ועדת הכלכלה גילתה: אין סיכום להורדת מחירי המים, "אחיזת עיניים"

במהלך דיון של ועדת הכלכלה התברר כי הסיכום בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, שאמור להוביל לצמצום מספר תאגידי המים והורדה במחיר המים, כולל תמריצים להתייעלות אך אינו כולל יעד ברור של הפחתת מחיר המים
יואב כהן | (5)

לאחר הבטחות מהתקופה האחרונה לגבי הורדת מחירי המים, בדיון בוועדת הכלכלה על הפחתת המים נחשף היום (ג') דבר שונה לגמרי. ההסכם בין האוצר לרשויות המקומיות לא כולל התחייבות מפורשת לירידה של 5% במחיר.

במהלך הדיון התברר כי הסיכום בין משרד האוצר לרשויות המקומיות, שאמור להוביל לצמצום מספר תאגידי המים והורדה במחיר המים, כולל תמריצים להתייעלות אך אינו כולל יעד ברור של הפחתת מחיר המים.

ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס, התייחס להסכם עם האוצר ואמר כי ההכרזות על צמצום מספר התאגידים ל-15 הן פופוליסטיות. לדבריו, הסיכום עם האוצר כולל תמריצים לרשויות לייעל את משק המים, כאשר מי שלא יעמוד ביעדי התייעלות יצטרף לתאגיד אחר.

נציגת משרד האוצר, אפרת פרוקצ'ה, אמרה כי התוכנית הייתה לכפות על הרשויות צמצום ל-15 תאגידים, כדי להגיע להפחתה של 5% במחיר, אולם בדיונים עם ראשי הרשויות הגיעו להבנה כי ניתן להגיע ליעד גם בלי לחייב הפחתה במספר התאגידים.

ח"כ אורי מקלב אמר מנגד כי הסכם לא טוב וכי הוא לא מאמין שהמחיר ירד. הקמת התאגידים, לדבריו, נועדה להטיל את הבעיות של משק המים על האזרחים. הוא הוסיף כי "המחיר לא ירד ב-5% - מדובר באחיזת עיניים ובספין."

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    bjoseph1 05/06/2013 00:27
    הגב לתגובה זו
    שם למעלה, כולם שקרנים ורמאים, אין הגדרה אחרת.
  • 4.
    אי 04/06/2013 23:57
    הגב לתגובה זו
    באוצר ימשיכו לשקר כי אלם זה בדם
  • 3.
    י. 04/06/2013 23:26
    הגב לתגובה זו
    התהליך חוזר על עצמו. טעינת הציבור בהבטחות, חזרה מההבטחות. בשפה פשוטה הונאת הציבור. הציבור איננו מוכן לסבול התנהגות כזו של מקבלי ההחלטות. אימרו רק דברים בטוחים ולא פשוט תשתקו.
  • 2.
    לפיד הביתה (ל"ת)
    עובדים על כולם 04/06/2013 20:37
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    איתן 04/06/2013 19:37
    הגב לתגובה זו
    המים יוזלו ב5% , אז כל האוטובוס אמר , יוזלו?!?! יוזלו??!?! לא יכול להיות !!!! ובבת אחת כולם אמרו הנה עוד ספין של לפיד !!!!! עכשיו אנחנו רואים שהכל באמת היה ספין
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.