מסכמות שנה קשה: הדימום בהכנסות חברות הסלולר נמשך - מה צפוי ב-2015?
חברות הסלולר סוגרות את שנת 2014 עם הראש מעל המים, בקושי. הדימום בהכנסות נמשך וביתר שאת, אך בשורה התחתונה הן הצליחו לרשום רווחים נאים בזכות התייעלות אגרסיבית. שתי החברות הציבוריות הן פרטנר -0.64% ו-סלקום -3.32% ופלאפון היא חברה פרטית הנמצאת בשליטת בזק 2.01% הציבורית.
אורי ליכט, מנהל מחקלת המחקר בבית ההשקעות IBI: "שנת 2014 התאפיינה שוב בחוסר האונים של חברות הסלולר הגדולות אל מול המתחרות החדשות גולן והוט. ברצונן התחרות תתחזק ברצונן תחלש. גם שנת 2015 נפתחה עם שיא של כל הזמנים בהיקף הניודים מה שמעיד שגם הרבעונים הקרובים יהיו כואבים. תהליכי ההתייעלות שהחברות עברו יצרו חסכון ניכר בעלויות, אך הם הופכים למאתגרים יותר ויותר עקב ועדי העובדים שקמו בכל החברות הוותיקות. כדי לשנות מעט את גורלן חייבות חברות הסלולר לשנות את מגרש המשחקים של שוק התקשורת, החברות הבינו את זה יחסית מאוחר, נקווה שלא מידי מאוחר, עם השקת הטלוויזיה של סלקום והשקת המותג וואן של פרטנר".
איך חברות הסלולר יכולות להתמודד עם התחרות המטורפת?
"הדרך היחידה של החברות לשנות את מצבן זה להיפתח לתחומים נוספים בענף התקשורת ולנצל את אחד ההייתרונות היחסיים היחידיים שעוד נשארו להן – מאגר של כ-600 אלף בתי אב בנטוויז'ן (סלקום) ובסמייל (פרטנר) כל אחת. עם זאת צריך לזכור גם בתחום הקווי לא יהיו קסמים התחרות תהיה קשה, גולן טלקום שתיכנס גם היא לתחרות צפויה להיות שחקן אגרסיבי מאד כך שחברה שלא תרוץ מהר, עלולה להישאר מאחור. אך לרוץ מהר עולה כסף. אז מה עושים? רצים מהר מאד, פשוט כי אין ברירה אחרת".
הכנסות חברות הסלולר הגדולות נשחקו בשיעור חד-ספרתי במהלך השנה החולפת, אך בשורה התחתונה נרשם רווח מרשים בהתחשב בתנאי השוק: פלאפון - 373 מיליון שקל, סלקום - 354 מיליון שקל ופרטנר - 163 מיליון שקל. הימים הטובים של רווח נקי של יותר מ-1 מיליארד שקל לכל חברה ודיבידנד של מאות מיליוני שקלים בשנה מאחורינו.
- האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה צפוי בשנת 2015?
"חודש ינואר נפתח עם שיא של כל הזמנים בהיקף הניוד של לקוחות, והחברות כבר מדווחת כי הרבעון הראשון ישקף המשך פגיעה בתוצאות. האמת גם לחברות עצמן קשה לחזות מה יהיה, מכיוון שגורלן תלוי בעיקר בעד כמה אגרסיביים יהיו המבצעים הבאים של הוט מובייל וגולן טלקום. סה"כ ב-2015 אנו מצפים להמשך פגיעה בהכנסה הממוצעת למשתמש שתוביל לירידה בהכנסות וברווחים. איננו שוללים מעבר של אחת מהחברות להפסד וגם תהליכי ההתייעלות יהפכו למאתגרים יותר ויותר. כניסה של החברות לתחומים חדשים תוביל קודם כל לגידול בהוצאות בתקווה שאת הפירות הן ייקצרו בשנים הבאות. בינתיים החברות ינסו לפצות על הפגיעה בהכנסות משירותים סלולרים באמצעות המשך מכירת ציוד בקצב גבוה".
מניות פרטנר וסלקום צללו ביותר מ-40% כל אחת מתחילת השנה. חברות הסלולר נגרעו אשתקד ממדד המעו"ף והטריגר שהצית שוב גל ירידות היה השקת שירות סלקום TV. מעבר למומנטום השלילי במניות יש כבר לא מעט משקיעים שמתחילים לדאוג מיכולת העמידה של החברות בהחזר החובות בזמן. להלן סלקום אגח טשנסחרת בתשואה שנתית של כ-5%.
האג"ח של פרטנר נסחרות בתשואה נמוכה יותר בזכות בעל שליטה חזק - חיים סבן. גם לפלאפון בעל בית חזק ובנוסף יש רמת חוב נמוכה יחסית לפרטנר וסלקום ולכן שווי החברה בספרי בזק נותר גבוה יחסית.
- חוסר היציבות הניהולי בנופר נמשך: סמנכ"ל הכספים ניר פלג עוזב אחרי שלושה חודשים בלבד
- חברת DSIT רוצה להנפיק בבורסה בת"א; רפאל היא המחזיקה הגדולה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מיליארד שקל בייבי - עמירם לוין בתשואה חלומית
- 2.לקוח לשעבר 27/03/2015 04:06הגב לתגובה זופלאפון עם תרמית הטאבלטים הרוויחה הרבה
- 1.משה 26/03/2015 14:16הגב לתגובה זוהמנכ"לים הקודמים הביאו רווחים אדירים ואמרו שזה בזכות הכישורים המעולים שלהם. אם אכן הכישורים הם החשובים ולא הרגולטור הממשלתי שיצר להם כר פורה לחזירות פיננסית על חשבון הציבור, הרי שזה שהרגלוטור שינה את עורו והרווחים שלהם נפלו זה גם בגלל כישורי המנכ"לים, ולכן עליהם להחזיר בונוסים ולקצץ בשכרם

3 הערות על הנפקת ארית
על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?
ארית ארית תעשיות -3.82% ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור; הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת.
כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל. אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף
1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים.
יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע.
2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה.
- הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת
- מניית ארית מאבדת גובה - האם החברה מנופחת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.
תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים
ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?
מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך.
הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה.
עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס. אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.
ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.
- ריטיילורס ממשיכה לצלול - צניחה של 62% ברווח
- ריטיילורס: עלייה בהכנסות אך ירידה ברווחיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.
