Ai Weiwei נגד פולקסוואגן
צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של האומן

לא מוותר: Ai Weiwei תובע את פולקסוואגן על הפרת זכויות

פולקסוואגן פרסמה מודעה לרכב שברקע מיצג אומנותי של האומן הסיני הגולה. לאחר מגעים שלא צלחו כשהוא מאשים את החברה בשחצנות, המקרה נידון בבית משפט בדנמרק
משה בנימין |
נושאים בכתבה Ai Weiwei סין פרסום

האמן הסיני הבינלאומי הגולה Ai Weiwei שקבע את מושבו באירופה (ברלין) תובע את מותג הרכב הגרמני פולקסוואגן (VW) בבית משפט בדנמרק בגין הפרת זכויות יוצרים. Ai Weiwei, מהאמנים הידועים והמצליחים בעולם בשנים האחרונות, תובע את החברה לאחר שזו שילבה בפרסומת לרכב מיצג אומנותי שלו המופיע על חזית המוזיאון הדני Kunsthal Charlottenborg.

על פי טענת Ai Weiwei, פולקסוואגן שילבה את המיצג שנקרא Soleil Levant (משנת 2017) בפרסומת, ללא אישור מצידו או מצד המוזיאון. העבודה עצמה היא מיצג שנעשה עבור יום הפליטים העולמי, וכולל אלפי וסטים כתומים זוהרים שלבשו פליטים במנוסה שהגיעו לאי היווני לסבוס. מודעת הפרסומת יצאה אף היא ב-2017, ומאז הצדדים קיימו שיחות ומגעים ללא סיכום עד להחלטתו של Ai Weiwei לתבוע את החברה. 

Ai Weiwei מעדכן ברשתות החברתיות על ההתפתחויות בפרשה ובין השאר גם חושף בפומבי, בפני עוקביו, את דעתו על טענות החברה. על המשא ומתן אמר כי נציגי החברה נהגו "בדרך שחצנית כדי להפחית מאשמתם ולהשתיק את הנושא". כמו כן, ציין כי "המעשה הלא ראוי של פולקסוואגן פוגם באמינותי ויכול בקלות להרוס את האמון שבניתי עם הפליטים בהם אני תומך. למה שפליטים יבחרו להתרועע איתי אם הם חושבים שאני אנצל את מצבם עבור רווח מסחרי?".

בבית המשפט אמר Ai Weiwei כי "הווסטים האלו הם העדות החשובה ביותר לדרך בה בני אדם מנסים לשרוד בחיים". עוד אמר אתמול בטוויטר, כי "מצידי, אני עושה את כל מה שביכולתי כדי שהתאגיד הענק הזה יבין שלמרות כל הכוח שיש לו, יהיה תמיד מישהו שיזכיר להם את אחריותם".

מנגד, עורכי הדין של פולקסוואגן טענו בבית המשפט כי "לתמונה שצולמה לא היה כל ערך שיווקי אמיתי וכי רק מיעוט של אמצעי מדיה סיקר את התערוכה כך שרק מיעוט של קהל בדנמרק היה ער לה".  Thomas Hjortshoj, הצלם שצילם את התמונה ומשמש גם כראש מערך יחסי הציבור של פולקסוואגן דנמרק טען בבית המשפט, כי הוא לא ידע שהרקע לתמונת הרכב שצילם היא חזית של מוזיאון וגם לא שעל חזית זו מופיע המיצג האומנותי של אפודי ההצלה הזוהרים. 

 

מעבר להגנה על זכויותיו כיוצר עבודת האמנות, נראה ש-Ai Weiwei, אקטיביסט ברמ"ח אבריו שנלחם עבור חופש, הגנה על פליטים וזכויות האדם של אזרחי הסין ממנה הוא גולה, מנצל את הבמה והסיקור התקשורתי כדי להצביע על אחריותם של תאגידים כגון פולקסוואגן ותאגידי ענק אחרים בבניית כוחה של סין, תוך שהם נהנים מעלויות ייצור זולות באמצעות שימוש בכח העבודה הזול במדינה, תוך התעלמות מרמיסת זכויותיהם של תושביה.

באינסטגרם, לצד תמונה בה הוא מראה לפולקסוואגן מה הוא חושב עליה עם סימון אצבע משולשת על סמל החברה מצטט Ai Weiwei את מנכ"ל פולקסוואגן, הרברט דיס שאמר בראיון ל-BBC כי "אינו מודע" לקיומם של מחנות ריכוז בסין, במחוז Xinjiang בהם מוחזקים למעלה ממיליון אנשים. "במקום" כותב Ai Weiwei, "דיס טוען שהוא יהיה גאה ליצור מקומות עבודה באזור זה". על כך כותב Ai Weiwei: "קשה להאמין שדיס אינו מודע; אני משוכנע שהוא פשוט לא רואה את הסבל של מיליון אנשים כסיבה שלא לשתף פעולה עם ממשלת סין, כשהמטרה היחידה שלו היא רווח גדול יותר. עצם העובדה שהחברה רואה את עתידה בסין היא חוסר כבוד לזכויות הפרט כיום".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית. 

מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.