"שוק הקנאביס כולו מתומחר בחסר – אנחנו לקראת נקודת המפנה"
היא לא החברה הכי גדולה בשוק הקנאביס בישראל. היא גם לא החברה עם הכי הרבה ידוענים בדירקטוריון – כאלה שאמורים לפתוח דלתות בזירה הבינ"ל, כמו ראשי הממשלה לשעבר אהוד ברק שבחברת אינטרקיור -0.91% ואהוד אולמרט שבחברת יוניבו 0% . אבל אינטליקנה היא חברה מעניינת, שכמו כל הסקטור נמצאת לקראת נקודת המפנה, עם אישור הלגליזציה הממשמש.
ראשיה מצהירים, כלומר יונה לוי יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל והדירקטור אורי וייס, שהנר העסקי העומד לרגליהם הוא להשתמש ביכולות של ישראל כמעצמת טכנולוגיה ואגרוטק, כדי לבנות חברה קטנה ויעילה, עם עלויות גידול נמוכות יחסית למתחרות. לטענתם אין בכך ויתור על איכות המוצר הסופי, אלא רק הפיכתו לתחרותי יותר ביחס הקבוע שנכון למרבית הסחורות – איכות המוצר מול המחיר הסופי לצרכן הקצה.
בקנאביס, בניגוד לסחורות אחרות, הרבה יותר קשה לשמר איכות מוצרית לאורך זמן. זה לא כמו בדים, או חיטה או אפילו נפט, שם יש ידע מצטבר שמאפשר לספק מוצר איכותי בצורה עקבית. זה גם לא כמו בתעשית הפארמה, שמוגבלת רק באיכות המוצרים ופס הייצור, כדי לייצר את אותה התרופה באופן עקבי – או הדירות בעברית למהדרין.
בקנאביס, מספיק שינוי קטן בטמפרטורה, יחס שונה בין אור ללחות שסופגים הצמחים, זמן גידול, ייבוש וסוג של דשן, כדי לשנות את אופיו של המוצר הסופי. ולמוצר הזה יש חשיבות לא רק מבחינה טיפולית, אלא מבחינה כלכלית נטו. גורמים בכירים בחברות מודים בפה מלא כי האיכות משחקת תפקיד משמעותי, שבה אנשים מוכנים לשלם יותר, אבל הרבה יותר, על מוצר איכותי.
- השווי של RAY TLV נופל ל-143 מיליון שקל בדרך להשלמת המיזוג לשלד
- חברת RAY TLV רוצה להשלים המיזוג לשלד לפי שווי של 173 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השיטה המקובלת בעולם להתמודד עם הסוגיה היא מעבר לגידולי פנים, שלרוב גם משולב עם גידול הידרופוני. זה עסק יקר, אבל הוא מאפשר שליטה מלאה על סייקל האור וההשקייה, כמו גם רמת הלחות הכדאיים לצמח. בחו"ל זה א'-ב'. בארץ שטופת השמש – חממות פתוחות הן הכלי המועדף, למרות שיש שחקנים כמו פארמוקן שכבר פתחו מפעל אינדור.
אינטליקנה עשו יצור כלאיים. הם משתמשים בחממות סגורות עם מערכות תאורה והשקייה מתקדמות, המבוססות על טכנולוגיות ישראליות. כרגע פותחו רק 5 דונם מתוך 22 דונם שעליהם הם יכולים לייצר בין 5 ל-10 טון סחורה בשנה. אבל עם התפתחות השוק וכניסת הלגליזציה – שכנראה בוא תבוא בין היתר בגלל משבר הקורונה (החיפוש אחר הגדלת ההכנסות ממס) – החברה צפויה להמשיך לפתח דונמים נוספים.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
קרדיט צילום: אינטליקנה
מי את אינטליקנה?
באמצע 2018, היזם יונה לוי ומגדל הקנאביס אורי וייס השתלטו על השלד של חברת תפן הוותיקה, לאחר שהמניה איבדה קרוב ל-75% מערכה ב-3 שנים וצנחה לשווי של כ-7 מיליון שקל בלבד. בהודעת המיזוג קפצה המניה ב-300%.
עד מחצית 2019 המניה הייתה בהיי. אם במאי 2018, לאחר הקפיצה הגיעה המניה למחיר של 2.4 שקלים, אז בתחילת אפריל 2019 המחיר כבר עמד על 11.4 שקל למניה. קפיצה של 379% ב-10 חודשים.
אבל אז באה הנפילה, יחד עם יתר שוק הקנאביס, שבניגוד ל-2020, די רצה לשכוח את 2019. עד כמה הייתה מהירה וכואבת הנפילה? כעבור חודשים המניה מחקה 50% משוויה, כשב-1 בינואר 2020, שוויה גירד את ה-2.15 שקלים למניה. בינתיים מתחילת השנה היא עולה ב-40%, אבל ב-12 החודשים האחרונים זה רק 25% והחודש היא במינוס 3.6%. שווי השוק שלה קרוב ל-120 מיליון שקל.
בכל מקרה, בפברואר השנה פרסמה החברה תחזית הכנסות עד סוף 2021 והיא מצפה לגידול נאה בהכנסות. אם עד סוף השנה החברה חזתה שתכניס 10.5 מיליון שקל, ב-2021, הצפי היה ל-38.5 מיליון שקל – עלייה של 267% בשנה.
אבל התחזיות האלה הן שמרניות. במיוחד כאשר מאז נחתמו כמה הסכמים אסטרטגיים, בהם הסכם שנחתם האפריל להפצה של קנאביס בהיקף של עד 30 מיליון שקל, ובמחיר של 8.5 שקל לגרם עם חברת היליז. בנוסף, החברה צופה כנסיה משמעותית לתחום ה-CBD, כמו כל יתר היצרנים שמעוניינים לנצל את כל מוצרי הצמח, כדי להרוויח כמה שיותר.
