ביקור ב"ווילג' של קוקה-קולה": 20 מיליון שקל כדי לסגור 1000 בני נוער באכזיב

ביקור בכפר של קוקה-קולה מוצא את אנשי החברה זחוחים מאושר: "את המחזור האחרון בווילג' סגרנו תוך 20 דקות"; חלק הנוער מדווח מהשטח: "אנחנו בכלל מעדיפים מים"
משה בנימין |

חברת קוקה-קולה ידועה בעשייה השיווקית הייחודית לה מהשנים האחרונות. כפר המוסיקה בניצנים שאירח אמנים ישראליים מן השורה הראשונה וזכה לתהודה בזכות הגמר של "כוכב נולד" היה זה שנתן את האות למהלכים החוויתיים המושקעים, בהם החליטה קוקה-קולה למכור יותר את החוויה ופחות את המוצר.

צריך להודות על האמת: אם בקוקה-קולה מחליטים להרים הפקה גדולה בסגנון כפר המוסיקה או הווילג' הם עושים את זה טוב. ממש טוב. מאות אלפי שקלים ושעות רבות מושקעים בתכנון מקדים, מחקרים וקבוצות מיקוד לפני שהם מפעילים את המנוע השיווקי האדיר שבסופו קמה לה "עיר קוקה-קולה" קטנה ממותגת מא' עד ת' ואזרחיה מסתובבים עם חיוך מפה אל פה.

"הפכנו כבר למודל לחיקוי. מה שחברות סלולר עושות היום זה מה שאנחנו בקוקה-קולה עשינו כבר לפני כמה שנים, ואנחנו כבר צעד אחד קדימה". כך מסבירים אנשי קוקה-קולה את הדרך הייחודית שלהם להתמודדות על ליבו של הצרכן (ובמקרה זה הנוער) בשוק המותגים האינסופי כדי שחלילה לא תאבד המובילות.

20 מיליון שקל - זהו הסכום הלא מבוטל שהצניחו בקוקה-קולה על הקמת הווילג' - שטח שהושכר לחברה במקום שבו היה בעבר ה- Club Med באכזיב. בתמורה הם קיבלו את הזכות להעניק לנוער הישראלי, בין הגילאים 15-18 חופשת קיץ בסכום של 199 שקלים ועשרה פקקים.

מה הם עושים שם? בעבור חלק לא קטן מבני הנוער הנופש בווילג' מחליף את הנסיעה לאילת המסורתית שהייתה הטרנד החם ביותר (תרתי-משמע) מאז ומתמיד. הנערים והנערות משתכנים בבונגלוס הנקראים "קאזה" בשפת הווילג'. בכל קאזה ישנים 3 בני-נוער ללא הפרדה בין בנים לבנות.

התנאים בווילג' כוללים בריכה, ים, ענפי ספורט שונים, ארוחות מסביב לשעון (בניקוב כרטיסייה שכל נער/ה מחזיקים) חדרי תקשורת ממותגים של חברת "אפל" בשיתוף עם I-Digital, חדרי Playstation, מסיבות בערב והקרנות סרטים - וכן, כמו שזה נראה יש במה לקנא.

האתגר: לשמור על הרף הגבוה כל שנה מחדש

שלי מלצר, מנהלת תחום קוקה-קולה באגף השיווק של החברה מסבירה: "קוקה-קולה מתחרה על ליבו של הנוער. לא בהכרח בשוק המזון והמשקאות אלא בכלל בשוק המותגים. האתגר בשמירת הערך המותגי הוא לא פשוט בכלל, לכן עם העלאת הרף משנה לשנה אנחנו נדרשים לשוב ולהפתיע ולא מפסיקים לחשוב על הדבר הבא".

אם הם נדרשים לנתח מה יהיה 5 שנים מהיום, החיבור של בני הנוער המבלים בווילג' למותג קוקה-קולה הם שולפים את שאר התחמושת מארסנל קוקה-קולה, כמו "קוקה-קולה זירו" וה"דיאט-קולה" ומסבירים, כי "לכל תקופה או גיל בחיים יש לנו מענה. הסיטואציה האישית משתנה ואיתה החיבור למותג ואנחנו נמצאים שם עם הצרכן שעובר בין מותגי הקולה השונים".

