מכפיל רווח מייצג - PEG
קיים יחס ישר בין המכפיל לשיעורי הצמיחה הצפויים. מבנה המאזן של חברה, מובילות שוק, ותחום פעילות הנם גורמים נוספים המשפיעים על גובה המכפיל הראוי לחברה. ככלל, אין דרך חד משמעית לקבוע רמת מכפילים ויש לפעול תוך שימוש במבחן של סבירות והגיון ולהשוות לחברות דומות.
דוגמא: חברה נסחרת כעת לפי מכפיל רווח של 13. לפי השוואה שביצענו מול ממוצע מכפילים בחברות דומות נמצא שהן נסחרות לפי מכפיל רווח מייצג של 16. אזי, לפי מודל מכפיל רווח מייצג החברה נסחרת בדיסקאונט של כ- 20%.
מכפיל רווח כמקדם תשואה במניה - ניתן להסתכל על מכפיל רווח כמספר שנות רווח להחזר ההשקעה ולחילופין ניתן ללמוד מהמכפיל מהי התשואה השנתית הצפויה מהשקעה במניה. למשל, חברה עם מכפיל רווח 12 אמורה להניב למשקיע תשואה שנתית ממוצעת של 8.33%.
לפי הנוסחה: 100/12=8.33 (בתוך 12 שנה מחזירים 100%)
אם נניח צמיחה ממוצעת ברווחי החברה בשיעור של 2% לשנה אזי התשואה השנתית הממוצעת שצפויה להתקבל תעלה ל- 10%.
לפי הנוסחה: (12-2)/100=10.
כלומר, המכפיל האפקטיבי בהנחת צמיחה שנתית ברווחי החברה הוא נמוך יותר מהמכפיל לפיו נסחרת כעת המניה.
*אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
חשבון חשמל (X)חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?
איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?
חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים.
כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.
הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.
הנחות של עד 400 שקלים בשנה
ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.
מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד
