ועד המזרחי: לא שותפנו בהליך מכירת קופות הגמל

יו"ר הועד לזרוביץ: במקום לנהוג כפי שמחייב החוק ולשאול כל עובד היכן הוא רוצה לנהל את חסכונותיו מעדיפה ההנהלה לאיים על העובדים לבל יעזו אפילו לחשוב על עזיבת קופות הגמל של הבנק. הנהלת הבנק בתגובה: ועד העובדים ממשיך להלך אימים בהפצת דברי הבל דמיוניים והסתה
חזי שטרנליכט |

(עדכון, 19:32) יו"ר ארגון העובדים בבנק המזרחי, שרה לזרוביץ מוסרת היום כי "האיום של ההנהלה לנקוט בסנקציות חמורות נגד העובדים הוא חצוף, חמור ומנוגד לחוק. במקום לנהוג כפי שמחייב החוק ולשאול כל עובד היכן הוא רוצה לנהל את חסכונותיו מעדיפה ההנהלה לאיים על העובדים לבל יעזו אפילו לחשוב על עזיבת קופות הגמל של הבנק".

הנהלת הבנק מסרה בתגובה: "ועד העובדים והעומדת בראשו, שננטשו זה מכבר על ידי עובדי הבנק, ממשיכים כדרכם להלך אימים בהפצת דברי הבל דמיוניים והסתה."

הדברים באים על רקע העובדה, שלדברי הועד - ההנהלה מאיימת הנהלת בנקיטת צעדים משמעתיים כנגד עובדים אשר יעזו לשקול להעביר את כספם מקופות הגמל של בנק המזרחי לקופת גמל פרטיות. בועד טוענים כי ההנהלה מאיימת כי הדבר יחשב לעובדים כהפרת אמונים חמורה כלפי הבנק.

צעד זה בא במקביל לידיעות על כך שקרובה מכירת קופות הגמל של בנק המזרחי לגורם חיצוני. בתגובה, שיגר היום ארגון העובדים מכתב לכלל עובדי הבנק בו הוא מאשים את ההנהלה בהפרת אמונים חמורה כלפי העובדים.

במכתב, מאשימים העובדים את הנהלת הבנק, כי היא מחייבת אותם לחסוך בקופות הגמל של הבנק ומחזיקה אותם כבני ערובה, עד שתצליח למכור את קופות הגמל שלה. עובדי הבנק טוענים, כי ההנהלה דואגת רק לאינטרסים שלה ושל בעלי המניות במכירת קופות הגמל וזונחת לחלוטין את האינטרסים של העובדים.

בהקשר זה מזכירים בועד כי רק לאחרונה חוקק חוק הקובע כי הכסף הצבור בקופות הגמל (כספי עובד + מעביד) הוא רכוש העובדים בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.76%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.