בגלל אינטל וסין - ASML מקבלת הורדת דירוג
החברה ההולנדית ASML ASML HLD NV ORD SHS נחשבת לאחד הברומטרים של תעשיית השבבים. החברה מייצרת מכונות ליטוגרפיה, מרכיב קריטי בשרשרת הייצור של תעשיית השבבים, ועל כן משקיעים רבים רואים בתוצאות שלה כרמז לכיוון אליו עשויה ללכת התעשייה כולה. בתקופה האחרונה האופטימיות סביב מניות השבבים נפגעה, בעיקר כתוצאה מהדוחות האחרונים של אנבידיה NVIDIA CORP ששלחו את המניה למטה אחרי ראלי ארוך במיוחד, כאשר גם ההתפתחויות המדאיגות בסופר מיקרו SUPER MICRO COMPUTER לא מוסיפות לסנטימנט. כעת, האנליסטים מורידים את הדירוג שלהם לענקית הציוד.
ASML; קרדיט: טוויטר
מורגן סטנלי מורידה דירוג
האנליסטים במורגן סטנלי הם האחרונים להוריד את הדירוג שלהם עבור ASML, זאת בעקבות חולשה בשוק שבבי הזיכרון ודאגות לגבי הביקוש מצד יצרני שבבים סיניים ואינטל. מורגן סטנלי הלכה בעקבות האנליסטים של UBS ושל Deutsche Bank בקיצוץ התחזיות והורדת מחירי היעד עבור ASML לאחר שמניית החברה צנחה ב-30% בחודשיים האחרונים. מורגן סטנלי הורידה את הדירוג שלה למניה מ-"משקל יתר" ל-"משקל שווה" תוך שהיא מורידה את מחיר היעד שלה למניה מ-1,030 דולר למניה ל-890 דולר למניה, מחיר יעד המשקף אפסייד של 7.5% על המחיר הנוכחי.
"החברה עשויה להיאבק עם חולשה לא רק ב-DRAM (שוק שבבי הזיכרון) אלא גם עם אינטל... והדאגה הגוברת מכך שההוצאות המוגזמות על קיבולת המוליכים למחצה בסין ייפסקו ב-2026," כתבו האנליסטים של מורגן סטנלי. מניית ASML בנאסד"ק יורדת ב-2.5% במסחר.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצרות באינטל מגיעות עד להולנד
אינטל INTEL CORPORATION נמצאת בתחילתה של תכנית התייעלות כאשר בין היתר היא גם הפסיקה בשבוע שעבר את תוכניותיה להתרחב בגרמניה למשך שנתיים תוך שהיא מקצצת את הוצאות ההון במסגרת פיצול זרוע הייצור שלה מהחברה.
אינטל; קרדיט: טוויטר
בעוד מהלכי ההתייעלות של אינטל מגיעים במטרה לפנות לחברה הון נוסף עבור השקעה בשבבים ובבינה מלאכותית, בהחלט ייתכן שאינטל תחליט לקצץ גם את ההוצאות שלה בתחומים האלה אם היא תראה שהמשקולת הופכת לכבדה מדי עבורה. ברבעון השני של השנה ההוצאות התפעוליות של אינטל הסתכמו ב-6.5 מיליארד דולר לעומת 5.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל, עלייה של 15%.
הכלכלה הסינית מאטה - מכה ל-ASML
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
האנליסטים של דויטשה בנק גם הביעו חששות לגבי הפעילות של ASML בסין, פעילות שהרכיבה כמעט חצי ממכירותיה של ASML ברבעון השני, בערך 2.33 מיליארד אירו מתוך 4.76 מיליארד אירו, זאת למרות שמדובר בקו המוצרים ה-DUV הפחות מתקדם שלה. "אנו מבינים כעת כי התחזית להוצאות בסין ירדה, כאשר מסתמן מצב של עודף היצע בשוק", כתבו האנליסטים.
יצרני שבבי הזיכרון הסיניים כגון CMXT עשויים להתווסף ל"רשימה השחורה" של ארה"ב, זו המגבילה את הסחר עם חברות מסוימות, מה שיגביל את יכולתה של ASML למכור להם, אמרה דויטשה בנק.
האיום של מגבלות הסחר האמריקניות עם חברות הפועלות בסין הוא איום ממשי. עם התקרבות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, תוכנית כלכלית אחת של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מעוררת דאגה רבה בקרב אנליסטים כלכליים. טראמפ הצהיר על כוונתו להטיל מכס של 10% על כל הסחורות המיובאות, ושל עד 60% על מוצרים מסין, לעומת הממוצע הנוכחי של כ-19%.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותמנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"
מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".
לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים".
עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר
בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.
"סגור את הדבר הארור הזה"
דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל.
- אלוני חץ: רכישת אחזקות ג'יי פי מורגן בקאר - הושלמה
- ג'יימי דיימון: "המשבר בבנקאות לא הסתיים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה, שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.
