פרסום בווידאו: מי מנהלות את התחום ומה הן עושות?
העולם מדבר על וידאו. הפרסום בווידאו איכותי, יצירתי ובאמת עובד. eMarketer צופה שהוצאות הפרסום על ווידאו בארה״ב יראו צמיחה דו ספרתית מדי שנה עד 2020. ומה בישראל?
בישראל ישנן עשרות חברות העוסקות בפרסום בווידאו, ובפרט אלו המגדירות את עצמן כ'וידאו אד נטוורקס', 'וידאו מונטיזיישן', 'וידאו SSP'. אם נרצה לפשט, נגיד שאותן חברות סוג של סוחרות, כך שמצד אחד יש מפרסמים ומצד שני פאבלישרים והן צריכות למקסם את שני הצדדים תוך שמירה על רווחיות ,איכות הטראפיק והפרסום.
בפועל, זה לא כזה פשוט...שוק הפרסום בווידאו עבר ועובר תהליכים ותהפוכות רבות במהלך השנים בלא מעט מישורים:
1. השותפים. חברות נכנסו ויצאו מהמעגל, גם מקורות Demand וגם Supply. שינוי בשחקנים משפיע על ה-Fill Rate, האיכות והמחיר, וגם על היציבות והתלות של השותפים אחד בשני. כך למשל, נטוורקים שנשענו על מקור הכנסה עיקרי אחד שנסגר, או הסתמכו על מערכת הגשה שהחליטה לפתע לסגור או לצמצם פעילות - מצאו את עצמן בבעיה
2. הטכנולוגיות. היצע מערכות ההגשה לווידאו הלך וגדל; אם בתחילת הדרך היו 2-4 מערכות עיקריות, כיום מדובר על עשרות. ישנן מערכות שמספקות פתרונות 360: נגן וידאו תוכן Demand מערכת הגשה Bidder Waterfall, וכאלו שמתמחות בחלקים ספציפיים, למשל מערכת הגשה עם Waterfall, וכך הנטוורקים יכולים למעשה להרכיב את המוצר המלא בעזרת מכלול טכנולוגיות, תוך כדי A/B Testing על הצרופים, וכך לפזר סיכון, לעשות אופטימיזציה ולהגדיל פעילות מבלי לסמוך על מערכת אחת או ספק כלשהו.
נטוורקים מתוחכמים יותר עם תקציב ומשאבי פיתוח ,מפתחות מוצרים משלהן, לרוב לשימושן ולא למכירה, וזאת על מנת לשכלל את התהליכים הפנימיים ולעלות רווחים ולהימנע מסיכונים בשימוש במוצר מדף.
ההוצאה לפרסום על ווידאו בארה"ב. 2014 עד 2020
3. מדדים חשובים והכרחיים למפרסמים (KPI). מצד המפרסמים, הצרכים השתכללו ונהיו מורכבים יותר, יחד עם שימוש בטכנולוגיות נוספות. מלבד DSP ופלטפורמות קנית המדיה שברשותם, הם התחילו להשתמש במערכות ורפיקציה לצורך בדיקת איכות הטראפיק שהם קונים, האם הוא איכותי, אמין, אמיתי, שווה וכיוצא מזה. יתרה מכך, המדדים השתנו ואם קודם המפרסמים התעניינו בחשיפה, הקלקה, CTR או Conversion - כיום יש משמעות רבה ל-Viewability ונראות הפרסומת עצמה. מפרסמים יכולים להחליט ולקבוע שגם אם נספרה חשיפה, כל עוד היא לא Viewable - היא לא ראויה ולא ישלמו עליה.
לפי מחקר שנערך בארה״ב בסוף 2016, ב52% מהקמפיינים שעלו ברבעון האחרון, המדד הכי חשוב למפרסמי וידאו היה Viewability. אז אם פעם, ולא ממש מזמן, היו קונים מדיה ו״מה שיהיה יהיה״, כיום הקניה ״חשדנית״ יותר,מורכבת, ולא הכל עובר.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
המפרסמים בשליטה, מוסיפים דאטה ולומדים, והפאבלישרים לעומת זאת, מתחייבים להעביר ולמכור את המדיה לה התחייבו, אחרת משלמים על זה ביוקר עד כדי כך שלא מקבלים תשלומים ובדיעבד.
4. סביבות פרסום ומוצרים. בתחילתו של הוידאו דובר על פרירול בדסקטופ. עם הזמן הדרישות מהמפרסמים והפאבלישרים התפתחו לאפליקציות, מובייל ווב, עם in-read / in-feed / in-banner/ outstream וגם rich media ומוצרי פרסום וידאו נוספים לא דווקא סטנדרטים. לאור הצורך, המערכות צריכות לתמוך בכלים אלו ולהתאים לדרישות.
5. תחרות. ולסיכום...אז למרות הקשיים והשינויים ועל אף תחזית פסימית ש״שוק הוידאו ימות״, ״נהיה קשה״, ״אין Fill״ …בשנתיים האחרונות כמות הנטוורקים הלכה וגדלה דווקא. הפוטנציאל גדל, הפאבלישרים משחררים עוד ועוד Inventory לווידאו ושטחי הפרסום מתפתחים לפורמטים שמאפשרים וידאו. השוק חי ובוער, והתחרות בין הנטוורקים לוהטת. כל עוד נטוורק ינהל את הפעילות בצורה מקצועית, שקופה ואיכותית ועם יכולות טכנולוגיות - אין סיבה לכשלון.
*** הכותבת, אפרת אחימאיר, היא מומחית לטכנולוגיות פרסום והבעלים של חברת ADMNGR
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
