אחרי 50 שנה: רשות השידור תיסגר - ותוחלף בתאגיד חדש שיפעל ללא אגרה

בתאגיד החדש יעבדו 700 עובדים, רבע מהם מיוצאי רשות השידור בה עובדים כיום כ-1,700 איש. מגבלת 35% הוצאות השכר בוטלה בלחץ ההסתדרות. שר התקשורת: "מגיע לציבור גוף שידור שלא גובה ממנו אגרה בלי תמורה מספקת"
אלכסנדר כץ | (4)

היסטוריה בשידור הציבורי בישראל: רשות השידור תיסגר ב-31 במארס 2015 ואגרת הטלוויזיה תבוטל - כך הכריעה הכנסת בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 45 תומכים, 11 מתנגדים ונענע אחד. על פי החוק, יפתח תאגיד שידור חדש שיחליף את רשות השידור הישנה, וימומן מתקציב המדינה ומהכנסות שונות כגון פרסום.

רק השבוע הסכים משרד האוצר ושר התקשורת גלעד ארדן, להתקפל בפני ההסתדרות, שדרשה לבטל את מגבלת רף 35% שכר מתקציב הרשות, ובכך אפשרה את החתימה על ההסכם.

על פי הצעת החוק, שהחלה עם המלצות ועדת רם לנדס, ושהוכנה בשבועות האחרונים לקריאה שנייה ושלישית בוועדה המיוחדת בראשה עמדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), כל עובדי הרשות (כ-1,700 עד 2,000 עובדים) יפוטרו ויזכו לתנאים נאים (עד מיליון שקלים לעובד), ובסך הכל כ-1.3 מיליארד שקלים שימומנו על ידי המדינה, בין היתר ממכירת נכסי הרשות.

תאגיד השידור החדש יכלול כ-700 עובדים, רבע מהם מעובדי הרשות הישנים - כ-170 במספר. אגודות העיתונאים בירושלים ותל אביב בראשות אחיה גינוסר ורותם אברוצקי, בשיתוף ובתמיכת ההסתדרות והעומד בראשה אבי ניסן קורן, חתמו על הסכם עקרונות המעגן את הסכמי הפרישה של העיתונאים שיפרשו מרשות השידור ויגדיר את תנאי העסקתם עד לפתיחתה מחדש של הרשות.

לדברי גינוסר, אגודת העיתונאים בירושלים לא אמרה את מילתה האחרונה בדבר מספר העובדים שיאיישו את התאגיד השידור הציבורי החדש ותרכז מעתה את כל מאמציה בהסדרת העסקתם של העיתונאים בגוף החדש בדגש על מספר העיתונאים במגוון תחומי העיתונות שימשיכו לעבוד ברדיו ובטלוויזיה בגוף החדש. שר התקשורת גלעד ארדן אמר במהלך נאומו במליאה כי "ליוויתי באופן אישי את ישיבות המו"מ והגענו להסכמות עקרוניות חשובות על תנאי הפרישה ולגבי סעיפים נוספים שהיו במחלוקת. היום בצהריים חתמתי על הסכמי הפרישה שהושגו עם ההסתדרות והם בהחלט מבססים הסדרי פרישה הוגנים ונדיבים".

3 ערוצים, הרדיו ימשיך כמעט רגיל

בתאגיד השידור החדש יפעלו 3 תחנות טלוויזיה: ערוץ כללי (על בסיס ערוץ 1), ערוץ בערבית (על בסיס ערוץ 33) וערוץ לילדים ונוער (על בסיס החינוכית שמסופחת לתאגיד החדש). כמו כן, כל תחנות הרדיו הפועלות כיום תחת רשות השידור ימשיכו לפעול תחת התאגיד החדש.

מועצת התאגיד החדש תכלול 12 אנשים, מחציתם לפחות נשים, ואחד הנציגים בעל ידע במורשת ישראל. תקציב התאגיד החדש יעמוד על 665 מיליון שקלים בשנה, לא כולל הכנסה מפרסום ברדיו ובטלוויזיה שאמורים להכניס עוד כ-100 מיליון שקלים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

כדי לנתק כמה שיותר את הגוף המשדר מהמגזר הפוליטי, ועדת איתור בראשות שופט בדימוס תמנה את מועצת הערוץ. השופט הוא זה שיבחר את חברי הוועדה. הוועדה היא שתמנה את מנכ"ל התאגיד החדש, ולא שר או ממשלה. חטיבת החדשות תעוגן בחוק וראש החטיבה יהיה חייב להיות בעל רקע עיתונאי ויוגדר כעורך ראשי של החטיבה. מינויו ופיטוריו יעשו על ידי המנכ"ל, ייעשו אך רק באישור רוב במועצה.

