שר התקשורת מנסה לזעזע את שוק התקשורת: הרבה לא מאמינים וחושבים כי מדובר בעוד כותרת פופוליסטית

יחיאל שבי, דובר משרד התקשורת מסר כי: "'אם תרצו אין זו אגדה' אמר הרצל בזמנו, והיו גם אז הרבה שלא האמינו"
מאיה זיסר |

שר התקשורת משה כחלון יצא בהודעה על כוונתו להוביל מהלך להקמת חברת תשתית לאומית לשימושי אינטרנט מהיר. כאשר בהמשך, המדינה תוכל להפריט את התשתית ובכך להוסיף גורם נוסף לתחרות.

לדברי השר כחלון, "כבר היום יש בארץ מאות אלפי ק"מ של סיבים אופטיים שפרוסים, בחברת החשמל יש כ-2,500 ק"מ של סיבים אופטיים, במע"צ וברכבת ישראל יש כמה מאות ק"מ של סיבים וכבר שוחחתי בנושא עם ראש הממשלה. עד שלא יכנסו חברות תשתית נוספות התחרות תהיה מינימאלית".

המהלך אושר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר, יובל שטייניץ זאת לאחר שעוכב מזה זמן רב על ידי שר האוצר. זאת בטענה כי את המהלך ניתן לכלול כחלק מהרפורמה המתכוננת בחברת החשמל. בשבוע הבא אמור כחלון להיפגש עם הצוות המקצועי של המשרד לישיבת עבודה ראשונה עם חברת החשמל.

נזכיר כי כל זאת על רקע המלצות ועדת גרונאו שהוגשו בחודש מרץ 2008. בראש ההמלצות שאומצו על ידי שר התקשורת דאז, אריאל אטיאס, עומד, עניין קיומה של תשתית סיבים אופטיים, במהירויות של 100 מגהביט, שיגיעו לבתים עד לשנת 2013.

שר התקשורת יוצא בהצהרה זו דווקא בתקופה בה החברות עובדות במרץ על שידרוג התשתיות ומבטיחות לנו, כול אחת בזמנים שלה, שבכל בית תהיה האפשרות לגלוש במהירות של מעל 100 מגה ובמחירים מותאמים (כרגע המחירים עדין גבוהים) וכל זאת בהתאם להמלצות וועדת גרונאו.

אין זה ברור מהי מטרת ההצהרה על המהלך, אך מה שבטוח זה שלא כולם בטוחים שאכן מדובר במהלך שהולך להתקיים ויש אף גורמים בשוק התקשורת אשר טענו כי מדובר בספין תקשורתי ומדובר במהלך פופוליסטי לשם כותרות בעיתונים בלבד.

בנוסף לכך, נטען על ידי גורם בכיר בענף התקשורת, כי "הכול קשור לכך שהשר כחלון מצא את עצמו בוקר אחד מחוץ לעניינים כאשר מתחת לאפו נוצרו עסקאות חשובות ששינו את פני השוק וכל זאת מבלי להתייעץ עמו".

גם האנליסט ערן יעקובי מ'לידר שוקי הון' אינו אופטימי לגבי המהלך, "אני מאמין כי מדובר כאן במהלך שישאר ברמת ההצהרה". לדבריו, "אין זה מתפקיד הממשלה להפוך לחברה תחרותית". במקום זאת אומר יעקובי, "בכדי להגביר את התחרות, הממשלה יכולה לתת תמריצים לחברות הגדולות, בזק והוט או לחברות אחרות".

מנהל מחלקת המחקר של בית ההשקעות אי.בי.אי, אורי ליכט, התייחס למהלך החדש ואמר, כי " מדובר במהלך ארוך שבמידה ואכן יצא לפועל, הוא יקח כמה שנים. מה שבטוח נראה מלחמה לוביסטית משמעותית, של החברות, בכדי למנוע כל מהלך מסוג זה".

"מדובר בניסיון של הרגולטור להיות רלוונטי" אומר ליכט, לטענתו, "הרגולטור הפך להיות בחודשים האחרונים פחות רלוונטי כאשר בשוק התרחשו שינויים. הרגולטור התעורר בוקר אחד ובמקום חמש קבוצות תקשורת ראה הרגולטור את סמייל רוכשת את בזק ואת התחרות נעלמת. מספר שבועות לאחר מכן ניצת זיק של תקווה בעיני הרגולטור כאשר שאול אלוביץ מחליט למכור את סמייל לגורם חיצוני (יוסי מימן) על מנת לא לחזק את המתחרות והבכל זה הוא לא היה מעורב. אין ספק שהוא לא יכול הרשות לעצמו להיות בפוזיציה הזו".

לטענת ליכט, "זה היה די טבעי שנראה את הרגולטור מנסה לחזור למרכז הבמה ולעשות שרירים בכדי לחזור ולהיות רלוונטי בשוק התקשורת".

יעקובי בהקשר זה אמר, "המהלך הזה אינו ברור, המגמה כיום הולכת לכיוון הפרטה בכל תחום אז עכשיו הממשלה שמה על עצמה להקים חברה חדשה? חברה מסוג זה מצריכה ניהול, ניטרליות והרבה השקעה". לדעת יעקובי, "מדובר בפרויקט מגלומני שבסופו של דבר נגלה כי כספי הציבור בוזבזו סתם".

ליכט הדגיש כי יש במהלך זה סכנה לפגיעה בחברות, "הסכנה המיידית בכך שהרגולטור יהפוך להיות דמות דומיננטית, ויזרז תהליכים בצורה לא טבעית לשוק אשר יכולים לגרום לנזקים משמעותיים לחברות שכיום משקיעות הרבה כסף בתהליך שידרוג הגלישה בישראל".

