טים קוק ליונל מסי (X)
טים קוק ליונל מסי (X)

האם אפל פספסה את רכבת הבינה המלאכותית? בעיות קשות בסירי

המשקיעים מפחדים שאפל איבדה את זה, אבל אפל מנסה בכל הכוח לספק יכולות AI מרשימות - אם היא תצליח בטווח הקרוב, זה יחזיר את החדשנות למוצרים, אם לא  - החשש הוא שהיא תהיה אימפריה בדעיכה 

רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה אפל טים קוק

המהפכה הטכנולוגית בעיצומה והיא קיבלה בוסט אדיר בשנתיים האחרונות בהמשך לחשיפת מודלי ה-AI. אנחנו במהפכת AI שמשנה את שוק העבודה, שוק הפרסום, שוק התקשורת, צריכת המידע והחיפוש של מידע ונתונים ובכלל - משנה ותשנה כמעט כל תחום בחיינו. יש עדיין הרבה שאלות נוקבות בלי תשובה - האם אנחנו לא מביאים עלינו את סוף העולם? מדענים בעלי שם טוענים שאם לא נעצור את זה כעת, הגולם יקומם על יוצרו. יש מחלוקת בין המדענים, אבל בסוף הכסף מנצח - זו תעשייה שמתפתחת ונראה שאי אפשר לעצור אותה. הכספים המושקעים בה הם מאות רבות של מיליארדים מדי שנה וזה הולך וגדל.    

האם אפל פספסה את רכבת הבינה המלאכותית?

בראש המרוץ בתחום ה-AI. ענקיות כמו מיקרוסופט, גוגל ומטא שמובילות עם הכרזות פורצות דרך – מ-ChatGPT שמשולב בכלים של מיקרוסופט, דרך Gemini של גוגל, ועד תוכניות ה-AI של מטא שמשדרגות את וואטסאפ ואינסטגרם. אבל אפל, החברה שהפכה שם נרדף לחדשנות, נראית כמו מי שנתקעה בתחנה ומתקשה לעלות על הרכבת. העיכובים המתמשכים בפיתוח סירי, העוזרת הקולית שלה, מעלים שאלה כבדה: האם אפל איבדה את היתרון שלה והפכה למי שרודפת אחרי המתחרים במקום להוביל אותם?

השוק מאבד סבלנות – והמניה מרגישה את זה

אפל תמיד הייתה ענקית ששווה להתפעל ממנה – החברה הכי יקרה בעולם, עם מוצרים שמשנים חיים ומותג שכולם רוצים חלק ממנו. אבל משהו השתנה. מאז השיא שלה בדצמבר 2024, מניית אפל צנחה ב-16%. נכון, כל השוק ספג מהלומות בתקופה האחרונה, אבל הירידה של אפל חריפה יותר מזו של גוגל או מיקרוסופט. המשקיעים לא סתם מודאגים – הם רואים חברה שמפגרת במרוץ ה-AI, תחום שנחשב היום למנוע הצמיחה הכי חשוב בטכנולוגיה. כשגוגל מוציאה כלים כמו Gemini שמשנים את חוויית החיפוש, ומיקרוסופט משלבת AI בכל פינה של Office, אפל נשארת עם סירי שמרגישה כמו הד מהעבר – עוזרת שיודעת לעשות דברים בסיסיים, אבל רחוקה מלהתחרות ביכולות השיחה וההבנה של המתחרים.

סירי במשבר: "מצב מכוער" בלב החברה

הבעיה הכי בולטת של אפל כרגע היא סירי. ביוני 2024, בוועידת המפתחים (WWDC), אפל הציגה את Apple Intelligence – חבילת תכונות AI מבטיחות, כולל סירי משודרגת שתדע להבין את ההקשר האישי של המשתמש, לפעול בתוך אפליקציות, ואפילו לנתח תוכן על המסך. זה נשמע כמו חלום – סירי שסוף סוף תוכל לעזור לתכנן יום שלם או למלא טפסים במקומך. אבל חמש שנים אחרי הקורונה, החלום הזה עדיין לא התגשם. במרץ 2025, אפל הודתה שהפיצ'רים האלה נדחים ל-2026 לפחות, ובדיווחים של בלומברג נחשף ממד המשבר: רובי ווקר, ראש צוות סירי, קרא לזה "מצב מכוער" בפגישה פנימית. הוא דיבר על עובדים שחוקים, תסכול עמוק, ואפילו ספק אם הפיצ'רים יגיעו בזמן ל-iOS 19.

