מריל לינץ': ישראל כשוק מפותח - מכת מוות לשוק ההון
"הצטרפות ישראל לשווקים המפותחים תהווה, אולי, חגיגה לפוליטיקאים אבל מכת מוות לשוק ההון הישראלי" כך התריע היום חיים ישראל ראש מחלקת מחקר ישראל במריל לינץ' בכנס פורום ה-CFO באילת. לדבריו, כיום ישראל תופסת 2% במדד השווקים המתעוררים של ה-MSCI, ואם ישראל תצטרף למדד השווקים המפותחים, חלקה היחסי בעוגת ההשקעות העולמית יירד ל-0.2% בלבד. לדבריו, במצב זה אף משקיע זר לא יטרח להשקיע בישראל וזה יהיה סוף עידן המשקיעים הזרים בארץ. בדברו בפני כ-150 סמנכ"לי הכספים הבכירים במשק התריע ישראל כי המצב בארץ עלול להיות דומה למצבו של שוק ההון הפורטוגלי שספג מכה קשה עם הצטרפות פורטוגל למדד השווקים המפותחים, למרות שגודלו היחסי במדד גדול מזה של ישראל.
לדברי ראש מחלקת מחקר ישראל במריל לינץ', ישנה כיום נטיה "להאשים" את המשקיעים הזרים בכל תופעה לא מוסברת המתרחשת בשוק ההון הישראלי, אולם המצב לחלוטין לא כך. "למרות שאנו חושבים שאנו מרכז העולם ושוק ההון הישראלי הוא בין המובילים, בפועל ישראל נסחרת בחסר מבחינת המשקיעים הזרים. היקף ההשקעות של הזרים בארץ, למרות שעומד על כמיליארד דולר מראשית השנה, הוא רק 63% מחלקה של ישראל במדד השווקים המתעוררים" אמר ישראל. לדבריו, השוק הישראלי יקר יותר משווקים מתעוריים אחרים ונסחר במכפיל גבוה יותר.
לדברי ישראל, שוק ההון הישראלי נמצא ב"מילכוד 22": כשהשווקים המתעוררים עולים, השוק הישראלי עולה פחות, וכשהם יורדים גם בארץ נרשמות ירידות אולם ברמות נמוכות יותר. "כך שכאשר משקיע זר רוצה להשקיע בשוק מתעורר הוא ישקיע בשווקים שנותנים תשואות גבוהות יותר מהשוק הישראלי, וכשיש נפילה בשווקים הללו, גם השוק הישראלי יורד כך שהמשקיעים מצמצמים השקעות בכל השווקים המתעורררים, כולל מזה הישראלי". לדבריו, הסיבה המרכזית לכך היא שישראל נחשבת לשוק דפנסיבי עם מאפיינים של שוק מפותח. "יש לנו את הטרנדים ההפוכים מאלו של השווקים המתעוררים ואנו יבואני סחורות ולא יצואנים כמו שווקים מתעוררים".
לדברי ישראל, החברות הישראליות חייבות לזכור, כי משקיעים זרים אינם מחוייבים להשקיע בארץ ולכן הקשר בינן לבין משיקיעים זרים הוא קריטי להשקעות זרות בארץ. "המספרים והתשואות חשובים אבל הם לא חזות הכל" אמר ישראל. "ישנה חשיבות קריטית לשקיפות ולזמינות מקסימלית של ההנהלות למשקיעים זרים. חשוב לזכור שלזרים יש אפס סובלנות וחברה שתדמיתה נפגעת יקח לה זמן רב עד שתצליח לתקן את מעמדה בפני המשקיעים".
טל ליאני, ראש חטיבת תקשורת במריל לינץ' אמר, כי למרות שישראל נחשבת שוק מתעורר היא אינה צומחת בקצב של מדינות כמו הודו וסין. "נכון שישראל, הודו וסין הן באותה קטגוריה אבל להשוות את ישראל למדינות הללו מבחינת צמיחה משולה להשוואת ישראל למדינות האירופאיות בכדורגל. אמנם אנחנו משחקים באירופה, אבל אין לנו שום סיכוי לנצח את המדינות הללו" אמר ליאני.
לדברי ליאני, למרות הבעיות, ישראל נחשבת למעצמה טכנולוגית והיא נמצאת במקום השלישי מבחינת מספר החברות הרשומות בנאסד"ק. לדבריו, משקיעים זרים משיקיעם בחברות ישראליות לא בגלל מוצאן אלא בגלל הפוטנציאל הטמון בהן. "הבעייה של החברות הישראליות הוא במעבר מחברות טכנולוגיה לחברות רב זרועיות וזו הסיבה שישנן רק 4 גורילות ישראליות: טבע, צ'ק פוינט, אמדוקס וקמברס. אחת הסיבות לכך היא שבשנים 99'-2000 החברות הישראליות הובילו את המהפכה הטכנולוגית והיום במרבית המקרים המצב לא כך. לדבריו, ישנן מספר סיבות שחברות ישראליות לא מצליחות להפוך לענקיות בינלאומיות: חוסר פוקוס על השלב הבא, רכישת חברות מתחרות במקום רכישת חברות "לרוחב" שיאפשרו לחברה לצמוח גם כאשר השוק המרכזי שלהן יורד, פרסום אזהרות רווח תקופה קצרה לאחר ההנפקה ופחד מרכישות.
לדבריו של ליאני, המשקיעים הזרים רואים בחשש מרכישות דבר שלילי הפוגע באחוזי הגדילה העתידיים של החברות הישראליות ולכן הן נסחרות בדיסקאונט. סיבות נוספות המעכבות את צמיחת החברות הישראליות הוא סקנדל האופציות שפגע בשמן של חברות ישראליות נוספות ומיקומן של הנהלות החברות בישראל ודליפת מידע בארץ, דבר המקשה על הבנת המשקיעים הזרים בניתוח אמיתי של החברות. "אבל אם להיות אופטימיים" אמר ליאני "במקום להגיד שבישראל יש רק 4 גורילות, אפשר להגיד שיש בה יותר חברות ענק מקומיות מאשר במדינות מפותחות רבות".

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".