אלון דולב
צילום: סטודיו ZOOZ
טור

מסטארטאפ ניישן לפורמט ניישן: הגיע הזמן שהמדינה תזהה את ההזדמנות הכלכלית

אלון דולב מבעלי הקרן TV Format Fund קורא למדינה להתעורר ולעודד את תעשיית הפורמטים החדשה במקום להמשיך ולקדם את הטכנולוגיה וההייטק
אלון דולב | (5)
נושאים בכתבה אלון דולב

שנה וחצי עברה מאז החליטה ישראל לנטוש את המיתוג הישן הנשען על ההיסטוריה ולאמץ את מיתוג ה"סטארט-אפ ניישן", ומיתוג זה הולך ומתבסס בעקבות האקזיטים המרובים במאות מיליוני דולרים של סטארטאפים מובילים אשר שינו את זירת העסקים הגלובלית ובראשם WAZE, האפליקציה שהשפיעה על אורח החיים היומיומי של תושבי הכפר הגלובלי.

הסטארטאפ ניישן מושכת אליה משלחות אנשי עסקים וסטודנטים מכל קצוות העולם, הנוהרים לכאן, על מנת ללמוד איך עובד הראש היהודי ואיך היצירתיות הישראלית מצמיחה סטארטאפים מנצחים בתעשיית ההייטק. אולם לא לעולם חוסן: אם ימשיך המחסור העומד כיום על כ-7000 מהנדסים בשוק הישראלי, כך לפי נתונים מתוך דו"ח שהגישה לאחרונה האקדמיה למדעים למשרד המדע, בעוד כעשור צפויה סכנה של ממש לסטארטאפ ניישן.

ולכן יש לחשוב על חלופות אלטרנטיביות, ואחת כזו צומחת ממש מתחת לאף -תעשיית הפורמטים הטלוויזיוניים ליצוא. היצירתיות הישראלית מעמידה בכל שנה פורמטים טלוויזיוניים מנצחים, שנמכרים לכל העולם בתשואה של מאות אחוזים על השקעה מינימלית. כך היו "בטיפול", "חטופים" ועוד עשרות הפורמטים שישראל מייצאת בהצלחה רבה לחו"ל.

התעשייה העולמית מכירה בערכה של ישראל כ"פורמט ניישן", ובימים אלה בחרה האמי, האקדמיה הבינלאומית לטלוויזיה לקיים את הכנס האקדמי השנתי היוקרתי שלה בישראל בו לקחנו חלק.

אך בעוד בכנסת נלחמים על תקציב הביטחון, החינוך והתשתיות, כל ציפייה מהמדינה השרויה במצב ביטחוני כמו שלנו לספק תמריצים לתעשיית הבידור סופה באכזבה. בשנת 2013, כך לפי נתוני משרד התקשורת לסוף השנה, הופנו פחות מ- 5 מיליון שקלים שהם 7% מהתקציב השנתי שעמד על 70 מיליון שקלים לעידוד הפקות מקור. סכום דומה כמעט, שילמו ליועץ החיצוני של המשרד - 6% מהתקציב השנתי.

נותר לתהות האם מדינת ישראל אכן מבינה את ההזדמנות הכלכלית הגדולה שיכולה לצמוח כאן, מעידוד הסצנה המתרחשת מתחת לפני השטח. האם ניתן לשכנע את המדינה לשנס מותניים ולהעביר תקציבים גם לתחום הפורמטים הטלוויזיוניים? האם מדינת ישראל תשכיל להבין כי במקביל לסטארטאפ ניישן, אפשר לפתח כאן פורמט ניישן, ולעודד יצירה ישראלית, ותעשייה שתהווה מנוף כלכלי למדינה המשוועת לתקציבים?

התועלת למדינה, מלבד הפן הכלכלי, היא גם עידוד היצירה הישראלית. הקצאת משאבים נוספים להפקת פורמטים טלוויזיוניים חדשים, תסייע ליוצרים להתמקד ביצירה, ולא בעבודה הקשה, השוחקת ופעמים רבות הנמצאת גם מעבר ליכולותיהם של היוצרים, של כיתות רגליים לצורך שיווק הפרויקט לטובת גיוס כספים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לצערי, אני סבור כי מדובר בחלומות באספמיה. מדינת ישראל בוחרת לקדם את הטכנולוגיה וההייטק ולא מבחינה כלל בתעשייה החדשה. והעדות האחרונה לכך, היא בחירתו של ראש הממשלה נתניהו, להכריז על באר שבע כעיר הסייבר, ולהקים מטה מיוחד לנושא במשרד ראש הממשלה, שנועד, בין השאר, לעודד את תעשיית ההייטק בדגש על הסייבר.

אם היה ראש הממשלה משכיל להפוך עיר נוספת בארץ, לעיר הפורמטים הטלוויזיוניים, ומעודד אליה הגירה חיובית של אוכלוסייה איכותית של יוצרים צעירים והפניית משאבים ממשרד ממשלתי, כל הצדדים היו יוצאים נשכרים: העיר, שמיתוגה היה משתפר ברמה הארצית, היוצרים, שהיו מתפנים לעבודת היצירה אותה הם מבצעים על הצד הטוב ביותר, ובעיקר מדינת ישראל, שהייתה נהנית מהרווח הכלכלי מן המס על המכירה לרשתות הזרות ברחבי העולם, וכן ממקומות העבודה החדשים שיתווספו למשק הישראלי, במרכזים המשותפים עם הגופים הבינלאומיים, שיפתחו כתוצאה משיתופי הפעולה עמם.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    כמעט כל הפורמטים הישראלים נכשלים בארהב. עובדה (ל"ת)
    הוליווד 28/08/2014 22:14
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יוני 13/08/2014 20:21
    הגב לתגובה זו
    לך תצלול בקישון
  • 3.
    יוזמה מבורכת כתבה מעולה (ל"ת)
    גילי 13/08/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תרגום היצירתיות הישראלית לטלוויזיה - סטארט אפ (ל"ת)
    בני 13/08/2014 16:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אין ספק שזה הדבר הגדול הבא (ל"ת)
    דנה 13/08/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקומתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקו

רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב

במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג

הדס ברטל |

מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות. 

המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים. 

פריים טיים

הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.


ינון מגל בשידורי הפטריוטים מתוך אתר ערוץ 14
ינון מגל בשידורי הפטריוטים - קרדיט: מתוך אתר ערוץ 14


תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.