קיראו עוד ב"BizTech"

העיכובים האלה הם סדרתיים וזה למרות שהנהלת אפל עושה מאמצים ניכרים לשפר את סירי שלה. הדדליין לפיתוח והשקת מערכת מתקדמת יותר עבר כמה פעמים ועדיין אין "סירי חדשה". זה עוד יכול להשתנות, במקרים רבים יש עיכובים אבל כאן העיכוב כבר מתמשך על פני תקופה והפער מול המתחרות הופך לגדול. 

השקעות חלשות מול מתחרים ענקיים

אם מסתכלים על המספרים, אפל לא ממש משחקת באותו מגרש כמו המתחרות שלה. גוגל משקיעה כ-30 מיליארד דולר בשנה במו"פ, רובם ב-AI, ומיקרוסופט שופכת עשרות מיליארדים דרך שותפויות כמו זו עם OpenAI. מטא, מצדה, בונה מחלקות AI שלמות שמשנות את המוצרים שלה. לעומת זאת, אפל מוציאה כ-10 מיליארד דולר בלבד על מו"פ – סכום לא מבוטל, אבל קטן בהשוואה למתחרות. הגישה שלה תמיד הייתה "לחכות ולראות" – לקחת טכנולוגיות קיימות, לשפר אותן, ולהפוך אותם לאפליות. זה עבד עם האייפון, האייפוד והשעון, אבל לא בטוח שב-AI זה יספיק.

חדשנות ב-AI היא לא סתם טרנד – היא מה שמניע אנשים לשדרג מכשירים. פעם שיפור במצלמה או במעבד הספיק כדי לשלוח את הלקוחות לחנויות, אבל היום כולם מחכים ל-AI שישנה את החוויה. אפל לא מצליחה לספק את זה. ה-iPhone 16 שווק כ"בנוי ל-Apple Intelligence", אבל כשהפיצ'רים המרכזיים נדחים, מה נשאר? יותר מזה, אפל ממשיכה לתמוך בתכונות חדשות גם בדגמים ישנים – תרגום סימולטני באיירפודס, למשל, עובד גם בדגמים מ-2019. זה נחמד ללקוחות, אבל הורג את התמריץ לקנות חדש. המספרים מדברים בעד עצמם: ההכנסות קפואות. התחזית ל-2025 היא 5% צמיחה – לא רע, אבל רחוק מהצמיחה הדו-ספרתית של פעם. ב-2026 צופים 8%, אבל זה תלוי ביכולת של אפל לספק AI ששווה לחכות לו. לעומתה, מיקרוסופט צומחת ב-15% בשנה, וגוגל לא רחוקה מכך.


באפל מודעים לכל הבעיות האלו. הם יגבירו את השקעה ב-AI, והם מנסים לקדם סירי שיכולה לתכנן יום שלם, לשלוט במכשירים חכמים בבית, או אפילו לעזור לעסקים קטנים לנהל מלאי. הם לא מצליחים ביישום, תוכנית עבודה יש להם. לכן הם נמצאים על צומת דרכים. מצד אחד, יש לחברה את הכסף, המותג והלקוחות הנאמנים שיכולים להפוך אותה למובילה ב-AI אם היא תרצה. מצד שני, העיכובים בסירי והפער מול המתחרות מראים שהיא לא זזה מספיק מהר. היסטורית, אפל ידעה להפוך משברים להזדמנויות, אבל הסיכון הוא שבלי חדשנות אמיתית, היא עלולה להפוך לנוקיה של שנות ה-2000 – מותג ענק שפספס את המהפכה ולא הצליח להשתנות. זה עוד רחוק כמובן, אבל זה מה שמפחיד יותר מכל את המשקיעים. 



תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 25/03/2025 19:12
    הגב לתגובה זו
    איבד את זהאז טעיתם! במקום להשקיע בזהב השקיעו במוח של באפט! כן המלצה!
  • 1.
    שי 16/03/2025 21:12
    הגב לתגובה זו
    אפל מפלצת חומרה אני לא דואג בגלל אז הai ייכנס ב2026 לא קרה כלום
הונאה ברשת (AI)הונאה ברשת (AI)

ככה לא תיפלו בהונאות פיננסיות דיגיטליות - מדריך חשוב

אינסוף הונאות פיננסיות מפילות המוני אנשים בארץ ובעולם - איך מזהים הונאה, איזה פעולות צריך לעשות כדי "לצאת" מההונאה ואיך לא להיות הקורבן הבא? שיטות ההונאה הקיימות כיום וכלים להתמודד עם הונאות עתידיות

רן קידר |
נושאים בכתבה הונאה


הקדמה: עידן חדש של הונאות מתוחכמות

בשנים האחרונות, עולם ההונאות הדיגיטליות והפיננסיות עבר מהפכה טכנולוגית שאין דומה לה בהיסטוריה. השילוב בין בינה מלאכותית מתקדמת, טכנולוגיות Deepfake, פסיכולוגיה מתוחכמת ומידע אישי זמין ברשת, הפך את הרמאים המודרניים ליצורים מסוכנים במיוחד. הם כבר לא פושעים חובבניים - מדובר בארגוני פשיעה בינלאומיים מתוחכמים, המעסיקים מאות עובדים, משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות ומפעילים מרכזי תקשורת שלמים.

ההונאות של היום אינן מסתפקות בסכומים קטנים. מדובר בפעולות מתוכננות בקפידה שמטרתן לגזול מהקורבן את כל חסכונות חייו, תוך שימוש בלחץ פסיכולוגי עז, טכנולוגיות הזדהות מתוחכמות ותסריטים מדויקים שנבנו על בסיס מחקר עמוק של התנהגות אנושית. בעוד שבעבר ניתן היה לזהות הונאה בקלות יחסית - איות גרוע, דומיינים חשודים, או טענות לא הגיוניות - כיום ההונאות מושלמות עד כדי כך שאפילו אנשי מקצוע מנוסים, אנשי אקדמיה ואנשי עסקים נופלים בפח.

הנתונים מדברים בעד עצמם: בשנת 2025 בלבד, הנזק הכלכלי העולמי מהונאות דיגיטליות הגיע לסכום מדהים של כ-500 מיליארד דולר. זהו סכום גבוה פי שניים מהנזק שנגרם ב-2023. בישראל, הנזק השנתי עומד על מיליארדי שקלים, כאשר עשרות אלפי אזרחים נופלים קורבן מדי שנה. המגמה הצפויה רק הולכת ומתעצמת: ככל שהטכנולוגיה מתקדמת, כך גם שיטות ההונאה משתכללות, והגבול בין אמת לשקר הופך מטושטש יותר ויותר.

מדריך זה שמחולק לשני חלקים (בסוף החלק הזה יש הפנייה לחלק ב') נועד לספק לכם את כל הידע, הכלים והאסטרטגיות הנדרשים כדי להגן על עצמכם, אבל צריך להגיד את האמת - ההונאות נעשות מורכבות יותר, וקשות יותר לגילוי. היכולות של הפושעים עולות מדראגה באופן מרשים ומעבר להכרת השיטות והזהירות, אתם צריכים להיות חשדניים. התחכום בהונאות רק ילך ויעלה.  

נסקור כאן לעומק את ההונאות המתוחכמות ביותר שמוכרות עד כה, נלמד כיצד לזהות אותן בשלבים המוקדמים, ונבין מה עושה אותן כל כך מסוכנות. חשוב להבין: החשדנות והידע הוא הנשק החזק ביותר שלכם. רמאים מסתמכים על בורות, פחד ותגובות רגשיות מהירות. כשאתם מבינים את שיטות הפעולה שלהם, אתם כבר לא מטרה קלה.