מניות גרפים
צילום: pixabay

הנפקות 2019: מעט יותר אבל גדול יותר - מי כיכבה ומי איכזבה?

למרת המספר הנמוך ביותר של הנפקות ראשונות בבורסה בת"א - 7 בלבד - הסכום אותו גייסו החברות המנפיקות היה הגבוה ביותר ב-3 השנים האחרונות; וגם - התשואה המשוקללת של ההנפקות היתה טובה יותר מהשוק - לעומת מצב הפוך בשנים הקודמות 
נועם בראל |
נושאים בכתבה הנפקה

שנת 2019 הייתה מעניינת מאוד בתחום ההנפקות הראשוניות לציבור. היא אמנם היתה השנה בה נרשם המספר הנמוך ביותר של הנפקות ראשוניות - 7 בלבד - אבל, הסכום אותו גייסו החברות המנפיקות היה הגבוה ביותר ב-3 השנים האחרונות. כמו כן, תזכר שנת 2019 כשנה שבה הבורסה הנפיקה בבורסה, וכשנה שבה ההנפקות היו מוצלחות יחסית. התשואה הממוצעת של מניה בהנפקה היתה 20% - אבל ממוצעים, אתם יודעים, מטעים, לצד הבורסה ואלטשולר שחם גמל שעלו 60%, ישראכרט דווקא ירדה בכ-7%, ועדיין - זה נתון מעודד, מכיוון שבשנים האחרונות הונפקו כאן חברות שמהר מאוד איבדו חלק גדול מערכן וחיזקו את התחושה של הציבור שבורסה זה קזינו.

אז הנה - זה לא נכון - יש הנפקות טובות, ובכלל - בורסה זה ממש לא קזינו. בורסה מבטאת בטווח הארוך את השווי האמיתי של החברות, והשווי נגזר בעיקר מרווחים ורווחים אמיתיים זה לא הימורים - זה שורה תחתונה אמיתית בדוח הכספי. תעריכו נכונה את כיוון הרווחים, תמצאו חברות שיגדילו רווחים - מצאתם חברה טובה. זה עוד לא אומר שהמניה טובה, אבל אם המניה גם נסחרת בתמחור סביר, כנראה שתרוויחו לאורך זמן - לא הימורים, אלא ידע, קריאת דוות, הבנת שוק וניסיון. 

   

ובחזרה להנפקות - ההנפקה הבולטת ביותר בשנה החולפת היתה של ישראכרט 1.23% , כאשר זו הונפקה על ידי בנק הפועלים לפי שווי של 2.7 מיליארד שקל. מאז שהחלה להסחר, ב-14 באפריל, ירדה מנית חברת כרטיסי האשראי בכ-7% והיא נסחרת כיום בשווי שוק של 2.5 מיליארד שקל.

ההנפקה השניה בגודלה השנה הייתה זו של חברת קמעונאות המזון יוחננוף -1.14% , אשר הונפקה בשווי שוק של 2.35 מיליארד שקל וגייסה כ-500 מיליון שקל. המניה, אשר הונפקה בסוף חודש אוקטובר, ירדה מאז בכ-2% והיא נסחרת כיום בשווי שוק של כ-2.25 מיליארד שקל.

ההנפקה השלישית בגודלה הייתה של אלטשולר שחם גמל, כאשר זו הונפקה לפי שווי שוק של 1.2 מיליארד שקל וגייסה כ-288 מיליון שקל. בשונה מהשתיים הראשונות, מנייתה של החברה רשמה מאז ההנפקה תשואה פנטסטית של כ-60%, וזאת תוך 5 חודשים בלבד. אלטשולר שחם גמל נסחרת כיום בשווי שוק של כ-2 מיליארד שקל.

ההנפקה הרביעית בגדולה הייתה של רשת הסופרים פרשמרקט, אשר הונפקה בשווי שוק של 1 מיליארד שקל. החברה גייסה בהנפקה כ-250 מיליון שקל, וחודשיים לאחר מכך כבר חילקה דיבידנד של 220 מיליון שקל לבעלי המניות, ממנו נהנו בעיקר הבעלים של החברה,  אמיר יוסף ואמיר שלמה, אשר מחזיקים ב-75% מהמניות ובית ההשקעות אלטשולר שחם, אשר מחזיק בכ-14% מהחברה. מאז הונפקה בחודש מאי, עלתה מניית החברה בכ-35% והיא נסחרת כיום בשווי שוק של 1.3 מיליארד שקל.

