
מכורים ללימודים: אוניברסיטת בן גוריון מקימה קמפוס במיינקראפט
לקראת שנת הלימודים הקרובה, הקים מרכז "יזמות 360" של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, קמפוס וירטואלי בתוך משחק המחשב הפופולארי "מיינקראפט" (Minecraft). מטרת הקמפוס היא ללמד בני ובנות נוער על עולם היזמות, ההשקעות ורכישת כלים לפיתוח יצירתיות. הקמפוס וירטואלי אינטרקטיבי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב במשחק מיינקראפט שיאפשר למשתמשים להתנסות בצורה מעשית בפיתוח רעיון, גיוס משאבים וקבלת השקעה.
לדברי האוניברסיטה במסגרת הקמפוס הווירטואלי, "הסטודנטים" ו"הסטודנטיות" לומדים על תהליך היזמות בצורה ישירה ומעניינת, ומרוויחים תמריצים במשחק (מטבעות שווי ערך לכסף אמיתי במשחק). בנוסף, נבנית אינטראקציה בין השחקנים עם "משקיעים" או "אנליסטים" שמייצגים את הבנת יכולות ההון סיכון במרכז היזמות. בכך הם מקווים שמתוך חוויית השתתפות אמיתית בתהליך הקמת הסטארט-אפ, מקבלים המשתתפים הבנה עמוקה יותר של התהליך העסקי הנלמד במרכז היזמות. הם יידרשו להפגין יכולת התבטאות גבוהה, הבנה של השוק אליו הם מייעדים את הסטאראפ והיתכנות יישום הרעיון.
את ההשראה לרעיונות ישאבו בני ובנות הנוער מרשימה מגוונת של תחומים מעולמות המחשב וההייטק, כגון: מסחר אלקטרוני, בינה מלאכותית, גיימינג, בית חכם, טכנולוגיות מזון, סייבר, אנרגיה מתחדשת, טכנולוגיות בריאות, טכנולוגיות חינוך, חשמל, טכנולוגיות אופנה, תקשורת ויצירת תוכן וטכנולוגיות חלל. ניתן יהיה להגיע למשחק דרך שרת Topstrix כתובת השרת: ((play.topstrix.net שבו משחקים מידי יום אלפי שחקנים, והוא פתוח לקהל הרחב.
נשיא האוניברסיטה, פרופ' דניאל חיימוביץ: "יזמות היא לא מקצוע, זו צורת חשיבה שאנו מעניקים לסטודנטיות ולסטודנטים שלנו מכל הפקולטות. הבוגרות והבוגרים שלנו יוצאים לעולם עם ארגז כלים שהוא הרבה מעבר לתואר עצמו. מעכשיו, גם בעולם הוירטואלי אוניברסיטת בן-גוריון מעודדת ומלמדת יזמות אצל הסטודנטים".
סמנכ"ל השיווק של מרכז יזמות 360 באוניברסיטת בן גוריון, מיכאל ענו: "אנחנו גאים ונרגשים להקים את הקמפוס הווירטואלי הראשון בעולם. אנו במרכז יזמות 360 ממשיכים להוביל את תוכניות לימודי היזמות החדשניות והייחודיות בעולם ועומדים בחזית הוראת כישורי היזמות. דרך השתתפות בתוכניות כ"לידרס", "קקטוס קפיטל", "נגב פריים" ו"אואזיס" פיתחנו כלים חדשניים להכשרת קהלי היעד הייעודיים: סטודנטים, חוקרים, אנשי סגל ותושבי הנגב. את הקמפיין בנינו מתוך הבנה שבני נוער ומועמדים לאוניברסיטה נמצאים יותר ויותר בתוך עולמות וירטואליים ובניית הקמפוס האוניברסיטאי היא היתד הראשונה של המרכז ביקום הווירטואלי המתפתח".
- 1.רונית מיכאל 30/08/2023 12:58הגב לתגובה זופרויקט מבורך הילד שלי עף עליו

שימוש ב-AI משפר זיהוי גידולים סרטניים, אבל גורם לרופאים לאבד מיומנויות; מה צפוי בהמשך?
הסתמכות יתר על בינה מלאכותית ברפואה עלולה להוביל ל"שחיקה שקטה" של כישורים אנושיים, עם ירידה של כ-20% ביכולת זיהוי ללא AI; מומחים מזהירים מפני השפעות ארוכות טווח, בעוד השקעות גלובליות ב-AI רפואי מתרחבות
בינה מלאכותית (AI) מביאה מהפכה של ממש בתחום הרפואה, עם פוטנציאל לשיפור דיוק האבחון, קיצור זמני טיפול והצלת חיים. אולם, מחקר חדש חושף צד פחות חיובי - הסתמכות יתר על מערכות AI עלולה להוביל לירידה חדה במיומנויות הבסיסיות של רופאים, תופעה המכונה "שחיקת כישורים". המחקר, שבדק שימוש במערכת AI לזיהוי גידולים טרום-סרטניים במעי הגס, מצא כי ה-AI זיהה יותר טוב מרופאים גידולים סרטניים, וזה כמובן חשוב ומבורך כי ככל שמזהים מוקדם יותר הסיכוי להבריא גדול יותר.
