ריביאן
צילום: טוויטר

ריביאן עם הזמנות שיא לדגם החדש - זה לא מספיק כדי להרים את שוק ה-EV

יצרנית הרכבים החשמליים דיווחה על מספרי שיא למספר ההזמנות המוקדמות לרכב ב-24 שעות שאחרי ההשקה שלו - נתון מרשים, אבל כנראה לא מספיק להרים את שוק ה-EV
רוי שיינמן | (2)

תחום ה-EV נמצא בהאטה. קצב האימוץ בכל העולם מאט, ואם אתם בישראל ומס הרכישה על הרכבים החשמליים לא הרתיע אתכם, יכול להיות שתהיה לכם עוד סיבה לוותר על הרכב החשמלי בצורה של מס הנסועה שמתוכנן להיות מוחל משנת 2026. 

טסלה  TESLA INC מרגישה את ההאטה כבר תקופה ארוכה - היא הורידה את מחירי הדגמים שלה בכמעט 20% בתקופה של השנתיים האחרונות, אך המתחרות שלה, בעיקר הסיניות שנהנות מתמיכה ממשלתית, מציגות שיפור בתוצאות.

אחת מהמתחרות של טסלה, ריביאן RIVIAN AUTOMOTIVE , השיקה אתמול 3 דגמים חדשים - דגמי ה-R3 ו-R3X הקומפקטיים, ודגם נוסף, ה-R2, מסוג SUV, שראה ביקושי שיא. ב-24 השעות מאז ההשקה, החברה קיבלה הזמנות מוקדמות ל-68 אלף רכבים שימכרו כל אחד ב-45 אלף דולר - משמע הזמנות בהיקף של 3 מיליארד דולר. בשביל פרופורציה בכל שנת 2023 מסרה החברה כ-50,000 רכבים.

הנתון אומנם מרשים, אבל יש פרט אחד שחשוב לציין - הפיקדון שהחברה דורשת בהזמנה הוא בסך הכל של 100 דולר (שאתם יכולים לקבל חזרה אם אתם מתחרטים, כנהוג בכל החברות). הסכום להזמנה מוקדמת של טסלה למשל עומד על 1,000 דולר, ובעוד הסכום עדיין לא כל כך משמעותי ביחס למחיר הרכב, הוא כנראה תרם למספר הגדול של ההזמנות שבוצעו.

בנוסף, 6.8 מיליון הדולר שריביאן תקבל כפקדון לאותן הזמנות לא באמת יגיעו אליה. לדברי החברה הסכום יוחזק בחשבון נפרד שמיועד להזמנות מוקדמות וישוחרר רק כשההזמנה הסופית תתבצע. ריביאן ציינה שהרכב ייכנס לייצור במחצית הראשונה של 2026, זאת לאחר שהתכנון המקורי שהיה למחצית השניה של אותה שנה שונה בעקבות העצירה של בניית המפעל שלה בג'ורג'יה, מפעל שעלות ההקמה שלו מוערכת בכ-5 מיליארד דולר.

נכון שחלק גדול מאלה שהזמינו רכב לא ירכשו אותו בסוף, אבל זה עדיין סימן המעיד על העניין שיש בשוק סביב הדגם של ריביאן, והנתון מעודד עוד יותר לאור העובדה שלא נפתחו עדיין ההזמנות המוקדמות לשני הדגמים החדשים האחרים (R3 ו-R3X) שצפויים להיות זולים יותר מה-R2.

כאמור, ריביאן מסרה 50 אלף רכבים ב-2023, והיא כבר הצהירה שהיא צופה למסור 57 אלף רכבים ב-2024, נמוך מהצפי בשוק שהיה ל-66 אלף רכבים. לפי הקצב הנוכחי קשה להאמין שהיא תעמוד במספרים האלה, בטח אם היא מוותרת על המפעל הנוסף בג'ורג'יה.

