הינו שיפור השירותים הניתנים לנוסעים באמצעות אסטרטגיה המבוססת על השקעות, חדשנות, בראיה ארוכת טווח תוך מעבר לשדה דיגיטלי ומתקדם שישפר את השירות בנמל התעופה בן גוריון וחווית הטיסה לנוסעים".

קיראו עוד ב"בארץ"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנקים
צילום: אילוסטרציה
דירוג הבנקים

בנק ישראל: בנק מזרחי טפחות הוא הכי יקר בהלוואות ומשכנתאות

ההלוואות הכי יקרות בבנק מזרחי טפחות; מי הזול במערכת, ועל ההבדל בין ממוצע לחציון ומה הריבית הסבירה על ההלוואות?

רן קידר |
נושאים בכתבה בנקים הלוואות

השוואה פשוטה בין הריביות שגובים חמשת הבנקים הגדולים בישראל מראה פערים עצומים בין הבנקים, ומתבלט לרעה בנק מזרחי טפחות. כך עולה מהנתונים האחרונים של בנק ישראל וכך גם עלה לאורך כל התקופה האחרונה. בנק מזרחי טפחות הוא הכי גרוע ללווים, הכי גרוע ללוקחי המשכנתאות (ריבית המשכנתא ירדה, עוד לפני החלטת הנגיד)ומסתבר שהוא גם לא בולט במיוחד לחוסכים (ריבית על הפיקדונות נמוכה). 

מנתוני בנק ישראל עולה כי הריבית החציונית ללקוחות הבנק היא 11.3%. כלומר, מחצית ממהלווים מקבלים הלוואה בריבית גבוהה יותר ומחצית מתחת לריבית הזו. זו ריבית גבוהה במיוחד, כשבנק הפועלים השני במערכת ביוקר הריביות מספק ללקוחות שלו הלוואה חציונית ב-10.36%. שלושת הבנקים האחרים (לאומי, דיסקונט, הבינלאומי) בריבית חציונית של 8% פלוס.

ההפרש בריביות יכול לנבוע מרמת סיכון שונה של הלקוחות. ככל שהלקוחות "מסוכנים" יותר, כלומר יכולת החזר החוב שלהם מוטלת יותר בספק, אז הבנק ייקח פרמיית סיכון, כלומר ריבית גבוהה יותר. אבל, במספרים גדולים, צפוי (לא בטוח) שהמדגם של האוכלוסייה בין הבנקים די קרוב אחד לשני. כלומר שהסיכון של הלקוחות במזרחי טפחות, פועלים, לאומי, דיסקונט והבינלאומי די קרוב. יש גופים שפועלים במגזרים מסוימים, נראה שמרכנתיל של דיסקונט למשל פועל יותר במגזר הערבי והחרדי. גם מזרחי טפחות פועל במגר החרדי ודתי יותר מאשר אחרים, ועדיין, הסיכון הכולל, גם בשל גודל המדגם, צריך להיות דומה.    

 


   הריבית החציונית על הלוואות פרטיות צמודות לפריים

אם מסתכלים על הממוצע, ולא על החציון, התמונה נשארת דומה, וגם בחיתוך הזה מזרחי מוביל לרעה עם ריבית של 9.41%.  מדובר על אחוז מעל דיסקונט הנמוך במערכת, שממוצע הריבית על ההלוואות שלו עומד על 8.41%. גם בממוצעים, הריבית של בנק הפועלים גבוהה ביחס לשער, עם 9.23% ממוצע. ההפרשים בין בנק לאומי, הבינלאומי ודיסקונט הם נמוכים יחסית, ועומדים על כ-0.4%.


הריבית הממוצעת שונה מהחציון בכך שהיא סוכמת את הממוצע הפשוט של ההלוואות. לוקחים את כל הריביות לפי המשקל  של ההלוואות שנקבע על פי סכומי ההלוואות ומקבלים ריבית ממוצעת. במזרחי טפחות היו כנראה לווים גדולים שקיבלו (מן הסתם) הלוואה בריביות נמוכות ולכן הממוצע ירד, אם כי הוא כאמור גבוה מיתר הבנקים. 

למעשה, 

פרופ צבי אקשטיין  (אורן שלו)פרופ צבי אקשטיין (אורן שלו)

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"

פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"

רן קידר |

מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל

הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור.  לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.

מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר. 

כיבוש מלא של רצועת עזה

בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם  ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026.  צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית:  0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025,  ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.

תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון  צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.