Ai Weiwei נגד פולקסוואגן
צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של האומן

לא מוותר: Ai Weiwei תובע את פולקסוואגן על הפרת זכויות

פולקסוואגן פרסמה מודעה לרכב שברקע מיצג אומנותי של האומן הסיני הגולה. לאחר מגעים שלא צלחו כשהוא מאשים את החברה בשחצנות, המקרה נידון בבית משפט בדנמרק
משה בנימין |
נושאים בכתבה Ai Weiwei סין פרסום

האמן הסיני הבינלאומי הגולה Ai Weiwei שקבע את מושבו באירופה (ברלין) תובע את מותג הרכב הגרמני פולקסוואגן (VW) בבית משפט בדנמרק בגין הפרת זכויות יוצרים. Ai Weiwei, מהאמנים הידועים והמצליחים בעולם בשנים האחרונות, תובע את החברה לאחר שזו שילבה בפרסומת לרכב מיצג אומנותי שלו המופיע על חזית המוזיאון הדני Kunsthal Charlottenborg.

על פי טענת Ai Weiwei, פולקסוואגן שילבה את המיצג שנקרא Soleil Levant (משנת 2017) בפרסומת, ללא אישור מצידו או מצד המוזיאון. העבודה עצמה היא מיצג שנעשה עבור יום הפליטים העולמי, וכולל אלפי וסטים כתומים זוהרים שלבשו פליטים במנוסה שהגיעו לאי היווני לסבוס. מודעת הפרסומת יצאה אף היא ב-2017, ומאז הצדדים קיימו שיחות ומגעים ללא סיכום עד להחלטתו של Ai Weiwei לתבוע את החברה. 

Ai Weiwei מעדכן ברשתות החברתיות על ההתפתחויות בפרשה ובין השאר גם חושף בפומבי, בפני עוקביו, את דעתו על טענות החברה. על המשא ומתן אמר כי נציגי החברה נהגו "בדרך שחצנית כדי להפחית מאשמתם ולהשתיק את הנושא". כמו כן, ציין כי "המעשה הלא ראוי של פולקסוואגן פוגם באמינותי ויכול בקלות להרוס את האמון שבניתי עם הפליטים בהם אני תומך. למה שפליטים יבחרו להתרועע איתי אם הם חושבים שאני אנצל את מצבם עבור רווח מסחרי?".

בבית המשפט אמר Ai Weiwei כי "הווסטים האלו הם העדות החשובה ביותר לדרך בה בני אדם מנסים לשרוד בחיים". עוד אמר אתמול בטוויטר, כי "מצידי, אני עושה את כל מה שביכולתי כדי שהתאגיד הענק הזה יבין שלמרות כל הכוח שיש לו, יהיה תמיד מישהו שיזכיר להם את אחריותם".

מנגד, עורכי הדין של פולקסוואגן טענו בבית המשפט כי "לתמונה שצולמה לא היה כל ערך שיווקי אמיתי וכי רק מיעוט של אמצעי מדיה סיקר את התערוכה כך שרק מיעוט של קהל בדנמרק היה ער לה".  Thomas Hjortshoj, הצלם שצילם את התמונה ומשמש גם כראש מערך יחסי הציבור של פולקסוואגן דנמרק טען בבית המשפט, כי הוא לא ידע שהרקע לתמונת הרכב שצילם היא חזית של מוזיאון וגם לא שעל חזית זו מופיע המיצג האומנותי של אפודי ההצלה הזוהרים. 

 

מעבר להגנה על זכויותיו כיוצר עבודת האמנות, נראה ש-Ai Weiwei, אקטיביסט ברמ"ח אבריו שנלחם עבור חופש, הגנה על פליטים וזכויות האדם של אזרחי הסין ממנה הוא גולה, מנצל את הבמה והסיקור התקשורתי כדי להצביע על אחריותם של תאגידים כגון פולקסוואגן ותאגידי ענק אחרים בבניית כוחה של סין, תוך שהם נהנים מעלויות ייצור זולות באמצעות שימוש בכח העבודה הזול במדינה, תוך התעלמות מרמיסת זכויותיהם של תושביה.

