אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

המשק מגדיל התחייבויות: החוב של המגזר הפרטי - 2.3 טריליון שקל

בנק ישראל מדווח על עלייה בחוב של חברות ומשקי בית ברביע הראשון של 2025, עם צמיחה חדה במשכנתאות ובאשראי לעסקי נדל"ן

אביחי טדסה | (2)
נושאים בכתבה בנק ישראל

המשק הישראלי ממשיך להגדיל את היקפי החוב: לפי נתוני בנק ישראל שפורסמו, יתרת החוב של המגזר הפרטי הלא-פיננסי, הכולל את המגזר העסקי ואת משקי הבית, גדלה ברביע הראשון של 2025 ב-1.3% לרמה של כ-2.3 טריליון שקל. בהשוואה שנתית מדובר בקצב עלייה של 6.8%, מעט נמוך מזה שנרשם ברביע הקודם (7%), אך עדיין גבוה ביחס לשנים האחרונות.


במגזר העסקי (חברות עסקיות ישראליות, ללא בנקים, חברות כרטיסי אשראי וחברות ביטוח) נרשמה עלייה של כ-21 מיליארד שקל (1.5%) ביתרת החוב, שהגיעה לכ-1.4 טריליון שקל. מרבית הגידול נבע מגיוסי חוב נטו של כ-14 מיליארד שקל, שכוללים בעיקר הלוואות מהמערכת הבנקאית והנפקות אג"ח סחירות בארץ. עם זאת, מדובר בהיקף גיוסים נמוך ביחס לשני הרביעים הקודמים, שעמד בממוצע על כ-33 מיליארד שקל.


היקף הנפקות האג"ח של חברות עסקיות עמד על כ-16 מיליארד שקל, בדומה לממוצע הרבעוני של השנה האחרונה. כמחצית מההנפקות בוצעו על ידי חברות בענף הנדל"ן והבינוי, מגזר שממשיך להוביל את גיוסי החוב. גם בחודש אפריל לבדו הנפיקו חברות נדל"ן אג"ח בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל מתוך סך של 5 מיליארד שקל. התחזקות הדולר ופיחות השקל בשיעור של כ-1.9% תרמו גם הם לעלייה בערך החוב הנקוב במט"ח, וכך גם עליית מדד המחירים לצרכן (0.3%) שהשפיעה על החוב הצמוד למדד.


בשוק האג"ח נמשכה מגמת הצטמצמות המרווחים, הפער בין תשואות אג"ח קונצרניות (מדד תל בונד 60) לבין אג"ח ממשלתיות צמודות ירד ברביע הראשון לרמה של 0.94 נקודת אחוז, והמשיך לרדת גם באפריל-מאי לרמה של כ-0.92 נקודת אחוז, הנמוכה ביותר בשלוש השנים האחרונות.


גם משקי הבית הגדילו את התחייבויותיהם, כשהיתרה הכוללת עלתה ב-9 מיליארד שקל (1.1%) ברביע הראשון והגיעה לכ-855 מיליארד שקל. עיקר הגידול נרשם בתחום המשכנתאות, יתרת החוב לדיור עלתה בכ-7 מיליארד שקל (1.2%) לרמה של 618 מיליארד שקל, על רקע המשך מגמת נטילת משכנתאות חדשות מהבנקים. לאחר ניכוי השפעות עונתיות, מסתכמות ההלוואות החדשות לדיור בכ-26 מיליארד שקל ברביע הראשון, עלייה ניכרת לעומת כ-18 מיליארד ברביע המקביל אשתקד. גם באפריל-מאי 2025 נמשכה מגמה זו, והמשכנתאות הסתכמו בממוצע של כ-9 מיליארד שקל לחודש.


האשראי שלא לדיור, הכולל הלוואות צרכניות וכרטיסי אשראי, גדל ברביע זה בכ-2 מיליארד שקל (0.7%) לרמה של 237 מיליארד. הגידול מתרכז בעיקר באשראי בנקאי ובשימוש גובר בכרטיסי אשראי, מגמה המעידה על עלייה באשראי הצרכני, אולי גם בשל התייקרויות יוקר המחיה. בהסתכלות שנתית, קצב הגידול בחוב לדיור אף עלה קלות ל-8%, לעומת 7% ברביע הקודם, בעוד שהחוב שלא לדיור ממשיך לצמוח בקצב של 4%, מעט נמוך מהשיעור הקודם (5%).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הבולדוג 23/06/2025 14:03
    הגב לתגובה זו
    לך הבית! לך ! תה הכי מסוכן לעם ישראל ! אתה גורם לחנק בכלכלה בתחום הנדלך ובמיוחד הפיכת הענים לעוד יותר ולזוגות הצעירים לעבדים לריביות הנשך שאתה וחבר מרעיך בבנק שלא מייצר כלום ! אתה מעשיר את העשירים ומדרדר את מצב שאר העם וברובם הם מצביעי הימין !!
  • 1.
    המדינה בין היקרות בעולם תודות לפוליטיקאים המושתנים כבר עשרות שנים. 2 קדנציות רטרואקטיבית הביתה (ל"ת)
    אנונימי 23/06/2025 13:40
    הגב לתגובה זו
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

