אנבידיה
צילום: רוי שיינמן באמצעות Copilot

הדוחות של אנבידיה מסירים כל ספק - גל ה-AI רק מתחיל

הקולות הטוענים שתחום ה-AI מנופח, וכך גם מנית אנבידיה, קיבלו אתמול חותמת נוספת לכך שאנחנו רק בהתחלה - אנבידיה שוב היכתה את צפי האנליסטים מה ששלח את המניה שלה לשיא של מעל 1,000 דולר
רוי שיינמן | (2)

ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA COR שוב דיווחה על תוצאות מרשימות, וחיזקה את המסר: תחום הבינה המלאכותית רחוק ממיצוי הפוטנציאל שלו. החברה נמצאת בעיצומו של גל של השקעות ענק בתשתיות בינה מלאכותית, ומנכ"ל החברה, ג'נסן הואנג, לא חושש מהתחרות.

המניה של אנבידיה זינקה ב-6.1% לשיא כל הזמנים של 1,007 דולר לאחר שעות המסחר ביום רביעי, לאחר פרסום הדוחות הכספיים. החברה עקפה את תחזיות האנליסטים עם הכנסות  של 26 מיליארד דולר ברבעון הראשון ורווח למניה של 6.12 דולר, כאשר האנליסטים ציפו להכנסות של 24.51 מיליארד דולר ורווח של 5.59 למניה.

מנית אנבידיה ב-12 החודשים האחרונים

מנית אנבידיה ב-12 החודשים האחרונים

הכתה את צפי האנליסטים והסירה את החששות

האנליסטים ציינו כי אנבידיה עשויה להמשיך ולעלות בעתיד. "למרות שההכנסות והתחזיות עמדו בציפיות, קשה שלא להרגיש שאנבידיה שומרת לעצמה עוד מספר קלפים קרוב לחזה", כתב בן רייטס, אנליסט בחברת מליוס. רייטס העלה את מחיר היעד למניה מ-1,125 דולר ל-1,250 דולר, אפסייד של 24%, ושמר על דירוג "קנייה".

החשש העיקרי לפני הדוחות היה שהלקוחות יעכבו הזמנות של שבבי Hopper הנוכחיים לטובת סדרת Blackwell החדשה שתצא בהמשך השנה. המנכ"ל הואנג דחה את החששות והצהיר כי יש ביקוש הולך וגובר גם לשבבי Hopper. הואנג גם דחה חששות בנוגע לשבבים מותאמים אישית שמפתחות ענקיות טכנולוגיה כמו מיקרוסופט, אמזון ומטה, וטען כי העלות הכוללת של השבבים של אנבידיה, הכוללת גם צריכת חשמל וקירור, נמוכה יותר.

אנליסט אחר ציין כי "אנבידיה יכולה להגן בנוחות על נתח השוק שלה. ההוצאות של ענקיות הטכנולוגיה על בינה מלאכותית עדיין גבוהות מאוד, בהתחשב בשלב מוקדם זה של המחזור. למרות המאמצים לפתח שבבים אלטרנטיביים, האפשרויות שלהן מוגבלות על ידי מגבלות אספקה והקושי לעקוף את הביצועים המוכחים של אנבידיה." עם זאת, הואנג כן ציין כי השוק הסיני הפך תחרותי יותר בשל מגבלות על הייצוא של שבבים מסוימים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בנוסף, אנבידיה הודיעה על פיצול במניה ביחס של 1:10, שייכנס לתוקף ביוני. פיצול מניות לא יוצר ערך חדש, אך מאפשר למשקיעים עם תקציבים קטנים יותר לרכוש מניות שלמות במקום כמויות קטנות.

מניות השבבים האחרות שעולות אחרי דוחות אנבידיה

האופטימיות סביב אנבידיה צפויה להשפיע על מגוון רחב של מניות הקשורות לתשתיות בינה מלאכותית, כמו שכתבנו לפני הדוחות. מנית דל  DELL TECHNOLOGIES INC עלתה ביותר מ-5% במסחר לאחר שעות המסחר, כאשר כבר כתבנו גם על הקשר החזק שלה לאנבידיה, בעוד שסופר מיקרו SUPER MICRO COMPUTER INC , יצרנית שרתי המחשב, עלתה ב-4.2% ויצרנית שבבי הזיכרון מיקרון  MICRON TECHNOLOGY עלתה ב-2.4%. 

