מטא
צילום: טוויטר

מטא משיקה אפליקציית בינה מלאכותית עצמאית

ענקית הרשתות החברתיות מזנקת לזירת ה-AI העצמאית עם אפליקציה חדשה המבוססת על מודל Llama 4, מתוך שאיפה להגיע למיליארד משתמשים ב-2025

אדיר בן עמי | (3)

חברת מטא Meta Platforms 1.8%  הודיעה על השקת אפליקציה עצמאית לבינה מלאכותית, צעד משמעותי המרחיב את אסטרטגיית ה-AI של החברה מעבר לפונקציונליות המשולבת כבר באפליקציות הרשתות החברתיות שלה. ההכרזה מגיעה בעיתוי אסטרטגי, יום לפני פרסום תוצאות הרבעון הראשון של 2025.


"אנו משיקים את הגרסה הראשונה של אפליקציית Meta AI: העוזר שלומד את ההעדפות שלכם, זוכר הקשרים ומותאם אישית עבורכם", ציינה החברה בפוסט בבלוג הרשמי. על פי דובר החברה, האפליקציה העצמאית תהיה זמינה למשתמשי אנדרואיד ו-iOS, מה שיאפשר נגישות רחבה לקהל המשתמשים הגלובלי.


עם מהלך זה, מטא מחזקת את מעמדה בתחרות הגוברת בתחום הבינה המלאכותית לצרכנים, שדה קרב שכולל שחקנים מובילים כמו OpenAI (יוצרת ChatGPT), אנתרופיק, xAI של אילון מאסק, וכמובן גוגל. בשוק שהופך לצפוף יותר, מטא מנסה לבדל את עצמה באמצעות היתרון המשמעותי שלה - גישה למאות מיליוני משתמשים דרך אפליקציות הרשתות החברתיות שלה.


לפי החברה, האפליקציה החדשה מבוססת על מודל ה-Llama 4, מודל הבינה המלאכותית המתקדם של מטא. תכונה בולטת באפליקציה היא פיד "Discover" (גלה), שבו משתמשים יוכלו לשתף כיצד הם משתמשים בבינה המלאכותית עם משתמשים אחרים, מה שמוסיף ממד חברתי לחוויה. בנוסף, האפליקציה כוללת יכולת שיחה קולית, המאפשרת למשתמשים להשתמש בבינה המלאכותית תוך כדי נסיעה או ביצוע מספר משימות במקביל.


זהו המשך ישיר של מהלך שהחל בספטמבר 2023, כאשר מטא שילבה פונקציונליות בינה מלאכותית בכל האפליקציות שלה, כולל וואטסאפ, מסנג'ר ואינסטגרם, תחת השם המותגי Meta AI. עם זאת, האפליקציה העצמאית מייצגת הרחבה משמעותית של האסטרטגיה, ומאפשרת חוויית משתמש מלאה המתמקדת אך ורק בבינה מלאכותית.


מארק צוקרברג, מנכ"ל החברה, אמר בינואר כי הוא מצפה כי Meta AI תהיה בשימוש של יותר ממיליארד אנשים במהלך 2025. באותו חודש, החברה חשפה כי ל-Meta AI היו כבר יותר מ-700 מיליון משתמשים פעילים חודשית, נתון המעיד על קצב אימוץ מרשים. השאיפה למיליארד משתמשים משקפת את האמביציה של צוקרברג להפוך את הבינה המלאכותית לנדבך מרכזי באסטרטגיה העסקית של מטא.


מומחי תעשייה מעריכים כי המהלך של מטא מבטא את המרוץ המתגבר בין ענקיות הטכנולוגיה לשלב בינה מלאכותית בכל היבט של המוצרים הדיגיטליים שלהן. בעוד שחברות כמו OpenAI התמקדו בפיתוח מודלים מתקדמים, מטא מנצלת את היתרון המובנה שלה - נגישות למיליארדי משתמשים דרך הרשתות החברתיות - כדי להפיץ את פתרונות ה-AI שלה במהירות.

