קייס סטאדי של סוזוקי: איך מגיעים לשיא מכירות בשוק תקוע
בעידן שבו תוכן שיווקי מזנק במספרים ותוכן ממותג ותוכן בכלל הוא לב ליבו של מהלכי שיווק ופרסום רבים מגיע קייס סטאדי מרשים של מותג הרכב סוזוקי בשוק הבריטי, שנפרש על פני שנתיים (וגם זכה בפרס זהב בתחרות ה-IPA לאפקטיביות בפרסום) ומראה כיצד שת"פ תוכן אסטרטגי עם תכנית טלוויזיה ברשת מסחרית יכול לקחת מותג רכב עם נתח שוק דועך ומזדחל שעמד על 1.3% בלבד (בסוף 2015) ולהפוך אותו למותג הרכב הצומח ביותר במשך שנתיים רצופות, עם גידול של 14% במכירות (שיא מכירות עבור המותג) בזמן ששוק הרכב כולו בבריטניה צמח ב-4% בלבד.
מבחינת הנתונים היבשים, ערב היציאה למהלך התוכן האסטרטגי: נתח השוק היה כאמור על 1.3% בסוף 2015, כאשר תובנות שנדלו מתוך דעות צרכנים, סקירות מעולם הרכב ופידבק של סוחרים במדינה גילו כי ההזדמנות התקשורתית שמסתתרת מתחת לכל היא בהדגשת ערך ההנאה שיש בנהיגה במותג סוזוקי. המהלך התבסס כולו על שיתוף פעולה תכני עם רשת הטלוויזיה ITV בתכנית-שעשועון Saturday Night Takeaway בהנחיית "אנט ודק" - Ant & Dec צמד מגישים-מפיקים-טאלנטים מוכר מאוד בממלכה.
לצד שיא המכירות של סוזוקי בתקופת המהלך, בזמן שהשוק כולו צומח ב-4% בלבד, השקת SuzukiSaturdays# ברשת הקפיץ את המודעות למותג לשיא של 44% בקרב קהל היעד. הנחת המחקר של צוותי השיווק של סוזוקי ומשרד הפרסום שעומד מאחורי המהלך The7stars, היא שהמחזור הכספי שנוסף לחברה בזכות המהלך עומד על 207 מיליון ליש"ט.
מי שעומדת בראש מחלקת השיווק של סוזוקי באנגליה, תמי צ'ארנלי (Tammy charnley) הבינה בעצמה שמעמדה של סוזוקי בתחרות המקומית אינו טוב ומחייב מעשה אמיץ. "הפרסום בשוק הרכב הפך ליבשושי. התזוזה מהקונצנזוס המקובל הייתה מהלך אמיץ עבורנו, במיוחד לאור העובדה שלא היינו מותג מוביל. הבנו את הצורך בבניית המותג ונקטנו בגישה שלא עוסקת בתוצאות בטווח הקצר. זה אומר להתאפק ולשמור על קור הרוח גם כשהתנאים המיידים סביבנו משתנים".
הבריף: תמכרו לנו את ה-Vitara
על מערכת היחסים עם רשת הטלוויזיה שלדעתה השפיעה עמוקות על הצלחת המהלך היא אומרת: "עבדנו ישירות מול מפיקי התכנית (שהם גם צמד המנחים) ותיעלנו את הניסיון הרב שלהם כדי ליצור נכסים יוצאי דופן. מכאן למדנו גם להיות זריזים וקלי תנועה בכל הנוגע לפיתוח רעיונות. ערך ההנאה שעליו עבדנו היה יותר מטון דיבור אלא משהו שצמח, התפתח והשתרש בכל מה שאנו עושים כמותג. זה משתקף גם בדרך שבה אנחנו מתנהלים מול סוכנויות הרכב שלנו ובסופו של דבר בדיאלוג שהם מנהלים עם הלקוחות ברצפת המכירה".
במשרד הפרסום מסבירים, כי בזירה התקשורתית, על המסך בברייק הפרסומות, מותגי הרכב נעו בין צילומים אינסופיים של מכוניות שנוסעות בין גבעות ורחובות עירוניים, לצד נתונים על היחס בין גלון דלק לקילומטר (מייל), רמת בטיחות ואפשרויות מימון לרכישה. בתחילת 2016, הבריף שהונח על שולחן סוכנות הפרסום היה ברור - למכור את ה-SUV החדש למשפחה של סוזוקי - Vitara.
כמו בכל שוק בעולם המערבי, גם באנגליה סוזוקי נאלצה להתחרות ביותר מ-30 מותגי רכב שנאבקים כולם על אותה עוגה של תשומת לב. מתוך 30 מותגי הרכב המובילים בבריטניה, ל-23 יש נתח שוק נמוך מ-5% כך שההגדרה של שוק תחרותי היא לשון המעטה במקרה זה. מבחינת ההוצאה לפרסום של סוזוקי, המותג תפס את המקום ה-14 עם קצת מעל 10 מיליון ליש"ט שנתי.
