רכב גניבה
צילום: יחצ

שיא בגניבות רכב, ברבעון השלישי של השנה, ועליה של 73% - מי הגנבים ומאיפה גנבו הכי הרבה?

תופעת גניבות הרכב בישראל כבר הפכה מזמן למכת מדינה ונראה כי הדרכים בהן משתמשים הגנבים רק משתכללות - והם גם מעזים יותר: כמות הגניבות בשעות האור הוכפלה; נתון מפתיע: 15% מבעלי כלי הרכב השאירו את המפתחות ברכב, ואחר כך הם מתפלאים שהרכב נגנב? אלו כלי רכב הגנבים אוהבים במיוחד, לאן המכוניות נגנבות? התשובות בפנים
דור עצמון | (22)

גידול של 73% בגניבות כלי הרכב בישראל ברבעון השלישי של שנת 2022. מדובר בשיא חדש, כאשר גנבי הרכב פעילים 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. ואם בעבר רוב גניבות הרכב התבצעו בשעות החשיכה, אז מתחילת שנת 2022 יש עליה של 116% בגניבות בשעות האור, כך עולה ממחקר של חברת איתוראן שכלל מדגם של 700 אלף כלי רכב. הסיבה לדברי החברה היא המחסור בחלקי חילוף לרכבים - כלומר הגנבים מחפשים 'חלקי חילוף' ברכבים קיימים: "רוב כנופיות גניבות הרכבים מזינות את תחום החלפים, להשבת חלקי החילוף למכירה בשוק הישראלי".

האם המגמה תשתנה? באיתוראן לא אופטימיים וצופים המשך במגמת עלייה בגניבות הרכב גם ברבעון האחרון של שנת 2022.

עוד על פי נתוני החברה, ברבעון השלישי נעצרו 227 חוליות חשודים בגניבות רכב - גידול של 183% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 1.25 מיליארד שקל.

40% מהגניבות - בגוש דן. נתון מפתיע: נהגים משאירים את המפתח ברכב ואחר כך מתפלאים שהרכב נגנב

על פי המדגם, גוש דן מובילה את טבלת הגניבות בישראל עם 40% מכלל אירועי הגניבה, ואחריה אזור השרון 26%, אזור הדרום 14%, אזור השפלה 7%, ירושלים ומודיעין 8%, אזור הצפון 3% ויו"ש 2%.

נתון מעניין ומפתיע הוא שב-15% מאירועי הגניבה מפתח הרכב נמצא אצל הגנבים, כלומר אנשים משאירים את המפתח ברכב ומשום מה חושבים שגנבים לא ינצלו את זה. ב-32% מכלל ניסיונות הגניבה היו בשיטת הפריצה אלימה, 40% באמצעות התחברות לשקע OBD, ב-10% באמצעות גרירת/העמסת הכלי וגניבתו 1% הרכב נשדד מבעליו או המפתח נשאר ברכב. ב-2% מהמקרים לא ניתן לקבוע.

אלו רכבים גונבים?

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות ניסיונות הגניבה הגדולים ביותר ברבעון הראשון של 2022: רכב פרטי – 27% ג'יפים וג'יפונים – 45%, רכב מסחרי – 6%, משאיות – 3%, אופנועים –17% וכלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) – 2%.

מי הגנבים? - לפי זהות הערים שאליהן מגיעות המכוניות התשובה ברורה

קשה לברוח מכך - מי שגונבים את כלי הרכב של הישראלים הם ערבים משטחי הרשות הפלשתינית. על פי הנתונים, היעד המרכזי של גנבי הרכב ברבעון השלישי של 2022 היה שטחי הרש"פ (טול כרם, קלקיליה, רמאללה וחברון) וזאת בדומה לשנים הקודמות.

