בניגוד לקונסנזוס: הפד הפחית את הריבית ב-0.5%

עדכון: תעמוד על 4.75%. כמו כן, הוריד ברננקי את שיעור ריבית הניכיון ב-0.5% ל-5.25%. ההסבר - הצמיחה הכלכלית היתה מתונה במהלך המחצית הראשונה של השנה
שהם לוי |

הפדרל ריזרב הוריד את שיעור הריבית המוניטרית ב-0.5% בפעם הראשונה מזה 4 שנים. גורם הרקע העיקרי להחלטה היה החשש מצמיחה מתונה גם בהמשך השנה, זה התחזק במיוחד לאור נתון המשרות לחודש אוגוסט.

יושב ראש הפד בן ברננקי אמר בסוף חודש שעבר שהבנק המרכזי מוכן לפעול כדרוש כדי להגביל את הנזק לכלכלה הרחבה מנפילת שוק המגורים ומהתהפוכות בשוק האשראי העצבני מגל הזנחת המשכנתאות.

הערות ברננקי נראו תחילה כצעד אשר פתח את הדלת להורדת ריבית אפשרית, אך לאחר מכן ב-7 לאוגוסט פורסם דו"ח שהצביע על כך הכלכלה איבדה משרות רבות בחודש אוגוסט, בפעם הראשונה מזה ארבע השנים, מה שחיזק במעט את עניין הורדת הריבית מהרמה הנוכחית של 5.25%.

השאלה הגדולה שנשאלת כרגע היא האם הפחתה של 0.5% תהיה מספקת כדי לחזור למסלול הצמיחה, וליצור מחדש אמון בקרב הצרכנים. הורדה של 0.5% תביא אכן לצמיחה חזקה יותר, אך מעוררת מחדש את השד האינפלציוני.

הפעולה שבה נקט ה'פד' לא תאמה את קונסנזוס הציפיות בקרב 134 הכלכלנים הבכירים בוול סטריט, שטענו כי הריבית לחודש אוקטובר תעמוד על 5%, קרי הורדה של 0.25% בשער הריבית בה הבנקים מענקים הלוואות אחד לשני. כעשרים ושלושה מבין הכלכלנים חזו הורדה של 0.5%, בעוד הסוחרים סבורים כי היא תגיע בהמשך השנה: החוזים על ריבית ה'פד' מגלמים ציפייה לירידה של הריבית ל-4.5% עד לסוף השנה.

מאחר והשוק גילם בציפיותיו את ההחלטה, ההצהרה שיוצאת היום מכיוון ה'פד' היא בעלת משקל עצום וכלכלנים רבים ינסו להעניק לה משמעויות שונות. ברננקי מודע היטב לסימנים המדאיגים שהתגלו בכלכלת ארה"ב, וסמוך ובטוח שנתון גריעת המשרות הוא לא עוד אינדקטור שמאפשר לעבור לסדר היום. המשקיעים מצידם ימתינו לספר ה'פד' ולפרוטוקולים המאוחרים של הישיבה שמתפרסמים כשלוש שבועות, לאחריה.

"השווקים יהיו מאוכזבים מהפחתה של 25 נקודות הבסיס, אמר Joseph LaVorgna, כלכלן ראשי בדויטשה בנק, ניו יורק, בטרם להחלטה. עוד הוסיף: "באם תהיה ההפחתה בגובה 50 נקודות הבסיס, הכלכלנים ב'פד' יהיו זהירים יותר באשר להמשך וזה יבוא לידי ביטוי בהצהרה".

תרגום ההצהרה המקורית של ה'פד'

הצמיחה הכלכלית היתה מתונה במהלך המחצית הראשונה של השנה, אולם להתהדקות תנאי האשראי יש פוטנציאל גדול להגביר את התדרדרות שוק המגורים, ולהכביד על הצמיחה הכלכלית.

המהלך שביצענו היום נועד כדי לשכך מעט מהאפקטים שחוותה הכלכלה, שבחלקם נבעו הזעזועים בשווקים הפיננסים ועלולים לגרום לצמיחה מתונה לאורך זמן.

