מסטארטאפ ניישן לפורמט ניישן: הגיע הזמן שהמדינה תזהה את ההזדמנות הכלכלית
שנה וחצי עברה מאז החליטה ישראל לנטוש את המיתוג הישן הנשען על ההיסטוריה ולאמץ את מיתוג ה"סטארט-אפ ניישן", ומיתוג זה הולך ומתבסס בעקבות האקזיטים המרובים במאות מיליוני דולרים של סטארטאפים מובילים אשר שינו את זירת העסקים הגלובלית ובראשם WAZE, האפליקציה שהשפיעה על אורח החיים היומיומי של תושבי הכפר הגלובלי.
הסטארטאפ ניישן מושכת אליה משלחות אנשי עסקים וסטודנטים מכל קצוות העולם, הנוהרים לכאן, על מנת ללמוד איך עובד הראש היהודי ואיך היצירתיות הישראלית מצמיחה סטארטאפים מנצחים בתעשיית ההייטק. אולם לא לעולם חוסן: אם ימשיך המחסור העומד כיום על כ-7000 מהנדסים בשוק הישראלי, כך לפי נתונים מתוך דו"ח שהגישה לאחרונה האקדמיה למדעים למשרד המדע, בעוד כעשור צפויה סכנה של ממש לסטארטאפ ניישן.
ולכן יש לחשוב על חלופות אלטרנטיביות, ואחת כזו צומחת ממש מתחת לאף -תעשיית הפורמטים הטלוויזיוניים ליצוא. היצירתיות הישראלית מעמידה בכל שנה פורמטים טלוויזיוניים מנצחים, שנמכרים לכל העולם בתשואה של מאות אחוזים על השקעה מינימלית. כך היו "בטיפול", "חטופים" ועוד עשרות הפורמטים שישראל מייצאת בהצלחה רבה לחו"ל.
התעשייה העולמית מכירה בערכה של ישראל כ"פורמט ניישן", ובימים אלה בחרה האמי, האקדמיה הבינלאומית לטלוויזיה לקיים את הכנס האקדמי השנתי היוקרתי שלה בישראל בו לקחנו חלק.
- עם הפנים לחו"ל: TV FORMAT FUND מכרה 3 אופציות לשעשועונים TUG ו-300
- הישראלים נערכים למיפ: TV Format Fund תציג 4 פורמטים ביריד הטלוויזיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד בכנסת נלחמים על תקציב הביטחון, החינוך והתשתיות, כל ציפייה מהמדינה השרויה במצב ביטחוני כמו שלנו לספק תמריצים לתעשיית הבידור סופה באכזבה. בשנת 2013, כך לפי נתוני משרד התקשורת לסוף השנה, הופנו פחות מ- 5 מיליון שקלים שהם 7% מהתקציב השנתי שעמד על 70 מיליון שקלים לעידוד הפקות מקור. סכום דומה כמעט, שילמו ליועץ החיצוני של המשרד - 6% מהתקציב השנתי.
נותר לתהות האם מדינת ישראל אכן מבינה את ההזדמנות הכלכלית הגדולה שיכולה לצמוח כאן, מעידוד הסצנה המתרחשת מתחת לפני השטח. האם ניתן לשכנע את המדינה לשנס מותניים ולהעביר תקציבים גם לתחום הפורמטים הטלוויזיוניים? האם מדינת ישראל תשכיל להבין כי במקביל לסטארטאפ ניישן, אפשר לפתח כאן פורמט ניישן, ולעודד יצירה ישראלית, ותעשייה שתהווה מנוף כלכלי למדינה המשוועת לתקציבים?
התועלת למדינה, מלבד הפן הכלכלי, היא גם עידוד היצירה הישראלית. הקצאת משאבים נוספים להפקת פורמטים טלוויזיוניים חדשים, תסייע ליוצרים להתמקד ביצירה, ולא בעבודה הקשה, השוחקת ופעמים רבות הנמצאת גם מעבר ליכולותיהם של היוצרים, של כיתות רגליים לצורך שיווק הפרויקט לטובת גיוס כספים.
- שובו של הפריים טיים
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
לצערי, אני סבור כי מדובר בחלומות באספמיה. מדינת ישראל בוחרת לקדם את הטכנולוגיה וההייטק ולא מבחינה כלל בתעשייה החדשה. והעדות האחרונה לכך, היא בחירתו של ראש הממשלה נתניהו, להכריז על באר שבע כעיר הסייבר, ולהקים מטה מיוחד לנושא במשרד ראש הממשלה, שנועד, בין השאר, לעודד את תעשיית ההייטק בדגש על הסייבר.
