צביעת נכסים ספציפיים באיגוד
מאת עו"ד ורו"ח אהרון צ'יסמדיה
חלוקת נכסי המקרקעין של איגוד באופן ספציפי בין בעלי מניותיו ללא אירוע מס היא שאיפתם של כל בעלי מניות באיגוד המעוניינים לפרקו בלא שיצטרכו להחזיק את נכסי המקרקעין במושע או למוכרם תחילה.חלוקת נכסי המקרקעין של איגוד באופן ספציפי בין בעלי מניותיו ללא אירוע מס היא שאיפתם של כל בעלי מניות באיגוד המעוניינים לפרקו בלא שיצטרכו להחזיק את נכסי המקרקעין במושע או למוכרם תחילה.
רשות המסים התירה בעבר ביצוע חלוקה ספציפית לאחר פירוק במקרים מסוימים, תוך שימוש במנגנון איחוד וחלוקה או כאשר מדובר בחלוקת עיזבון בין יורשים (וראו לדוגמה החלטות מיסוי 26/06 ו-52/08).
ואולם חלוקה מעין זו, ללא אירוע מס, אינה אפשרית בטרם פורק האיגוד והנכסים הועברו לבעלי המניות, וזאת לאור הגדרת "מכירה" בסעיף 1 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה), התשכ"ג-1963 (להלן: "החוק"), כפי שיובהר להלן.
חלופה 4 להגדרת "מכירה" בסעיף 1 לחוק מסווגת "מכירה" גם כ"פעולה באיגוד שהזכות המוקנית בה מקנה לבעליה כח, יכולת או זכות לתפוש מקרקעין מסויימים של האיגוד בו מוקנית הזכות או אם אותה זכות מקנה לבעליה את הזכות לדרוש מאיגוד למסור לתפיסתו מקרקעין מסויימים".
- חשבים משיקה מוצר חדש : הסורק - שירות התראות משפטיות
- חשבים מציגה מהפיכה טכנולוגית בעולם דיני העבודה והשכר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי חלופה זו, כאשר מתבצעת פעולה באיגוד כאמור, לאו דווקא איגוד מקרקעין (ויש הטוענים - דווקא לא באגוד מקרקעין), על פי הגדרתה בסעיף 1 לחוק המעניקה מקרקעין ספציפיים לגורם כלשהו או את הזכות לדרוש מהאיגוד למסור מקרקעין ספציפיים לאותו גורם, הרי מדובר במכירה מ"עושה הפעולה" לאותו גורם.
חלופה זו מכוונת לדרך הפעולה הרגילה שבה מבוצעת מכירת מניות המעניקות זכות במקרקעין ספציפיים אולם חלה גם במצב שבו נחתם הסכם בין בעלי המניות ולפיו כל אחד מהבעלים זכאי למקרקעין ספציפיים בעת הפירוק. לפיכך פעולה זו תהווה מכירה בהתאם לחלופה 4 זו, כאמור.
יש לציין כי הגם שהן הגדרת "פעולה באיגוד" והן הגדרת "זכות באיגוד" שבסעיף 1 לחוק הן רחבות ביותר, פעולה באיגוד עדיין צריכה להתבסס על קיומו של הסכם משפטי מחייב ועל כן התחייבות שאין לה תוקף משפטי לא תיחשב לפעולה באיגוד.
- העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
- הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
נפקא מינה לעניין זה, ניתן לדעתנו לראות מה הבדל בין הסכם משפטי הנערך בין בעלי מניות על "צביעת נכסים" באופן ספציפי לאחר פירוקו של האיגוד, המהווה מכירה לעניין החוק, לבין קביעה כאמור הנקבעת כהנחיה במסגרת צוואה, אשר אינה מהווה מסמך משפטי מחייב כל עוד כותב הצוואה עודו בחיים.
כמו כן יש לתת את הדעת כי סעיף 7א לחוק, הקובע הוראות מיוחדות לעניין חישוב השבח בפעולה באיגוד מקרקעין, לא יחול על אירוע מכירה על פי חלופה 4 כאמור, שכן זו נחשבת "מכירת זכות במקרקעין" על פי סעיף 6 לחוק ולא כ"פעולה באיגוד מקרקעין" כאמור בסעיף 7 לחוק.
כך לדוגמה, הוראות סעיף 39 לחוק מיסוי מקרקעין יחולו על חישוב השבח במקרה זה, וזאת בניגוד לחישוב השבח בפעולה באיגוד המבוצעת על פי סעיף 7א(א) לחוק - לפי הוראות חלק ה' לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961.
הכותב - ממשרד ארצי חיבה אלמקייס כהן פתרונות מיסוי בע"מ WWW.AHEC-TAX.CO.IL
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?
המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות
הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.
לתוך המערכת הזו נכנסות
השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט
ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.
מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת
השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.
התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה.
במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.
- מס חדש: הארנונה עלולה לזנק ב-10% ומעלה ב-2026
- תושבי ירושלים יקבלו החזר ארנונה של אלפי שקלים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב
ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.
