דלק בנזין תדלוק תחנה
צילום: Image by IADE-Michoko from Pixabay

הדלק מתייקר בנובמבר - מה הסיבות ואיך תוכלו לחסוך?

הדלק שובר רצף של ירידות; מתחילת השנה עלה ב-24 אגורות ל-7.2 שקלים
עוזי גרסטמן | (10)
נושאים בכתבה מחירי הדלק

לאחר שלושה חודשים של ירידות רצופות במחירי הדלק, משרד האנרגיה הודיע כי בליל חמישי הקרוב יתעדכן המחיר לליטר בנזין 95 אוקטן ויעמוד על 7.20 שקלים – עלייה של 4 אגורות מהחודש הקודם, בו המחיר עמד על 7.16 שקלים. עדכון זה ישפיע על מחירי הדלק בתחנות התדלוק ברחבי הארץ וגורם לתהייה נוספת על השפעת מחירי הדלק על יוקר המחיה והכלכלה בישראל.

  מחירי הדלק בעלייה           (IADE-Michoko from Pixabay)

 

עלייה של 4 אגורות במחיר הדלק

מחירי הדלק בישראל מושפעים ישירות ממחירי הנפט הגולמי בשוק העולמי, במיוחד במחירו של נפט באגן הים התיכון, ומהמגמות בשער הדולר-שקל. ככל שהדולר מתחזק מול השקל, או ככל שמחירי הנפט בעולם עולים, כך מתייקרים מחירי הדלק המקומיים. בנוסף, מרכיב נוסף במחיר הוא המיסוי הכבד – בלו ומע"מ – המהווים חלק נכבד מעלות הדלק לצרכן.

בשנה האחרונה הדלק עלה ואז נעצר ועבר לירידות עד העדכון הנוכחי. בשיא העליות הגיע מחיר הדלק ל-7.90 שקלים לליטר, קרוב מאוד לשיא של 8.25 שקלים לליטר שנקבע ב-2012. מתחילת 2024, המחיר עלה בכ-26 אגורות בהשוואה לסוף 2023, אז עמד המחיר על 6.94 שקלים לליטר. הסיבה העיקרית היא השפעת שוק הנפט הגלובלי בעקבות גורמים כלכליים עולמיים ושינויים בתנודתיות הביקוש וההיצע לנפט גולמי.

 

 60%-70% ממחיר הדלק זה מס למדינה

מחיר הדלק מורכב מעלות הנפט הגולמי, מחירי השינוע, אחסון, זיקוק, וכמובן מיסוי: בלו ומע"מ, שהופכים את הדלק בישראל לאחד מהיקרים בעולם. חלק משמעותי מהתשלום הוא מיסים ישירים שמגיעים למדינה, המהווים כ-60-70% מהעלות לצרכן.

מחירי הדלק מתעדכנים על בסיס חודשי, ונקבעים כאמור לפי ממוצע מחירי חבית נפט באגן הים התיכון ושער הדולר מול השקל. מגמות בשוק העולמי והמצב הכלכלי בישראל עשויים להשפיע על התחזית למחיר הדלק, אך לעיתים ההשפעות הן מהירות ולא צפויות. המדינה מטילה מיסים על הדלק כדרך לגייס הכנסות, אך גם כדי להפחית את השימוש בדלק ולעודד תחבורה ירוקה. עם זאת, קיימת ביקורת ציבורית צודקת על כך שהמיסוי הגבוה מקשה על הציבור ועל יוקר המחיה. אם היתה תחבורה ציבורית מספקת, הטלת מסים גבוהים על דלק היו נכונים, כי אנשים יכלו להחליף את הרכב בתחבורה ציבורית, אבל זה לא באמת קיים ואין תחבורה בסופי שבוע. 

 

השיא - מחיר של 8.25 שקל לליטר

המחיר הגבוה ביותר לליטר דלק נרשם ב-2012 ועמד על 8.25 שקלים. ב-2024 המחיר היה קרוב לכך, כשבחודשים הקודמים הגיע ל-7.90 שקלים לליטר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

העלייה במחיר הדלק עדיין רחוקה מהמחיר ב-2012, אבל יש לה משמעות גדולה - עליות במחירי הדלק משפיעות ישירות על עלויות השינוע וההובלה, ומכאן גם על מחירי מוצרים ושירותים נוספים. ייתכן שנראה השפעה על האינפלציה, לרבות השפעה עקיפה על מוצרים רגישים כמו מזון ותחבורה ציבורית.

רכבים חשמליים - אין דלק, הטעינה החשמלית זולה, אבל בקרוב: מס נסועה

ברכבים חשמליים הטעינה זולה משמעותית מאשר בדלק. אבל, עם הגידול ברכבים החשמליים בישראל, הממשלה מחפשת פתרונות חלופיים לירידה בכנסות ממיסוי דלקים, והיא נערכת להטיל מס חדש - מס נסועה (הרחבה: מס נסועה - מתי ייכנס לתוקף, כמה זה יעלה לנו; שאלות ותשובות). 

> חשוב: רכב חשמלי לעומת רכב על בנזין - מה עדיף לקנות?

 

כיצד משתנה ההוצאה על דלק בין מרכז ופריפריה?

תושבי הפריפריה הנוסעים מרחקים ארוכים יותר מדי יום נאלצים לשלם יותר על דלק. יוקר הדלק משפיע עליהם בצורה משמעותית יותר בשל מחסור באלטרנטיבות תחבורתיות יעילות.

איך לחסוך בהוצאות על דלק?

יש כמה טכניקות פשוטות שיכולות לעזור למשפחות לחסוך מאות ואף אלפי שקלים בשנה בהוצאות על דלק ובכלל בהוצאות על רכב. כאן, תוכלו להעזר במדריך שלנו: איך לחסוך בהוצאות על רכב (לא רק חיסכון בדלק)? והנה נקודות עיקריות על חיסכון בדלק:

בחירת תחנות זולות – מחירי הדלק משתנים בין תחנה לתחנה, ותחנות מסוימות מציעות תדלוק במחירים זולים בכ-20–30 אגורות לליטר. למשל, משפחה שנוסעת 20,000 ק"מ בשנה יכולה לחסוך כ-500 שקלים בשנה אם היא תדלק בתחנות זולות יותר.

תדלוק עצמי – תדלוק עצמי חוסך את ההפרש בין תדלוק עצמי לתדלוק על ידי עובד תחנה. חיסכון זה עומד על 20–30 אגורות לליטר, מה שמתורגם לכ-200–300 שקלים בשנה למשפחות שמתדלקות בכמויות גדולות.

שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים – צמיגים לא מנופחים כראוי מעלים את צריכת הדלק וגורמים לשחיקה מהירה. שמירה על לחץ אוויר תקין יכולה לחסוך עד 3% בצריכת הדלק השנתית, מה שעשוי להגיע לחיסכון של כ-300–400 שקלים בשנה עבור נהגים שנוסעים הרבה.

הפחתת משקל מיותר – שמירה על רכב קל, במיוחד עם תא מטען מרוקן מציוד שאינו נחוץ, יכולה להוזיל את צריכת הדלק. לדוגמה, הורדת 50 ק"ג יכולה לחסוך כ-200–150 שקלים בשנה.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    בת אל 23/11/2024 23:12
    הגב לתגובה זו
    לסלק את הגרנדמייזר הדתי
  • 7.
    אבי זגורי 31/10/2024 16:42
    הגב לתגובה זו
    רק הדלק? הכל עולה ממשלה מעאפנה הכל מעלים העיקר לפניי הבחירות הבטיחו
  • 6.
    ההתיקרות נובעת מעליית הבלו שצמוד לשכר הכנסת שצמוד לבלו (ל"ת)
    אמנון 31/10/2024 10:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    חרדים הכסף לא מגיע מהשמיים אלא מאיתנו (ל"ת)
    דן 30/10/2024 20:19
    הגב לתגובה זו
  • יוסקה 01/11/2024 04:04
    הגב לתגובה זו
    שאלו עסקים לכל דבר ועניין מדוע צריך הציבור לממן עסקים כושלים מכיסו ? יתרה מזו אלו עסקים שמוציאים את דיבת הארץ רעה והמימון שלהם עולה על זה של החרדים
  • 4.
    גדי 30/10/2024 20:19
    הגב לתגובה זו
    בנוהל אלה שבוזזים את הקופה הציבורית והוציאו את עצמם מהכלל
  • יוסקה 01/11/2024 04:08
    הגב לתגובה זו
    כי הבנה בנושא אין לך! אתה כמו רבים נתפס לכותרות שטחנו לך את המוח עשרות בשנים ומדקלם
  • 3.
    ברונו 30/10/2024 19:15
    הגב לתגובה זו
    הנפט בשפל בשבוע האחרון, הדולר לא עלה - גונבים אותנו, מישהו עושה עלינו קופה.
  • 2.
    ברוך 30/10/2024 17:34
    הגב לתגובה זו
    והמדד עלה בשביל שיוכלו להעלות את השכר במגזר הציבורי בשביל להעלות את שכר חברי הכנסת. פה קבור הכלב!
  • 1.
    ברוריה 30/10/2024 17:23
    הגב לתגובה זו
    ההנהגה החרדית בוזזת את הקופה הציבורית ומסרבת להתגייס לצה"ל.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.