החברות ממשיכות להוריד מחירים - אבל השוק פשוט לא מעוניין ברכבים

הדגמים החדשים של ריביאן יהיו הזולים ביותר שלה עד היום, גם היא מושפעת מדינמיקת השוק הפשוטה של ביקוש והיצע, וכאשר היא רואה שלא מספיק מכוניות נמכרות אז היא מורידה את המחיר. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

כבר הזכרנו את הורדות המחירים של טסלה - הדגם הזול ביותר שלה (הדגם הבסיסי של מודל 3) יעלה 34.5 אלף דולר, אבל זה עדיין לא מספיק. BYD, יצרנית הרכבים החשמליים שעקפה את טסלה והפכה לגדולה בעולם, מוכרת את הרכב הזול ביותר שלה במתחת ל-30 אלף דולר ליחידה, ולחברות האחרות קשה להתחרות בזה, בעיקר כאלה שלא מקבלות תמיכה ממשלתית כמו רוב החברות הסיניות.

בשביל להמחיש כמה המצב חמור, תראו שהמניות של חברות הרכב החשמלי מהשורה השניה (ניקולה NIKOLA CORPORATION , לוסיד LUCID GROUP , אקספנג  XPENG ניו  NIO INC ועוד) ירדו כבר ב-87% מהשיא של השנים 2019-2021, תקופה בה הריביות עמדו על בין 0%-2% ולמשקיעים הייתה קצת יותר סבלנות.

חברות הרכב המסורתיות שבהתחלה רצו להיכנס לתחום, יוצאות ממנו לאט לאט ככל שהן מבינות שזה פשוט לא כלכלי - פורד  FORD MOTOR , שהפסידה 5 מיליארד דולר בגלל ה-EV ב-2023, הודיעה שתפסיק את המסירות של דגם F-150 החשמלי שלה וטויטה, שהתעקשה מההתחלה לא להיכנס לתחום, נראית פתאום כחברה הכי חכמה בשולחן.

סימן האזהרה הגדול ביותר אולי בכלל מגיע מכיוון אחר

אנחנו רואים את הנתונים מחברות הרכב, אבל כנראה שהנורה האדומה הבוהקת ביותר בכלל מגיעה מחברה שלא קשורה לתחום - אפל APPLE . פרויקט הרכב החשמלי של אפל, שלפי חלק מעובדי החברה היה אחד מהגדולים והסודיים שהיו לה אי פעם, בוטל.

זה אולי נראה שולי, אבל זה משמעותי. אפל היא מובילה טכנולוגית במלוא מובן המילה, והיא אולי יותר מכולן יודעת לזהות טרנדים בתחום הטכנולוגיה - ורכב חשמלי הוא ללא ספק בקטגוריה הזאת. אפל כמו כל חברה טכנולוגית שואפת להיות איפה שהיא יכולה להיות דומיננטית ולספק יתרון טכנולוגי - לגוגל למשל כבר יש פרויקט של רכב חשמלי אוטונומי, אז למה לא לאפל?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    YL 08/03/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    סין היום ב תנופת תיכנון ואף יש ניצנים ראשונים של רכבים עירוניים ב עלות אפסית1500 דולר ל 3500 דולר זה ללא ספק העתיד ליבי עם הגנבים בשטחים מי מה יתפרנסו
  • 1.
    אם מסיבה ירוקה - טמטום כי החשמל נעשה מחומרים פוסיל 08/03/2024 20:04
    הגב לתגובה זו
    אם מסיבה ירוקה - טמטום כי החשמל נעשה מחומרים פוסיליים בתחנת הכוח. אם קנית מסיבה טכנולוגית - אז סוללות הרכב מתבלות ועולות שליש עד מחצית ממחצית מחיר הרכב. כל יום יוכל לנסוע פחות. להתקע בשומקום בלי מצבר זה גרר ולהתקע שעות. הטווח ורדיוס המסיעה כמו חצי טנק בנזין. שילמתם יותר על הרכב שמקרין עליכם קרינה קטלנית. ומי יקנה אותו משומש כשהסוללה בלויה???????
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?

