מסטארטאפ ניישן לפורמט ניישן: הגיע הזמן שהמדינה תזהה את ההזדמנות הכלכלית
שנה וחצי עברה מאז החליטה ישראל לנטוש את המיתוג הישן הנשען על ההיסטוריה ולאמץ את מיתוג ה"סטארט-אפ ניישן", ומיתוג זה הולך ומתבסס בעקבות האקזיטים המרובים במאות מיליוני דולרים של סטארטאפים מובילים אשר שינו את זירת העסקים הגלובלית ובראשם WAZE, האפליקציה שהשפיעה על אורח החיים היומיומי של תושבי הכפר הגלובלי.
הסטארטאפ ניישן מושכת אליה משלחות אנשי עסקים וסטודנטים מכל קצוות העולם, הנוהרים לכאן, על מנת ללמוד איך עובד הראש היהודי ואיך היצירתיות הישראלית מצמיחה סטארטאפים מנצחים בתעשיית ההייטק. אולם לא לעולם חוסן: אם ימשיך המחסור העומד כיום על כ-7000 מהנדסים בשוק הישראלי, כך לפי נתונים מתוך דו"ח שהגישה לאחרונה האקדמיה למדעים למשרד המדע, בעוד כעשור צפויה סכנה של ממש לסטארטאפ ניישן.
ולכן יש לחשוב על חלופות אלטרנטיביות, ואחת כזו צומחת ממש מתחת לאף -תעשיית הפורמטים הטלוויזיוניים ליצוא. היצירתיות הישראלית מעמידה בכל שנה פורמטים טלוויזיוניים מנצחים, שנמכרים לכל העולם בתשואה של מאות אחוזים על השקעה מינימלית. כך היו "בטיפול", "חטופים" ועוד עשרות הפורמטים שישראל מייצאת בהצלחה רבה לחו"ל.
התעשייה העולמית מכירה בערכה של ישראל כ"פורמט ניישן", ובימים אלה בחרה האמי, האקדמיה הבינלאומית לטלוויזיה לקיים את הכנס האקדמי השנתי היוקרתי שלה בישראל בו לקחנו חלק.
- עם הפנים לחו"ל: TV FORMAT FUND מכרה 3 אופציות לשעשועונים TUG ו-300
- הישראלים נערכים למיפ: TV Format Fund תציג 4 פורמטים ביריד הטלוויזיה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך בעוד בכנסת נלחמים על תקציב הביטחון, החינוך והתשתיות, כל ציפייה מהמדינה השרויה במצב ביטחוני כמו שלנו לספק תמריצים לתעשיית הבידור סופה באכזבה. בשנת 2013, כך לפי נתוני משרד התקשורת לסוף השנה, הופנו פחות מ- 5 מיליון שקלים שהם 7% מהתקציב השנתי שעמד על 70 מיליון שקלים לעידוד הפקות מקור. סכום דומה כמעט, שילמו ליועץ החיצוני של המשרד - 6% מהתקציב השנתי.
נותר לתהות האם מדינת ישראל אכן מבינה את ההזדמנות הכלכלית הגדולה שיכולה לצמוח כאן, מעידוד הסצנה המתרחשת מתחת לפני השטח. האם ניתן לשכנע את המדינה לשנס מותניים ולהעביר תקציבים גם לתחום הפורמטים הטלוויזיוניים? האם מדינת ישראל תשכיל להבין כי במקביל לסטארטאפ ניישן, אפשר לפתח כאן פורמט ניישן, ולעודד יצירה ישראלית, ותעשייה שתהווה מנוף כלכלי למדינה המשוועת לתקציבים?
התועלת למדינה, מלבד הפן הכלכלי, היא גם עידוד היצירה הישראלית. הקצאת משאבים נוספים להפקת פורמטים טלוויזיוניים חדשים, תסייע ליוצרים להתמקד ביצירה, ולא בעבודה הקשה, השוחקת ופעמים רבות הנמצאת גם מעבר ליכולותיהם של היוצרים, של כיתות רגליים לצורך שיווק הפרויקט לטובת גיוס כספים.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
לצערי, אני סבור כי מדובר בחלומות באספמיה. מדינת ישראל בוחרת לקדם את הטכנולוגיה וההייטק ולא מבחינה כלל בתעשייה החדשה. והעדות האחרונה לכך, היא בחירתו של ראש הממשלה נתניהו, להכריז על באר שבע כעיר הסייבר, ולהקים מטה מיוחד לנושא במשרד ראש הממשלה, שנועד, בין השאר, לעודד את תעשיית ההייטק בדגש על הסייבר.
אם היה ראש הממשלה משכיל להפוך עיר נוספת בארץ, לעיר הפורמטים הטלוויזיוניים, ומעודד אליה הגירה חיובית של אוכלוסייה איכותית של יוצרים צעירים והפניית משאבים ממשרד ממשלתי, כל הצדדים היו יוצאים נשכרים: העיר, שמיתוגה היה משתפר ברמה הארצית, היוצרים, שהיו מתפנים לעבודת היצירה אותה הם מבצעים על הצד הטוב ביותר, ובעיקר מדינת ישראל, שהייתה נהנית מהרווח הכלכלי מן המס על המכירה לרשתות הזרות ברחבי העולם, וכן ממקומות העבודה החדשים שיתווספו למשק הישראלי, במרכזים המשותפים עם הגופים הבינלאומיים, שיפתחו כתוצאה משיתופי הפעולה עמם.
- 5.כמעט כל הפורמטים הישראלים נכשלים בארהב. עובדה (ל"ת)הוליווד 28/08/2014 22:14הגב לתגובה זו
- 4.יוני 13/08/2014 20:21הגב לתגובה זולך תצלול בקישון
- 3.יוזמה מבורכת כתבה מעולה (ל"ת)גילי 13/08/2014 16:26הגב לתגובה זו
- 2.תרגום היצירתיות הישראלית לטלוויזיה - סטארט אפ (ל"ת)בני 13/08/2014 16:00הגב לתגובה זו
- 1.אין ספק שזה הדבר הגדול הבא (ל"ת)דנה 13/08/2014 14:50הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
