Ai Weiwei נגד פולקסוואגן
צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של האומן

לא מוותר: Ai Weiwei תובע את פולקסוואגן על הפרת זכויות

פולקסוואגן פרסמה מודעה לרכב שברקע מיצג אומנותי של האומן הסיני הגולה. לאחר מגעים שלא צלחו כשהוא מאשים את החברה בשחצנות, המקרה נידון בבית משפט בדנמרק
משה בנימין |
נושאים בכתבה Ai Weiwei סין פרסום

האמן הסיני הבינלאומי הגולה Ai Weiwei שקבע את מושבו באירופה (ברלין) תובע את מותג הרכב הגרמני פולקסוואגן (VW) בבית משפט בדנמרק בגין הפרת זכויות יוצרים. Ai Weiwei, מהאמנים הידועים והמצליחים בעולם בשנים האחרונות, תובע את החברה לאחר שזו שילבה בפרסומת לרכב מיצג אומנותי שלו המופיע על חזית המוזיאון הדני Kunsthal Charlottenborg.

על פי טענת Ai Weiwei, פולקסוואגן שילבה את המיצג שנקרא Soleil Levant (משנת 2017) בפרסומת, ללא אישור מצידו או מצד המוזיאון. העבודה עצמה היא מיצג שנעשה עבור יום הפליטים העולמי, וכולל אלפי וסטים כתומים זוהרים שלבשו פליטים במנוסה שהגיעו לאי היווני לסבוס. מודעת הפרסומת יצאה אף היא ב-2017, ומאז הצדדים קיימו שיחות ומגעים ללא סיכום עד להחלטתו של Ai Weiwei לתבוע את החברה. 

Ai Weiwei מעדכן ברשתות החברתיות על ההתפתחויות בפרשה ובין השאר גם חושף בפומבי, בפני עוקביו, את דעתו על טענות החברה. על המשא ומתן אמר כי נציגי החברה נהגו "בדרך שחצנית כדי להפחית מאשמתם ולהשתיק את הנושא". כמו כן, ציין כי "המעשה הלא ראוי של פולקסוואגן פוגם באמינותי ויכול בקלות להרוס את האמון שבניתי עם הפליטים בהם אני תומך. למה שפליטים יבחרו להתרועע איתי אם הם חושבים שאני אנצל את מצבם עבור רווח מסחרי?".

בבית המשפט אמר Ai Weiwei כי "הווסטים האלו הם העדות החשובה ביותר לדרך בה בני אדם מנסים לשרוד בחיים". עוד אמר אתמול בטוויטר, כי "מצידי, אני עושה את כל מה שביכולתי כדי שהתאגיד הענק הזה יבין שלמרות כל הכוח שיש לו, יהיה תמיד מישהו שיזכיר להם את אחריותם".

מנגד, עורכי הדין של פולקסוואגן טענו בבית המשפט כי "לתמונה שצולמה לא היה כל ערך שיווקי אמיתי וכי רק מיעוט של אמצעי מדיה סיקר את התערוכה כך שרק מיעוט של קהל בדנמרק היה ער לה".  Thomas Hjortshoj, הצלם שצילם את התמונה ומשמש גם כראש מערך יחסי הציבור של פולקסוואגן דנמרק טען בבית המשפט, כי הוא לא ידע שהרקע לתמונת הרכב שצילם היא חזית של מוזיאון וגם לא שעל חזית זו מופיע המיצג האומנותי של אפודי ההצלה הזוהרים. 

 

מעבר להגנה על זכויותיו כיוצר עבודת האמנות, נראה ש-Ai Weiwei, אקטיביסט ברמ"ח אבריו שנלחם עבור חופש, הגנה על פליטים וזכויות האדם של אזרחי הסין ממנה הוא גולה, מנצל את הבמה והסיקור התקשורתי כדי להצביע על אחריותם של תאגידים כגון פולקסוואגן ותאגידי ענק אחרים בבניית כוחה של סין, תוך שהם נהנים מעלויות ייצור זולות באמצעות שימוש בכח העבודה הזול במדינה, תוך התעלמות מרמיסת זכויותיהם של תושביה.

באינסטגרם, לצד תמונה בה הוא מראה לפולקסוואגן מה הוא חושב עליה עם סימון אצבע משולשת על סמל החברה מצטט Ai Weiwei את מנכ"ל פולקסוואגן, הרברט דיס שאמר בראיון ל-BBC כי "אינו מודע" לקיומם של מחנות ריכוז בסין, במחוז Xinjiang בהם מוחזקים למעלה ממיליון אנשים. "במקום" כותב Ai Weiwei, "דיס טוען שהוא יהיה גאה ליצור מקומות עבודה באזור זה". על כך כותב Ai Weiwei: "קשה להאמין שדיס אינו מודע; אני משוכנע שהוא פשוט לא רואה את הסבל של מיליון אנשים כסיבה שלא לשתף פעולה עם ממשלת סין, כשהמטרה היחידה שלו היא רווח גדול יותר. עצם העובדה שהחברה רואה את עתידה בסין היא חוסר כבוד לזכויות הפרט כיום".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.