Ai Weiwei נגד פולקסוואגן
צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של האומן

לא מוותר: Ai Weiwei תובע את פולקסוואגן על הפרת זכויות

פולקסוואגן פרסמה מודעה לרכב שברקע מיצג אומנותי של האומן הסיני הגולה. לאחר מגעים שלא צלחו כשהוא מאשים את החברה בשחצנות, המקרה נידון בבית משפט בדנמרק
משה בנימין |
נושאים בכתבה Ai Weiwei סין פרסום

האמן הסיני הבינלאומי הגולה Ai Weiwei שקבע את מושבו באירופה (ברלין) תובע את מותג הרכב הגרמני פולקסוואגן (VW) בבית משפט בדנמרק בגין הפרת זכויות יוצרים. Ai Weiwei, מהאמנים הידועים והמצליחים בעולם בשנים האחרונות, תובע את החברה לאחר שזו שילבה בפרסומת לרכב מיצג אומנותי שלו המופיע על חזית המוזיאון הדני Kunsthal Charlottenborg.

על פי טענת Ai Weiwei, פולקסוואגן שילבה את המיצג שנקרא Soleil Levant (משנת 2017) בפרסומת, ללא אישור מצידו או מצד המוזיאון. העבודה עצמה היא מיצג שנעשה עבור יום הפליטים העולמי, וכולל אלפי וסטים כתומים זוהרים שלבשו פליטים במנוסה שהגיעו לאי היווני לסבוס. מודעת הפרסומת יצאה אף היא ב-2017, ומאז הצדדים קיימו שיחות ומגעים ללא סיכום עד להחלטתו של Ai Weiwei לתבוע את החברה. 

Ai Weiwei מעדכן ברשתות החברתיות על ההתפתחויות בפרשה ובין השאר גם חושף בפומבי, בפני עוקביו, את דעתו על טענות החברה. על המשא ומתן אמר כי נציגי החברה נהגו "בדרך שחצנית כדי להפחית מאשמתם ולהשתיק את הנושא". כמו כן, ציין כי "המעשה הלא ראוי של פולקסוואגן פוגם באמינותי ויכול בקלות להרוס את האמון שבניתי עם הפליטים בהם אני תומך. למה שפליטים יבחרו להתרועע איתי אם הם חושבים שאני אנצל את מצבם עבור רווח מסחרי?".

בבית המשפט אמר Ai Weiwei כי "הווסטים האלו הם העדות החשובה ביותר לדרך בה בני אדם מנסים לשרוד בחיים". עוד אמר אתמול בטוויטר, כי "מצידי, אני עושה את כל מה שביכולתי כדי שהתאגיד הענק הזה יבין שלמרות כל הכוח שיש לו, יהיה תמיד מישהו שיזכיר להם את אחריותם".

מנגד, עורכי הדין של פולקסוואגן טענו בבית המשפט כי "לתמונה שצולמה לא היה כל ערך שיווקי אמיתי וכי רק מיעוט של אמצעי מדיה סיקר את התערוכה כך שרק מיעוט של קהל בדנמרק היה ער לה".  Thomas Hjortshoj, הצלם שצילם את התמונה ומשמש גם כראש מערך יחסי הציבור של פולקסוואגן דנמרק טען בבית המשפט, כי הוא לא ידע שהרקע לתמונת הרכב שצילם היא חזית של מוזיאון וגם לא שעל חזית זו מופיע המיצג האומנותי של אפודי ההצלה הזוהרים. 

 

מעבר להגנה על זכויותיו כיוצר עבודת האמנות, נראה ש-Ai Weiwei, אקטיביסט ברמ"ח אבריו שנלחם עבור חופש, הגנה על פליטים וזכויות האדם של אזרחי הסין ממנה הוא גולה, מנצל את הבמה והסיקור התקשורתי כדי להצביע על אחריותם של תאגידים כגון פולקסוואגן ותאגידי ענק אחרים בבניית כוחה של סין, תוך שהם נהנים מעלויות ייצור זולות באמצעות שימוש בכח העבודה הזול במדינה, תוך התעלמות מרמיסת זכויותיהם של תושביה.

באינסטגרם, לצד תמונה בה הוא מראה לפולקסוואגן מה הוא חושב עליה עם סימון אצבע משולשת על סמל החברה מצטט Ai Weiwei את מנכ"ל פולקסוואגן, הרברט דיס שאמר בראיון ל-BBC כי "אינו מודע" לקיומם של מחנות ריכוז בסין, במחוז Xinjiang בהם מוחזקים למעלה ממיליון אנשים. "במקום" כותב Ai Weiwei, "דיס טוען שהוא יהיה גאה ליצור מקומות עבודה באזור זה". על כך כותב Ai Weiwei: "קשה להאמין שדיס אינו מודע; אני משוכנע שהוא פשוט לא רואה את הסבל של מיליון אנשים כסיבה שלא לשתף פעולה עם ממשלת סין, כשהמטרה היחידה שלו היא רווח גדול יותר. עצם העובדה שהחברה רואה את עתידה בסין היא חוסר כבוד לזכויות הפרט כיום".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.

אלמוג בוקר
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".