יום שישי שחור באסיה: מדד הניקיי היפני צנח 9.6%, סוני התרסקה 14%

החוזים בוול סטריט באדום בוהק. ענקית האלקטרוניקה היפנית חתכה תחזיות. מדד הקוספי בדרום קוריאה מנח ב-11% על רקע נתון צמיחה חלש בכלכלה הרביעית בגודלה באסיה
יוסי פינק |

הבורסות באסיה סגרו בירידות שערים חדות, זאת ברקע לחוזים בוול סטריט שכבר בשעת בוקר מוקדמת הצביעו על ירידות שערים חדות וגם ברקע להפחתת תחזיות מצד ענקית האלקטרוניקה, חברת סוני, שמנייתה איבדה גובה והכבידה על המדד היפני. בנוסף, נתון הצמיחה החלש שפורסם בדרום קוריאה העיב נאוד אף הוא על הסנטימנט.

מדד ה-MSCI לאסיה פסיפיק, המדד המוביל ביבשת, רשם ירידה של 5.9% וכבר איבד קרוב ל-50% מתחילת השנה. המדד רשם ירידה של ב-7 מתוך 8 ימי המסחר האחרונים. הניקיי היפני רשם כעת ירידה של 9.6% ולראשונה מאז מאי 2003 נפל המדד אל מתחת לרמה של 8,000 נקודות. החוזים בוול סטריט על מדד ה-Standard & Poor's 500 Index נסחרים כעת בירידה של כ-5%.

מדד הקוספי הדרום קוריאני רשם ירידה של 11%. נתון הצמיחה במדינה ברבעון האחרון פורסם מוקדם יותר היום ועמד על 0.6% ביחס לרבעון הקודם, זהו קצב הצמיחה הנמוך מזה 4 שנים. הנתון מעורר חשש כבד לגבי אפשרות כי המדינה שהינה הכלכלה הרביעית בגודלה באסיה, תיכנס למצב של מיתון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.