מפגש החירום: "לא ייתכן שעובד יחשוב שתוצאות טובות ללקוח הן פאול קריאטיבי"
מפגש החירום של אנשי הקריאייטיב הפועלים בתעשיית הפרסום בישראל נערך אמש בבית גראביטי בתל אביב והצליח למשוך אליו מעל ל-100 נוכחים (מתוך כ-280 שאישרו את הגעתם בעמוד האירוע בפייסבוק). הקהל הורכב מנוכחות דלילה אך משמעותית של בכירי התעשייה ברמת שותפים ובעלים של משרדי פרסום, מנהלי קריאייטיב בדרגי ניהול שונים, אנשי סושיאל, פרילנסרים, סטודנטים לפרסום וכן סקרנים שבאו לצפות במתרחש.
כפי שנקבע מבעוד מועד, המפגש כלל מספר דיונים שהתנהלו ב-2 סבבים ובמקביל, ונוהלו על ידי יורם לוי, עמית גל, צור גולן, יגאל בראון ומיכאל גורי. לוי, לשעבר המשנה למנכ"ל בבאומן בר ריבנאי ויו"ר ועדת הקקטוס עסק בביטול התחרות; עמית גל, לשעבר מנהל קריאייטיב בכיר בשלמור אבנון עמיחי עסק ב'חזירות הענף'; גורי, מנהל מכללת ACC תרצה גרנות עסק במוטיבציה של צעירים להכנס לענף הפרסום, וצור גולן, לשעבר סמנכ"ל הקריאייטיב בשלמור אבנון עמיחי עסק בעתיד הקריאייטיב.
המפגש החל בנאום פתיחה של אחד מיוזמיו, ערן גפן, שהדגיש את חשיבות קיום תחרות קריאייטיב מכל סוג שהיא במהלך 2013 כדי שלא נלך "חפויי ראש". גפן סיפר שדיבר עם גדעון עמיחי על המתרחש בישראל וזה ביקש ממנו למסור רק דבר אחד לאנשי התעשייה: "שיעשו קריאייטיב יותר טוב". לדברי גפן "השנים היפות של הענף היו כשאנשי קריאייטיב היו אלו שהובילו אותו, וזה מתחיל כשנוצר אמון בין לקוח לאיש קריאייטיב". גפן ביקש מהנוכחים "לחשוב על מבנה הענף והדרך בה הוא מתנהל", וכיצד ניתן לייצר חשיבה חדשה המבוססת על נקודת המבט של אנשי הקריאייטיב.
עמית גל בפאנל 'החזירות בענף': "לפני 17 שנה הרווחתי 3,000 שקל. המשכורת האחרונה עמדה על 22 אלף - זה חולני בעיניי"
בחדרו של גל, בדיון על הסתאבות הענף וצמיחתו לממדים מפלצתיים התכנסו סטודנט לפרסום, מנהל קריאייטיב במשרד אינטראקטיב, בעל חברת שיחה בסושיאל ומספר פרילנסרים. גל פתח בדברים כנים וציין שזינוק של פי 7 במשכורתו, מ-3,000 שקל ל-22 על ציר זמן של 17 שנה הוא חולני. לדבריו "אין מצב שאני שווה היום פי 7 ממה שהייתי אז".
גל שסיים כמנהל קריאייטיב בכיר בשלמור אבנון עמיחי לפני יותר משנה הסביר ש"עובד שמשכורתו עומדת על 22 אלף שקלים עולה למשרד בסביבות ה-30 אלף שקל, כך שהוא צריך לייצר לארגון כ-40 אלף שקלים על מנת שיהפוך למשתלם עבור המשרד".
לדברי גל, המצב המתואר הוא אחת הסיבות שהובילו למצבו של הענף כיום. "יוצא שמשרד צריך לייצר סכומי כסף אדירים כדי להיות רווחי ובמשך הרבה שנים זה עבד עד שהגענו לעידן החדש". גל תיאר את הדינמיקה של השפעת 'העידן החדש' על הנעשה במשרדים: "יום אחד אנחנו מגיעים למסקנה שסושיאל וניו מדיה זה הדבר הבא והם נוגסים בנו מגיוונים שונים. אז עושים שופינג ומביאים את האיש המוביל בתחום - הוא בתורו רוצה סביבו צוות משלו ואז מנסים להבין איך מרוויחים מהפעילות כסף. עד שמתחילים להתיישר, התקציבים בינתיים ננגסים ואז מבינים שצריך להתכווץ ולחתוך".
