רכב חשמלי גנרל מוטורס
צילום: טוויטר

גייסו לכם את הרכב למלחמה? זה הפיצוי שתקבלו

כמה כסף תקבלו אם צה"ל לקח לכם את הרכב, מה קורה אם הרכב נפגע ומתי יפצו אתכם?
איציק יצחקי |

עם תחילת מלחמת "חרבות ברזל", צה"ל הודיע לאלפי בעלי רכבים כי עליהם להעביר אותם לידיו לצורך שימוש בזמן המלחמה. בתמורה צה"ל משלם תמורה על השכרת הרכב.

 

הרכב התגייס למילואים

בעלי הרכבים חייבים להעביר את הרכבים לצבא בזמן חירום וזאת מתוקף הפקודות לשעת חירום, אבל לא תמיד הם יודעים מה הפיצוי שהם אמורים לקבל והאם בעת גרימת נזק לרכב עליהם לקבל פיצוי מוגדל.

חשוב להדגיש כי יש בסיס משפטי לגיוס רכב אזרחי במצב חירום, דרך "חוק רישום ציוד וגיוסו לצה"ל, 1987". החוק מקנה לצה"ל אפשרות לקחת ציוד אזרחי לטובת משימה צבאית. עקרונית, אפשר לגייס רק ציוד רשום, כזה שידוע מראש שיגויס בעת חירום. יחד עם זאת, סעיף 8 בחוק מאפשר לשר הביטחון לקחת ציוד שאינו רשום אם ביטחון המדינה מצריך זאת.

 

כמה תקבלו על רכב מגוייס?

עקרונית, המדינה קבעה "מחירון" - עבור רכב פרטי תקבלו בין 88-107 שקל ליום "מילואים", תלוי אם מדובר ברכב קטן או גדול. ברכב מסחרי המחיר משתנה ויעמוד על עשרות אחוזים יותר - עד לסך של 154 שקל ליום. אם יש לכם רכב פרטי גדול לשבעה נוסעים, מעין רכב מסחרי שמוגדר בתקנות, תקבלו 218 שקל ליום.

עבור גיפ' תוכלו לקבל 304 שקל. אם יש לכם טנדר, ההחזר יהיה גבוה במיוחד. במקרה כזה תקבלו 445 שקל ליום. מיניבוס יזכה אתכם בסכום גבוה בהרבה, 735 שקל ליום. המחיר על משאיות הוא הגבוה ביותר - מעל 1,000 שקל ועד 1,260 שקל ליום.

מה קורה אם רכב ניזוק? ובכן, אם מדובר במצב "טוטאל-לוסט" כמובן שאין מה לעשות עם הרכב והוא יקבל פיצוי שייקבע תמורתו. אם מדובר בפגיעה שמורידה מערכו, בעל הרכב ייקח אותו למוסך פרטי, יקבל הערכת שמאי רכב, יתקן על חשבונו ואחרי שיגיש קבלות יקבל ממשרד הביטחון והצבא החזר תוך חודש מהרגע שאושר לו לקבל את הסכום. במידה ואושר לו סכום נמוך יותר, הוא יוכל להגיש ערר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס טויוטה החדש (יצרן)

לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה

יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?



רן קידר |
נושאים בכתבה לקסוס


טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.

ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.

עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד

העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.

מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.

בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.

טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך

פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.

מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.

לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מכמונת מהירות
צילום: אריאל אטיאס

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים

כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר

רן קידר |
נושאים בכתבה מצלמת מהירות

משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.

איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?

המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.

המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.

בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.

הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?

המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.