ברק: יש להימנע מפגיעה בביהמ"ש ובמבקר

שר הביטחון התייצב לימינם של נשיאת העליון ומבקר המדינה, במאבקם עם השר פרידמן ורה"מ. "ביהמ"ש והמבקר לא צריכים לנהל קמפיין להגנה על מעמדם"
נדב איל NRG |

שר הביטחון ויו"ר מפלגת העבודה, אהוד ברק, נטל הערב צד ברור במחלוקת בין נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ובין שר המשפטים, דניאל פרידמן, כשיצא להגנת ביניש – ונגד ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בעימות בינו לבין מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס. "בית המשפט העליון ומבקר המדינה לא צריכים לנהל קמפיין מתמשך כדי להגן על מעמדם", אמר ברק בישיבת לשכה של העבודה, ורמז כי הוא מצדד בעמדת ביניש בסוגיית הדרך למינוי שופטים שעליה היא חלוקה עם פרידמן, כשהצהיר כי "צריך לשקול בכובד ראש כל שינוי בדפוס מעמדם" של בית המשפט העליון ושלטון החוק.

בכינוס שהתקיים הערב בבית מפלגת העבודה שבשכונת התקווה בתל-אביב, התייחס ברק לסכסוך הוותיק בין שר המשפטים לנשיאת העליון, שנסב בימים אלה על ההליך למינוי השופטים, כאשר השר פרידמן מעוניין במינוי שופטים מחוזיים באמצעות ועדת איתור חיצונית, ולא על ידי נשיאת בית המשפט העליון, כנהוג כיום.

שר הביטחון אמר בישיבה כי "בית המשפט העליון ושלטון החוק הם אבני יסוד בכל דמוקרטיה מתפקדת", ולפיכך יש לשקול בכובד ראש כל שינוי בדפוס מעמדם, ו"להימנע באופן מוחלט" מפגיעה בו.

ברק לא רק התייצב בגלוי נגד פרידמן, שמאחוריו עומד ראש הממשלה, אהוד

אולמרט, אלא אף צידד במבקר המדינה בסכסוך המתמשך בינו לבין אולמרט, שהתפוצץ לעיני המצלמות בשבוע שעבר.

דברי ברק בישיבת המפלגה הערב הצטרפו להערות שהשמיע בבוקר בישיבת סיעתו, בה התבטא באופן דומה ואמר כי "שלטון החוק בכלל ובית המשפט העליון בפרט יחד עם מבקר המדינה, הם אבני יסוד בדמוקרטיה, והדו-שיח בין הממשלה למוסדות האלה צריך להיות אמיתי ומכובד. אסור להשתלח במוסדות, וודאי שלא באנשים בתוך המוסדות".

יריבו המובס של ברק מהפריימריז, עמי אילון, הצטרף ליו"ר המפלגה וקרא לנוכחים בישיבה להפוך את ההתייצבות לצד בית המשפט העליון ונגד הממשלה, לעמדה מפורשת של העבודה. "מה שעומד לדיון זה ההגנה על בג"ץ", אמר אילון. "העבודה צריכה לומר שאנחנו מגנים ונגן על בג"ץ".

לאתר NRG מעריב

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.

מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

בנק ישראל מסביר שחוק הגיוס הוא חוק השתמטות

מה העלות של חודש מילואים? ומה הנזק הכלכלי באי גיוס חרדים? ולמה בנק ישראל מבקר את הצעת החוק? על התמריצים (הקטנים), על הסנקציות (המעטות) ועל היקפי יעדי הגיוס (הנמוכים)
רן קידר |

בנק ישראל מתייחס לחוק הגיוס. הדברים ברורים וידועים, אבל הבנק נותן לזה תוקף, שם מספרים ומסביר בלשון פשוטה שזה "חוק השתמטות" ולא חוק גיוס. גיוס חרדים יוריד את העלויות למשק. בבנק מסבירים כי העלות הכלכלית המשקית של חודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הנה כ-38 אלף שקל. הרחבת הגיוס של גברים חרדים באופן משמעותי יכולה להפחית במידה רבה את הנטל הכלכלי המשקי והאישי הנובע מהשימוש הנרחב של הצבא באנשי מילואים.

על פי בנק ישראל, הגדלת מחזורי הגיוס השנתיים בכ-7,500 גברים חרדים, למשל, (שתתבטא בהוספת כ-20,000 חיילי חובה לאחר הבשלת התהליך), אשר תאפשר חיסכון ניכר בהיקף המילואים,  תקטין את העלות המשקית השנתית בלפחות 9 מיליארדי ש"ח (0.4 אחוז תוצר). זה מאוד משמעותי, וצריך לזכור שפוטנציאל הגיוס הרבה יותר גדול. 

"הצעת החוק שתכליתה להסדיר את נושא גיוסם של צעירים חרדים לצה"ל לוקה בחסר", מדגישה הנהלת בנק ישראל, "יעדי הגיוס שהיא קובעת נמוכים והתמריצים הכלכליים לגיוס שכלולים בה הם בעלי אפקטיביות נמוכה. חשוב לתקן את נוסח החוק באופן שיענה על צרכי הצבא ולשם כך יקבע תמריצים חיוביים ושליליים אפקטיביים.

"סוגיית גיוס הציבור החרדי מלווה את החברה הישראלית מזה עשורים רבים. במהלך עשורים אלה משקלה של החברה החרדית גדל מאוד, מאחוזים בודדים ליותר מעשרה אחוזים היום, ועל בסיס התפלגות האוכלוסייה בגילים 15-0 הוא צפוי לשלש את עצמו בעשורים הבאים. לאור העליה החדה בהיקף הנדרש של שירות במילואים מאז ה-7 באוקטובר 2023, הפכה סוגיית גיוס הגברים החרדים לנושא ביטחוני עם השלכות מקרו-כלכליות משמעותיות. על כן, אנו מוצאים לנכון להביא את התייחסותנו לסוגיה בעת הזאת.

"על פי אומדנים שגובשו בבנק ישראל, העלות הכלכלית המשקית המהוונת הנובעת מחודש גיוס של איש מילואים (בן כ-30) הינה כאמור כ-38 אלף ש"ח. 80% מסכום זה מבטאים את העלות הישירה והמיידית מאובדן התפוקה בעת שירות המילואים והיתרה את הפגיעה העתידית בגידול הפריון כתוצאה מהפסד ניסיון ו/או קידום בעבודה.