לא מוותר: Ai Weiwei תובע את פולקסוואגן על הפרת זכויות
האמן הסיני הבינלאומי הגולה Ai Weiwei שקבע את מושבו באירופה (ברלין) תובע את מותג הרכב הגרמני פולקסוואגן (VW) בבית משפט בדנמרק בגין הפרת זכויות יוצרים. Ai Weiwei, מהאמנים הידועים והמצליחים בעולם בשנים האחרונות, תובע את החברה לאחר שזו שילבה בפרסומת לרכב מיצג אומנותי שלו המופיע על חזית המוזיאון הדני Kunsthal Charlottenborg.
על פי טענת Ai Weiwei, פולקסוואגן שילבה את המיצג שנקרא Soleil Levant (משנת 2017) בפרסומת, ללא אישור מצידו או מצד המוזיאון. העבודה עצמה היא מיצג שנעשה עבור יום הפליטים העולמי, וכולל אלפי וסטים כתומים זוהרים שלבשו פליטים במנוסה שהגיעו לאי היווני לסבוס. מודעת הפרסומת יצאה אף היא ב-2017, ומאז הצדדים קיימו שיחות ומגעים ללא סיכום עד להחלטתו של Ai Weiwei לתבוע את החברה.
Ai Weiwei מעדכן ברשתות החברתיות על ההתפתחויות בפרשה ובין השאר גם חושף בפומבי, בפני עוקביו, את דעתו על טענות החברה. על המשא ומתן אמר כי נציגי החברה נהגו "בדרך שחצנית כדי להפחית מאשמתם ולהשתיק את הנושא". כמו כן, ציין כי "המעשה הלא ראוי של פולקסוואגן פוגם באמינותי ויכול בקלות להרוס את האמון שבניתי עם הפליטים בהם אני תומך. למה שפליטים יבחרו להתרועע איתי אם הם חושבים שאני אנצל את מצבם עבור רווח מסחרי?".
בבית המשפט אמר Ai Weiwei כי "הווסטים האלו הם העדות החשובה ביותר לדרך בה בני אדם מנסים לשרוד בחיים". עוד אמר אתמול בטוויטר, כי "מצידי, אני עושה את כל מה שביכולתי כדי שהתאגיד הענק הזה יבין שלמרות כל הכוח שיש לו, יהיה תמיד מישהו שיזכיר להם את אחריותם".
מנגד, עורכי הדין של פולקסוואגן טענו בבית המשפט כי "לתמונה שצולמה לא היה כל ערך שיווקי אמיתי וכי רק מיעוט של אמצעי מדיה סיקר את התערוכה כך שרק מיעוט של קהל בדנמרק היה ער לה". Thomas Hjortshoj, הצלם שצילם את התמונה ומשמש גם כראש מערך יחסי הציבור של פולקסוואגן דנמרק טען בבית המשפט, כי הוא לא ידע שהרקע לתמונת הרכב שצילם היא חזית של מוזיאון וגם לא שעל חזית זו מופיע המיצג האומנותי של אפודי ההצלה הזוהרים.
מעבר להגנה על זכויותיו כיוצר עבודת האמנות, נראה ש-Ai Weiwei, אקטיביסט ברמ"ח אבריו שנלחם עבור חופש, הגנה על פליטים וזכויות האדם של אזרחי הסין ממנה הוא גולה, מנצל את הבמה והסיקור התקשורתי כדי להצביע על אחריותם של תאגידים כגון פולקסוואגן ותאגידי ענק אחרים בבניית כוחה של סין, תוך שהם נהנים מעלויות ייצור זולות באמצעות שימוש בכח העבודה הזול במדינה, תוך התעלמות מרמיסת זכויותיהם של תושביה.
באינסטגרם, לצד תמונה בה הוא מראה לפולקסוואגן מה הוא חושב עליה עם סימון אצבע משולשת על סמל החברה מצטט Ai Weiwei את מנכ"ל פולקסוואגן, הרברט דיס שאמר בראיון ל-BBC כי "אינו מודע" לקיומם של מחנות ריכוז בסין, במחוז Xinjiang בהם מוחזקים למעלה ממיליון אנשים. "במקום" כותב Ai Weiwei, "דיס טוען שהוא יהיה גאה ליצור מקומות עבודה באזור זה". על כך כותב Ai Weiwei: "קשה להאמין שדיס אינו מודע; אני משוכנע שהוא פשוט לא רואה את הסבל של מיליון אנשים כסיבה שלא לשתף פעולה עם ממשלת סין, כשהמטרה היחידה שלו היא רווח גדול יותר. עצם העובדה שהחברה רואה את עתידה בסין היא חוסר כבוד לזכויות הפרט כיום".
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריהאם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?
הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.
יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור.
התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות
לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי.
ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.
- הסכם עבודה חדש בסלקום: פיילוט עבודה מהבית ותוכנית פרישה מרצון בתנאים משופרים
- סלקום מציעה חצי מיליארד שקל על הפעילות הקווית של הוט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.
