אינקרדימייל וגוגל כבר לא ביחד: המניה קרסה 30% במחזור עתק

מיד עם פתיחת המסחר נסחרה המניה בירידות של כ-42%. האנליסט מאתיו וויס מ-Maxim Group שהעניק למניה מחיר יעד של 12 ד' בנובמבר: "מכה קשה לחברה - 85% מההכנסות מפרסום מגיעות הודות לשירות ה-AdSense"
שהם לוי |

מניותיה של אינקרדימייל צנחו היום קרוב לשפל של יותר משנה לאחר שפירמת האי-מייל מתל אביב הודיעה כי גוגל הפסיקה את שיתוף הפעולה עימה במסגרת הפצת פרסומות ה- AdSense, וסגרה לחלוטין את החשבון.

איקרדימייל איבדה כ-30% משוויה ביום מסחר בודד אחד למחיר של 3 דולר. קודם לכן נפלו המניות למחיר של 2.5 דולר. בשנה החולפת נסחרה המניה ברצועת מחירים של 4.46 ד' ל-10.69 ד'.

שירות ה- AdSense שמציעה גוגל נוגע למודעות פרסום אוטומטיות. איקרדימייל הצהירה זה מכבר כי שירות ה- AdSense תרם רבות לתוצאות החברה במהלך השנים 2006 ו-2007. מכאן שהירידות החדות במנייה באות על רקע משבר אמיתי.

יחד עם זאת, החברה עדיין לא הרימה ידיים ומבררת את העניין עם גוגל ובאופן סימולטני מחפשת אחר אלטרנטיבות ליחסי פרסום וקידום עם חברות אחרות.

במכתב למשקיעים, אמר האנליסט מאתיו וויס מחברת ההשקעות Maxim Group, כי בהתאם להודעת החברה הוא נאלץ לבחון שוב את מחיר היעד והתחזיות לשנת 2008 כולה. באמצע נובמבר השנה הוא העניק למניה מחיר יעד של 12 דולר בהמלצת קנייה חזקה.

"הודעה זו היא מכה גדולה לאינקרדימייל, כאשר אנו מאמינים כי 85% מהכנסות הפרסום של החברה מגיעות הודות ליחסי ה- AdSense עם גוגל", כך כתב האנליסט.

וויס לא חושב שהחברה יודעת את מהות הסיבה להפסקה החד צדדית של היחסים עם גוגל, אולם אמר: "ישנן ספקולציות כי העניין סובב סביב עניינים פוליטיים של הצורה בה החברה מוצגת במנועי החיפוש".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.