טראמפ מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק ממשיך לתמוך בטראמפ - מגריל מיליון דולר בכל יום למצביעי טראמפ

מוקדם יותר החודש מאסק הציע למצביעי טראמפ 47 דולר על כל אדם לו יגרמו לחתום על עצומת PAC - הארגון של מאסק דרכו הוא תורם לקמפיין של טראמפ, עכשיו מאסק מעלה את הסכום בהרבה, וגם - איך מאסק מתחמק מההשלכות המשפטיות של מהלכים שכאלה?
רוי שיינמן | (5)

אילון מאסק, מנכ"ל טסלה  TESLA INC ו-SpaceX, נחשב לאחת הדמויות המשפיעות ביותר בעולם הטכנולוגיה והעסקים, ובתקופה האחרונה הוא הפך לשחקן מפתח גם בפוליטיקה האמריקאית. מאסק הכריז בעצרת בפנסילבניה לאחרונה על מהלך שיווקי ייחודי ולא שגרתי: כל מי שיחתום על עצומה של ארגון PAC שהקים, ארגון שתומך בטראמפ ותורם כספים רבים לקמפיין הבחירות שלו, ייכנס להגרלה יומית בה יוכל לזכות במיליון דולר - זאת עד ליום הבחירות הקרוב ב-5 בנובמבר.

 

מיליונים למען חופש הביטוי והזכות לשאת נשק

מאסק בחר למקד את עצומת PAC בשני נושאים מרכזיים המהווים את בסיס האידאולוגיה השמרנית בארה"ב: תמיכה בתיקון הראשון לחוקה, המגן על חופש הביטוי, ובתיקון השני, המעניק לאזרחים את הזכות לשאת נשק. כל אזרח הרשום להצביע במדינות מפתח, ובמיוחד בפנסילבניה, שיחתום על העצומה המתחייבת לתמוך בתיקונים אלה, יוכל להיכנס להגרלה על מיליון דולר בכל יום.

אילון מאסק ודונלד טראמפ בעצרת בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר

אילון מאסק ודונלד טראמפ בעצרת בפנסילבניה; קרדיט: טוויטר

באירוע הכרזה בעיר האריסברג, פנסילבניה, העניק מאסק את הצ'ק הראשון לזוכה מהקהל שהצטרף לעצומה באותו היום. "האתגר שלנו הוא איך לגרום לכמה שיותר אנשים לדעת על העצומה הזו", אמר מאסק לקהל. "אני בטוח שהמהלך הזה ימשוך תשומת לב רבה". בהמשך האירוע, מאסק לא התבייש להביע את עמדותיו הנחרצות בנוגע לחשיבות הבחירות הקרובות ולצורך של הרפובליקנים לנצח.

 

התמיכה הכספית חסרת התקדים בקמפיין של טראמפ

מאסק כבר תרם בעצמו 75 מיליון דולר לארגון PAC בשלושת החודשים האחרונים, כאשר חלק נכבד מהכספים מופנה להפקת אירועים, סקרים והנעת תומכים פוטנציאליים במדינות המתנדנדות. בתחילת החודש מאסק אפילו הציע למצביעים סכום של 47 דולר על כל אדם שיצליחו לשכנע לחתום על העצומה של PAC, אך עם זאת נראה כי הגרלת מיליון הדולר ביום היא המהלך המתוקשר ביותר של הארגון עד כה.

בנוסף לכך, האירועים שערך מאסק בימים האחרונים בפנסילבניה, המדינה המתנדנדת שבה הכריעו הבחירות האחרונות, זכו לתשומת לב תקשורתית רחבה. על פי נתונים שהגיעו מתחקיר של הגרדיאן, למרות ש-24% מהפעולות בשטח במדינות מפתח כמו נבאדה ואריזונה סומנו כבעייתיות או מזויפות, מאסק נחוש להמשיך ולתמוך בקמפיין טראמפ באמצעות הזרמת כספים והגברת המודעות.

ועדיין, ההצעות של טראמפ לא חוקמות מעיניהם של רשויות האכיפה בארה"ב. על פי החוק האמריקאי, חל איסור לשלם לאנשים כדי להניע אותם להירשם להצביע או להצביע בבחירות. כל ניסיון להעניק תגמולים כספיים תמורת הצבעה עלול להוביל להשלכות פליליות חמורות, כולל עונשי מאסר.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, ההצעה של מאסק מתמקדת בעצם החתימה על העצומה התומכת בזכויות חופש הביטוי ונשיאת נשק, ולא בפעולה ישירה של הצבעה. גורמים משפטיים סבורים כי למרות שהמהלך מעורר מחלוקת, הוא עשוי לעמוד בדרישות החוק, כל עוד מאסק ו-PAC לא יתנו כל תמריץ ישיר לפעולת ההצבעה עצמה.

 

מניית DJT מזנקת בעקבות התמיכה של מאסק

ההשפעה של התמיכה הציבורית של מאסק בטראמפ לא ניכרת רק בשדה הפוליטי. מניית חברת Trump Media (סימול DJT), חברת האם של הרשת החברתית Truth של טראמפ, זינקה ב-19% בעקבות הופעתו של מאסק בעצרת של טראמפ בפנסליבניה, אף על פי שמדד ה-S&P 500 ירד באותו יום. המשקיעים בשוק שוקלים את השפעת התמיכה של מאסק על הסיכוי של טראמפ לזכות בבחירות הקרובות, והדבר מתבטא בעלייה חדה בערך המניה.

העלייה במניה משקפת את הקשר העמוק בין ההצלחה העסקית של Trump Media לבין הקמפיין הפוליטי של טראמפ. ככל שהבחירות מתקרבות ההנחה היא כי מניית החברה תמשיך להגיב לתמורות פוליטיות ולסקרי דעת הקהל.

 

מאסק תומך בטראמפ כבר תקופה

החלטתו של מאסק לתמוך בטראמפ אינה מהלך מפתיע. מאסק כבר הביע בעבר את התנגדותו לחסימת חשבונו של טראמפ ברשת החברתית טוויטר (כיום X) ותיאר את המהלך כ"טעות קשה". אך הפעם, התמיכה חורגת מעבר להצהרות ציבוריות ומגיעה לשיתוף פעולה מעשי במימון ובניהול קמפיין הבחירות של טראמפ.

ככל שהבחירות מתקרבות, נשאלת השאלה כיצד התמיכה של מאסק תשפיע על מניות החברות שבשליטתו, כגון טסלה ו-SpaceX. עד כה, לא נראתה השפעה משמעותית על מניית טסלה, אך ייתכן כי בעתיד הקרוב המהלכים של מאסק בזירה הפוליטית יבואו לידי ביטוי גם במניות החברות שהוא מנהל, וזאת עוד בלי לקחת בחשבון פעילות של טראמפ שתטיב עם החברות של מאסק במקרה שהוא אכן ייבחר לנשיאות.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עושה חשבון 20/10/2024 17:26
    הגב לתגובה זו
    חשבון פשוט. תומכי טרמפ לא יעזבו אתX לרשת של טרמפ.
  • 2.
    ללי 20/10/2024 17:02
    הגב לתגובה זו
    מאסק וטראמפ שני שקרנים מקומם בכלא
  • דב 20/10/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    האנטישמים היהודיים.
  • 1.
    שמואל ברגר 20/10/2024 16:33
    הגב לתגובה זו
    מצא מין את מינו
  • מיכה 20/10/2024 18:42
    הגב לתגובה זו
    החברות שלך. יחסלו את מדינת ישראל. ואתה תברח לאמריקה אבל גם שם תקבל מכות בחסות הדמוקרטיה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.