עמית אלטר, הבעלים של חברת השיחה ברשת 'קומברסיישן' השתתף בדיון וציין: "כמי שהגיע מעולם מדעי המחשב וההייטק אני יכול לומר שמה קורה היום לענף הפרסום קרה כבר כמה וכמה פעמים לשוק ההייטק. ב-2000 נוהלו שם שיחות כאלו, אבל אתם צריכים להבין שהתחום מתכווץ ומתרחב והשנים הטובות עוד יחזרו". אלטר התייחס לתוצרי הפרסום כיום ואמר: "קריאייטיב זה דבר אדיר ומרגש ולצערי כל מה שרואים היום זה דאחקות". עוד הוא אומר: תסלחו לי אבל קריאייטיב זה ענף של כוסיות עם המון אגו - אף אחד לא עוסק באיך לדרג ולאמוד קריאייטיב טוב. אין אף מגזין שמתעסק בנושא, אין סדנאות או שיתופי פעולה ואני למעשה פונה לצורך זה לרשת, לדבר עם אנשים מהעולם".
- 23.ניצה 11/02/2013 14:06הגב לתגובה זו22,000 שקל זו משכורת גבוהה? עמית גל שימש כסמנכ"ל קריאייטיב! סמנכ"ל!!! בחברות הייטק המתכנתים מגיעים טריים מהאוניברסיטה ועושים סכומים כאלה. מישהו בדרגת סמנכ"ל בענף שמתגמל בצורה נורמלית היה מקבל סכומים הרבה הרבה יותר גבוהים. תעודת עניות למשרדי הפרסום.
- 22.מרוב קריאייטיביות לא היתה שם מילה אחת, אפילו (ל"ת)אחת, חדשה. בורינג. 11/02/2013 12:33הגב לתגובה זו
- 21.ערן 11/02/2013 10:41הגב לתגובה זומנכ"ל איגוד פרסום שלא מביא תוצאות ורק מדרדר את הענף להרוויח רק כסף - מקומו בבית
- 20.אחד שלא היה 11/02/2013 09:34הגב לתגובה זואומנם לא נכחתי אך אני לא מבין מדוע דבריו של עמית גל מקבלים כזה זרקור הרי הבחור נהנה מהמשכורת הזאת עד ששלמור נעלמה ומעבר לזה השכר שלו היה כבכיר ולא מייצג את השכר הנהוג בענף. אז עמית "הנזיר שמכר את הפרראי שלו" גל תישאר היכן שאתה.
- 19.אורן 11/02/2013 00:25הגב לתגובה זואוי. מת העולם. רק לא הקקטוס. אתם מבינים בכלל על מה נלחמים פה?! על פאנל שייתן למרבית מעבירי הדיונים פלטפורמה לזבל את השכל ולתחמן פוליטית בשירות בעלי המשרדים. זאת כבר מזמן לא תחרות על קריאייטיב, אלא תחרות השוואת גודל, כמו במקלחת צבאית. היה ראוי לבטל את התחרות הנהנתנית הזאת לפני שנים, ממילא כל הענף הזה מלא רק בעצמו.
- 18.משהו חדש מתחיל (ל"ת)בישי 10/02/2013 19:16הגב לתגובה זו
- 17.ורוח אלוהים מרחפת על פני המים והארץ היתה תוהו (ל"ת)אני ג. 10/02/2013 18:44הגב לתגובה זו
- 16.עמית גל לא קשור אלי. אה וגם לא לענף. (ל"ת)אלון גל 10/02/2013 18:18הגב לתגובה זו
- 15.ג'ואי 10/02/2013 17:41הגב לתגובה זותחרות הקקטוס הוא קצה הקרחון לבעיה האמיתית של התחום - שמירה על הרלבנטיות של משרדי הפרסום לצרכים של אנשי שיווק בתקופת מיתון ובתקופה שבה הדיגיטל מאלץ את כולם לחשוב קודם כל על האפקטיביות.