אחת הבעיות המרכזיות שליוו את המותג לאורך השנים, הייתה בעיית "אמצע השוק". מותגי פרימיום אירופאים אמינים הובילו את השוק מחד ומנגד במיצוב של קטגוריית ההיי-טק, לואו קוסט שהיה בעבר נחלתן של היפניות שולטים כעת מותגים קוריאניים כגון יונדאי וקיה.
עם שחיקה מתמדת במכירות המותג יחד עם תקציבי המדיה, יעד המכירות שהוצב ל-2016 היה מכירה של 37 אלף מכוניות, יעד שאם היה מושג היה רושם גם שיא מכירות עבור המותג. משימה נוספת ששולבה בתוך היעד הכללי הייתה למכור לפחות 9,500 דגמי Vitara. יעדים נוספים חשובים לא פחות כיוונו לשיפור תדמית המותג, מודעות ויותר מכך - הצבת המותג על מסלול של גידול במכירות לטווח ארוך ולא כפיק נקודתי.
שלב האמת הכואבת על המותג - תחנה חשובה בדרך
השקת ה-Vitara התקבלה באהדה על ידי כתבי רכב אך התחרות הקיצונית לא אפשרה למותג להתרומם. בשלב זה, צוותי המותג ומשרד הפרסום הציבו מולם את ראי המציאות והודו באמת המותגית: סוזוקי מזוהה באנגליה עם אנשים "חריגים" שלא לקחו את עצמם או את הרכב שבו הם נוהגים יותר מדי ברצינות; אמת שנייה דיברה על כך שבעלי רכב מסוג סוזוקי היו בדרך כלל מי שרצו להיות "האנשים הכיפיים של החבורה" שרצו לנהוג ברכב אחר ממה שהיה מקובל למצוא בסביבת המגורים שלהם.
מבחינת בעלי רכב מסוג סוזוקי הסיבה ל"למה נוסעים" הייתה הרבה יותר חשובה מ"איך נוסעים". המטרה גברה על ההנאה, וגישה זו, כפי שעלתה במחקר הייתה שכיחה מאוד בקטגוריית רכבי המשפחה שהוזנחה באורח מפתיע. לשם כוונו כעת מאמציה השיווקיים של החברה.
ניתוח אישיות המותג כפי שעלה במחקר של החברה
הממצאים המובילים בתפיסת אישיות המותג כפי שעלו מהמחקר ייחסו לסוזוקי ערכים של נמרצות, נלהבות, מותג מלא חיים, מעורר, חברותי, ידידותי, אנרגטי ואמין. נתון נוסף שעמד לצידו היה העובדה שמתוך כל הצרכנים שקיימו נסיעת מבחן על סוזוקי - 70% רכשו את הרכב - מה שהציב אותו במקום הראשון ביחס זה של נסיעת מבחן מול רכישה.
לצד העובדה שרוב המסרים השיווקיים בקטגוריית רכבי המיינסטרים דיברו על יעילות, בטיחות וטכנולוגיה ופחות על כיף והנאה, בסוזוקי הבינו לאן צריך לכוון וכיצד צריך לדבר, בדגש על הקהל הספציפי שלהם. "בידול המותג באמצעות טון ושפה של הנאה היה המתרים ביותר עבור המכוניות שלנו, הקהל והתרבות הבריטית". עם זאת, הם מציינים, להגיד שאתה כיפי ומהנה זה לא מספיק, אתה חייב לגרום להם לצחוק וליהנות, והומור, יש לזכור, הוא דבר מאוד סובייקטיבי. מעבר לכך, השיח חייב להיות מעורה בתרבות הבריטית ולדבר למשפחות.
הפתרון שהוצע היה ללכת לקיצוניות בתוך קטגוריית ההנאה והכיף, אבל לא בעוד גרסה של קמפיין מדיה ולא בפורמט מסורתי ומוכר אלא בדרך שמתפשטת בקרב הקהל כמו שתכנית טלוויזיה עושה זאת. "האסטרטגיה הייתה ליצור את התהילה ולהראות את ערך ההנאה והכיף של המותג באמצעות חיבור לבידור פופולרי למשפחה שהיה באמת שלנו ולא באמצעות תוכן חיצוני".
הבחירה בתכנית הקומית הפופולרית של ITV ויותר מכך בצמד המגישים הפרועים, אך מותאמים להומור משפחתי, הייתה הפתרון המושלם עבור סוזוקי. עם זאת בסוזוקי התעקשו לבדל עצמם מחסויות אחרות ולכן בחרו לייצר תוכן משלהם עם צמד המגישים שהיו ידועים בזכות המתיחות המצחיקות שלהם.
- 2.שחר 26/11/2018 10:16הגב לתגובה זומה רע בקצת עריכה? לא הבנתי כלום מרוב מלל טרחני
- 1.חבל שששתפים כאלה לא קורים בישראל (ל"ת)נדב גדליה, יוצר 26/11/2018 00:38הגב לתגובה זו