קיראו עוד ב"BizTech"


האפליקציה העצמאית עשויה לשמש גם כמעבדת ניסוי עבור מטא, המאפשרת לחברה להטמיע ולבחון תכונות AI חדשות לפני שילובן במוצרים הרחבים יותר. ככל שהמירוץ לעליונות בתחום ה-AI ממשיך להתחמם, צפוי כי נראה יותר השקות ושדרוגים בקצב מואץ מכל השחקנים המרכזיים בתעשייה.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אפליקציית בולשיט שמתאימה פרסומות לחולשות שלנו. (ל"ת)
    אנונימי 30/04/2025 07:48
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דודו 30/04/2025 00:38
    הגב לתגובה זו
    האפליקציה כרגע מוגבל לכמות קטנה של מדינות. בנוסף לזה ש Meta Ai בעצמה סגורה בישראל וברוב מדינות העולם. אין פה שום תחרות מול openai google ואפילו מתחרות סיניות.
  • 1.
    לא מספיק פייסבוקאינסטגרםווטצאפ עכשיו גם AI (ל"ת)
    נפתרתי מMeta 30/04/2025 00:21
    הגב לתגובה זו
דניאל שניידר קרדיט: Anybizדניאל שניידר קרדיט: Anybiz

"לקחנו את תפקיד המכירות ועשינו לו אוטומציה" - סטארטאפ להכיר

ראיון עם דניאל שניידר מנכ"ל ומייסד שותף Anybiz



הדס ברטל |

מה הרקע שלך?

דניאל: אני בן 35 במקור מבאר שבע, עכשיו אני גר בכל העולם כנווד דיגיטלי. בצבא הייתי באחת היחידות הטכנולוגיות ואחר כך למדתי שלושה תארים ב-10 שנים: תואר ראשון בהנדסת חשמל כדי שאבא יהיה שמח כי הוא מהנדס חשמל, את השני עשיתי בהנדסה ביו רפואית כדי שאמא שלי שהיא רופאה, תהיה שמחה. וכדי שאני אהיה שמח, עשיתי תואר נוסף במנהל עסקים.

ספר מה החברה עושה

דניאל: יצרנו סוכני AI שמבצעים את כל התהליך של הבאת לידים לחברות דרך 3 ערוצים, אימייל לינקדאין ושיחות טלפוניות. אם יש חברה שרוצה לידים חדשים אז יש בדרך כלל SDR, מעין איש מכירות להייטק (sales development representative) שעושה BizDev, אז אנחנו לקחנו את התפקיד ועשינו אוטומציה מלאה לחלק הראשוני שלו. החל מלמצוא את הלקוח הפוטנציאלי ולכתוב לו את האימייל המותאם אישי הראשוני, דרך פולו אפים ועד לנקודה שבו הלקוח אומר לי "מעניין אותי, רוצה לשמוע עוד". את הסיילס פיצ' לאחר מכן עושה האיש מקצוע, אבל את כל הפנייה החוזרת ונשנית שיש בהתחלה העברנו לאוטומציה מלאה. זה חוסך הרבה זמן של בן אדם ורואים את התוצאות, שהן לפעמים טובות בדיוק כמו של איש מכירות אנושי ולפעמים גם יותר טובות וזה גם חוסך יותר כסף ולשם העולם הולך.

מתי החברה הוקמה? כמה עובדים? 

דניאל: הקמנו את החברה ב-2021 והיא מונה כמעט 100 עובדים, מ-14 מדינות שונות. החברה היא ישראלית, אבל מאפשרים לעבוד ברימוט, לטייל בעולם ולהנות מהחיים. אני מאמין כשהעובדים שמחים התפוקה הרבה יותר גבוהה ויש הרבה יותר יצירתיות. 

מאיפה הרעיון לחברה?

דניאל: לפני כן היה לי עסק אחר של מוצרים פיזיים ורציתי לפנות לחנויות פיזיות בארה"ב ולהציע להם למכור את המוצר שלי בחנויות. חיפשתי כלי שיעזור לי לפנות אליהם בצורה מהירה, יסביר להם מה צריך ויעשה פולו עד שיגידו לי שמתעניינים ולא מצאתי והתחלתי להשתמש בכל הידע שלי מהאוניברסיטה ועשיתי משהו לעצמי. אז גם הבנתי שיש פה הזדמנות שתוכל לעניין אחרים וככה הכל התחיל. 

השקעתי כל כך הרבה שנים באוניברסיטה אז הכרתי AI לפני שכל העולם הכיר. לפני כמה שנים הייתי גם בתכנית הכרישים עם מוצר AI שמזהה מלנומה. זה חלק מההתמחויות שעשיתי באוניברסיטה והיה ברור שלשם העולם הולך. זהו אזור שהוא מאוד מאוד נוח עבורי, ותמיד ידעתי שבסוף המחשב יתחיל לקבל החלטות ולא הבן אדם.