ברבעון השלישי של 2022 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים דרך המחסומים, ופריצות בגדר ההפרדה מהרש"פ לערים רמאללה, קלקיליה וטול כרם הנמצאות בסמוך למרכז הארץ ואשר משמשות עבור הגנבים ערי מקלט לכל דבר ועניין.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תגובות לכתבה(22):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    להקים יחידת שיטור שתמתין במעברים. מי שלא רוצה שרכבו יצא לשטחים יתן היתר לעצור את רכבו אם עובר באחד המעברים. לשים חיישנים בכביש לפני המעברים שיתריעו מראש על רכב גנוב מתקרב ולתפוס במקום. (ל"ת)
    100 18/11/2022 19:11
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    ישראלי 17/11/2022 12:08
    הגב לתגובה זו
    לצערנו, אין הרתעה והציבור הישראלי סובל. בפתח תקווה נגנבו 65 מכוניות ביום אחד. מקווה שאיתמר בן גביר יחזיר את ההרתעה.
  • [email protected] 18/11/2022 10:36
    הגב לתגובה זו
    ממשלת השינוי עשתה בשנה אחת יותר טוב מאשר 12 שנות ביבי והחרדים. תלמד את הנתונים האמיתיים
  • 14.
    אלון 15/11/2022 08:51
    הגב לתגובה זו
    לשופט לא יהיה שיקול דעת של פחות מעשר שנים. תוך שנה רק טיפשים יעזו לגנוב.
  • 13.
    שי.ע 16/10/2022 13:42
    הגב לתגובה זו
    לאף אחד באמת לא אכפת
  • 12.
    לילי 15/10/2022 12:24
    הגב לתגובה זו
    היום הם מקבלים עד מאסר עולם אם נתפסו שלוש פעמים . בארץ הם מקבלים 3 חודשים על תנאי .
  • 11.
    החיים 13/10/2022 09:03
    הגב לתגובה זו
    כרגיל המדינה פועלת לא נכון הפעולה הנכונה היא במערך הגדול של סחר בחלקי חילוף גנובים תפישת הגנבים חסרת משמעות, מחר יבואו אחרים כל עוד לא מייבשים את הביצה לא יעזור כמה יתושים נתפוש...
  • גם אם יתפסו? (ל"ת)
    mtlk 08/11/2022 20:24
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    למה לא 12/10/2022 21:31
    הגב לתגובה זו
    לה שלא יגנבו לא עושיםלהם כלום שתופסים
  • 9.
    כל הפרחים למדיניות יהיר לפיד יש עציץ וגנץ (ל"ת)
    לוטי 12/10/2022 20:36
    הגב לתגובה זו
  • רועי 22/10/2022 00:13
    הגב לתגובה זו
    עד לפיד לא היו גניבות..טיפש
  • 8.
    ועדיין לא עושים כלום לעם המחבלים. (ל"ת)
    שדגכ 12/10/2022 19:46
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    כולנו נידפק - כי עכשיו מחיר ביטוח הרכב יהיה גבוה יותר (ל"ת)
    יוסי 12/10/2022 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    שיגנבו רכב חשמלי ויתקעו בלי סוללה... הלוואי (ל"ת)
    יוסי 12/10/2022 16:50
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    צריך לתקוע כדור בראש לכל גנב. (ל"ת)
    שמוליק 12/10/2022 16:39
    הגב לתגובה זו
  • חנוך 05/11/2022 03:24
    הגב לתגובה זו
    והפרקליטות לא מגינה עליהם גנבות הרכב ירדו לאפס
  • למה ? הוא רק גנב !!!! עדיין אין עונש מוות בישראל (ל"ת)
    יופי 12/10/2022 20:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    ששון 12/10/2022 16:25
    הגב לתגובה זו
    בכל פינה בעיר
  • 3.
    רוני 12/10/2022 15:23
    הגב לתגובה זו
    כמה שגונבים יותר רכבים המדינה מרוויחה יותר
  • 2.
    קורקינט 12/10/2022 14:37
    הגב לתגובה זו
    יש הרבה נתונים על מאיפה כמה ואיך ולמה וכ.. חסר דגם פולארי .שזה אפשר לנחש .או אפשר לתת רמזים ומי שרוצה יקרא בין השורות של הנתונים .
  • 1.
    שולתתתת1 12/10/2022 14:35
    הגב לתגובה זו
    ולמה אין עונשי מינימום לגנבים אלו?
  • את שואל למעשה למה תופסים את אותם אלה שכבר שוחררו (ל"ת)
    dudu 12/10/2022 15:38
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?