רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

חוק חדש - אסור להחנות בעמדת טעינה

מסתבר שבעלי רכבים חשמליים מחנים את רכבם בעמדת טעינה בלי להטעין - בקרוב יוטלו קנסות
עמית בר | (6)

יש לכם רכב חשמלי? זה לא אומר שאתם יכולים לחנות בעמדות טעינה בלי להשתמש בהן. ובטח אם הרכב שלכם מזהם – תצטרכו למצוא מקום אחר לחנות. זה החוק החדש שמשרד התחבורה קבע, ואנחנו מדברים על שינוי משמעותי שכולנו נחווה במרחב הציבורי.

מכירים את זה שמחפשים חניה ברחוב, ואז רואים עמדת טעינה תפוסה על ידי רכב שלא טוען בכלל? או מישהו שחונה בעמדת טעינה רק כי היא קרובה לבית קפה? הדברים האלה קורים כל הזמן, וזה מרגיז לא מעט אנשים. אז עכשיו, משרד התחבורה החליט להילחם בתופעה ולשים לזה סוף.

עמדת טעינה היא לא מקום לחנייה

החוק החדש מדבר בעיקר על החניות הציבוריות. הכוונה היא לעמדות טעינה שממוקמות ברחובות או במגרשי חניה עירוניים. מעכשיו, אם החניתם שם עם רכב שאינו חשמלי – אתם עוברים על החוק. אבל גם בעלי רכבים חשמליים צריכים לשים לב: אם הרכב לא מחובר לעמדת הטעינה, זה כבר לא חוקי לחנות שם. החוק נועד להבטיח שהעמדות באמת יוכלו לשמש את מי שצריך לטעון את הרכב שלו.

העמדות יסומנו בתמרור ברור, כך שלא יהיו תירוצים. אבל עם כל הכבוד לחוק החדש, הוא לא פותר את כל הבעיות. למשל, מה קורה אם מישהו מחנה בעמדת טעינה, באמת מחבר את הרכב – אבל לא חוזר לקחת אותו כשהטעינה מסתיימת? או מה עם עמדות טעינה במתחמים פרטיים, כמו קניונים? כל אלה עדיין נשארים מחוץ לחוק.

מה שצריך לדעת זה שהחוק החדש נוגע רק למרחב הציבורי. העמדות בחניונים פרטיים, כמו בקניון או בתחנת דלק, לא כפופות לתקנה הזו, ושם זה כבר תלוי במדיניות של המקום. ולמרות שהחוק מטפל בבעיה מוכרת, הוא לא נותן מענה לכל המצבים. יש עדיין נהגים שמחברים את הרכב "לכאורה", רק כדי לשריין לעצמם חניה, או כאלה שממשיכים לתפוס את העמדה גם הרבה אחרי שהטעינה הסתיימה.

מה קורה בעולם?

במדינות כמו הולנד או נורבגיה, שבהן רכבים חשמליים הם כבר עניין שבשגרה, יש פתרונות מתקדמים. למשל, חיישנים שמזהים אם הרכב באמת נטען או סיים את הטעינה, ומדווחים לרשויות במקרה של הפרת התקנות. שם גם לא יהססו לתת קנסות למי שמשאיר את הרכב יותר מדי זמן בעמדת טעינה.

ומה אצלנו? נכון, אנחנו עוד רחוקים מהמצב הזה, אבל התקנה החדשה היא צעד בכיוון הנכון. אולי עכשיו, עם יותר אכיפה ויותר מודעות, יהיה קצת יותר סדר במרחב הציבורי. ברור שצריך עוד צעדים – כמו עידוד התקנת עמדות טעינה פרטיות, או קביעת כללים ברורים גם לחניונים מסחריים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

אז אם יש לכם רכב חשמלי, או שאתם מתכננים לקנות אחד בקרוב, כדאי שתכירו את הכללים החדשים. התקנה הזו היא לא רק על החוק – היא גם על מה שכולנו נרוויח: מרחב ציבורי מסודר יותר, שבו עמדות הטעינה משמשות את מי שצריך אותן באמת.

