מסכמות שנה קשה: הדימום בהכנסות חברות הסלולר נמשך - מה צפוי ב-2015?
חברות הסלולר סוגרות את שנת 2014 עם הראש מעל המים, בקושי. הדימום בהכנסות נמשך וביתר שאת, אך בשורה התחתונה הן הצליחו לרשום רווחים נאים בזכות התייעלות אגרסיבית. שתי החברות הציבוריות הן פרטנר 0.82% ו-סלקום 2.27% ופלאפון היא חברה פרטית הנמצאת בשליטת בזק -0.99% הציבורית.
אורי ליכט, מנהל מחקלת המחקר בבית ההשקעות IBI: "שנת 2014 התאפיינה שוב בחוסר האונים של חברות הסלולר הגדולות אל מול המתחרות החדשות גולן והוט. ברצונן התחרות תתחזק ברצונן תחלש. גם שנת 2015 נפתחה עם שיא של כל הזמנים בהיקף הניודים מה שמעיד שגם הרבעונים הקרובים יהיו כואבים. תהליכי ההתייעלות שהחברות עברו יצרו חסכון ניכר בעלויות, אך הם הופכים למאתגרים יותר ויותר עקב ועדי העובדים שקמו בכל החברות הוותיקות. כדי לשנות מעט את גורלן חייבות חברות הסלולר לשנות את מגרש המשחקים של שוק התקשורת, החברות הבינו את זה יחסית מאוחר, נקווה שלא מידי מאוחר, עם השקת הטלוויזיה של סלקום והשקת המותג וואן של פרטנר".
איך חברות הסלולר יכולות להתמודד עם התחרות המטורפת?
"הדרך היחידה של החברות לשנות את מצבן זה להיפתח לתחומים נוספים בענף התקשורת ולנצל את אחד ההייתרונות היחסיים היחידיים שעוד נשארו להן – מאגר של כ-600 אלף בתי אב בנטוויז'ן (סלקום) ובסמייל (פרטנר) כל אחת. עם זאת צריך לזכור גם בתחום הקווי לא יהיו קסמים התחרות תהיה קשה, גולן טלקום שתיכנס גם היא לתחרות צפויה להיות שחקן אגרסיבי מאד כך שחברה שלא תרוץ מהר, עלולה להישאר מאחור. אך לרוץ מהר עולה כסף. אז מה עושים? רצים מהר מאד, פשוט כי אין ברירה אחרת".
הכנסות חברות הסלולר הגדולות נשחקו בשיעור חד-ספרתי במהלך השנה החולפת, אך בשורה התחתונה נרשם רווח מרשים בהתחשב בתנאי השוק: פלאפון - 373 מיליון שקל, סלקום - 354 מיליון שקל ופרטנר - 163 מיליון שקל. הימים הטובים של רווח נקי של יותר מ-1 מיליארד שקל לכל חברה ודיבידנד של מאות מיליוני שקלים בשנה מאחורינו.
- אחרי 12 שנה, סלקום תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד
- נמחקה על הסף תביעת סלקט נגד פרטנר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה צפוי בשנת 2015?
"חודש ינואר נפתח עם שיא של כל הזמנים בהיקף הניוד של לקוחות, והחברות כבר מדווחת כי הרבעון הראשון ישקף המשך פגיעה בתוצאות. האמת גם לחברות עצמן קשה לחזות מה יהיה, מכיוון שגורלן תלוי בעיקר בעד כמה אגרסיביים יהיו המבצעים הבאים של הוט מובייל וגולן טלקום. סה"כ ב-2015 אנו מצפים להמשך פגיעה בהכנסה הממוצעת למשתמש שתוביל לירידה בהכנסות וברווחים. איננו שוללים מעבר של אחת מהחברות להפסד וגם תהליכי ההתייעלות יהפכו למאתגרים יותר ויותר. כניסה של החברות לתחומים חדשים תוביל קודם כל לגידול בהוצאות בתקווה שאת הפירות הן ייקצרו בשנים הבאות. בינתיים החברות ינסו לפצות על הפגיעה בהכנסות משירותים סלולרים באמצעות המשך מכירת ציוד בקצב גבוה".
מניות פרטנר וסלקום צללו ביותר מ-40% כל אחת מתחילת השנה. חברות הסלולר נגרעו אשתקד ממדד המעו"ף והטריגר שהצית שוב גל ירידות היה השקת שירות סלקום TV. מעבר למומנטום השלילי במניות יש כבר לא מעט משקיעים שמתחילים לדאוג מיכולת העמידה של החברות בהחזר החובות בזמן. להלן סלקום אגח טשנסחרת בתשואה שנתית של כ-5%.
האג"ח של פרטנר נסחרות בתשואה נמוכה יותר בזכות בעל שליטה חזק - חיים סבן. גם לפלאפון בעל בית חזק ובנוסף יש רמת חוב נמוכה יחסית לפרטנר וסלקום ולכן שווי החברה בספרי בזק נותר גבוה יחסית.
- לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
- ישראל קנדה: ההכנסות גדלו בשל הכרה בפרויקטים אבל שחיקה נרשמה בשורה התחתונה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
- 2.לקוח לשעבר 27/03/2015 04:06הגב לתגובה זופלאפון עם תרמית הטאבלטים הרוויחה הרבה
- 1.משה 26/03/2015 14:16הגב לתגובה זוהמנכ"לים הקודמים הביאו רווחים אדירים ואמרו שזה בזכות הכישורים המעולים שלהם. אם אכן הכישורים הם החשובים ולא הרגולטור הממשלתי שיצר להם כר פורה לחזירות פיננסית על חשבון הציבור, הרי שזה שהרגלוטור שינה את עורו והרווחים שלהם נפלו זה גם בגלל כישורי המנכ"לים, ולכן עליהם להחזיר בונוסים ולקצץ בשכרם
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןשופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח
האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת
האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות.
הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.
אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב
הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.
- שופרסל מטעה צרכנים ונקנסת בכ-2 מיליון שקל
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןשופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח
האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת
האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות.
הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.
אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב
הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.
- שופרסל מטעה צרכנים ונקנסת בכ-2 מיליון שקל
- שופרסל משביחה נדל"ן בראשון לציון - זאת רק ההתחלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.
