מתחילים לדבר: "מלכתחילה הקו הפרסומי של פריזמה היה יומרני ומתנשא"

כך אומר סמנכ"ל שיווק מאחד מבתי ההשקעות הגדולים. צבי לוין דווקא סבור כי "אין שם כשלון מיתוגי, אבל מיתוג טוב לא יכול לחפות על מוצר פחות טוב"
משה בנימין |

שנת המיתון העולמית ממשיכה לתת את אותותיה במשק הישראלי והגיעה עד לאחד מבתי ההשקעות הגדולים בארץ ובטח היומרניים שבהם. בסוף השבוע האחרון החלו לצוץ פרסומים בדבר מכירת חיסול והתפרקות של בית ההשקעות פריזמה. לפי הפרסומים, הקופות של פריזמה יועברו לפסגות ושאר הנכסים ימוזגו לתוך מיטב וגאון.

גורם בכיר בענף הפרסום המתייחס בשיחה עם Bizportal לשינויים שצפוי לעבור בית ההשקעות פריזמה: "אף אחד לא יודע מה קורה ומה יהיה בפריזמה והם בעצמם כנראה שעדיין לא יודעים לאן הם הולכים אבל מבחינת תקציב הפרסום (עד עכשיו בשלמור-אבנון-עמיחי - מ.ב), די אפשר לשכוח מהם. ענף הפרסום חגג על בתי ההשקעות לפני כשנתיים, והוציא מהם את כל הכסף שאפשר בזמן שבתי ההשקעות נלחמו להביא לקוחות, עכשיו נגמרה המסיבה".

"עכשיו כשפריזמה מתפצלת, מתמזגת וכו' ובכלל לאור התקופה, הדבר האחרון שהם כנראה חושבים עליו הוא ההוצאה לפרסום וכלל לא ידוע מה תהיה חלוקת התקציב מעתה והלאה".

"פריזמה היו סוג של גלאקטיקוס שהוכיחו שוב שזה לא הולך"

Bizportal שוחח גם עם סמנכ"ל שיווק של אחת מבתי ההשקעות הגדולים בישראל שהתייחס אף הוא לנעשה בפריזמה: "בראש ובראשונה, מה שהפיל את פריזמה זה אי יכולתה לבנות מותג מועדף בתחום. פריזמה יכלה למכור כיום נכסים אך לא מותג מצליח. הם ניסו להיות סוג של גלאקטיקוס - חבורת כוכבים שנאספה לה ללא שום חשיבה ולמעשה הוכיחה שוב שזה לא הולך כך".

"מלכתחילה הקו הפרסומי שהיה לפריזמה היה יומרני, מתנשא אך מעל הכל זו הייתה ההתנהלות הכושלת של שדרת הניהול". לדבריו של סמנכ"ל השיווק, "מ-DAY 1, הקמפיין היה חסר סיכוי לטווח הארוך"

(ש) אז האם לדעתך אפשר לומר שהמותג 'פריזמה' מת סופית?

"המותג מת מזמן ומוטב לכולם שהוא ייעלם מהתודעה כמה שיותר מהר. מה שמפתיע הוא שבניהול ההשקעות בקרנות הנאמנות פריזמה דווקא עושים עבודה מצוינת אך הבעיה נעוצה בחוסר החיבור הכללי במערכת ובצוות".

"חבל לזרוק מותג כמו פריזמה לפח"

בשלוש השנים האחרונות פריזמה הייתה שם נרדף לכוכב עולה בשמי בתי ההשקעות בישראל ובהתאם לכך גם השקיעה במיתוג ומיצוב תקשורתי, זאת כחלק ממירוץ ההוצאה הכספית לפרסום בתי השקעות לפני כשנתיים. הכשלון הפיננסי של בית ההשקעות הוא לב העניין כעת, אך האם ניתן לייחס להם גם כשלון מיתוגי אליו ניתן להפנות את האצבע ולתלות חלק מהאשם?

"בעיניי אין שם כשלון מיתוגי, אלא להפך. זהו מקרה קלאסי של 'הניתוח הצליח אך הפציינט מת". כך מתייחס איש המיתוג צבי לוין (לשעבר מ'פוגל לוין') להיבט המיתוגי ערב השינויים בפריזמה.

לדברי לוין, "המיתוג עשה את העבודה והביא המון פניות ולקוחות לחברה. המקרה של פריזמה פשוט מראה שמיתוג טוב לא יכול לחפות על מוצר פחות טוב, וכמובן שמיתוג טוב תמיד עוזר אך עד גבול מסוים. אולי אחת הבעיות שלהם היא שהם גדלו מהר מדי".

(ש) בראייה לעתיד, מה היית ממליץ לבית ההשקעות לעשות עם השם והמיתוג הקיים?

"אני לא הייתי מחליף, לא שם ולא מיתוג. לטעמי הוא היה טוב אבל היו בעיות וטעויות אחרות במערכת. צריך להבין, אם אתה מחליף את השם זו הודאה ברורה בכשלון ואני חושב שיהיה נכון לקחת את המיתוג הקיים אולי בשינויים קלים בלבד ולהמשיך איתו הלאה בכוח ובבטחון".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד.