רכב חשמלי דונגפנג
צילום: יצרן

"קנו מהר, המחיר עומד לזנק" - ככה מוכרים לכם רכב חשמלי; הזדמנות או מלכודת?

העלאת המס הצפויה בתחילת השנה דוחפת את הציבור לרכוש כעת, אבל מחכה לו בהמשך "מכה גדולה"; האם זה הזמן לקנות רכב חשמלי?
איציק יצחקי | (3)

רגע לפני סיום השנה, יבואני הרכבים החשמליים מסבירים לכם שכדאי לקנות כי עכשיו המחירים נמוכים. בתחילת השנה הבאה מס הקנייה צפוי לזנק ל-83% והמשמעות היא התייקרות מאוד משמעותית ברכבים החשמליים (הרחבה - המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף שקל).

נתחיל בכך שזה נכון - המס עומד לעלות וההתייקרות תהיה משמעותית, אבל זה עוד לא סגור לגמרי. האוצר מזגזג בחודשים האחרונים עם שיעור המס. בינתיים המס אמור לעלות מ-35% ל-83%, אבל זה עשוי להיות במדרגות. עם זאת, מאוד ייתכן שהחברות ימשיכו למכור במחירים נמוכים גם בתחילת השנה הבאה כי מס הקנייה שהם שילמו על המלאי הוא המס הקודם ולא אחרי ההתייקרות.

מעבר לכך, למרות שזאת נראית אולי הזדמנות, המדינה משנה את כללי המשחק בשוק הרכב ולמרות היתרונות הגדולים ברכב חשמלי, היתרון הכלכלי של רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין כמעט ונמחק לחלוטין, כשעל פי הצפי בעוד כשנה יתחילו בעלי רכב חשמלי לשלם מס נסועה (מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות). 

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

המשמעות היא שאם אתם בכל מקרה עומדים לעבור או לקנות רכב חשמלי, אז אתם צריכים להכיר את מס נסועה העתידי, אבל זה לא ישנה לכם. אם אתם מתלבטים בין רכב חשמלי לרכב בנזין, זה יכול להיות הגורם שיקבע את ההחלטה שלכם. 

 

הזדמנות או מלכודת?

כנראה שקנייה כעת יכולה להיות הזדמנות - גם בשל התייקרות מס קנייה בתחילת 2025 וגם כי יש כמות מאוד גדולה של רכבים חשמליים שיובאה לארץ בדיוק כדי לספק את הביקוש והמלאי הגדול אצל היבואנים דוחף אותם להנחות, אם כי בשוק הרכב החשמלי יש יבואנים שמחכים כי הם ירוויחו יותר על מכירה אחרי העלאת המחיר בשנה הבאה. מעבר לכך, בשל העליות הצפויות בשנה הבאה, יש הרבה דגמים חדשים שהושקו ויושקו עד סוף השנה במחירי מבצע. 

מצד שני צריך לזכור שרכישה כעת מאבדת לכם "שנה", אתם קונים רכב מודל 2024 ולא 2025. המבחן הוא בעלות תועלת - מה "העלות" ברכישת רכב עכשיו לעומת התועלת. מה שווה הפסד של שנה לכאורה בשנת הדגם לעומת המחיר הנמוך יותר?

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כדאי לבדוק רכבים יד ראשונה עם אפס קילומטר. הרכבים האלו ניתנים בהנחה של עד 20% וגם כאן צריך לזכור שבעת המכירה אתם "תשלמו את החשבון". אתם תהיו יד שנייה שמוכרת ליד שלישית והמחיר יהיה בהתאם.

כמו כן, יבואנים מקדימים את ההשקות של רכבים חדשים כדי שלקוחות יוכלו לקנות במחירים לפני העלאת המסים.  בדצמבר צפויות השקות של מספר דגמים לרבות: דונגפנג בוקס - מכונית קטנהשתעלה מעל 115 אלף שקל וטווח הנסיעה הרשמי שלה הוא מעל 300 קילומטר. כמו כן, יושק ליפמוטור 10 C שהוא רכב שטח בעלות של מעל 180 אלף שקל וטווח סוללה של מעל 420 קילומטר.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שאול נעים 26/11/2024 19:40
    הגב לתגובה זו
    לשגע להם את המוח, לא לרכוש בדצמבר לא לרכוש בינואר עד סוף אפריל . סבלנות ואז תראו את האוצר והיבואנים מתחילים להשתחוות ולהוריד הכל , מיסים, גזירות , כל מה שקשור לרכב . הגיע זמן נקמה .
  • 2.
    קנו מהר זו בדכ מלכודת. (ל"ת)
    אלון 25/11/2024 19:53
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    קובי 25/11/2024 14:17
    הגב לתגובה זו
    דונגפנג נאמי בוקס היא מכונית שיוצרה מלכתחילה להיות זולה. שום דבר בה לא מצדיק תמחור מוגזם. ה c10 של ליפמוטור לא קשור לשטח אבל בתמחור נכון הוא ישאיר הרבה ATO 3 במגרש היבואן המתחרה.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.