הגוף החדש ישקיע כל שנה בהפקות חיצוניות ובתוכן לפחות 200 מיליון שקלים. בכל נושא התוכן, לפחות 50 מיליון שקלים בשנה מהתקציב יושקעו בדרמה, 40 מיליון יושקעו ביצירה דוקומנטרית. יהיו 3 ערוצי טלוויזיה, ערוץ מרכזי שישדר אקטואליה ותוכן, ערוץ בערבית עם השקעה של כ-20 עד 30 מיליון שקלים בתוכן, לא כולל הוצאות שכר וערוץ לילדים ונוער שבו לא יהיו שום פרסומות מכל סוג. החוק זוכה לתמיכה רחבה של כל ארגוני היוצרים בארץ. לראשונה נקבעה חובה לספק תכנים ציבוריים על גבי רשת האינטרנט.

החוק החדש אוסר על פרסום סמוי בכל פלטפורמות השידור. לראשונה, יעוגן השידור הציבורי בחוק גם באינטרנט, ללא פרסומות כלל. ועדה קבועה תפקח על כל נושא הפרסום בגוף החדש, כדי למנוע שידור של תכנים פוגעניים.

מבחינת ארכיון רשות השידור, הכולל תכנים בעלי ערך היסטורי רב, הם יהיו זמינים לשימוש הציבור הרחב בעלות סמלית, בניגוד למחירים הגבוהים שנגבים כעת, מאות שקלים לכל דקת ארכיון, מה שעורר לא אחת זעם רב על כך.

ח"כ אלהרר: "בתאגיד החדש יש שר מעורב, אבל ברמה הנמוכה ביותר"

מוקדם יותר להצבעה, התייחסה למהלך ח"כ אלהרר לנושא ואמרה כי "הייתה כאן מטרה אחת ויחידה לייצר שידור ציבורי חדשני, במקום בו השידור הציבורי איבד מהרלוונטיות שלו לציבור הרחב. החוק הנוכחי נועד לשפר- לא להרוס ולא לחסל, אלא לבנות משהו חדש".

כמו כן, התייחסה ח"כ אלהרר לסוגיית המינויים והמעורבות הפוליטית בשידור הציבורי, שהייתה אחת הבעיות העיקריות ברשות השידור ואמרה כי "בתאגיד החדש אין ואקום כי לא יכול להיות באמת ואקום. יש שר שיהיה מעורב, אבל ברמה הנמוכה ביותר שהשידור הציבורי בישראל ידע אי פעם. הכנסנו את כל מקדמי הבטיחות כדי לדאוג שהפוליטיקאים לא יהיו חלק מהשידור הציבורי, כי זה לא מקומם".

ארדן אמר עוד בנאומו כי "אנחנו מתקנים את המעוות. מחזירים לעם ישראל את מה ששייך לו. וגם, ולא פחות חשוב, מביאים בשורה טובה בימים לא פשוטים. לעם שלנו מגיע שידור ציבורי איכותי ומושקע, מגיע לו גוף שידור אחראי שמנוהל כמו שצריך, שלא גובה ממנו אגרה בלי תמורה מספקת, וזה מה שעשינו כאן היום... החוק הזה נותן דגש מיוחד לשוק היצירה והתוכן ומקים סוף סוף ערוצים ציבוריים ראויים לאוכלוסייה דוברת הערבית וגם לילדי ישראל כולם. חוק השידור הציבורי מפסיק לקחת ומתחיל לתת. וכן, החוק הזה מבטל סוף סוף את אגרת הטלוויזיה שהיא מס רגרסיבי ובלתי יעיל. זוהי בשורה חשובה שתהפוך את הגוף החדש לכזה שייהנה מאמון ומתמיכת הציבור".

לדבריו, "להגיד לכם שהדרך למעמד הזה, שאנו נמצאים בו היום, הייתה קלה? ממש לא. אבל אני גאה בחוק הזה. יש לי את דרכי, ואת האמת שלי, והכי חשוב - 8 מיליון אזרחים שמגיע להם שידור ציבורי ראוי. הימים הקשים שאנו חווים ממחישים יותר מכל מדוע בישראל שידור ציבורי הוא נכס שחיוני לנו והצלחתו עשויה לחזק אותנו כחברה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    גניה ברטו 31/07/2014 12:06
    הגב לתגובה זו
    מחירי הארכיון של רשות השידור לרכישת העתקי סרטים וכו' נקבעים ונקבעו כל השנים ע"ע ועדה כלכלית מקצועית, ואושרו דרך קבע ע"י ועדת הכספים של הכנסת וע"י משרד האוצר. לרשות השידור לא היתה שליטה על התמחור הפיננסי והפוליטי הזה. חשוב שתדעו.
  • 3.
    אבי וייס 30/07/2014 18:59
    הגב לתגובה זו
    זו סתם תעמולה חסרת אחריות: כולנו נשלם על האגרה: http://j.mp/ERDAN-HELEM
  • 2.
    נענע אחד 30/07/2014 16:59
    הגב לתגובה זו
    חמור מאד.
  • 1.
    לא לשכוח את פשעי בן מנחם ומיקי זירו, לדין ! (ל"ת)
    אבי שמיר 30/07/2014 16:06
    הגב לתגובה זו
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.