על הכישלון של טויוטה בתחום הרכבים החשמליים ועל ההצלחה ההיברידית

יעקב צלאל |
נושאים בכתבה טויוטה

טויוטה חנכה השנה בארה״ב מפעל גדול לייצור סוללות, המפעל הראשון לייצור סוללות של קבוצת הרכב הגדולה בעולם מחוץ ליפן ובצפון אמריקה. בעוד שבשנים האחרונות יצרניות רכב היו מעורבות כמשקיעות בהקמת מפעלי סוללות לכלי רכב חשמליים, בכימיות ו-LFPToyota Battery Manufacturing, North Carolina (TBMNC), שבהקמתו יושקעו 14 מיליארד ד׳, לאחרונה החל להפעיל שני קווי ייצור ראשונים, וצפוי להגיע לתפוקה מלאה ב-2030. אולם זה מפעל שונה בתכלית ממפעלים לייצור סוללות לכלי רכב חשמליים. 

במפעל ייצרו, בשלב הראשון להפעלתו, סוללות בכימיית ניקל מטאל היידריד (NiMHICE (מנועי בעירה פנימית) ועד לכלי רכב הייברידיים, פלאג-אין הייבריד וכלי רכב חשמליים. לאחרונה, עבדנו גם על רכבי FCEV (תאי דלק חשמליים) וכלי רכב המונעים במנוע בעירה פנימית המוזן במימן,״ הסביר לאחרונה הירוק נקג׳ימה, סגן נשיא בקבוצה, את האסטרטגיה. מי שהגה את האסטרטגיה ויישם אותה ראשון, הוא יו״ר הקבוצה, אקיו טויודה, מי שכיהן עד לפני כשנתיים כ-CEO וגם כיום השפעתו, כך נדמה, לא פחתה.

טויוטה כבר שיווקה בעבר מכוניות בהנעת תאי דלק חשמליים, בכמויות של כ-1,000 יחידות לרבעון, אולם ברבעון האחרון הוא הפסיקה גם פעילות זו. מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימית המוזן במימן לא שווקו מעולם, אולם טויוטה מקדמת את הטכנולוגיה ע״י פיתוחה והצגתה כמכונית מרוצים שהחברה מציגה מפעם לפעם. לאחרונה הציגה החברה קורולה שהוסבה למרוצים המוזנת במימן מונזל, בניגוד למימן גזי. מרבית הפיתוחים המוכרים של מימן מבוססים על מימן גזי. אולם בכל מקרה, שימוש במימן להזנת מכונית פרטית, אם בטכנולוגיית תאי דלק חשמליים, ואם במנועי בעירה פנימית, הוא בעייתי, וזה עוד לפני שמדברים על תשתית תדלוק מימן, שכיום אינה קיימת.

הרכבת סוללה במפעל טויוטה בארה״ב (טויוטה)


הסיבות לפיגור של טויוטה, ועימה כל תעשיית הרכב היפנית, בפיתוח כלי רכב חשמליים, נעוצות קודם כל בשמרנות היפנית. בעוד טויוטה היתה חלוצה בפיתוח מכוניות הייבריד, בסוף המאה הקודמת, הרי שהיה מדובר עדיין במנוע בעירה פנימית, תחום שטויוטה היתה חזקה בו וזו לא היתה מהפכה, אלא אבולוציה (פרדיננד פורשה פיתח מערכת הייבריד, למעשה מאריך טווח, המבוססת על שילוב מנועי בעירה פנימית ומנועים חשמליים, כבר ב-1900). כתוצאה מהשמרנות של טויוטה, והדומיננטיות שלה בשוק הרכב היפני, והעדר תמריצים ודחיפות בפיתוח מכוניות חשמליות מצד הממשל היפני, טויוטה התחמקה ממטלה זו. לאורך השנים בכירי טויוטה הסבירו שהסוללות יקרות מדי; שתשתיות הטעינה אינה מספיקות; שיהיו קשיים בהשגת מינרלים לסוללות; ושכלי רכב חשמליים (BEV)ולהעניק לדור הבא של דגמים חשמליים שמות מסחריים מוכרים (מהלך דומה עשתה גם קבוצת פולקסווגן, שתזנח את הקידומת לטובת שמות מוכרים כמו גולף ופולו).