עם זאת אומר ליכט, "מבחינת הצרכן, במידה ואכן תוקם חברה מתחרה לחברות הפרטיות אין ספק כי המרוויח מכל הסיפור יהיה הצרכן אשר יזכה להורדת מחירים משמעותית כתוצאה מהתחרות הגדולה שתהייה בשוק".

ליכט, מסכם ואומר "מה שבטוח הוא שהרגולטור איבד שליטה והוא מזמן לא זה ששולט בכיוון אליו הולך הענף".

" אין סיכוי שזה יקרה - הכול פופוליזם טהור"

גורם בכיר בענף התקשורת, אמר ל-BIizportal, כי "אין סיכוי שזה יקרה - הכול פופוליזם טהור". "מדינת ישראל אינה מספיק גדולה בשטח הדמוגרפי מחד ומאידך, אין לה אוכלוסיה מספיק גדולה ולכן, אין מקום להרבה מתחרים, זאת מאחר וכבר יש שתי תשתיות שמגיעות כמעט לכל בית, לא ברור מדוע יש כעת סיבה לשנות כיוון כאשר התהליך נמצא בעיצומו ויוצרים - אין בכך כול הגיון כלכלי לעשות זאת".

בשורה תחתונה, אומר אותו הגורם, "בעולם נהוג שמדינות תומכות מסייעות ודוחפות את רשתות התקשורת מתוך הנחה שזה מסייע לכלכלה ולאזרחים והם עושים זאת דרך החברות עצמן. מפחיתים מס ותמורת זה הם באים בדרישה לחברות. גם אם המדינה מעוניינת להתערב, שתתערב בדרך הנכונה ואין מדובר במקרה זה".

כל מה שקשור לרכבת ישראל חברת חשמל תשתיות שכבר קיימות הכול נכון אבל הכול נמצא בשדרה המרכזית אך בסופו של דבר זה צריך להגיע לבתים. כל השלב הזה הוא מאוד מסובך ומצריך השקעה גבוהה והפיכת מדרכות- לכך אין כל היגיון".

גורם אחר התייחס לנושא ואמר, "המדינה בחרה להפריט בשנים האחרונות את רוב החברות שהיו תחתיה וביניהן את חברת בזק, אז למה שהיא תלך אחורה? לא ברור איך ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר זאת, אם הוא דווקא זה שמוביל את תהליכי ההפרטה כבר שנים". לדבריו, "אין ספק שזה אחד מסימני השאלה העקריים שעולים מהמהלך. כמו בכל מדינה מערבית שבה יש שוק פתוח ותחרותי, נראה כי מתאים יותר שהמדינה תתן תמריצים לחברות הקיימות או למתחרים חדשים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חומוס
צילום: רותם ליברזון

כמה מנות חומוס צריך למכור כדי להעלים הכנסות של כ-4 מיליון שקל?

רשות המסים הגישה כתב אישום חמור נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות, בטענה שבמשך שלוש שנים דיווח על מחצית בלבד ממחזור עסקיו; לפי האישום, המע"מ שלא שולם עומד על יותר מ־700 אלף שקל

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמות מס

בפרשה נוספת של העלמת הכנסות, הגישה רשות המסים כתב אישום נגד יגאל פדלון, בעל רשת חומוסיות בת"א, נתניה ומודיעין, ונגד החברה שבבעלותו “יגאל פדלון מסעדות בע"מ”. על פי כתב האישום, בין השנים 2022 ל-2025 ביצע הנאשם עסקאות בהיקף כולל של מעל 9 מיליון שקל, אך דיווח לרשות המסים על עסקאות בהיקף של כ־4.8 מיליון שקל בלבד. בכך, נטען, השמיט פדלון עסקאות בסכום כולל של למעלה מ-4 מיליון שקל, תוך ניהול פנקסי חשבונות כוזבים והגשת דוחות כוזבים לרשות המסים. 

סכום המע"מ שנמנע מהמדינה כתוצאה מהשמטת העסקאות מוערך ביותר מ־700 אלף שקל, והוא מבוסס על נתונים כוזבים שהוגשו במשך 38 דוחות תקופתיים לרשות המסים, במטרה להתחמק מתשלום מס אמת.

מבט על הנתונים שצורפו לכתב התביעה מראה כי הממוצע החודשי עליו דיווח פדלון היה כ-125,000 שקל ואילו הממוצע החודשי שעליו לא דיווח היה כמעט 112,00 שקל. 

אם נעשה חישוב קצר, ונשערך שהזמנה ממוצעת של לקוח היא כ-50 שקלים, נראה שמדובר בכ-2250 לקוחות שעברו מדי חודש ברשת ולא דווחה עליהם הכנסה. בחישוב יומי ובחלוקה לשלושת הסניפים, מדובר על כ-25 לקוחות מדי יום בכל אחד מהסניפים שלא דווחו עבורם הכנסות. כמובן שזהו מידע משוערך בלבד, אבל הוא נותן סדר גודל לגבי היקף ההעלמות שבהן מואשם פדלון. 

רשת "חומוסים" נפתחה לפני כ-20 שנה במודיעין, ומאז התרחבה. הרשת מציעה אתר אינטרט, אפליקציה בחנות אפל ועובדת עם אפליקציות משלוחים חיצונית כגון וולט ותן ביס. ניתן רק לשער שהסכומים שלא דווחו לא עברו דרך הערוצים הדיגיטליים.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".