באינסטגרם, לצד תמונה בה הוא מראה לפולקסוואגן מה הוא חושב עליה עם סימון אצבע משולשת על סמל החברה מצטט Ai Weiwei את מנכ"ל פולקסוואגן, הרברט דיס שאמר בראיון ל-BBC כי "אינו מודע" לקיומם של מחנות ריכוז בסין, במחוז Xinjiang בהם מוחזקים למעלה ממיליון אנשים. "במקום" כותב Ai Weiwei, "דיס טוען שהוא יהיה גאה ליצור מקומות עבודה באזור זה". על כך כותב Ai Weiwei: "קשה להאמין שדיס אינו מודע; אני משוכנע שהוא פשוט לא רואה את הסבל של מיליון אנשים כסיבה שלא לשתף פעולה עם ממשלת סין, כשהמטרה היחידה שלו היא רווח גדול יותר. עצם העובדה שהחברה רואה את עתידה בסין היא חוסר כבוד לזכויות הפרט כיום".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו
רייטינג

האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון

בראש הרייטינג עמדה קשת, עם המהדורה המרכזית והכוכב הבא לאירוויזיון, ואילו המהדורה המרכזית של חדשות 13 היתה במקום האחרון בהשוואה למתחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.3% רייטינג ו-399 אלף צופים, במקום הראשון, וכמעט כמו מדי מוצ"ש, בפער עצום מהמתחרים, ובעיקר ערוץ 14, שמתחיל את לוח השידורים מאוחר לאור זמני יציאת השבת. ועדיין, חדשות 14 היו במקום השני עם 5.3% ו-162 אלף צופים. המהדורה של כאן11, עמדה על 112 אלף צופים ו-4.9% רייטינג ואילו גם במוצאי שבת, כש-14 נמצא בירידה, חדשות 13 לא רק שלא הרוויחה צופים נוספים, אלא אף עמדה במקום האחרון עם 4.1% רייטינג ו-106 אלף צופים.

פריים טיים

השילוב של ריאליטי ואירוויזיון הוא שילוב מנצח, וכך היה אמש, כש-"הכוכב הבא לאירוויזיון" עמדה בראש לוח השידורים, עם רייטינג של 17.1% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 9.8% רייטינג ו-247 אלף צופים, ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 7.6%, עם 222 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 והפרק הראשון של פגישה עם רוני קובן שאירח את ערן זהבי עם רייטינג מכובד של 5.7% ו-148 אלף צופים ואחריו הסרט התיעודי "מלאכי" שהיה עם 3.8% רייטינג ו-108 אלף צופים. 

תוכניות אחה"צ וערב מוקדם

בשעות הצהריים המאוחרות, חדשות 12 עמדו בראש, עם מהדורה של ערד ניר שהחלה ב15:00 עם 2.4% רייטינג ו-55 אלף צופים ועלתה ב-16:00 ל-3.1% רייטינג ו-81 אלף צופים. היא שודרה מול שידורים חוזרים של רשת, עם "כלוב הזהב", שעמד על 1.3% רייטינג ו-36 אלף צופים בשעתיים הללו. לאחר מכן, ב-17:00, המספרים עלו דרמטית והמהדורה עם גדעון אוקו, ששודרה ב-17:00 עלתה ל-5.3% רייטינג ו-141 אלף צופים. השידור החוזר של רשת, עם משחקי השף, עמד על 3.1% ו-81 אלף צופים. 

בהמשך הערב, ולקראת צאת שבת, המספרים המשיכו לעלות, כש-"פגוש את העיתונות" עמד על 8.8% רייטינג ו-225 במהדורה המוקדמת וברצועה שלאחר מכן עם 10% ו-262 אלף צופים. מולו, המהדורה המוקדמת של "מוריה וברקו" היתה על 3.8% רייטיג ו-109 אלף צופים ועלתה לאחר מכן ל4.5% ו-125 אלף צופים. ברצועה של 19:00 הצטרף ערוץ 14, עם המהדורה המוקדמת עם עידו טאובר, שעמד על 3.8% ו-100 אלף צופים.