אבל, הרופאים מתרגלים לכלי ולאחר תקופת שימוש קצרה, הם איבדו את היכולות שלהם לזהות לבד - שיעור הגילוי ירד בכ-20% כאשר הרופאים ביצעו את הבדיקות ללא סיוע הטכנולוגיה.
המחקר בדק כמות גדולה של מעל 40 אלף קולונוסקופיות בארבעה מרכזים רפואיים. החוקרים השוו תוצאות של שלושה חודשים לפני הכנסת מערכת AI, ושלושה חודשים לאחריה. הבדיקות חולקו באופן אקראי: חלקן עם AI וחלקן בלעדיה. התוצאה המרכזית: שיעור זיהוי האדנומות (גידולים טרום-סרטניים) עלה מ-28% ל-35% עם AI, אך כאשר הסיוע מה-AI הוסר, הוא צנח ל-22% - עמוק מתחת לשיעור שלפני ה-AI.
במילים אחרות, ה-AI ישמש ברפואה ויעזור, אבל הוא יוצר תלות גדולה, לא יהיה ניתן ללכת אחורה. אין דרך חזרה.
ירידה במוטיבציה וזלזול באחריות מקצועית
הרופאים שמסתמכים על AI מפחיתים את רמת הריכוז, המוטיבציה והמעורבות, ומאבדים תחושת אחריות בעת קבלת החלטות עצמאיות. כאשר AI זמין, הרופאים עלולים להפוך לפחות ערניים, מה שמוביל לטעויות כאשר המערכת אינה זמינה. התופעה אינה מוגבלת לרופאים מתחילים, אלא לכולם. עבור מתמחים, ההשפעה עלולה להיות חמורה יותר, שכן הם עלולים לא לפתח כישורים בסיסיים מלכתחילה.

שימוש ב-AI משפר זיהוי גידולים סרטניים, אבל גורם לרופאים לאבד מיומנויות; מה צפוי בהמשך?
הסתמכות יתר על בינה מלאכותית ברפואה עלולה להוביל ל"שחיקה שקטה" של כישורים אנושיים, עם ירידה של כ-20% ביכולת זיהוי ללא AI; מומחים מזהירים מפני השפעות ארוכות טווח, בעוד השקעות גלובליות ב-AI רפואי מתרחבות
בינה מלאכותית (AI) מביאה מהפכה של ממש בתחום הרפואה, עם פוטנציאל לשיפור דיוק האבחון, קיצור זמני טיפול והצלת חיים. אולם, מחקר חדש חושף צד פחות חיובי - הסתמכות יתר על מערכות AI עלולה להוביל לירידה חדה במיומנויות הבסיסיות של רופאים, תופעה המכונה "שחיקת כישורים". המחקר, שבדק שימוש במערכת AI לזיהוי גידולים טרום-סרטניים במעי הגס, מצא כי ה-AI זיהה יותר טוב מרופאים גידולים סרטניים, וזה כמובן חשוב ומבורך כי ככל שמזהים מוקדם יותר הסיכוי להבריא גדול יותר.
אבל, הרופאים מתרגלים לכלי ולאחר תקופת שימוש קצרה, הם איבדו את היכולות שלהם לזהות לבד - שיעור הגילוי ירד בכ-20% כאשר הרופאים ביצעו את הבדיקות ללא סיוע הטכנולוגיה.
המחקר בדק כמות גדולה של מעל 40 אלף קולונוסקופיות בארבעה מרכזים רפואיים. החוקרים השוו תוצאות של שלושה חודשים לפני הכנסת מערכת AI, ושלושה חודשים לאחריה. הבדיקות חולקו באופן אקראי: חלקן עם AI וחלקן בלעדיה. התוצאה המרכזית: שיעור זיהוי האדנומות (גידולים טרום-סרטניים) עלה מ-28% ל-35% עם AI, אך כאשר הסיוע מה-AI הוסר, הוא צנח ל-22% - עמוק מתחת לשיעור שלפני ה-AI.
במילים אחרות, ה-AI ישמש ברפואה ויעזור, אבל הוא יוצר תלות גדולה, לא יהיה ניתן ללכת אחורה. אין דרך חזרה.
ירידה במוטיבציה וזלזול באחריות מקצועית
הרופאים שמסתמכים על AI מפחיתים את רמת הריכוז, המוטיבציה והמעורבות, ומאבדים תחושת אחריות בעת קבלת החלטות עצמאיות. כאשר AI זמין, הרופאים עלולים להפוך לפחות ערניים, מה שמוביל לטעויות כאשר המערכת אינה זמינה. התופעה אינה מוגבלת לרופאים מתחילים, אלא לכולם. עבור מתמחים, ההשפעה עלולה להיות חמורה יותר, שכן הם עלולים לא לפתח כישורים בסיסיים מלכתחילה.