מניות הבנקים מזגזגות: הובילו באסיה לעליה ובאירופה לירידות בפתיחה

באסיה - הניקיי קפץ 1.94%. ההנג סנג עלה 1.47%. באירופה תמונת ראי - הפוטסי יורד 0.9%, הדקס מאבד 0.68% ופריז יורדת 0.64%. קרדן NV ממשיכה דרכה דרומה
שי פאוזנר |

לאחר שהשווקים באסיה נסגרו הבוקר (שעון ישראל) בעליות המסחר בבורסות של אירופה משנה את הכיוון העולמי ורושם מגמה שלילית לאורך רוב הקו. באסיה נסגר המסחר כשהניקיי קפץ 1.94%. ההנג סנג עלה 1.47%. הקוספי עלה 1.19% ובבורסה של שנחאי נרשמה היום עליה של 0.7%.

באסיה בלטו מניות הבנקים לטובה, על רקע הודעת הבנק המוביל באוסטרליה - Macquarie Bank, כי הוא צופה שיא ברווח שלו במחצית הראשונה של השנה. המניה קפצה 6.6% ומשכה אחריה כמה מניות בנקים מובילות במזרח. הבולטת בינהן היתה מניית הבנק של קונצרן מיצובישי היפני אשר עלתה ב-4%.

באירופה בנק המשכנתאות, Northern Rock מוביל את שוק המניות הבריטי לתגובה שלילית להודעה כי הוא יאלץ לקבל עזרה מהבנק המרכזי הבריטי, ה-BOE, לאור הפגיעה של משבר המשכנתאות האמריקני בו.

כאמור, באירופה המדדים מייצרים תמונת ראי למסגירה באסיה - באירופה תמונת ראי - הפוטסי יורד 0.9%, הדקס מאבד 0.68% ופריז יורדת 0.64%.

מניות במרכז

הישראלית הבולטת באירופה היום היא קרדן NV - (קרדן אן.וי AMS ) שמאבדת 0.76% על רקע עליות שרשמה בתגובה להחלטה מיום ג' של בנק דיסקונט להשקיע בה. הבנק מתכוון לרכוש 10% ממניות פעילות שוק ההון שלה - בחברת KFS שתוכל להמשיך לצמוח במזרח אירופה. הבנק אף אמור להעמיד לה קו אשראי של 300 מיליון דולר.

באופו כללי בשוק המניות, מושכת כאמור מניית ענק המשכנתאות הבריטי, Northern Rock, אש עם צניחה של 16% בתחילת היום - לאחר שחשף כי קיבל אישור להזרמת הון מהבנק הבריטי המרכזי, בשל משבר הסאב פריים.

עוד מניות פיננסים בתחום זה הבולטתו במסחר באירופה היא מניית שחקן אחר בשוק המכנתאות בבריטניה - Bradford & Bingley, שמגיבה גם היא בירידה (2.9%), כך גם מניית הבנק המסחרי Alliance & Leicester הבריטי שיורדת 3.9%. ואי אפשר בלי המוביל בשוק המשכנתאות בבריטניה - HBOS, שמנייתו יורדת בעקבות הודעת Northern הקטן יותר, 2.7%.

אם זה לא מספיק, אז ל"חגיגית" הירידות במניות הבנקים באירופה מצטרף שחקן גרמני בולט - מניית Deutsche Bank, הבנק הגדול בגרמניה, יורדת 1.3% על רקע הדיווחים מעבר לתעלת למאנז'.

בשוק מניות הטכנולוגיה בולטת היום באירופה מניית אלקטל-לוסנט יורדת עוד 0.6% לאחר צניחה של יותר מ-9% אתמול בעקבות הורדת התחזית שלה למכירותיה השנה. על רקע זה גם הורד דירוג האג"ח שלה על ידי סטנדט אנד פורס ל"יציב".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: