טויוטה
צילום: Christina Telep, Unsplash

טויוטה צדקה בהימור נגד ה-EV - אבל רק לבינתיים

טויטה הייתה מהמתנגדות הבולטות לכניסה לתחום ה-EV, ועל כך היא ספגה ביקורת רבה - בינתיים, מכירות הרכבים ההיברידיים שלה עלו ב-40% והמניה כמעט בפלוס 100% בשנה האחרונה; יכול להיות שטויטה צדקה וכולם טעו? כנראה שלא
רוי שיינמן | (19)

טרנד הרכבים החשמליים צובר תאוה בשנים האחרונות, ורואים את זה בכביש יותר טוב מבכל מקום אחר - אם עד לפני כמה שנים טסלה  TESLA INC הייתה מראה נדיר, היום הרחובות די מוצפים במכונית של אילון מאסק, אבל גם בעוד מספר גדול מאוד של דגמים נוספים של חברות אחרות, בעיקר סיניות.

חברות רכב מסורתיות רבות ראו את הטרנד, ובעיקר את הרגולציות החדשות והסובסידיות שמעניקות חלק מהממשלות במטרה לקדם את הנושא, והחליטו שגם הן צריכות לעלות על הרכבת, אלא שמאז פעילו תה-EV כבר הניבה הפסדים עצומים לרוב החברות מה שהביא להפסקת הפעילות אצל חלק מהן.

 

טויטה הימרה נגד ה-EV וצדקה

טויוטה לא נכנעה לטרנד מהיום הראשון. כמו שכבר כתבנו כאן, כשללקוחות יש בחירה, הם לרוב יעדיפו את האופציה הזולה יותר, גם אם היא מזהמת יותר. טויטה התעקשה שהלקוחות לא רוצים רכבים חשמליים, אלא היברידיים לכל היותר, ולמרות נתוני המסירה שהולכים וגדלים אצל חלק מהחברות, רובן קורסות - השווי המצרפי של חברות הרכב מהשורה השניה כבר נחתך ב-87% מהשיא. לעומתן, המניה של טויטה עלתה ב-97% ב-12 החודשים האחרונים, ומכירות הרכבים ההיבריידיים שלה עלו ב-40% בשנתיים האחרונות.

מנית טויוטה ב-12 החודשים האחרונים

מנית טויטה ב-12 החודשים האחרונים

מנכ"ל פעילות החברה בארה"ב, טד אוגווה, אמר לאחרונה שהחברה מעדיפה להמשיך לקנות קרדיטים (סוג של קנס אותו החברה משלמת בהתאם לפליטות הפחמן שלה) מאשר להשקיע בפעילות EV הפסדית. אוגווה גם רמז לכך ששיעור הרכבים החשמליים בארה"ב מסך כל הרכבים בסוף העשור בדרך לעמוד על 30%, הרבה מתחת ליעד הממשלה שעומד על 60%.

יעד ממשלת ארה"ב כולל בתוכו לא רק רכבים חשמליים לגמרי, אלא גם רכבי פלאג-אין היברידיים. ב-2023, נמכרו בארה"ב בערך 1.5 מיליון רכבים משני הסוגים האלו, שהיוו 10% מסך הרכבים שנמכרו באותה שנה. ההערכה של אוגווה אומרת שב-2030 יימכרו בערך 5.4 מיליון רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין היברידיים. אם היחס בין שני הסוגים יישמר זה אומר 3.6 מיליון רכבים חשמליים ו-1.8 מיליון רכבי פלאג-אין היברידיים.

הנתונים האלה עדיין משקפים צמיחה שנתית של בערך 17% לרכבים חשמליים לגמרי. זה לא רע, אבל זה אולי לא יספיק בשביל להחזיק את המניה של טסלה במחיר המשקף מכפיל רווח עתידי של 65.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מצד שני, עניין הקרדיטים גם יכול להוות הכנסה נוספת משמעותית לחברות ה-EV - הקרדיטים סחירים, כך שחברה המייצרת פחות פליטות פחמן יכולה למכור את הקרדיטים לחברות שפולטות יותר, ככה אמור להיווצר איזון מהבחינה הזאת, וכך הכניסה טסלה 5 מיליארד דולר נוספים ב-3 השנים האחרונות - בערך 10% מהרווח הגולמי של החברה בתקופה הזאת.  מבחינה תיאורטית, אם טויטה הייתה רוכשת את כל הקרדיטים של טסלה במהלך 3 השנים האחרונות, הדבר היה מפחית את הרווח התפעולי שלה בערך ב-5%.

