מכפיל רווח מייצג - PEG

גיא שקד - פרובידנס שוקי הון בע"מ שיטת המכפיל מאפשרת למשקיע לקבל תמונה טובה למדי לגבי תמחור מניות. חברות הצפויות להציג צמיחה גבוהה בהכנסות וברווחיות יסחרו במכפילי רווח גבוהים ולהיפך.

קיים יחס ישר בין המכפיל לשיעורי הצמיחה הצפויים. מבנה המאזן של חברה, מובילות שוק, ותחום פעילות הנם גורמים נוספים המשפיעים על גובה המכפיל הראוי לחברה. ככלל, אין דרך חד משמעית לקבוע רמת מכפילים ויש לפעול תוך שימוש במבחן של סבירות והגיון ולהשוות לחברות דומות.

דוגמא: חברה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח של 13. לפי השוואה שביצענו מול ממוצע מכפילים בחברות דומות נמצא שהן נסחרות לפי מכפיל רווח מייצג של 16. אזי, לפי מודל מכפיל רווח מייצג החברה נסחרת בדיסקאונט של כ- 20%.

מכפיל רווח כמקדם תשואה במניה - ניתן להסתכל על מכפיל רווח כמספר שנות רווח להחזר ההשקעה ולחילופין ניתן ללמוד מהמכפיל מהי התשואה השנתית הצפויה מהשקעה במניה. למשל, חברה עם מכפיל רווח 12 אמורה להניב למשקיע תשואה שנתית ממוצעת של 8.33%.

לפי הנוסחה: 100/12=8.33 (בתוך 12 שנה מחזירים 100%)

אם נניח צמיחה ממוצעת ברווחי החברה בשיעור של 2% לשנה אזי התשואה השנתית הממוצעת שצפויה להתקבל תעלה ל- 10%.

לפי הנוסחה: (12-2)/100=10.

כלומר, המכפיל האפקטיבי בהנחת צמיחה שנתית ברווחי החברה הוא נמוך יותר מהמכפיל לפיו נסחרת כעת המניה.

*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
Gett גט טקסי
צילום: יח"צ

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול

בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה


הדס ברטל |

חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.

בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.

"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.

לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.

בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.