ניתוח טכני: הדקס והניקיי - הכיוון העולמי

האם מעבר לים טמונות אפשרויות השקעה טובות במדדים המובילים? ניתוח מדד הדקס הגרמני והניקיי היפני מעלה שבעוד שמדד הניקיי צפוי לרשום דשדוש בטווח הבינוני, למדד הדקס צפויות עליות בטווח זמן זה
אייל גורביץ |

הניקיי: בטווח הקצר ירידה בטווח הבינוני דשדוש

בסקירה האחרונה הערכתי שכיוונו של מדד ניקיי בטווח הקצר הוא דשדוש כאשר בתום תקופה זו, גדולים סיכוייו לחצות מעלה את רמת 18,300 הנקודות. עם זאת, כדי לממש יכולת זו, היה עליו לשמור על קו המגמה העולה ולא לסגת נמוך מרמת 18,000 הנקודות. ירידה מתחת לרמה זו, מחייבת בחינה חוזרת של הנחות העבודה.

שבוע המסחר האחרון עמד בסימן ירידות חדות כאשר מדד ניקיי ניתץ כלפי מטה גם את רמת 18,000 הנקודות ומיד לאחריה את רמת התמיכה הנמוכה יותר, 17,848 הנקודות. אירוע זה מעיד שקטנה מהותית הסבירות לשבירתה מעלה של רמת 18,300 הנקודות ולכיבוש שיאים חדשים. זה מובן מאליו. אלא שהשאלה היא האם עלתה הסבירות למגמת ירידה בטווח הארוך או שמא מדובר בתיקון טכני בר חלוף ?

מבט על גרף הנרות שבועי מעיד שמצבו של מדד ניקיי אינו פשוט כלל ועיקר. מבט על הגרף מגלה מספר מרכיבים :

1. בעוד שהמגמה ארוכת הטווח היא מגמת עלייה, הרי שמצבה של המגמה לטווח הבינוני מורכב למדי. נכון לתחילת שבוע המסחר הנוכחי, רובץ מדד ניקיי על קו מגמה עולה התומך את מגמת העלייה שראשיתה באמצע 2005. קו זה מכיל 4 נקודות מגע וכל התיקונים הטכניים שתרחשו בשנתיים האחרונות נבלמו עליו או בסמוך לו אך לא שברו אותו כלפי מטה. הזמן הפך קו מגמה זה למשמעותי כאשר שבירתו כלפי מטה תעלה את הסבירות להתדרדרות נוספת, לפחות עד לרמת 16,533 הנקודות.

2. נסיגה מתחת לקו המגמה ( 17,200 הנקודות לערך) תעלה את הסבירות להמשך הנסיגה כאשר ברמת 16,533 הנקודות ממתינה תמיכה משמעותית. כפי שאפשר לראות על הגרף המצורף, רמת 16,533 הנקודות אינה רמת תמיכה "רכה". רמה זו קיימת החל מתחילת 2006 כאשר שימשה שלוש פעמים כרמת התנגדות ושבירתה מעלה הפכה אותה לשמש כרמת תמיכה. לכן, יש לצפות ששבירתו של קו המגמה העולה תגרום להתדרדרות נוספת אם כי לא מתחת לרמת 16,533 הנקודות בשלב ראשון.

3. בתקופה הקרובה יש לשים לב היטב למחזורי המסחר. כדי להפוך את הקערה על פיה כל ניסיון עליות חייב להתאפיין במחזורים גבוהים. ניסיון עליות שילווה בהיקפי פעילות נמוכים משמעותו חולשה וסבירות גבוהה לגל ירידות נוסף.

רמות תמיכה והתנגדות

1. רמת תמיכה ראשונה סביב 17,200 הנקודות וזה מבחנו הראשון של מדד ניקיי. היכולת להישאר מעל לרמה זו תשחרר הרבה לחץ אם כי לא יהיה בכך די כדי ללמד על סיום גל הירידות.

2. רצועת התנגדות נוספת בין 17,500-17,700 הנקודות תשמש כמכשול הבא. רק חזרה מעלה לפחות עד לרמת 18,300 הנקודות תאפשר לומר כי סכנת הירידות חלפה.

סיכום: אפשר לומר שהתקופה הבאה לא תהיה פשוטה עבור המשקיעים. מי שבחוץ, רצוי שיישאר שם ויבחן את התנהלותו של מדד ניקיי בתקופה הקרובה. מי שכבר בפנים, רצוי שיפעל ללא סנטימנטים ויבחן שוב היכן אמורות להיות ממוקמות הוראות הסטופ שלו. לעניות דעתי, הן קרובות מאי פעם.

הדקס: בטווח הקצר דשדוש בטווח הארוך עליה

כמו מרבית השווקים המסוקרים גם מדד דקס מצוי במגמת עלייה ארוכת טווח שעדיין לא נס ליחה. גם כאן, כמו במדד נאסד"ק, כמו אצלנו וכמו בבורסות אחרות שחטפו השבוע מצוי מדד דקס במגמת עלייה ארוכת טווח, שמופרעת מדי פעם על ידי תיקונים טכניים. בחינת עומקם של התיקונים מאז תחילת המגמה הראשית יגלה שגודלם של התיקונים הטכניים נעים בין 7% - 13% כך שהתיקון הנוכחי עדיין לא חריג. ההנחה היא שעל רקע העובדה ולפיה המגמה הראשית היא מגמת עלייה, גם הירידה הנוכחית, כמו כל קודמותיה, תהיה ירידה לצורך עלייה.

התיקון הטכני

גם כאן כדאי לשים את הדברים בפרופורציות הנכונות. ירידות המחירים אינן תחילתה של מפולת או קריסה קולוסאלית. לפחות מוקדם מדי לקבוע. הירידות הן תיקון טכני. השאלה היא איזה מהלך עומד לתיקון והיכן מצויות רמות התמיכה המשמעותיות :

1. גל העליות העומד לתיקון הוא זה שהחל ברמת 6,437 הנקודות והסתיים ברמת 8,151 הנקודות. מדובר על מהלך של כ-1,700 נקודות. מכאן שגבולות התיקון מצויים ברמות שבין 7,495– 7,092 הנקודות וזו בהחלט אפשרות ולפיה מדד דקס שם פעמיו לכיוון הרמות הללו. למעשה הוא כבר שם ובשבועות הקרובים נשים לב כיצד הוא מתנהל ברמות הללו.

רמות תמיכה והתנגדות

1. הרצועה שבין 7,300 – 7,350 היא רצועת התמיכה הראשונה. מתחתיה סביב 7,090 הנקודות

2. התנגדות ראשונה ומשמעותית ברמת 7,533 ומעליה ברמת 7,750 הנקודות.

סיכום

מוקדם מדי לקבוע שמדובר במשבר, מפולת או קריסה. ההיסטוריה לימדה אותנו שתגובה רגשית כלפי אירוע יומי או דו יומי אינו מוכיח את עצמו לאורך זמן. ההנחה היא שבשוך הסערה יחזור מדד דקס לתוואי המקורי.

הערה : כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.

אין בסקירה זו משום המלצה לקנות או למכור את השוק או מניות ספציפיות. סקירה זו מוגשת כאינפורמציה טכנית נוספת. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

מדד הניקיי:

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.