למרות ההצלחה של טויטה עד היום, היא כנראה תיאלץ להתאים את עצמה לרגולציות - עד שנת 2025, מדינת קליפורניה למשל תדרוש מיצרני הרכב ש-22% מהרכבים שלהן יהיו עם אפס פליטות פחמן. השיעור הזה עולה ל-100% ב-2035, ולבריטניה, קנדה והאיחוד האירופי יש יעדים דומים.

מה שקורה בסין מתפשט לכל העולם

בסין, המדינה ממנה הטרנדים מתפשטים לכל העולם, רכבים חשמליים ורכבי פלאג-אין היברידיים כבר מהווים בין 35%-40% מסך הרכבים שנמכרים בחודש. חשוב לסייג את הנתון הזה כי רוב חברות ה-EV הן סיניות וחלק גדול מהן גם מקבל תמריצים מהממשלה, מה שמקל עליהן בצד העלויות, כאשר לצד זאת תשתית הטעינה במדינה מפותחת בהרבה ממקומות אחרים בעולם.

בנוסף, המחיר הממוצע של רכב חשמלי של חברת BYD בסין ב-2023 עמד על בערך 23 אלף דולר, בעוד בארה"ב המחיר הממוצע היה 55 אלף דולר.

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    י 10/03/2024 14:03
    הגב לתגובה זו
    זה ימשיך פשוט יותר איטי מהציפיות
  • 13.
    חלי 09/03/2024 08:17
    הגב לתגובה זו
    אני קניתי רכב היבריד לאחר ייעוץ של טובי מהנדסי הרכב בארץ למרות שהעדפתי חשמלי והאמת הם צדקו. נכון למצב כרגע עדיף היבריד
  • 12.
    רונן 08/03/2024 23:35
    הגב לתגובה זו
    והיא צודקת גם לגבי העתיד כי העתיד לא בחשמל העתיד במימן ונחשו מי מוביל בטכנולוגיה של רכבי מימן? בדיוק טויוטה לכן הם יודעים בדיוק מה הם עושים שם
  • 11.
    א ב י 08/03/2024 08:52
    הגב לתגובה זו
    מימן + תאי דלק.
  • 10.
    אודי 07/03/2024 19:24
    הגב לתגובה זו
    הסינים מאוד ערמומיים, לחברות הרכב הסיניות לא היה שום סיכוי למכור רכבי בנזין למערב ולכן החברות המסורתיות שגשגו - מי שקורא את במפה נכון מבין שהסינים ביצעו מהלך מבריק - מכוניות חשמליות סיניות זולות (עד כדי חוסר ריווחיות) הסתננות למערב והרגלתו לרכבים הסינים - בבוא העת שהשוק יעבור רובו ככולו לחשמל - חברות הרכב המסורתיות יתמודדו מול יצרנים חזקים ומבוססים עתירי טכנולוגיה וזולים - או אז כשיתעוררו יהיה מאוחר מדי עבורם
  • 9.
    צחי 06/03/2024 21:30
    הגב לתגובה זו
    מס מיוחד על כל ק״מ של רכב נקי. רכבים מזהמים פטורים ממס נסועה.
  • יוסי 09/03/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
    מס נסועה זה תחליף למס המטורף על הדלק ,אם יטילו גם מס נסועה יווצר כפל מס.
  • 8.
    תימני שתמיד צודקת 06/03/2024 21:16
    הגב לתגובה זו
    מה זה שווה שיש מכונית שנוסעת במהירות 300 קמ"ש, אם בפקקים היא נוסעת במהירות ממוצעת של 10 קמ"ש ...?
  • יריב 07/03/2024 14:42
    הגב לתגובה זו
    אבל הייתי שמח לרכוב על סמוטריץ' החמור כל הדרך לתל אביב ומדי פעם להצליף בו שיזוז יותר מהר.
  • 7.
    דוד 06/03/2024 20:51
    הגב לתגובה זו
    טויוטה עובדת כדי לספק ללקוחות את מה שהם מבקשים. אם יהיה שינוי בביקוש, אז יש מצב שטויוטה תשנה מדיניות. בינתיים בטויוטה לא חוזים מעבר גורף לרכבים חשמליים נטו מהרבה סיבות. לכן בטיוטה צדקו נקודה סימן קריאה. ובהמשך אני סומך עליהם שהם יקבלו את ההחלטה הנכונה הרבה יותר מיתר היצרנים.
  • מסכים לחלוטין! (ל"ת)
    אסקובר 08/03/2024 18:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    ארז 06/03/2024 19:54
    הגב לתגובה זו
    הרכב ההיברידי הכי מתבקש של טויוטה לא מגיע לארץ
  • 5.
    שון 06/03/2024 18:26
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי וגם רכב דיזל גורמים למחלות סרטן ועוד מחלות . עדיף לקנות רכב בנזין בלבד . חבל שהעולם הולך לכיון מחלות ורכב חשמלי.
  • 4.
    העתיד = רכבי מימן - לגזור ולשמור - טויוטה חושבת נכון !! (ל"ת)
    דן 06/03/2024 16:09
    הגב לתגובה זו
  • י. 10/03/2024 14:02
    הגב לתגובה זו
    מנועי המימן באים להחליף את הבנזין/דיזל, בקיצור רכב על הנעה של מימן זה היבריד של מימן וסוללות
  • 3.
    גם מאזדה עשתה כמו טיוטה (ל"ת)
    נתי 06/03/2024 16:01
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    טויוטה צדקה ובחישוב כולל גם לטווח ארוך היא צודקת (ל"ת)
    007 06/03/2024 15:46
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    גיל 06/03/2024 15:44
    הגב לתגובה זו
    מי ששינה את התקנות והשפיע הם יצרני הרכב, ולכן הם גם ישפיעו על שינוי התקנות הנוכחיות. יצור רכב חשמלי הוא יקר, מבזבז אנרגיה, השמדתו וסילוקו יקרה ובעייתית ולא בכדי ניסגרו כמעט כל קווי היצור של יצורו ברחבי העולם. הסוללות לא אפקטיביות בקור וחום ומן הסתם האירוע שנבע מאג׳נדה ישכח ביבבה קלה.
  • כל כך מדוייק! (ל"ת)
    אסקובר 08/03/2024 18:58
    הגב לתגובה זו
ג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולסג'אקו 8 פלאג אין הייבריד. צילום יואב פולס