אנשי השיווק של קוקה-קולה מספרים עוד, כי "מהנתונים עולה שהתפלגות הגילאים והערים מהן מגיע הנוער מתחלקת באופן מאוזן ומקיפה את כל הנוער הישראלי. היוזמה השיווקית של הכפר היא פרי של חשיבה שיווקית מקומית ומאוד מחוברת לישראליות הייחודית".

מבחינת מדידת האפקטיביות של המהלך מסבירים בקוקה-קולה שהם בוחנים את המהלך תוך כדי פעילות ובודקים את הפרמטרים התדמיתיים שלשמם נוצרה הפעילות על כל אחד מ-12 הסבבים שמתארחים בכפר.

"אנחנו בכלל לא שותות קוקה-קולה. באנו בשביל החוויה"

שיחה טיפוסית עם הנוער מגלה שהם די מרוצים מהתנאים שקוקה-קולה נותנת להם בווילג'. הממוצע של קבוצה ממוצעת מגיע ל-10 בנים ובנות שמגיעים ביחד לווילג'. קבוצת בנות נחמדה ממזכרת-בתיה סיפרה על בדיקות קפדניות בכניסה למקום, "בדקו לי אפילו בחזיות" מדווחת אחת הבנות, ומאידך על חוסר במקומות ישיבה מוצלים בכפר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?

הסיכויים להורדת ריבית מאוד גבוהים, איך זה ישפיע על השווקים הפיננסיים ועל הכסף שלכם? וגם - 10 דברים שצריך לדעת על ריבית בנק ישראל

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אמיר ירון ריבית

הנגיד, פרופ' אמיר ירון הוא שחקן הגנתי. סוג של בונקר. העיקר לא לספוג שער. לא צריך לנצח, צריך לא להפסיד. היו לו הרבה הזדמנויות לצאת למתפרצת, לכבוש ולהלהיב את הקהל. הוא יכול היה להוריד ריבית במספר הזדמנויות בעבר והיו לכך את כמעט כל התנאים הכלכליים, אבל למה לקחת סיכון ואולי להפקיר את ההגנה. הוא הולך על הכי בטוח שיש. אבל גם הוא יודע שנגמרו התירוצים למשחק הגנתי. השוק דורש כבר מזמן הורדת ריבית ורואים את זה בתמחורים של אגרות החוב והנכסים הסולידים. התנאים במשק ונתוני המאקרו תומכים בהפחתת ריבית. חוץ מזה, אצלנו יש ריבית ריאלית של 2% - אינפלציה של 2.5% וריבית של 4.5% מובילה לריבית ריאלית של 2% - זה גבוה מאוד בראייה עולמית. 

ועדיין, הכל פתוח - עד שלא מורידים, הכל לכאורה פתוח, אבל הסיכויים להפחתה מחר של הריבית מאוד מאוד גבוהים. האינפלציה ירדה לתוואי ונשארת בו כבר מספר חודשים, שער הדולר נמוך, אחרי ירידה של 10% מתחילת השנה והוא בולם ומדכא עליות של מחירי יבוא. אנחנו אולי לא סיימנו את המלחמה, אבל יש סוג של הפסקת אש. גם נתוני הכנסות והוצאות המדינה עומדים בתקציב ועוד שורה של נתונים כלכליים והכי חשוב לנגיד - האינפלציה במסלול יורד. הריבית הגבוהה נועדה לדכא את האינפלציה שהיא האיום הגדול לכלכלה. הנגיד השאיר את הריבית גבוהה כי היא גורמת לירידה בהלוואות ובצריכה וגורמת לירידה בביקושים. כל זה כדי למנוע ביקושים שיעלו את המדד. 

האינפלציה ירדה ל-2.5% התחזית קדימה  היא לכ-2.2% ב-12 החודשים הקרובים, אז אפשר לשחרר מעט. וזו מילת המפתח - מעט. אל תצפו שירידה של רבע אחוז בריבית מ-4.5% ל-4.25% תשנה משמעותית את החזרי המשכנתא, את התשלום בגין הלוואות. זה יהיה בשוליים. 

