בגלל אינטל וסין - ASML מקבלת הורדת דירוג
החברה ההולנדית ASML ASML HLD NV ORD SHS נחשבת לאחד הברומטרים של תעשיית השבבים. החברה מייצרת מכונות ליטוגרפיה, מרכיב קריטי בשרשרת הייצור של תעשיית השבבים, ועל כן משקיעים רבים רואים בתוצאות שלה כרמז לכיוון אליו עשויה ללכת התעשייה כולה. בתקופה האחרונה האופטימיות סביב מניות השבבים נפגעה, בעיקר כתוצאה מהדוחות האחרונים של אנבידיה NVIDIA CORP ששלחו את המניה למטה אחרי ראלי ארוך במיוחד, כאשר גם ההתפתחויות המדאיגות בסופר מיקרו SUPER MICRO COMPUTER לא מוסיפות לסנטימנט. כעת, האנליסטים מורידים את הדירוג שלהם לענקית הציוד.
ASML; קרדיט: טוויטר
מורגן סטנלי מורידה דירוג
האנליסטים במורגן סטנלי הם האחרונים להוריד את הדירוג שלהם עבור ASML, זאת בעקבות חולשה בשוק שבבי הזיכרון ודאגות לגבי הביקוש מצד יצרני שבבים סיניים ואינטל. מורגן סטנלי הלכה בעקבות האנליסטים של UBS ושל Deutsche Bank בקיצוץ התחזיות והורדת מחירי היעד עבור ASML לאחר שמניית החברה צנחה ב-30% בחודשיים האחרונים. מורגן סטנלי הורידה את הדירוג שלה למניה מ-"משקל יתר" ל-"משקל שווה" תוך שהיא מורידה את מחיר היעד שלה למניה מ-1,030 דולר למניה ל-890 דולר למניה, מחיר יעד המשקף אפסייד של 7.5% על המחיר הנוכחי.
"החברה עשויה להיאבק עם חולשה לא רק ב-DRAM (שוק שבבי הזיכרון) אלא גם עם אינטל... והדאגה הגוברת מכך שההוצאות המוגזמות על קיבולת המוליכים למחצה בסין ייפסקו ב-2026," כתבו האנליסטים של מורגן סטנלי. מניית ASML בנאסד"ק יורדת ב-2.5% במסחר.
- אינטל חוזרת לעלות, הבנקים עולים - מניות בולטות בוול סטריט
- ASML מטפסת על גל ה-AI אך מזהירה מעליית הסיכונים בסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הצרות באינטל מגיעות עד להולנד
אינטל INTEL CORPORATION נמצאת בתחילתה של תכנית התייעלות כאשר בין היתר היא גם הפסיקה בשבוע שעבר את תוכניותיה להתרחב בגרמניה למשך שנתיים תוך שהיא מקצצת את הוצאות ההון במסגרת פיצול זרוע הייצור שלה מהחברה.
אינטל; קרדיט: טוויטר
בעוד מהלכי ההתייעלות של אינטל מגיעים במטרה לפנות לחברה הון נוסף עבור השקעה בשבבים ובבינה מלאכותית, בהחלט ייתכן שאינטל תחליט לקצץ גם את ההוצאות שלה בתחומים האלה אם היא תראה שהמשקולת הופכת לכבדה מדי עבורה. ברבעון השני של השנה ההוצאות התפעוליות של אינטל הסתכמו ב-6.5 מיליארד דולר לעומת 5.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל, עלייה של 15%.
הכלכלה הסינית מאטה - מכה ל-ASML
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האנליסטים של דויטשה בנק גם הביעו חששות לגבי הפעילות של ASML בסין, פעילות שהרכיבה כמעט חצי ממכירותיה של ASML ברבעון השני, בערך 2.33 מיליארד אירו מתוך 4.76 מיליארד אירו, זאת למרות שמדובר בקו המוצרים ה-DUV הפחות מתקדם שלה. "אנו מבינים כעת כי התחזית להוצאות בסין ירדה, כאשר מסתמן מצב של עודף היצע בשוק", כתבו האנליסטים.
יצרני שבבי הזיכרון הסיניים כגון CMXT עשויים להתווסף ל"רשימה השחורה" של ארה"ב, זו המגבילה את הסחר עם חברות מסוימות, מה שיגביל את יכולתה של ASML למכור להם, אמרה דויטשה בנק.
האיום של מגבלות הסחר האמריקניות עם חברות הפועלות בסין הוא איום ממשי. עם התקרבות הבחירות לנשיאות ארצות הברית, תוכנית כלכלית אחת של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ מעוררת דאגה רבה בקרב אנליסטים כלכליים. טראמפ הצהיר על כוונתו להטיל מכס של 10% על כל הסחורות המיובאות, ושל עד 60% על מוצרים מסין, לעומת הממוצע הנוכחי של כ-19%.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