וכמובן, אי אפשר לסכם את ההנפקות הראשוניות הבולטות של 2019 מבלי להזכיר את זו של הבורסה לניירות ערך בעצמה. הבורסה הונפקה בשווי שוק של 710 מיליון שקל, 66 שנים לאחר הווסדה וגייסה כ-225 מיליון שקל. מניית הבורסה לניע בתא 0.04% , אשר טיפסה בכ-30% כבר ביום המסחר הראשון שלה, ירדה מאז קצת, אך מסכמת את השנה עם עליה של 28% תוך 4 חודשים, כשהיא נסחרת כיום בשווי שוק של 1.17 מיליארד שקל - עליה של כ-60% מאז ההנפקה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

חמש החברות האלו, יחד עם שירותי בנק אוטו -4.89% , אשר גייסה 129 מיליון שקל וג'נריישן קפיטל -0.73% שגייסה 52 מיליון שקל, משלימות את רשימת ההנפקות הראשונות לציבור שבוצעו בשנה החולפת וגייסו סכום כולל של כ-3.2 מיליארד שקל. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

יוגב שריד שיח מדיקל
צילום: יחצ

שיח מגדילה רווחים למרות ירידה בהכנסות

רווח תפעולי של 5.7 מיליון על הכנסות של 40.9 מיליון, לעומת רווח תפעולי של 3.2 מיליון על הכנסות של 42.6 מיליון ברבעון המקביל אשתקד; יוגב שריד, מנכ"ל שיח: :"אנו רואים התייצבות במספר מטופלי הקנאביס ומאמינים כי מספרם יחזור לצמיחה בטווח הבינוני והארוך"

רן קידר |
נושאים בכתבה שיח מדיקל קנאביס

ההכנסות של שיח מדיקל שיח מדיקל 6.4%  ברבעון השלישי הסתכמו בכ-40.9 מיליון ש"ח, לעומת כ-42.6 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד. סך ההכנסות מהווה גידול של 4.8% ביחס לרבעון הקודם וקיטון של כ-3.9% ביחס לרבעון המקביל. הקיטון מול הרבעון המקביל נובע, בין היתר, משינוי בכמות המטופלים בישראל ומירידת מחירים כתוצאה מהתחרות בענף ושינוי טעמי הצרכן.

הרווח הגולמי לפני השפעת שינויים בשווי הוגן של נכס ביולוגי ברבעון הסתכם ב-14.2 מיליון ש"ח, לעומת כ- 13.4 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-6.1%. שיעור הרווח הגולמי עמד ברבעון על 34.7%, לעומת כ- 31.4% ברבעון המקביל אשתקד. השיפור ברווח הגולמי ובשיעורו נובע בעיקר מתמהיל המוצרים הנמכרים לצד מהלכים שונים בהם נקטה החברה כגון התייעלות בחוות הגידול של החברה, התאמת תכנית הגידול לצרכי השוק המשתנים, וגידול בהיקף הפעילות במפעל שיח.

הרווח התפעולי הסתכם ב-5.7 מיליון ש"ח (המהווה כ- 13.8% מההכנסות) לעומת כ- 3.2 מיליון ש"ח (המהווה כ- 7.4%), צמיחה של כ- 79% לעומת הרבעון המקביל. Adjusted EBITDA ברבעון הסתכם בכ- 5.0 מיליון ש"ח (ומהווה 12% מההכנסות) לעומת כ- 4.6 מיליון ש"ח (המהווה כ- 11% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 8%. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בחברה ברבעון הסתכם ב-4.2 מיליון ש"ח, לעומת כ-2.3 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ- 80%.

 

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון היה מינוס 3 מיליון ש"ח לעומת תזרים חיובי  של כ-8.7 מיליון ש"ח ברבעון המקביל אשתקד, התזרים הושפע מהפרשי עיתוי טכניים (שיפטינג עם הרבעון הרביעי של השנה) אשר משתקפים ברבעון הנוכחי בגידול ביתרת הלקוחות.