מניה נוספת שעלתה אחרי המסחר היא AMD  ADVANCED MICRO DEVICES - AMD היא המתחרה הגדולה ביותר של אנבידיה, וגם היא ראתה את המניות שלה מזנקות לאחר הדוחות האחרונים של אנבידיה. המניה שלה עלתה ב-10.7% לאחר דוחות אנבידיה ברבעון הקודם וב-11.2% באותה תקופה אשתקד. הזינוק בשווי השוק משקף את הרעב המתמשך של המשקיעים לחברות שתכננות ומוכרות מעבדים גרפיים עבור בינה מלאכותית. בשנה שעברה, AMD הכריזה על שבב חדש שיכול להתחרות ב-H100 של אנבידיה, שנחשב כיום לסטנדרט ליישומי בינה מלאכותית. האנליסטים רואים שגם AMD משפרת את התוכנה שלה לבינה מלאכותית, ובכך מתקרבת לאט לאט אל עבר אנבידיה בתור מלכת השבבים של הבינה המלאכותית.

"קצבי הצמיחה החדים פה כדי להישאר"

גיא רוזן, מנהל השקעות בכיר במגדל שוקי הון, סבור כי "התוצאות הכספיות של אנבידיה העניקו חותמת נוספת לצמיחה המואצת ממנה נהנה עולם הבינה המלאכותית, והראו שבשלב הנוכחי קצבי הצמיחה החדים פה כדי להישאר".

רוזן מסביר, כי "הדוחות הכספיים של אנבידיה משמשים כאינדיקציה מהטובות ביותר לקבלת תמונת מצב לתעשיית הבינה המלאכותית העולמית, וגם לכל מה שקשור לאקו-סיסטם העוטף אותה, דוגמת חוות שרתים, מעבדי זיכרונות, תשתיות חשמל ואנרגיה לחוות שרתים ועוד".

לדבריו, "מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, ציין בשיחה שקיים לאחר הדוחות כי מספר הפרמטרים שהמודלים המבוססים על שבבי הבינה המלאכותית שהחברה מייצרת מכפיל עצמו בכל חצי שנה – מדובר בצמיחה בקצב מדהים, שממנו אפשר להבין שוב לגבי קצב צמיחת התעשייה".

עוד מוסיף רוזן, כי "ענקיות הטכנולוגיה, דוגמת מיקרוסופט, אפל וגוגל, מגבירות בתקופה האחרונה אירועי פרזנטציה בהם הן מציגות חידושים בקצב חד למוצרים שונים שהן מספקות - המבוססים על בינה מלאכותית. בכך הן ממשיכות להתחרות ביניהן מי תהיה החברה הכי חדשנית ובעלת פלטפורמת הפעילות הטובה ביותר. מגמה זו מגדילה בצורה משמעותית את השימוש בשבבי בינה מלאכותית ותומכת בעלייה החדה בתוצאות שמציגה אנבידיה – הנמצאת בחזית התעשייה הזו".

בקשר להשפעת תוצאות אנבידיה על כיוון השווקים אומר רוזן, כי "השוק האמריקאי הוא המוטה ביותר לחברות המושפעות מתחום הבינה המלאכותית, ובהתאם אפשר לראות את כיוון השוק אחרי פרסום התוצאות, אבל גם באירופה יש לא מעט חברות טכנולוגיה גדולות העוסקות בענף".

גם ב-UBS התרשמו מהדוחות של אנבידיה. "התנודתיות בשוק המניות קרובה לשפל שלפני המגפה וציפיות השוק גבוהות. הרווחים של אנבידיה ביום רביעי תמכו בתחזית שלנו שראלי הבינה המלאכותית יתפוס עוד גובה" כותבים בבנק, כאשר מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב=UBS Global Wealth Management מוסיף דברים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ירון 23/05/2024 17:23
    הגב לתגובה זו
    השקעת המדינה אפסית.
  • א 23/05/2024 19:54
    הגב לתגובה זו
    אתה נשמע כמו שי אגסי
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.