חברת הפדרל ריזרב ליסה קוק: "מתקרבים להורדת הריבית"
חברת מועצת הנגידים של הפד, ליסה קוק, אמרה בהרצאה באוניברסיטת הרווארד כי המשקל של הסיכונים לאינפלציה גבוהה מדי והתרופפות שוק העבודה הופכים למאוזנים יותר בעיני הפד, מה שמרמז כי הריבית עשויה לרדת בקרוב.
לפי קוק, עדיין לא הגיעה העת להוריד את הריבית, אך האיזון בין האינפלציה ליעדי התעסוקה של הפד מאוזן יותר. קוק חברה מצביעה בוועדת השוק הפתוח הפדרלית, זרוע המדיניות של הפד מאז מאי 2022.
"בעקבות תקופה של אינפלציה גבוהה בצורה יוצאת דופן והידוק מהיר של המדיניות המוניטרית, האינפלציה ירדה במידה ניכרת בזמן ששוק העבודה נשאר חזק", אמרה קוק. "כתוצאה מההתפתחויות המבורכות הללו, הסיכונים להשגת יעדי התעסוקה והאינפלציה שלנו מאוזנים בצורה טובה יותר. עם זאת, שיקום מלא של יציבות המחירים עלול לדרוש גישה זהירה יותר בהקלה במדיניות המוניטרית לאורך זמן".
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- חבר הפד שרוצה לחתוך את הריבית בחצי אחוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דבריה של קוק תואמים את הצהרות בכירי הפד מאז תחילת השנה. היא רומזת כי המהלך הבא בריבית יהיה הורדה, אבל לא מספקת את העיתוי המדויק להורדה. באופן דומה לדברי יו"ר הפד, ג'רום פאוול, היא נקטה בגישה של "נחכה ונראה" בכל הקשור להורדת הריבית השנה, כאשר היא מתנה את זה בשיתוף פעולה מנתוני הכלכלה והאינפלציה.
למרות נתוני אינפלציה חמים מהצפוי בינואר ופברואר, הושגה התקדמות - הן הודות לפעולות הפד והן בעקבות שינויים אחרים בעולם ובכלכלה. "צווארי הבקבוק בהיצע הוקלו, היצע העבודה התאושש בצורה חזקה, והביקוש המצרפי נחלש בעקבות ריביות גבוהות יותר וסיום התמיכה הפיסקלית של תקופת הקורונה", אמרה קוק.
האינפלציה לא צריכה להגיע ליעד בשביל הורדות ריבית
מדד מחירי הליבה לצריכה אישית (PCEׂ), הנחשב למדד האינפלציה המועדף על הפד - עלה ב-2.8% עד חודש ינואר, כמחצית מהשיעור השנתי שלו בתחילת 2022. זה עדיין לא ביעד האינפלציה השנתי של הפד של 2%, אבל כמעט שם. קוק ציינה גם כי הציפיות לאינפלציה ארוכת טווח לא עלו בצורה משמעותית.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
הפד לא מחפש בהכרח שהאינפלציה תגיע ל-2% על מנת להתחיל להוריד את הריבית, אבל הוא כן צריך להיות משוכנע שהאינפלציה נמצאת בכיוון להגיע לשם. "מכיוון שהמדיניות המוניטרית משפיעה על הכלכלה הריאלית, או על החלק של הכלכלה הכרוך בייצור סחורות ושירותים, באיחור ומשפיעה על האינפלציה באיחור ארוך עוד יותר, המדיניות המוניטרית חייבת להיות צופה פני עתיד", אמרה קוק.
בינתיים, שוק העבודה בארה"ב נותר הדוק, אבל הרבה פחות ממה שהיה לפני כשנה. חברת הפד הצביעה על האטה בצמיחת השכר כאינדיקציה לכך, למרות שהיא עדיין מעל 4% בשנה, בנוסף לפער בין משרות שלא אוישו והעובדים הזמינים. הפער ירד ל-2.4 מיליון בפברואר משיא של 6 מיליון במרץ 2022. זאת בהשוואה לפער בממוצע בין המשרות לעובדים ב-2019 של 1.1 מיליון.
"הסיכון בהקלת המדיניות המוניטרית יותר מדי או מוקדם מדי הוא זה שעלול לאפשר לאינפלציה להתבסס מעל היעד ולעצור את ההתקדמות שהשגנו עד כה", אמרה קוק. "זה ידרוש בסופו של דבר מדיניות מוניטרית מגבילה יותר על מנת לסחוט את האינפלציה מחוץ לכלכלה, במחיר פוטנציאלי גבוה לתעסוקה. עם זאת, הקלות בשלב מאוחר מדי עלולות לגרום גם הן לנזק מיותר על ידי עצירת הכלכלה ומניעת הזדמנויות כלכליות מאנשים".
בפגישתו האחרונה השאיר הפד פעם נוספת את הריבית בטווח של 5.25%-5.5%, כאשר החוזים העתידיים על הריבית מרמזים על הורדה של רבע נקודה בפגישת הפד בחודש יוני, בדרך להורדה כוללת של 0.75 נקודות אחוז בשנת 2024 כולה.
דברי פאוול במסיבת העיתונאים
יו"ר הפד פתח את מסיבת העיתונאים לאחר פגישת הפד האחרונה בכך שציין כי למרות נתוני האינפלציה המעט חמים יותר מוקדם יותר השנה, קובעי המדיניות של הבנק המרכזי ממשיכים להסתכל על המגמות החיוביות לטווח הארוך.
במהלך השנה האחרונה, אמר פאוול, צמיחת המחירים "הוקלה בצורה ניכרת", אם כי הוא הודה כי האינפלציה הכוללת נותרה גבוהה מדי. עוד אמר הנגיד כי פקידי הפד ממשיכים לזכור מה עלולות להיות ההשלכות במידה והאינפלציה לא תרד. פאוול ממשיך להאמין כי הריבית הנוכחית עוזרת להחזיר את האינפלציה ליעד ה-2%. "העמדה המגבילה שלנו במדיניות המוניטרית הפעילה לחץ עלפי מטה על הפעילות הכלכלית והאינפלציה", אמר.
צמצום המדיניות, או הורדת הריבית מהר מדי, עלולה לגרום להיפוך בהתקדמות שארה"ב ראתה עד כה בהפחתת האינפלציה, אמר. הדבר עשוי "בסופו של דבר לדרוש מדיניות הדוקה עוד יותר על מנת להצליח להוריד את האינפלציה ל-2%", הזהיר פאוול.
בנוגע לנתוני האינפלציה הגבוהים יותר, אמר פאוול כי נתוני האינפלציה שהגיעו "קצת יותר גבוהים, הם עניין נפרד", מהמגמה ארוכת הטווח. עוד אמר הנגיד כי הנתונים בינואר ופברואר ככל הנראה גרמו לחברי הוועדה לשנות את התחזיות שלהם לאינפלציה. "למרות זאת, אנו ממשיכים להתקדם היטב בהורדת האינפלציה, הוסיף פאוול.
- 1.הכותרת מנוגדת לרוח הדברים . (ל"ת)עושה חשבון 26/03/2024 14:17הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