- 14.התחלה של שיח מרתק דמבינסקי איש חכם (ל"ת)ענת 10/02/2013 17:31הגב לתגובה זו
- 13.היה מפגש מרתק! (ל"ת)סתיו 10/02/2013 15:49הגב לתגובה זו
- 12.יורם 10/02/2013 15:38הגב לתגובה זווגם הנחה קבוצה מאוד מעניינת כולל נציגות ללקוח
- 11.דן 10/02/2013 15:27הגב לתגובה זובקבוצה של צור ושל יורם היתה סוף סוף תחושה של תקווה
- 10.עדי 10/02/2013 14:57הגב לתגובה זולפורשי שלמור משעמם אז הם ממציאים מחאה. נו יאללה תתחילו לעבוד ותחסכו מאיתנו את מצג השווא.
- 9.שי 10/02/2013 14:55הגב לתגובה זומכמה סיבות מזמן לא הייתי בגרביטי. מזמן לא ראיתי כוסיות. מזמן לא פגשתי את גדעון אז ראיתי את החיקוי. מזמן לא פהקתי מבלי לקבל כאפה מאשתי.
- 8.אביב 10/02/2013 14:51הגב לתגובה זומפגש חשוב
- 7.הייתי במפגש היה חשוב ביותר (ל"ת)עידו 10/02/2013 14:25הגב לתגובה זו
- 6.רציני 10/02/2013 13:34הגב לתגובה זוקראתי את האייטם ורק חשבתי לעצמי כמה טוב עשיתי שלא באתי לאירוע היח״צ של גפן על חשבון כל הנוכחים. אני איש קריאטיב בכיר בתעשייה הזו ונושא הקריאיטיב מאוד נוגע לליבי אבל היה לי מאוווד ברור שמהמפגש הזה לא יצא כלום. סתם אוננות קבוצתית. רוצים לעשות קריאטיב טוב? פשוט תעשו קריטיב טוב. על מה יש לדבר? הרצון לעשות עבודה קריאטיבית טובה לא קשור לקקטוס ולא לאף פרס אחר. הרצון הזה צריך להיות בבסיס של כל איש קריאטיב. האמת היא שאין הרבה אנשי קריאטיב בארץ (ואני עדין) וזו הסיבה שהקריאטיב שלנו די בינוני. זה פלוס לקוחות חסרי אשכים וכל הבנה בסיסית בשיווק או פרסום.
- קולגה בכירה 10/02/2013 14:28הגב לתגובה זועמית גל צודק-זו חזירות לשלם לך כל כך הרבה כסף... דמבינסקי+שמיר-הייצוג האולטימטיבי לאימפוטנציה קראטיבית ורעיונית. כל השאר-טרמפיסטים עם כמעט אפס תובנות ובעיקר חוסר יכולת. גפן תותח!
- מסכים עם כל מילה (ל"ת)קראיטיב 10/02/2013 16:18
- 5.ליאור וקנין 10/02/2013 12:54הגב לתגובה זובשורה התחתונה אם הצלחת לייצר למעלה מ-30,000 צפיות בסרטון ויראלי תוך פחות מ-72 שעות, עשו עליך כתבה בצינור לילה ואפילו הגעת לדף הבית של YouTube - הצלחת! לצפייה בסרטון שעשה את כל זה - http://bit.ly/VIeBRD
- מאד קריאיטייבי! 10/02/2013 13:08הגב לתגובה זולא מצחיקים שלא מבינים מה המשמעות של פארודיה. איפה ההומור בסרטון הזה?? האא היא התחפשה לחנונית.. כן מצחיק. לא.
- 4.מי זו המקסימה בתמונה ליד צור? (ל"ת)רק שאלה 10/02/2013 12:38הגב לתגובה זו
- 3.עלובים! 10/02/2013 12:31הגב לתגובה זולכו לעשות קריאייטיב! מי עוצר אתכם?
- מנהל הבנק 10/02/2013 13:05הגב לתגובה זומנהל הבנק
- 2.בירו 10/02/2013 12:25הגב לתגובה זוביותר בחיי
- 1.בובי 10/02/2013 12:25הגב לתגובה זובזבוז זמן וגדעון, תסתום כבר ותישאר בחו"ל לכתוב הגיגים בפייסבוק על שלכת