איך הפחתת הריבית תשפיע על הכסף שלכם? 

ההורדה הצפויה מגיעה לאחר 14 החלטות רצופות שבהן הריבית נותרה ללא שינוי והנה ההשפעות שצפויות להיות לה:

נתחיל במשכנתאות: השינוי הצפוי ישפיע ישירות על נוטלי משכנתאות והלוואות בריבית משתנה. במשכנתא ממוצעת של מיליון שקל ל-25 שנה, הורדה של 0.25% תוביל להפחתה של כ-70 שקל בהחזר החודשי. גם ההלוואות שלכם במסלול משתנה יוזלו בשיעור של 0.25%.

מוסך
צילום: pexels

הגלגל שלך גמור: חמישה תושבי מזרח ירושלים נעצרו בחשד לעוקץ שיטתי

קשישים שהגיעו לבדיקת אוויר או שטיפה בפנצ'רייה בדרום ירושלים נדרשו לשלם אלפי ועשרות אלפי שקלים על "תקלות דחופות" שלא היו קיימות; חלקם נלקחו לכספומט סמוך - חמישה תושבי מזרח העיר נעצרו הבוקר, כשבמקביל רשות המסים חוקרת העלמת הכנסות של מעל מיליון וחצי שקל

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה הונאה

שוטרי מחוז ירושלים עצרו הבוקר חמישה תושבי סילוואן, כולם בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, בחשד שניהלו שיטת מרמה מתוכננת בפנצ'רייה בדרום העיר. על פי החשד, הם זיהו לקוחות שבאו לבקשות בסיסיות - בדיקת לחץ אוויר, החלפת גלגל או שטיפה - המציאו תקלות חמורות שלא התקיימו במציאות, והפעילו לחץ כבד כדי לגבות סכומים של אלפי ועשרות אלפי שקלים מאדם אחד.

החקירה הסמויה, שנמשכה חודשים ארוכים, נוהלה במשותף על ידי תחנת מוריה, היחידה ללחימה בפשיעה של מרחב קדם, יחידת האכיפה הכלכלית של מחוז ירושלים ופקיד שומה חקירות ירושלים והדרום. השוטרים אספו עדויות ממספר מתלוננים, רובם קשישים, שסיפרו על דפוס זהה: החשודים הציגו עצמם כעסק מורשה, אבחנו "תקלה מסוכנת" שדורשת טיפול מיידי, ובמקרים רבים ביצעו חיובי אשראי ללא ידיעת הלקוח או הציגו זיכויים מזויפים שלא בוצעו בפועל.

שיטת פעולה שיטתית

הדפוס חזר על עצמו בעשרות מקרים: הלקוח מגיע לבקשה פשוטה, מקבל אבחנה דחופה ומחיר מנופח בהרבה מהמקובל. בחלק מהתלונות שולמו עשרות אלפי שקלים מאותו אדם, לעיתים בחיובים חוזרים שלא אושרו מראש. במקרים אחרים הלקוחות נדרשו לשלם במזומן במקום או הובלו לכספומט סמוך, שם משכו את הסכום והעבירו אותו ישירות לידי החשודים.

בפשיטה שבוצעה הבוקר בבית העסק ובבתיהם של החשודים נתפסו עשרות אלפי שקלים במזומן, רכב פרטי, אלות וציוד פנצ'רייה ושטיפה מלא.

חקירת מס במקביל למעצרים

במקביל למעצרים פתחה רשות המסים בחקירה נפרדת נגד חלק מהחשודים בחשד לאי-הגשת דו"חות והעלמת הכנסות בהיקף מצטבר של יותר ממיליון וחצי שקל. היום הובאו החמישה לדיון בבית משפט השלום בירושלים, והמשטרה ביקשה להאריך את מעצרם לצורכי המשך חקירה.

במשטרת ירושלים קוראים לכל מי שחש כי נפל קורבן לעוקץ דומה, או שחויב בסכומים חריגים ללא הסכמה מפורשת, לפנות מיד לתחנת המשטרה הקרובה או למוקד 100.