מה עומד מאחורי העליות במניות הסלולאר?
סלקום זינקה ב-12%, פרטנר ב-10.6% - הסיבות: צפי לירידה בהוצאות לצד גידול במחירי החבילות; אבל האם זו לא עלייה מוגזמת?
מניות חברות התקשורת פותחות את 2025 בעליות חדות: מה עומד מאחורי הסנטימנט החיובי?
חברות התקשורת הישראליות פתחו את השנה החדשה עם עליות מרשימות בשוק ההון. מניית סלקום זינקה ביותר מ-12%, פרטנר טיפסה בכ-10.6%, בעוד מניית בזק רושמת עלייה מתונה יותר של כ-2%. מה עומד מאחורי העליות האלה?
הסיבה לעליות: חיסכון בהוצאות לשנת 2024 ועלייה במחירי החבילות
העליות נובעות ככל הנראה משתי סיבות. הראשונה היא עלייה בתעריפי החבילות. זה תהליך מאוד איטי ומדורג שאפשרי רק כאשר הלקוח עובר בעצם לשירות אחר או נוסף. החברות האלו התחייבו למחירים מסוימים לאורך שנים, אבל המחירים האלו לא באמת רווחיים והם נובעים מהתחרות הקשה בתחום. המחירים בעולם גבוהים מהמחירים בארץ בלפחות 30%.
החברות יכולות להעלות מחירים רק כאשר הלקוח משדרג חבילה. בפועל, בהדרגה הרוב משדרגים כי אנחנו צריכים שירותים ויכולות נוספים במקביל לשינויים טכנולוגיים. החברות משיקות בחודשים האחרונים חבילות מתקדמות יותר ויש עלייה משמעותית בתעריף. יכול מאוד להיות שהתחרות מעט מתמתנת וצריך לזכור שכל עלייה של 1 שקל בהכנסות מלקוח ARPU הם כמעט שקל בשורה התחתונה.
המנוף התפעולי הוא כזה שגידול בתעריפים משפר דרמטית את הרווחיות. החברות האלו נסחרות בתמחור סביר כבר תקופה ארוכה - מכפילים של 10-12, ושיפור ברווחיות וברווחים עשוי להוביל לעלייה דרמטית בסקטור.
- סלקום אנרג'י מרחיבה פעילות: תרכוש חשמל ב-1.1 מיליארד שקל
- סלקום מסכמת רבעון שני עם רווח נקי של 64 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, החברות צפויות לחסוך בהוצאות. על פי חוק התקשורת, חברות התקשורת נדרשות להעביר 0.5% מהכנסותיהן השנתיות לקופת תמרוץ שמטרתה עידוד פריסת סיבים אופטיים באזורים ללא חובת פריסה. עם זאת, ביום שלישי פורסם ברשומות כי לשנת 2024 נקבע שיעור תשלום של 0% במקום 0.5%, בדומה להוראה שהייתה תקפה גם בשנת 2023. זה לא סכום זניח, זה באזור 5%-6% מהרווח שלהם וזה כשלעצמו מסביר חלק משמעותי מהעלייה היום במניות.
פרטנר דיווחה על חיסכון של כ-14 מיליון שקל בהוצאות לשנה זו, בעוד שסלקום תחסוך כ-20 מיליון שקל לפני מס.
פוטנציאל נוסף: פרויקטי הסיבים האופטיים
מעבר לחיסכון, ישנה אופטימיות לגבי הפוטנציאל העתידי של פריסת תשתיות הסיבים האופטיים. מדובר במנוע צמיחה משמעותי שגם מייעל את הפעילות וגם מאפשר הגדלת תעריפים ושיפור ברווחיות של החברות.
סלקום מפחיתה עלויות
מעבר לעליות במחירי החבילות והחיסכון בהוצאות, ישנן התפתחויות נוספות המשפיעות על הסנטימנט החיובי כלפי חברות התקשורת. אחת המגמות הבולטות היא המאמצים לדוגמה של סלקום להפחית עלויות תפעוליות. החברה הודיעה לאחרונה על הפחתת דמי השכירות שהיא משלמת לבעלי אתרי הסלולר שלה בשיעור של 10% עד 20%.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
צעד זה הוא חלק ממהלך רחב יותר של סלקום להתמודד עם אתגרים רגולטוריים ועלויות גבוהות. החברה מציינת כי עלייה של כ-35 מיליון שקל בעלות אגרות התדרים, לצד התייקרויות משמעותיות בעלויות אחזקת הרשת, מקשות עליה לספק שירות איכותי ברחבי הארץ. הפחתת עלויות השכירות נועדה לאזן את העלייה בהוצאות אלו.
המהלכים הללו מובלים על ידי המנכ"ל החדש של סלקום, אלי אדדי, שמונה לתפקיד לפני מספר חודשים. אדדי מקדם שורה של צעדים לשיפור רווחיות החברה, כולל שיתוף פעולה עם HOT בתחום הטלוויזיה ועדכון מחירי חבילות ה-5G. מטרתו העיקרית היא להגדיל את ההכנסה החודשית הממוצעת מכל לקוח (ARPU).
שינויים אלו מתרחשים על רקע שינוי בבעלות על סלקום. במאי 2024, קרן ההשקעות הפרטית פורטיסימו רכשה את השליטה בחברה מידי דיסקונט השקעות. פורטיסימו שמה לה למטרה להגדיל את שורת הרווח בטווח המיידי, ומינויו של אדדי הוא חלק מאסטרטגיה זו.
התוצאות של מהלכים אלו כבר ניכרות בשוק ההון. מאז מינויו של אדדי למנכ"ל, מניית סלקום זינקה ביותר מ-50%, כאשר בחודשיים האחרונים בלבד נרשמה עלייה של 18%. כתוצאה מכך, פורטיסימו כבר מרוויחה על הנייר כמעט 300 מיליון שקל על השקעתה.
- 3.זמני 02/01/2025 22:40הגב לתגובה זואנשים יצביעו ברגליים אני מקווה ויעזבו ברגע שהמחיר יהיה בעליה.לא מוכן לשלם יותר מ 30 שקל. מצידי להסתובב עם טוקמן. גם ככה בכל מקום כיום יש רשת אלחוטית.
- 2.זא הלקוחות ישלמו יותר! (ל"ת)אבל 01/01/2025 22:48הגב לתגובה זו
- 1.שלי 01/01/2025 18:54הגב לתגובה זוהעליות במניות קצת מוגזמות

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?