בראיון לביזפורטל, יונה לוי, היזם ויו"ר הדירקטוריון של החברה, מסביר למה הוא חושב שכל שוק הקנאביס הולך לקפוץ ב-2021, כשהצפי ששנה הבאה יהיו מכירות רק בתחום הרפואי של 1.5 מיליארד שקל.
"לפני שנכנסו לתחום, נוצרה אצלנו הבנה שהשוק יתפתח ונוכל להגיע לגידול הדיר", אומר לוי. "זה מאוד מורכב. יש 400 חומרים פעילים בקנאביס, וקשה מאוד להגיע למוצר אחיד. הבנו שאנשים רוצים להשתמש בצמח כולו. רצינו להרוויח ולשלוט מכל שרשרת הייצור. אז בנינו המתקן שלנו הוא האב טכנולוגי, שמנצל את כל היתרונות של ישראל, טכנולוגית, חקלאית ובטיחותית".
מה מבדל אתכם?
"גידול אינדור הוא יקר פי 3 מחממה. המתקן שלנו מנצל את השמש, אבל אנחנו יכולים לייצר הדירות. מי שעובד באינדור, מרוויח שליטה מלאה אבל העלות יקרה. אם המוצר שלי נמכר במחיר X, אז גידול אינדור הוא 3X. בשיטה שלנו הפחתנו עלויות מבלי לוותר על האיכות".
אבל המחיר הוא לא הפקטור המשמעותי – האיכות יותר משמעותית
"נכון. שמנו דגש על טכנולוגיה ופרוטוקלים כדי לייצר איכות".
אתה חושב שהסקטור לקראת נקודת פריצה?
"עוד לא רואים את הבוסט האמיתי בסקטור. בשנה שעברה מכרו קנאביס רפואי ב-150 מיליון שקל. השנה זה כבר על 750 מיליון. אנחנו הולכים לכיוון של 800 מיליון שקל ב-2020. גם שוק ה-CBD אמור להיפתח בקרוב ואנחנו שם.
"חברה שלא שם מוותרת על הכנסות רבות. ברגע שנגיע לשוק של פנאי, שכיום לא חוקי שמוערך כיום בעד 8 מיליארד שקל. יש 5 עד 10 חברות שיהיו גדולות. השוק עוד לא קורא נכון את הפוטנציאל".
אתה חושב שתהיה קונסולידציה בתחום?
יהיו שני דברים שיקרו. יהיו חיבורים כמו החיבור שעשינו עם ניופארם, שמדוורת כל שבוע לעשרות אלפי חולים בבית. זה גם יצא מתחום בתי המרקחת והרבה תמורות יבואו בגללו. אם רק יצמח באותו הקצב כמו השנה, זה דרמטי בצורה פונדמנטלית.
אתה רואה כניסה של מוסדיים ומשקיעים ותיקים יותר לתחום?
"בהחלט רואים שכרגע משקיעים חכמים מתעניינים בתחום. רואים את זה לפי רמת ההתעניינות, שרואים את מה שאנחנו רואים. אם בשנה הבאה אנחנו הולכים ל-1.5 מיליארד, כיום השווי המצרפי של כל החברות לא מגיע ל-1.5 מיליארד שקל".
אתה חושב שהמניה שלכם מתומחרת בחסר?
"אני חושב שכל השוק מתומחר בחסר משמעותי ורואים את זה בגלל השוויים ביחס לשווי השוק".
איפה אתם רואים את החברה בעוד 3 שנים?
"אנחנו בנינו מפעל שחשבנו שכולם יפתחו בשנים הבאות. האיכות שלנו נמדדת בטכנולוגיה שלנו. יש תאורה במיליונים, חיישנים בקרקע ועל הצמח ופרוטוקלים מתקדמים של גידול, כדי לדייק את התוצר שלנו".
המרתם חוב באופציות השבוע – למה?
- 8.לפחות בנושא התאורה בחממה נראה שיש להם עוד הרבה ללמוד (ל"ת)אורי מאירי 24/12/2020 14:53הגב לתגובה זו
- 7.משה 22/12/2020 14:44הגב לתגובה זוכבר שנתיים. המתחרים שלהם יותר גדולים ויותר יעילים. בידול?
- 6.ערני 22/12/2020 09:16הגב לתגובה זועושים צעדים נכונים בתעשייה בלי להתרברב ולגייס אהוד ברקים
- 5.חנן 21/12/2020 22:59הגב לתגובה זוכשתהיה ליגליזציה אנשים יגדלו בעצמם,חשבתם על זה?
- 4.חנן 21/12/2020 22:56הגב לתגובה זובדו"ח האחרון שלה יש אזהרת עסק חי והמבין יבין
- 3.איסתרא בלגינא קיש קיש קריא (ל"ת)מוש מוש 21/12/2020 21:58הגב לתגובה זו
- 2.נאווה 21/12/2020 16:00הגב לתגובה זובתור מטופלת מעניין לקרוא. מכירה את מר לוי מחברה אחרת שלו, ואשמח לדגום מהמוצר שלהם לכשיצא. מאמינ שיהיה איכותי.
- 1.רון 21/12/2020 15:42הגב לתגובה זואינטליקנה הולכת להיות מעצמה לא בגלל הקנאביס שלה, אלא בגלל השת"פ עם ניאופארם ,שהופך אותה לחברת שילוח הקנאביס הגדולה בישראל. אינטליקנה, היא חברת שילוח קנאביס שצריכה להיסחר באמצע 2021 לפי מתחרות בסדר גודל הזה בכ800 מילון ש"ח וצפונה.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