חוק חדש - אסור להחנות בעמדת טעינה
יש לכם רכב חשמלי? זה לא אומר שאתם יכולים לחנות בעמדות טעינה בלי להשתמש בהן. ובטח אם הרכב שלכם מזהם – תצטרכו למצוא מקום אחר לחנות. זה החוק החדש שמשרד התחבורה קבע, ואנחנו מדברים על שינוי משמעותי שכולנו נחווה במרחב הציבורי.
מכירים את זה שמחפשים חניה ברחוב, ואז רואים עמדת טעינה תפוסה על ידי רכב שלא טוען בכלל? או מישהו שחונה בעמדת טעינה רק כי היא קרובה לבית קפה? הדברים האלה קורים כל הזמן, וזה מרגיז לא מעט אנשים. אז עכשיו, משרד התחבורה החליט להילחם בתופעה ולשים לזה סוף.
עמדת טעינה היא לא מקום לחנייה
החוק החדש מדבר בעיקר על החניות הציבוריות. הכוונה היא לעמדות טעינה שממוקמות ברחובות או במגרשי חניה עירוניים. מעכשיו, אם החניתם שם עם רכב שאינו חשמלי – אתם עוברים על החוק. אבל גם בעלי רכבים חשמליים צריכים לשים לב: אם הרכב לא מחובר לעמדת הטעינה, זה כבר לא חוקי לחנות שם. החוק נועד להבטיח שהעמדות באמת יוכלו לשמש את מי שצריך לטעון את הרכב שלו.
העמדות יסומנו בתמרור ברור, כך שלא יהיו תירוצים. אבל עם כל הכבוד לחוק החדש, הוא לא פותר את כל הבעיות. למשל, מה קורה אם מישהו מחנה בעמדת טעינה, באמת מחבר את הרכב – אבל לא חוזר לקחת אותו כשהטעינה מסתיימת? או מה עם עמדות טעינה במתחמים פרטיים, כמו קניונים? כל אלה עדיין נשארים מחוץ לחוק.
- שמונה כללים ל-200,000 חשמליות בכבישים
- משרד האנרגיה בוחן הקמה של מאגר מידע על עמדות טעינה לרכב חשמלי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה שצריך לדעת זה שהחוק החדש נוגע רק למרחב הציבורי. העמדות בחניונים פרטיים, כמו בקניון או בתחנת דלק, לא כפופות לתקנה הזו, ושם זה כבר תלוי במדיניות של המקום. ולמרות שהחוק מטפל בבעיה מוכרת, הוא לא נותן מענה לכל המצבים. יש עדיין נהגים שמחברים את הרכב "לכאורה", רק כדי לשריין לעצמם חניה, או כאלה שממשיכים לתפוס את העמדה גם הרבה אחרי שהטעינה הסתיימה.
מה קורה בעולם?במדינות כמו הולנד או נורבגיה, שבהן רכבים חשמליים הם כבר עניין שבשגרה, יש פתרונות מתקדמים. למשל, חיישנים שמזהים אם הרכב באמת נטען או סיים את הטעינה, ומדווחים לרשויות במקרה של הפרת התקנות. שם גם לא יהססו לתת קנסות למי שמשאיר את הרכב יותר מדי זמן בעמדת טעינה.
ומה אצלנו? נכון, אנחנו עוד רחוקים מהמצב הזה, אבל התקנה החדשה היא צעד בכיוון הנכון. אולי עכשיו, עם יותר אכיפה ויותר מודעות, יהיה קצת יותר סדר במרחב הציבורי. ברור שצריך עוד צעדים – כמו עידוד התקנת עמדות טעינה פרטיות, או קביעת כללים ברורים גם לחניונים מסחריים.
- בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשךלמה המכוניות החשמליות בישראל פתאום זולות ב-30 אלף שקל? בשנת
- מקסוס eDeliver 5 Combi - מסחרית חשמלית דו שימושית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
אז אם יש לכם רכב חשמלי, או שאתם מתכננים לקנות אחד בקרוב, כדאי שתכירו את הכללים החדשים. התקנה הזו היא לא רק על החוק – היא גם על מה שכולנו נרוויח: מרחב ציבורי מסודר יותר, שבו עמדות הטעינה משמשות את מי שצריך אותן באמת.
אבל הכי חשוב? אם אתם חונים בעמדת טעינה – תוודאו שאתם באמת טוענים. כי מהיום, להיות "חכם על החניה" זה כבר לא רק מעצבן – זה גם לא חוקי.
שאלות ותשובות - חניה בעמדת טעינה
מה המשמעות של התקנה החדשה?
התקנה מחייבת שמירה על עמדות טעינה לרכבים חשמליים, כך שרק רכבים מתאימים יוכלו להשתמש בהן, והם חייבים להיות מחוברים בפועל לעמדה.
אילו בעיות התקנה אינה פותרת?
התקנה אינה מסדירה מצבים בהם רכב נותר מחובר לאחר סיום הטעינה ואינה חלה על עמדות טעינה במרחבים פרטיים.
איך ישראל עומדת ביחס לעולם בנושא זה?
מדינות רבות מתקדמות מישראל בהסדרת עמדות הטעינה, עם מדיניות ברורה ומנגנוני אכיפה יעילים.
מהן ההשלכות על בעלי רכבים חשמליים?
התקנה עשויה להבטיח חניות ייעודיות זמינות, אך עלולה להגביר את הצורך בהתנהלות אחראית יותר מצד הנהגים.
איך ניתן לשפר את המצב?
שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לאכיפה, תמריצים להתקנת עמדות טעינה פרטיות, וקביעת קנסות לנהגים שמפרים את התקנות.
מה הקנס למי שיפר את התקנה?
הקנסות טרם פורסמו, אך סביר שיותאמו להבטחת אכיפה אפקטיבית.
מה עושים אם עמדת טעינה תפוסה ללא סיבה?
יש לדווח לרשויות המקומיות שאמורות לאכוף את התקנה במרחבים הציבוריים.
האם התקנה תגדיל את המעבר לרכבים חשמליים?
התקנה היא צעד בכיוון הנכון, אך תשתיות רחבות יותר ופתרון הבעיות הנוספות נחוצים כדי לעודד את הציבור לעבור לרכבים חשמליים
- 5.אשר 29/12/2024 00:04הגב לתגובה זושקודם יאכפו את החוק לגבי מעבר נכים שנחסם ילידי רכבים שנצקמצנים לשלם חניה
- 4.משה 28/12/2024 15:42הגב לתגובה זו5 קוטש ותופסים תחניה. חוצפה כזו זה פשוט גזל והתנהגות בזויה.
- 3.ומי יבדוק 28/12/2024 03:35הגב לתגובה זומי יבדוק? מי יתן דוח? האם חברות הטעינה תודיע למשטרה שרכב שוכב "יותר מדי זמן" מה זה יותר מדי?
- 2.ישראל אחת המדינות הכי מושחתות שיש (ל"ת)רונן 27/12/2024 15:21הגב לתגובה זו
- 1.אר 27/12/2024 14:42הגב לתגובה זוחצי מדינה עם תווי נכה . כל הרחובות מלאים בתמרורים של נכים שרצים מרתון.
- בטיטו 27/12/2024 17:15הגב לתגובה זותנסו להגיע לדואר ללא פטור מתור כמט כולם יעקפו אתכם
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
