וול-סטריט ננעלה בירידות; הביטקוין זינק ב-8%, מיקרון קפצה ב-6.5%
השבוע שעבר ננעל במגמה מעורבת במדדים אחרי החלטת הריבית של הפד ביום רביעי שהשאירה את הריבית על כנה. היום שלושת המדדים העיקריים נסחרו בירידות שערים של עד 0.4% והמחישו את החששות בשוק מהאפשרות שנראה פחות מ-3 הפחתות ריבית השנה, בניגוד להצהרות הפד בתחילת השנה - אבל נתוני המאקרו כמו האינפלציה שנשארת דביקה ונתוני שוק התעסוקה דווקא תומכים במספר נמוך יותר של הורדות ריבית.
חברת הפדרל ריזרב ליסה קוק: "מתקרבים להורדת הריבית" - חברת מועצת הנגידים אמרה בהרצאה באוניברסיטת הרווארד כי המשקל של הסיכונים לאינפלציה גבוהה מדי והתרופפות שוק העבודה הופכים למאוזנים יותר בעיני הפד, מה שמרמז כי הריבית עשויה לרדת בקרוב.
נאסד"ק -0.21%
- הנאסד״ק עלה ב-1%; צ׳ק-אפ זינקה ב-190%, טבע נפלה ב-5%
- הנאסדק עלה 0.4% וסגר בשיא חדש; טסלה עלתה 7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דאו ג'ונס 0.16%
BITCOIN 1.16%
- טרם החל המסחר הרציף
מאקרו
אתגר החשמל: האם ארה"ב הולכת בכיוון הנכון ומה צריך לעשות כדי להגשים את החזון - חזון האנרגיה הירוקה לכאורה על פניו תופס חשיבות גדולה אצל מקבלי ההחלטות וגם אצל המשקיעים - אבל בארה"ב למשל, ברוב התחומים, המעבר קורה באיטיות רבה; מה צריך לקרות בשביל שהתחומים העיקריים בארה"ב יהפכו לחשמליים?
שוק הנדל"ן בארה"ב - מכירות בתים חדשים בפברואר ירדו בניגוד לצפי - בפברואר נמכרו 662 אלף בתים חדשים בארה"ב, ירידה של 0.3% לעומת חודש ינואר בו נמכרו 664 אלף בתים חדשים. הצפי בשוק היה למכירות של 675 אלף בתים בפברואר.
"סטיב ג'ובס של הבינה המלאכותית": הכירו את מייסד אנבידיה - ג'נסן הואנג מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות כיום. איך היזם התחיל את המסע שלו לתואר "המנכ"ל הטוב בעולם" ובמה הוא דומה למייסד אפל - סטיב גו'בס.
שווה לכם לעקוב אחריה - הפוליטיקאית שמייצרת תשואות מדהימות במניות ננסי פלוסי, חברת הקונגרס הרוויחה מאות אחוזים על השקעתה באנבידיה, רכשה אופציות על פאלו אלטו מיד אחרי הנפילה והרוויחה מאז עשרות ומאות אחוזים; האם כדאי לעקוב אחרי פוליטיקאים שמשקיעים בבורסה? וההשקעה החדשה של חברת הקונגרס.
ה-S&P500 ימשיך לזנק ב-2024? אלו התרחישים לפי גולדמן זאקס האנליסטים של בנק ההשקעות סבורים שהמדד יסיים את שנת 2024 כשהו נמצא ברמה של 5,200 נקודות, מתחת לרמתו הנוכחית, בשל העובדה שסביבת הריבית והצמיחה כלכלית מתומחרות בשוק, עם זאת בבנק מציעים שורה של תרחישים אלטרנטיביים.
האם ייתכן שהפד' לא יוריד ריבית השנה? מנהל הנכסים ואנגארד חושב שכן בעוד בוול סטריט ממשיכים לצפות ל-3 הורדות ריבית בהמשך השנה, בואנגארד מצננים את האווירה ומזכירים שבתחילת השנה עוד דיברו על 7 הורדות ריבית; וגם - מה עלול לקרות בתרחיש בו ה-ECB יוריד את הריבית והפד' לא?
איך הפכה צפרא כץ לאישה החזקה בוול-סטריט "אני רואה אחרים שמדברים הרבה", אמרה המנכ"לית. "ואז, אחרי שהם מסיימים לדבר, הם לא מצליחים לעמוד ברף שהציבו. אני רוצה שהתוצאות שלנו ידברו בעד עצמן".