הקריאות של מדד הליבה היו מתונות במהלך השנה. אולם, הועידה סבורה כי עדיין הסיכונים לאינפלציה נשארו, ועלולים לשרור בצורה מסוימת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

איציק וייץ קרסו מוטורס
צילום: אסף לב
דוחות

קרסו מוטורס: צ׳רי תומכת בתוצאות אבל המלאי זינק ליותר מפי שניים וחצי

הכנסות קרסו עלו בכ-22% ברבעון ל-2.15 מיליארד שקל והרווח הנקי טיפס ל-77.6 מיליון שקל, כשמכירות צ׳רי ממשיכות להוביל את הצמיחה; המלאי קופץ לרמה של 3.22 מיליארד שקל ומעלה סימני שאלה לגבי קצב המסירות בענף הרכב

ליאור דנקנר |

קרסו מוטורס קרסו מוטורס 0%   מסכמת רבעון שלישי עם שיפור ניכר בשורה העליונה ובשורה התחתונה, לצד המשך התרחבות משמעותית בפעילות הליבה של מכירת רכב חדש. הצמיחה ניכרת כמעט בכל רכיבי הפעילות, ובמרכזה תרומה בולטת של צ’רי, שהפך למנוע מרכזי בתמהיל הדגמים של החברה. התוצאות ברמת השורות נראות טוב, אבל אם מסתכלים מתחת למכסה המנוע רואים קפיצה חריגה בהיקף המלאי, שטיפס ל-3.224 מיליארד שקל נכון לסוף ספטמבר, לעומת 1.231 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זה גידול של כ-1.99 מיליארד שקל, המשקף עלייה של פי 2.6 ברמת המלאי, מה שמעלה שאלות על קצב המסירה הצפוי של החברה ברבעונים הבאים כמו גם על המצב בענף בכלל. מצד שני, סעיף המקדמות מלקוחות עלה ל-380 מיליון שקל לעומת 209 מיליון שקל בשנה שעברה, מה שאולי מרמז על עסקאות שטרם נמסרו ויוכרו בהמשך.

קרסו פועלת תחת המותג פריסבי ומרכזת תחתיה את יבוא ושיווק המותגים רנו, ניסאן, דאצ'יה, אינפיניטי, צ'רי ו-Xpeng. לצידה פועלת פעילות הליסינג וההשכרה באמצעות פסיפיק רכב ותחבורה, פעילות מימון חוץ-בנקאי, שירותים נלווים ופעילות דו-גלגלית באמצעות מטרו מוטור שנרכשה השנה במלואה. הרבעון הנוכחי הוא הראשון שבו איחוד מלא של מטרו מוטור מופיע לאורך כל תקופת הדוח, והשפעתו ניכרת בכל נתוני ההכנסות, המכירות והמלאי.

עיקרי התוצאות

במהלך הרבעון השלישי הגיעו הכנסות החברה ל-2.15 מיליארד שקל, עלייה של כ-22% לעומת כ-1.8 מיליארד שקל ברבעון המקביל. הגידול נבע מעלייה בהיקף מכירות הרכב החדש ומהתרחבות בפעילות השירותים, המימון ושאר התחומים. החברה מסרה ברבעון 12,748 כלי רכב, לעומת 8,490 בתקופה המקבילה אשתקד. מתוכם, 2,429 כלי רכב הם של מטרו מוטור, אשר פעילותה אוחדה בחברה החל מהרבעון השני. הרווח הגולמי ברבעון עלה ל-368.5 מיליון שקל ושמר על שיעור רווחיות דומה לזה של השנה שעברה. הרווח מפעולות רגילות עלה ל-169.9 מיליון שקל לעומת 167.6 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר הוצאות הפרסום, הרחבת אולמות התצוגה ואיחוד פעילות מטרו תרמו לעלייה בהוצאות התפעול. הרווח הנקי של החברה עלה ל-77.6 מיליון שקל לעומת 74.7 מיליון שקל ברבעון המקביל, כאשר גידול בהוצאות המימון קוזז ברווחים מנגזרים פיננסיים והפרשי שער בהיקף של כ-25 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה הגיעו ההכנסות ל-6.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-35% לעומת 4.7 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו מסרה החברה 36,652 כלי רכב לעומת 21,612 בתקופה המקבילה, כאשר 4,657 מהמסירות הן של כלי רכב דו-גלגליים ממטרו מוטור. הרווח הגולמי לתקופה עלה ל-1.1 מיליארד שקל, והרווח מפעולות רגילות הגיע ל-576.6 מיליון שקל לעומת 447.1 מיליון שקל אשתקד. הרווח הנקי בתשעת החודשים הסתכם ב-300 מיליון שקל, עלייה של כ-50% לעומת 200.4 מיליון שקל בתקופה המקבילה, כאשר התרומה המרכזית לשיפור הגיעה מצמיחה תפעולית ומרווח בהיקף 74.8 מיליון שקל מנגזרים פיננסיים והפרשי שער.