לייט נייט

ברצועת הלייט נייט, שיחה עם עודד הרוש, שעמד על 3.9% רייטינג ו-106 אלף צופים ולאחריו היה שידור חוזר של רשת, עם "שנות ה-90" של עם 2.8% ו-61 אלף צופים.

הארץ מערכת
צילום: אלכסנדר כץ

טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים

ההסכם החדש מיועד לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל באופן משמעותי את הכנסות הקבוצה

הדס ברטל |

טאבולה Taboola -0.49%  מרחיבה את חדירתה לשוק הישראלי וחותמת עם קבוצת הארץ על הסכם שותפות ארוך טווח ל-5 שנים, הכולל את אתר הארץ בעברית, אתר הארץ באנגלית, אתר TheMarker והאפליקציות שלהם. ההסכם יאפשר לקבוצת הארץ לשפר את חוויית התוכן למאות אלפי גולשים בישראל ולהגדיל את הכנסותיהם באופן משמעותי מתוכן ממומן ומודעות וידאו. 

הטכנולוגיה מבוססת ה-AI של טאבולה תפעל להגדלת הטראפיק והסירקולציה האורגנית, תעלה את רמת המעורבות של הגולשים, ותספק המלצות וחוויית תוכן איכותית לקוראים באתרים ובאפליקציות של הקבוצה. טאבולה עובדת עם אלפי חברות המפרסמות ישירות ב-Realize, פלטפורמת הפרסום העוצמתית של החברה, על מנת להגיע ל-600 מיליון משתמשים יומיים אצל רבים מהפאבלישרים המובילים בעולם. טאבולה עובדת עם אתרי תוכן מובילים בארץ ובעולם כדוגמת גלובס, ynet, כלכליסט, NBC News, Yahoo. כמו כן יצרניות מכשירים כמו סמסונג, שיומי ואחרים, משתמשות בטכנולוגיה של טאבולה ליצירת הכנסות ו-engagement. שותפויות אלו מאפשרות ל-Realize להציע דאטה ייחודי, אלגוריתמים מומחים וסקייל רחב.

גלי ארנון, מנכ"לית קבוצת הארץ: "להארץ ו-TheMarker קהילה גדולה של מנויים נאמנים בארץ ובעולם. אנו פועלים לספק להם תוכן איכותי, אמין וייחודי, לשפר את חוויית הקריאה ואת החוויה הדיגיטלית שלהם. הקבוצה עובדת עם מפרסמים ושותפים עסקיים רבים, ומציעה פתרונות חדשניים של פרסום ותוכן השיווקי. שיתוף הפעולה עם טאבולה יאפשר לנו להציע המלצות תוכן מדויקות ורלוונטיות יותר, ולחזק את יכולות ההפצה של התכנים שלנו, תוך שמירה על חווית המשתמש."


״אני מאוד מתרגש לצאת לדרך משותפת עם קבוצת הארץ, מגופי התקשורת המובילים בישראל.״ אמר אדם סינגולדה, מייסד ומנכ״ל טאבולה. ״המחויבות של קבוצת הארץ לעיתונות איכותית ואמינה היא עליונה, והתפקיד שלנו בטאבולה הוא להעצים אותם עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר. כולנו בטאבולה מחויבים לעתיד הרשת הפתוחה, מ-Realize, שמספקת צמיחה משמעותית בהכנסות חדשות, ועד למוצרי GenAI חדשניים כמו DeeperDive, המגנים על הערך של התוכן העיתונאי. אני שמח על ההזדמנות להעשיר את חווית הגלישה של קוראי הארץ ו-TheMarker, להנגיש להם תכנים איכותיים ולהעניק להם ערך מוסף.״