ג'אקו 8 PHEV - מחמם את התחרות בסגמנט שבעה מושבים

בשבוע הבא תשיק כלמוביל את הג'אקו 8 PHEV - פלאג אין הייבריד. 

הג'אקו 8 PHEV חולק פלטפורמה עם הטיגו 9 של פריסבי.

פרשנות שלנו למחיר ולתחרות המתפתחת - הטיגו 9 תומחר גבוה מדי, הג'אקו 8 עשוי להיות זול ממנו. 

יואב פולס |
נושאים בכתבה כלמוביל ג'אקו 8

אין רגע דל אצל קונצרן צ'רי על שלל מותגיו, וספציפית מותגי ג'אקו ואומודה. ג'אקו, מותג שאף אחד לא הכיר בישראל לפני שנה, עם דגם יחיד עד לאחרונה כבש בסערה את ליבם של הצרכנים הישראלים והג'אקו 7 הפך לרכב הנמכר ביותר בישראל. אליו הצטרף לאחרונה הג'אקו 5 שטרם הצליח לשכפל את ההצלחה של אחיו הגדול, ובשבוע הבא יושק בישראל הג'אקו 8 הגדול שבהינתן שמחירו יהיה מעל 200,000 ₪ לא אמור לשכפל את הצלחת הג'אקו 7.

בשבוע שעבר הציגו ג'אקו ואומודה מגוון דגמים חדשים לכ – 3000 נציגים מ – 80 מדינות, ואחד הדגמים המעניינים שהוצגו הוא הג'אקו 8, קרוסאובר 7 מקומות גדול שכאמור יושק בישראל בשבוע הבא.

מגבלות רגולטוריות מנעו מאיתנו לנהוג בג'אקו 8 על כבישים ציבוריים, אבל טעימה קטנה במסלול סגור בהחלט התאפשרה, ונתנה הצצה קטנה למה שצפוי להיות מתחרה מעניין בשוק המקומי.