אם היה ראש הממשלה משכיל להפוך עיר נוספת בארץ, לעיר הפורמטים הטלוויזיוניים, ומעודד אליה הגירה חיובית של אוכלוסייה איכותית של יוצרים צעירים והפניית משאבים ממשרד ממשלתי, כל הצדדים היו יוצאים נשכרים: העיר, שמיתוגה היה משתפר ברמה הארצית, היוצרים, שהיו מתפנים לעבודת היצירה אותה הם מבצעים על הצד הטוב ביותר, ובעיקר מדינת ישראל, שהייתה נהנית מהרווח הכלכלי מן המס על המכירה לרשתות הזרות ברחבי העולם, וכן ממקומות העבודה החדשים שיתווספו למשק הישראלי, במרכזים המשותפים עם הגופים הבינלאומיים, שיפתחו כתוצאה משיתופי הפעולה עמם.
- 5.כמעט כל הפורמטים הישראלים נכשלים בארהב. עובדה (ל"ת)הוליווד 28/08/2014 22:14הגב לתגובה זו
- 4.יוני 13/08/2014 20:21הגב לתגובה זולך תצלול בקישון
- 3.יוזמה מבורכת כתבה מעולה (ל"ת)גילי 13/08/2014 16:26הגב לתגובה זו
- 2.תרגום היצירתיות הישראלית לטלוויזיה - סטארט אפ (ל"ת)בני 13/08/2014 16:00הגב לתגובה זו
- 1.אין ספק שזה הדבר הגדול הבא (ל"ת)דנה 13/08/2014 14:50הגב לתגובה זו

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.

העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
ככל שמתקרב מועד העסקה (וכן ככל שהזמן המצטבר של השבתות והחגים הולך ומצטבר), כך אנחנו רואים עלייה בצפייה במהדורות החדשות והנתונים גבוהים מאשר בתקופתו הקודמות, כשסך כל הצופים עדיין עומד על כ-850 אלף, עלייה של כ-10% לעומת מהדורות מוצאי שבת "רגילות", שהממוצע שלהן הוא כ-770 אלף צופים.
חדשות 12 עדיין מובילה את הרייטינג במובהק, כל פעם במרווחים גדולים יותר, במהדורת החדשות המרכזית ובשאר מהדורות החדשות. המהדורה המרכזית של חדשות 12 של קשת עמדה אמש על 18.1% רייטינג עם 463 אלף צופים. וכמו בכל מוצאי שבת, חדשות 13 מנצלת את היעדרותו של ערוץ 14 מלוח השידורים עד צאת השבת ונמצאת במקום השני עם 5.6% רייטינג ו-152 אלף צופים. חדשות 14 היו עם 4.8% רייטינג עם 129 אלף צופים ואילו חדשות כאן11 עדיין תפסו את המקום האחרון, עם 4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים בלבד.
פריים טיים ושאר מהדורות החדשות
בפריים טיים, המשך המהדורות הראה את קשת ממשיכה עם 16.9% רייטינג ו-434 אלף צופים ואילו רשת עם 6.3% ו-169 אלף צופים. לאחר מכן, בפריים טיים, "אור ראשון" לא שיחזרה את הרייטינג של הפרק הראשון, אך עדיין הובילה עם 15.4% ו-387 אלף צופים, ואילו הפטריוטים היציבה והמוצלחת הצליחה לגבור על שעשועון של רשת, כשעמדה על 9.2% רייטינג ו-264 אלף צופים, בעוד "כלוב הזהב" עמד על 8.8% רייטינג ו-234 אלף צופים. "שיר אחד" של כאן11 זכה ל-3.5% רייטינג בלבד ופחות ממאה אלף צופים, עם 79 אלף צופים בלבד.
גם במהלך השבת רוב לוח השידורים היה בסימן החדשות, והמשדר המוקדם של חדשות 12 עם אלמז עמד על 6% ו-134 אלף צופים בעוד החדשות של רשת בהגשת לוסי עמדו על 3% רייטינג ו-68 אלף צופים בלבד. לאחר מכן, ב-17:00, "שבת בחמש" עם גדעון של חדשות 12 היה על 7.9% ו-189 אלף צופים בעוד משדר החדשות של לוסי עלה ל-4.6% רייטינג ו-108 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פגוש את העיתונות היתה מול מוריה וברקו, ובשתי הרצועוה, המוקדמת והרגילה, היתה במקום הראשון עם 9.4% רייטינג ו-252 אלף צופים במוקדמת ו-10.7% רייטינג ו-292 אלף צופים במהדירה הרגילה, בעוד מוריה וברקו היו על 4.7% ו-107 אלף צופים במוקדמת ו-4.2% רייטינג ו-103 אלף צופים במהדורה הרגילה.
ברצועה המאוחרת "אברי ושרקי" של קשת היו על 8% רייטינג ו-189 אלף צופים, בעוד לקט של "הצינור" הניב 4.8% רייטינג בלבד עם 120 אלף צופים.