אבל הכי חשוב? אם אתם חונים בעמדת טעינה – תוודאו שאתם באמת טוענים. כי מהיום, להיות "חכם על החניה" זה כבר לא רק מעצבן – זה גם לא חוקי.

 

שאלות ותשובות - חניה בעמדת טעינה

מה המשמעות של התקנה החדשה?

התקנה מחייבת שמירה על עמדות טעינה לרכבים חשמליים, כך שרק רכבים מתאימים יוכלו להשתמש בהן, והם חייבים להיות מחוברים בפועל לעמדה.

אילו בעיות התקנה אינה פותרת?

התקנה אינה מסדירה מצבים בהם רכב נותר מחובר לאחר סיום הטעינה ואינה חלה על עמדות טעינה במרחבים פרטיים.

איך ישראל עומדת ביחס לעולם בנושא זה?

מדינות רבות מתקדמות מישראל בהסדרת עמדות הטעינה, עם מדיניות ברורה ומנגנוני אכיפה יעילים.

מהן ההשלכות על בעלי רכבים חשמליים?

התקנה עשויה להבטיח חניות ייעודיות זמינות, אך עלולה להגביר את הצורך בהתנהלות אחראית יותר מצד הנהגים.

איך ניתן לשפר את המצב?

שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לאכיפה, תמריצים להתקנת עמדות טעינה פרטיות, וקביעת קנסות לנהגים שמפרים את התקנות.

מה הקנס למי שיפר את התקנה?

הקנסות טרם פורסמו, אך סביר שיותאמו להבטחת אכיפה אפקטיבית.

מה עושים אם עמדת טעינה תפוסה ללא סיבה?

יש לדווח לרשויות המקומיות שאמורות לאכוף את התקנה במרחבים הציבוריים.

האם התקנה תגדיל את המעבר לרכבים חשמליים?

התקנה היא צעד בכיוון הנכון, אך תשתיות רחבות יותר ופתרון הבעיות הנוספות נחוצים כדי לעודד את הציבור לעבור לרכבים חשמליים

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אשר 29/12/2024 00:04
    הגב לתגובה זו
    שקודם יאכפו את החוק לגבי מעבר נכים שנחסם ילידי רכבים שנצקמצנים לשלם חניה
  • 4.
    משה 28/12/2024 15:42
    הגב לתגובה זו
    5 קוטש ותופסים תחניה. חוצפה כזו זה פשוט גזל והתנהגות בזויה.
  • 3.
    ומי יבדוק 28/12/2024 03:35
    הגב לתגובה זו
    מי יבדוק? מי יתן דוח? האם חברות הטעינה תודיע למשטרה שרכב שוכב "יותר מדי זמן" מה זה יותר מדי?
  • 2.
    ישראל אחת המדינות הכי מושחתות שיש (ל"ת)
    רונן 27/12/2024 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אר 27/12/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    חצי מדינה עם תווי נכה . כל הרחובות מלאים בתמרורים של נכים שרצים מרתון.
  • בטיטו 27/12/2024 17:15
    הגב לתגובה זו
    תנסו להגיע לדואר ללא פטור מתור כמט כולם יעקפו אתכם
אופל פרונטרה. צילום רונן טופלברגאופל פרונטרה. צילום רונן טופלברג

אופל פרונטרה עם חמישה או שבעה מקומות - כוכב נולד

לובינסקי יבואנית אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה, קרוסאובר בסגמנט B, עם דגמי חמישה או שבעה מקומות (5+2). המחירים מעניינים מאוד 145.0 אש"ח לדגם חמישה מקומות, ו - 157.0 אש"ח לדגם שבעה מקומות.