צ'רי כיצרנית משתמשת בפלטפורמות ומכלולי הנעה זהים למגוון גדמים של מותגים שונים, כשהיא מאפשרת למותג עצמו לעצב את המרכב, תא הנוסעים ועוד, בהתאם לרוח של כל מותג בפני עצמו. כך הג'אקו 7 הוא אח תאום לצ'רי טיגו 7 והם חולקים מכלולים ורכיבים. הג'אקו 8 הוא אח תאום לצ'רי טיגו 9 שעל תחילת שיווקו הודיעה פריסבי לפני כעשרה ימים. לג'אקו אין כרגע מקביל לטיגו 8. 


ג'אקו 8 PHEV - ישר ממסלול הסלאלום הבוצי משהו. צילום יואב פולס

הג'אקו 8 הוא רכב גדול יחסית עם אורך של 4.82 מטר, רוחב של 1.93 מ', גובה 1.71מ' ובסיס גלגלים של 2.82 מטר, מה שמכניס אותו ישר לסגמנט של D-Suv.

עיצוב חיצוני ופנימי

זיקר (זיקר)זיקר (זיקר)

הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr

יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה זיקר מחירי הרכב

יבואנים בלחץ, הנחות על רכבים חדשים ורכבי אפס קילומטר במחירים מפתיעים. קצב המכירות השנה נמוך יחסית ומול התחרות מול המותגים הסיניים שנכנסו בשנתיים האחרונות, יבואני הרכב בלחץ. תמיד יש הנחות ומבצעים, אך עושה רושם שהשנה יותר מאשר בשנים קודמות. 

היבואנים נותרו עם מלאי גדול והם רוצם לחסל את המלאי שהופך למיושן במקביל להתקדמות הטכנולוגית המהירה.

בין ההצעות הבולטות בשוק אפשר למצוא את MG5 החשמלית ב-108 אלף שקל - 50 אלף שקל פחות מהמחיר הרשמי, ואת MG4 בגרסת הטווח הארוך ב-146 אלף שקל, 30 אלף פחות מהמחירון. גם ה-BYD אטו 3 מוצעת ב-150 אלף שקל, הנחה של 20 אלף שקל לעומת המחיר בעת ההשקה.

דוגמאות נוספות: אופל מוקה חשמלית מוצעת ב-138 אלף שקל, עם הנחה של 27 אלף שקל. ג'ילי גיאומטרי C ב-147 אלף שקל, 22.5 אלף שקל פחות מהמחירון. פיג'ו 2008 ב-133 אלף שקל וצ'רי FX החשמלית ברמת סנס מוצעת ב-137 אלף שקל, 15 אלף פחות ממחיר המחירון. הרחבה - עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.


כעת מצטרפת גם זיקר להנחות. זיקר נותנת מימון של עד 180,000 שקלים ללא ריבית ומבצעי טרייד-אין וליסינג בהתאמה אישית. כשיבואן רכב מציע הצעות כאלו זה מבטא את הלחץ הגדול. יש מלאים מאוד גדולים אצל היבואנים, יש שדרוג טכנולוגי בדגמים חדשים שכבר נמצאים בסין, והצורך למכור מהר עולה - אבל הציבור לא קונה. הוא כבר יודע שיבואני הרכב שולחים אותו לקנות כי "מהר, מהר, פן תאחר", אלא שבעבר זה לא הצדיק את עצמו - המחירים המשיכו לרדת. הסיבה העיקרית היא חדשנות ותחרות. 

ומכאן, שלא ברור אם זה העיתוי לקנות, אבל נביא לכם כאן את המבצעים וההנחות,. הפעם זו זיקר. גיאו-מוביליטי מבית יוניון, יבואנית מותג רכבי הפרימיום-טק בישראל ZEEKR, תקיים למשך ארבעה ימים בלבד בין התאריכים 28-31.10 את ה-Zeekr DAYZ, ימי מכירות במיוחד שייערכו במרכזי Zeekr בתל-אביב, ראשל"צ וחיפה, וכן בחנות הקונספט Zeekr Space שבמתחם ביג גלילות ובמתחם ה-Pop-up של המותג בגרנד קניון באר-שבע.