שיאומי רכב חשמלי
צילום: טוויטר

מס נסועה: הממשלה רוצה לייקר את הנסיעה ברכבים חשמליים, מה המשמעות?

בצל הגרעון התופח באוצר מנסים לקדם מס של 15 אגורות על כל קילומטר נסיעה ברכב חשמלי; מה המשמעות של המהלך והאם הוא יעבור את הכנסת לאחר שכשל פעמיים בשנתיים האחרונות?
איתן גרסטנפלד | (9)

בזמן שהגירעון הממשלתי הולך ותופח, באוצר מחפשים אחר מקורות הכנסה נוספים, שיעברו את מבחן הכנסת. אחת ההצעות שנשקלות היא הטלת מס נסועה, שתייקר את עלות השימוש ברכבים חשמליים, אחרי שבפעמים האחרונות היא נכשלה בנסיונות להעביר את המיסוי בכנסת.

באוצר מקווים שהמס יעבור כחלק מחוק ההסדרים, שצפוי להיות רזה מבעבר. על פי ההערכות, החוק יהיה דומה לזה שקודם בעבר, קרי מיסוי של כלי רכב חשמליים ב-15 אגורות לקילומטר. מה שצפוי לצמצם את פערי העלות בין הרכבים החשמליים לרכבי בנזין, שהמסים עליהם משולמים באמצעות מס הבלו שמגולם במחיר הדלק בתחנות. התשלום יתבצע אחת לחודשיים על סמך כמות הק"מ שנסע כל רכב.

זו לא הפעם הראשונה שהחוק עולה. בשנת 2023 הוא לא הגיע לכנסת בעקבות התנגדות עזה של חלק מהשרים. שנה לאחר מכן העלו באוצר את החוק שהיה אמור להיכלל בחוק ההסדרים אך הוא הופרד מממנו, ובסוף כלל לא עלה לדיון. זאת בין היתר בשל מאבקי כוח בין יו"ר ועדת הכספים משה גפני למשרד האוצר והעומד בראשו בצלאל סמוטריץ'.

בצל הביקורת על המס ניסו שורה של משרדי ממשלה לרכך את המכה, והציעו לגבש מיסוי חדש שייקרא "מס טעינה" שיפחית או יוריד את מס הנסועה. כלומר, המיסוי לא יהיה לפי נסיעה אלא לפי היקף טעינת הסוללות. לכאורה אין הבדל - מה זה משנה אם ממסים את בעל הרכב לפי קילומטראז' או לפי טעינה, אלא שבפועל מדובר על שינוי גדול עם משמעות סביבתית.

הטעינה דרך המטענים תזהה את הרכב, את משך הטעינה, ושעת הטעינה ותוכל בהינתן תעריפים שונים לשעות על פני היום לעודד שימוש בשעות שאין בהן עומס. זה אומר שניתן יהיה להוזיל את העלות, אם השימוש יהיה בלילה, ומכאן שיש הבדל בין מס הטעינה למס הנסועה שלא מתחשב בזמן הנסיעה. אלא שכאמור החוק כלל לא עלה להצבעה, ומעניין יהיה לראות האם ההצעה תעלה פעם נוספת בדיונים על החוק בסיבוב הנוכחי.

כמה מס תשלמו כל חודש?

בעבר הערכנו שמדובר במס משמעותי מאוד שיכול לגרום לרכבים החשמליים להיות פחות אטרקטיביים מרכבי הבנזין. רכב ממוצע נוסע כ-12-15 אלף קילומטר בשנה. אם תתרגמו את זה למיסים תקבלו מס של 200 שקל בחודש. 2,400 שקל בשנה. זה פוגע מאוד בכדאיות הכלכלית של רכישת רכב חשמלי והבעיה שזה עלול לפגוע כבר עכשיו. אנשים קונים כעת רכבים והם עושים את הבדיקה של ההוצאות העתידיות. עוד 2,400 שקל בשנה של הוצאות, משנה את התמונה.

בנוסף, ברכבים חשמליים יש כמה נעלמים חשובים וגדולים - הביטוח מתייקר ולא ידוע בשל הניסיון הקצר יחסית לאן הוא יגיע. הסוללה היא לב העניין בביטוח והיא נשחקת מהר, דבר שעשוי להעלות את מחיר הביטוח מאוד. מנהלי חברות הביטוח קוראים לביטוח רכב חשמלי "חור שחור". הם מבטחות בידיעה שזה סכום שעדיין לא מבטא את סכום הביטוח העתידי. חוץ מזה בדיוק מאותה סיבה, לא ברור הבלאי והפחת על רכבים חשמליים. כשאנשים קונים רכב חשמלי הם מסתכנים בכך שאין שוק יד שנייה גדול, שלא ברור מה שווי הרכב אחרי שנה-שנתיים ויותר על רקע שחיקת הסוללה. 

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    תמסו רק מעל קמ ממוצע... מה זה השטויות האלה (ל"ת)
    אבירם 19/09/2024 00:40
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    לוקו 18/09/2024 21:08
    הגב לתגובה זו
    טמטום אקספוננציאלי
  • דרור 19/09/2024 22:30
    הגב לתגובה זו
    נתחיל להטעין את נרכב איתו
  • 4.
    קובי 18/09/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
    לא מבין למה זה לא בחלוקה דיפרציאלית, עומס על התשתיות בקמ ברמת הגולן לא שווה לקמ עומס בתל אביב 10 קמ במרכז יביאו אותך לכל נקודה שתפוץ 10 קמ בפריפרייה לא בטוח שתגיע לסופר
  • 3.
    אלעד 18/09/2024 20:48
    הגב לתגובה זו
    ימין שמאל אותו חרא אנשים יושבים בכנסת 2,3,4 5 6 קדנציות ויותר ו 0 מעש בשביל המדינה והעם, הכל בשביל חברי מרכז ומקורבים.
  • 2.
    יפתחו בתי מלאכה ל"טיפול" במחשב הרכב (ל"ת)
    מייקי 18/09/2024 19:51
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שי 18/09/2024 18:07
    הגב לתגובה זו
    ומה בדבר ירידה בתחלואה כתוצאה משימוש ברכבים חשמליים? הרי אם זה לא ישתלם לאזרח הוא ימשיך לקנות רכבי בנזין ואלה יוצאים תחלואה אשר זו עולה לנו בכיס ולממשלה בטיפולים לאנשים החולים
  • איצקו 19/09/2024 00:43
    הגב לתגובה זו
    אתה לא מדייק,בלשון המעטה.
  • מיואש 18/09/2024 19:24
    הגב לתגובה זו
    אתה נאיבי אם אתה חושב שזה מגיע מתוך חוסר מחשבה.
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.