"המס על הבנקים הוא מס על הציבור - והוא זה שישלם את המחיר"

בהמשך לכוונת שר האוצר סמוטריץ’ למסות את הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את תגובתו לדו"ח עבודת צוות האוצר וטוען כי הדו"ח חסר השוואות לרווחיות בענפים אחרים, לא בחנו את ההשלכות הכלכליות, והמס צפוי לפגוע בציבור הרחב; מנכ"ל איגוד הבנקים, איתן מדמון "שר האוצר מבקש, באמצעות המהלך הזה, לגבות מס נוסף, בדרך עקיפה ולכאורה מתוחכמת מהציבור"

מנדי הניג |

ברקע הכוונה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ’ להטיל מס מיוחד נוסף על הבנקים, איגוד הבנקים מגיש את עמדתו לדו"ח עבודת הצוות שבחן את המהלך. לטענת האיגוד, הדו"ח שאמור היה לשמש בסיס מקצועי להחלטה, לוקה בחוסרים מהותיים, מדלג על בדיקות קריטיות ובעיקר אינו מתמודד עם השאלה מי ישלם בסופו של דבר את מחיר המס.

המסמך מוגש אף שעמדת בנק ישראל, שהוא חלק בלתי נפרד מהצוות, טרם פורסמה, ובאיגוד סבורים כי מדובר בהליך שמתקדם מהר מדי, בלי בחינה כלכלית מלאה של ההשלכות על הציבור והמשק.

לטענת איגוד הבנקים, הדו"ח שפרסם הצוות באוצר לא כולל את שתי הבדיקות המרכזיות שעל הבסיס שלהן אפשר בכלל לדון בהטלת מס על סקטור ספציפי. קודם כל, בדו"ח אין כל השוואה בין הרווחיות של הבנקים לבין הרווחיות של ענפים אחרים במשק. באיגוד מדגישים כי זה  בדיוק הבדיקה שנדרשה מהצוות לבצע, כדי לבחון האם מתקיימות נסיבות חריגות שמצדיקות מיסוי מיוחד של ענף אחד בלבד. למרות זאת, הדו"ח, כך נטען, מדלג לחלוטין על השוואה כזאת.

שנית, הדו"ח לא בוחן את ההשלכות הכלכליות של המהלך על המשק הישראלי. אמנם מצויין בדו"ח כי הטלת מס על הבנקים עלולה להוביל לעליית ריבית, לצמצום האשראי, לפגיעה במשקיעים ולנזק לציבור הרחב, אבל בפועל לא ניסו לאמוד את ההשפעות האלה או להעריך את ההיקף שלהן. באיגוד מציינים כי מדובר בתוצאות שכבר התרחשו בפועל במדינות שבהן הוטל מס דומה, ולכן היעדר ניתוח עלות־תועלת מהווה, לדבריהם, כשל מהותי בעבודת הצוות ואף עומד בניגוד לעקרונות חוק האסדרה.

כמו כן, באיגוד טוענים כי הדו"ח מציג נתון שגוי שלפיו הציבור מחזיק בכ-70% ממניות הבנקים, בעוד שבפועל שיעור אחזקות הציבור עומד על כ-90%. לטענתם, מדובר בפער מהותי, שכן הציבור הוא זה שנושא בפועל בעלות של כל מס שיוטל על הבנקים. למרות זאת, בדו"ח אין כל ניסיון לאמוד את הפגיעה הצפויה בחיסכון הציבורי, בדיבידנדים או בשווי אחזקות הציבור. באיגוד מדגישים כי מבנה בעלות כזה אינו קיים באף מדינה אחרת שהטילה מס על הבנקים, ולכן השוואות בינלאומיות מחייבות זהירות מיוחדת.