הרמטכ"ל: במלחמה היו שגיאות ממני ומטה

בנאום שהגיע לידי מעריב nrg, מודה הרמטכ"ל שמציקה לו התפיסה כי "אחריות יכולה להביא לעריפת ראשים" ותוקף: "כשאנחנו מבקרים אנחנו תוקעים חרבות". על אפשרות שיתפטר אמר: "כשיהיה לי מה להודיע, אודיע"
מעריב NRG |

הרמטכ"ל, רא"ל דן חלוץ, תוקף בצורה חריפה את חוסר הסולידריות בשורות צה"ל והקריאות ל"עריפת ראשים", ומבהיר בנאום שנשא במהלך פגישה עם סגל הפיקוד הבכיר של זרוע היבשה, אשר הגיע לידי nrg מעריב, כי "הבעיה היא כשאנחנו מבקרים מישהו אנונימית ותוקעים חרבות". עוד הודה הרמטכ"ל כי "היו טעויות ושגיאות, ממני ועד למטה. מי שלא עשה - לא טעה". על פרשת התפטרותו של תא"ל גל הירש, אמר חלוץ: "גל הוא קצין מצוין, ויכול להיות מפקד מצוין. אבל אני מכבד את רצונו".

במהלך הכינוס בו נכחו קצינים בדרגת אלוף משנה ומעלה, בראשות האלוף בני גנץ, נידונו התחקירים שבוצעו בתוך הצבא, הכוללים פירוט של שיטות הפעלת הכוחות, התיאום עם חיל האוויר, הפעלת הלוגיסטיקה והשימוש באמצעי הלחימה השונים. כתב וצלם nrg התלוו לרמטכ"ל חלוץ במהלך סיור בדרום ושמעו ממנו הכחשה לגבי שמועות על התפטרות צפויה. "כשיהיה לי מה להודיע, אודיע", אמר.

חלוץ התייחס לפרסומים, לפיהם אמרו מקורביו כי עליו להתפטר, ושב והבהיר כי המהלך אינו עומד על הפרק. "אתם מקורביי היחידים, כל השאר לא דיברו בשמי", הדגיש הרמטכ"ל. "אני לא מתפטר, אני פה לטוב ולרע".

בנוגע לביקורת החריפה שהטיחו בו גורמים מתוך הצבא, ולקריאות שנשמעו בדבר אחריותו למחדלי המלחמה בלבנון, אמר הרמטכ"ל כי "חופש הבעת הדעה הולך בדרך כלל ביחד עם משמעת בפעולה. אצלנו היו מספר מקרים שזה לא הלך ביחד".

המושג "אפס נפגעים" חלחל למערכת

חלוץ תקף את חוסר הסולידריות בשורות צה"ל והדגיש את הבעייתיות של ביקורת אנונימית. "זה מתחיל קודם כל אצלנו כשאנחנו מבקרים מישהו אנונימית ותוקעים חרבות", אמר הרמטכ"ל. "זה מתחיל אצלנו בדרג הבכיר, זה מגיע עד לדרג הזוטר, וכך הופכים את התרבות בארגון".

"מציק לי בראיית המערכת, שחושבים שאחריות יכולה להביא לעריפת ראשים", הוא הוסיף. "זה לא הקו שלי. כן צריך לתבוע יותר מאנשים ולעמוד בזה. אבל צריך לדבר עם האנשים ולהיות איתם בקשר".

בהתייחסו לביקורות שנשמעו בנוגע למספר הנפגעים הרב של צה"ל במהלך המלחמה, הבהיר הרמטכ"ל כי הסיבה לכך היא שהמושג "אפס נפגעים" חלחל למערכת בעקבות הלחימה בטרור. "זה לא דומה למצב של מלחמה", הדגיש. "מתי בפעם האחרונה הפעלנו אוגדה בפעילות מבצעית?"

"הציפייה שלי היא שחיי אדם יהיו נר לרגלי המפקד, אך כך גם המשימה", הוסיף. "לגבי קדושת הפקודה, הפקודה היא מחייבת, גם לצד הנותן וגם לצד המקבל. אם הפקודה לא מובנת צריך לשאול שאלות. אם לא עושים זאת - זה לא רציני".

חלוץ הבהיר כי כל המערכת צריכה להתאפיין בתחושת יציבות והדגיש כי "יש לנו אחריות על ארגון טוב מאד, שצריך להפוך אותו לטוב יותר". לדבריו, כשאומרים בטלוויזיה שצבא היבשה נכשל, צריך לקחת את זה בעירבון מוגבל.

"לא נכשלנו. אתם יחד איתי, צריכים להרים את הראש להביט קדימה ולנסוע", אמר חלוץ. "ב-1 בינואר 2007 לא יהיו מהפכות כי היסודות בסך הכל קיימים. בעקבות המלחמה בחיזבאללה יש פערים, אין לקחים. היו טעויות ושגיאות ממני ועד למטה. מי שלא עשה לא טעה".

את התחקירים הרבים שנערכים בצה"ל בעקבות הליקויים שהתגלו במלחמה, הגדיר הרמטכ"ל כ"נכס". "בואו נוציא מהלחימה את כל מה שאפשר. ניקח את המסקנות ונהפוך זאת לתוכנית עבודה", אמר חלוץ.

הוא התייחס גם להתפטרותו של מפקד אוגדה 91, תת אלוף גל הירש. "גל הוא קצין מצוין ויכול להיות מפקד מצוין. הקריאה לחזור בו נעשתה בפורום די רחב", אמר חלוץ. "אבל אני מכבד את רצונו של גל. הכותרות של התקשורת בחלקן הן תוצאה של אי הרעות אבל אני מאמין באנשים ואין בעם ישראל קבוצה טוב יותר מאלה היושבים פה".

להשאיר את המפקדים הראויים

בנוגע לגיוס חיילי המילואים, הבהיר הרמטכ"ל כי "מערך המילואים הוא דומיננטי מבחינת גודלו וזה בא לידי ביטוי במיוחד ביום פקודה. כולם בנויים בסוף על מערך מילואים, שצריך להיות מאומן על מנת להביא תפוקות".

לדברי חלוץ, גם את התחום של אימון חיילי המילואים צריך להכניס לפרופורציות. "כשירות זו גם הרגשה סובייקטיבית של המפקד", אמר הרמטכ"ל. "על הכשירות צריך להסתכל במובן המערכתי, לאו דווקא ברמת הפרט. אני חושב שצבא זה מקצוע. להיות איש צבא זה לא תחביב. זה מקצוע עם עקרונות, תורות, היסטוריה, ועתיד. ומקצוע לומדים. חלק מהלימוד זה לימוד מהתנסות".

בצד ההתעסקות בלקחי המלחמה והבעיות בפניהן ניצב צה"ל, מסתכל הרמטכ"ל כבר אל העתיד. "שנת 2007 לא עומדת בסימן מלחמה אלא בסימן של מוכנות וכשירות אל מול צבא סדיר, מצד אחד, ומול טרור וגרילה, מצד שני".

חלוץ הדגיש את החשיבות של השארת המפקדים הראויים במערכת. "אנחנו כמפקדים צריכים לדאוג שמי שראוי שיישאר בצה"ל אכן יישאר. כל מפקד צריך לקחת זאת באופן אישי כמשימה, זה יעד מספר אחת", אמר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.