יואב פולס |

לובינסקי יבואנית דגמי אופל לישראל השיקה את האופל פרונטרה החדש עם שתי בשורות – תצורת מושבים – דגם בעל חמישה מושבים, ודגם בעל שבעה מושבים, ומחיר אטרקטיבי מאוד.

אופל פרונטרה הוא קרוסאובר בסגמנט B-Suv עם מנוע טורבו בנזין אותו ניתן למצוא בדגמים רבים של קבוצת סטלנטיס (חברת האם של אופל, כמו גם פיג'ו, סיטרואן, ג'יפ, פיאט, אלפא רומיאו ועוד), וגם בפרונטרה הוא מצויד עם מערכת היברידית קלה.

העיצוב החיצוני של הפרונטרה הוא קרוסאוברי טיפוסי, עם חזית אנכית וחתימת האור הייחודית של אופל. מרכב 'זקוף' המודגש גם על ידי צביעה דו גוונית של המרכב (ללא תוספת מחיר). גם מאחור נראה הפרונטרה גבוה וזקוף, עם קו חלונות גבוה יחסית, יחידות תאורה מפוצלות,  וצביעה כסופה בתחתית הפגוש.

פנים הרכב תכליתי עם מבנה דומה לזה שראינו באופל גרנדלנד. לשימוש הנהג צג לוח מחוונים דיגיטלי בגודל ''10 משולב עם מסך מולטימדיה בגודל דומה וקישוריות מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. הפרונטרה תשווק ברמת איבזור יחידה GS, הכוללת בקרת שיוט (לא אדפטיבית) כולל מגביל מהירות, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, חיישני גשם ואור, יחידות תאורה קדמיות ואחוריות משולבות לד, חלונות אחוריים כהים ועוד.


אופל פרונטרה - סביבת נהג. צילום רונן טופלברג


פאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרןפאנג צ'נג באו 5 - מתחרה לרנגלר ולברונקו מבית BYD. צילום יצרן

הדבר הגדול הבא של BYD דגמי Fang Cheng Bao

ל BYD יכולות טכנולוגיות מרשימות, פרימיום עם דנזה כבר יודעים לעשות, אז למה לא לקחת אותן עכשיו לשטח, ואם כבר אז למה לא להקים תת מותג מתמחה - וזהו בדיוק המהות של מותג פנג צ'אנג באו FangChengBao. 

אחרי מה ש BYD עשתה בשוק הקרוסאוברים, לא הייתי מקל ראש ביכולות שלהם לעשות אותו הדבר בעולמות השטח

יואב פולס |
נושאים בכתבה BYD FangChengBao

אנחנו עדיין בשנז'ן, במסלול הניסויים שהושכר עבור BYD להשקת הסיליון 5 פלאג אין הייבריד, ואנשי BYD העמידו לטובתנו את שלושת הקרוסאוברים של מותג 'פנג צ'אנג באו' ( FangChengBao).

'פנג צ'אנג באו' הוא מותג צעיר של BYD שהושק לראשונה בשנת 2023. בסינית המשמעות היא Formula Leopard ואין לי כוונה לנסות לתרגם את זה לעברית. תת המותג מיועד להיות מותג קרוסאוברים מוטי ביצועים ובעלי יכולות שטח.

לרשותנו עומדים שלושת הקרוסאוברים של 'פנג צ'אנג באו', ונתחיל מהראשון שבהם, הבאו 3 .

המימדים של ה 3 הם אורך כולל של 4.605 מטר, רוחב של 1.9 מטר, ובסיס גלגלים של 2.745 מטר. הגובה משתנה בין 1.72 מטר ל 1.93 מטר לגדם ה 4X4 עם מערכת הרחפנים של BYD. (גגון ממנו ממריא רחפן הנשלט מהרכב, ויודע לחזור חזרה למנחת הנייד שעל גג הבאו 3. ובנינו, מי לא חייב רחפן שיצא מהגג וידווח עוד כמה ק"מ עד לסיום הפקק).

פנג צ'אנג באו 3. צילום יצרן