ג'רי סיינפלד נכנס למועדון המיליארדרים - איך הוא עשה את הונו? השווי של הקומיקאי ג'רי סיינפלד חצה את רף המיליארד דולר - רוב הסכום הגיע מתמלוגים על הסדרה האהובה שלו, אבל איך הוא השיג את השאר? וגם - נציגים נוספים ברשימה מתעשיית השואו ביזנס.
מניות במרכז
נובו נורדיסק רוכשת חברת ביוטק ב-1.1 מיליארד דולר - לפי החברה, העסקה כללה תשלום מראש בתוספת תשלומים עתידיים פוטנציאליים במידה ו-Cardior תגיע לאבני דרך מסחריות מסוימות. נובו לא פירטה כמה מתוך 1.1 מיליארדי הדולרים ישולם מראש וכמה מותנה בהתקדמות עתידית
בזמן שהמאבק על מושבי דירקטוריון בדיסני WALT DISNEY נמשך - המניה מקבלת שדרוג המלצה - הקרנות דוחקות במשקיעים להצביע למועמדים מטעמן לדירקטוריון ובאותו הזמן בברקליס רואים אפסייד במניית דיסני ומעלים את מחיר היעד שלהם ל-135 דולר מ-95 דולר
מנית בואינג BOEING נסחרה בעליות שערים לאחר שהמנכ"ל דייב קלהון הודיע על התפטרותו ויעזוב בסוף השנה. עזיבתו של קלהון מגיעה כאשר יצרנית המטוסים מתמודדת עם שורה של בעיות ייצור ובקרת איכות, בעיקר כאשר אחד ממטוסי ה-737MAX 9 שלה שבשירות אלסקה אייר איבד פאנל באמצע טיסה בחודש ינואר.
לוסיד LUCID GROUP קפצה ב-5.4% אחרי שדיווחה על קבלת השקעה של מיליארד דולר - חברת הרכבים החשמליים דיווחה על קבלת השקעה של מיליארד דולר מקרן העושר הסעודית. הקרן תרכוש 100 אלף מניות בכורה המירות המייצגות בערך 12% מהמניות של החברה.
גוגל GOOGLE , קוואלקום QUALCOMM INC -1.33% ואינטל INTEL CORPORATION חוברות יחד בכדי להתחרות באנבידיה שלוש החברות הודיעו על הקמת ארגון UXL - בעוד אנבידיה שולטת בשוק ה-AI בצד החומרה, הקואלציה החדשה מכוונת לדומיננטיות בצד התוכנה.
מלחמת השבבים עולה שלב - אינטל INTEL CORPORATION ו-AMD ADVANCED MICRO DEVICES יורדות במסחר אחרי שאנבידיה נאלצה להתמודד עם הגבלות על הפעילות בשוק הסיני, עכשיו אלו הן אינטל ו-AMD שכנראה ייאלצו להתמודד עם הגבלות דומות - הנה השתלשלות העניינים ועד כמה זה יכול להיות כואב.
האם אנבידיה NVIDIA COR לפני נפילה, ואיך מניות ה-AI צפויות להתנהג בזמן הקרוב? דניאל אלון מנהל קרנות הגידור ב-IBI השקעות - "סקטור השבבים מנופח וכנראה אנבידיה תתקן מתישהו במהלך השנה ב-40%-30%; השוק בישראל יתקשה לשבור שיאים עד שנראה רגיעה ביטחונית".
בין הבית הלבן לוול סטריט - טראמפ נכנס לבורסה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהוא בעל הסיכויים הטובים להיבחר שוב לנשיאות השנה, מחזיק בכ-60% מהחברה המנהלת את אתר המדיה החברתית Truth Social; פסיקת ביהמ"ש מחייבת אותו לשלם מאות מיליוני דולרים - האם יצליח למכור מניות?
הישראליות בוול סטריט
קמטק קמטק (US) עם הזמנה בהיקף של 25 מיליון דולר מלקוח TIER-1 - החברה הודיעה כי קיבלה הזמנה חדשה בהיקף של כ-25 מיליון דולר מיצרנית tier-1 של רכיבי HBM, לבדיקה ומדידה של רכיבי זיכרון בפס רחב (HBM). קמטק צפויה לספק את מרבית המערכות במהלך המחצית השנייה של 2024.
סטארטאפ השבבים של אביגדור וילנץ זינק ב-72% ביום המסחר הראשון שלו, ואתמול המניה הוסיפה עוד 18% - חברת אסטרה לאבס, מאחוריה עומד אחד היזמים הישראלים הבכירים, עשויה לפתוח את הדלת בפני חברות דומות שיבקשו גם הן לרשום את מניותיהן למסחר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