מובילאיי
צילום: Photography courtesy of Nasdaq, Inc

משנה כיוון: מובילאיי מפטרת 200 עובדים - רובם בישראל

בחודשים האחרונים מובילאיי, מחברות ההייטק המובילות בישראל בעולם הרכב האוטונומי, הודיעה היום על מהלך נרחב של קיצוצים, שבמסגרתו יפוטרו מאות עובדים, רובם בישראל. הפיטורים מגיעים על רקע ירידה בביקוש, שינוי בהעדפות יצרני הרכב ואסטרטגיה חדשה של החברה. מדובר במהלך רוחבי שלא יתמקד בתחום אחד

עוזי גרסטמן |

מובילאיי תבצע מהלך של פיטורים נרחבים - צעד שמהווה נקודת מפנה לא פשוטה בחברה שעמדה בעבר בשורה הראשונה של חידושי בטיחות ורכב אוטונומי. 200 מעובדי החברה, רובם בישראל, יאבדו את מקום עבודתם כחלק מהמהלך. המהלך הזה לא קשור למהלכים קודמים שנקטה החברה בשנתיים האחרונות, כמו סגירת חטיבת After-Market. מדובר על קיצוץ רוחבי בתחומים שונים בחברה. 

בסוף אוקטובר פרסמה מובילאיי את הדו"חות שלה לרבעון השלישי של 2025 עם הכנסות של 504 מיליון דולר, עלייה של 4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הרווח המתואם למניה היה 0.09 דולר, בהתאם לציפיות השוק, בעוד שההפסד על בסיס GAAP הסתכם ב-0.12 דולר למניה. בחברה ציינו לאחר פרסום הדו"חות כי הצמיחה נבעה מביקוש גבוה ליחידות EyeQ בכל תחומי הפעילות, כולל בשוק הסיני, לצד המשך הצמיחה בפרויקטים של מערכות הסיוע לנהג (ADAS). עם זאת, הן שיעור המרווח הגולמי והן שיעור המרווח הגולמי המתואם ירדו ברבעון השלישי של 2025 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הירידה הזו נובעת מירידה מתונה במחיר המכירה הממוצע (ASP) של EyeQ בעיקר עקב עלייה בכמויות בסין, שבה מחיר המכירה הממוצע נמוך יותר, וכן מעלות גבוהה יותר ליחידה הקשורה למוצרי EyeQ עקב תמהיל שונה של מוצריEyeQ 

חטיבת After-Market היתה אחת מהחטיבות ההיסטוריות של מובילאיי - זו שהביאה למכוניות רגילות מערכות בטיחות מתקדמות, כמו התראה על סטיה מנתיב או התקרבות לסכנה. לפני עשור, המערכות האלה נחשבו מהפכניות. ואולם עם הזמן, יצרניות הרכב התחילו לשלב מערכות ADAS כבר בתהליך הייצור של הרכב - מה שהפחית בצורה משמעותית את הביקוש למערכות מתקדמות שמותקנות לאחר הייצור. אף שהחטיבה עדיין ייצרה מחזור מכירות של כ-40 מיליון דולר בשנה, בחברה ציינו שהפעילות כבר אינה רווחית ולא תורמת לרווחיות הכוללת של החברה. לכן הם החליטו לסגור אותה. 

לאורך 2024 הודיעה מובילאיי גם על סגירה מתוכננת של חטיבת הפיתוח של חיישני LiDAR - טכנולוגיה שנחשבה בעבר חלק מהעתיד של הרכב האוטונומי. לפי ההודעה, מדובר בצעד אסטרטגי: החברה מעריכה שבמקום LiDAR היא תתמקד בטכנולוגיות אחרות, כמו רדאר דימות (imaging radar) ושימוש במערכות ראייה ממוחשבת. 

נכון לסוף 2023, עבדו במובילאיי בסך הכל כ-3,700 איש. על פי הערכות, המהלך מגיע כעת לא בגלל כישלון טכנולוגי, אלא בזכות הצלחה: מערכות ADAS נהפכו לנחלת יצרני הרכב, שחסכו לעצמם התקנה חיצונית אחרי הייצור. מה שהיה פעם קטליזטור לצמיחה, להפך לסחורה קבועה. מובילאיי עצמה כתבה אז בהודעתה שההחלטה “היתה קשה”, אבל היא באה לאחר “בחינה מעמיקה של התחזיות העסקיות וצורכי ההשקעה”.  עם זאת, החברה טענה שמדובר רק בשינוי כיוון, ולא בוויתור על עתיד בתחום הרכב האוטונומי. היא הדגישה שהיא ממשיכה לגייס עובדים למחלקות אחרות, וכי התחומים בהם תתמקד מעתה הם אלה שצפויים להיות רלוונטיים יותר בעתיד: מערכות eyes-off, רדאר דימות, תשתיות תוכנה וחיישנים חדשים.